Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Dam-VM
<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . 16 . 17 . >>
Författare Meddelande
Falkis
Medlem
#271 Skrivet: 10 Apr 2015 11:56

Man tar ut lag efter spelstyrka och inte kön, om man skulle ta bort damklasserna så skulle kvinnor i princip helt exkluderas från alla sporter.

Kleimark
#272 Skrivet: 10 Apr 2015 11:59

Jag tror inte att damer får spela i herr-VM i handboll exempelvis.

aljechinsson27
Medlem
#273 Skrivet: 10 Apr 2015 12:02

Falkis, se mitt inlägg # 250. Där framgår tydligt att man kan använda ordet "öppet" i många sammanhang.

Falkis
Medlem
#274 Skrivet: 10 Apr 2015 12:23

Tror du har fel där Kleimark, har aldrig hört talas om något sådant, däremot har jag sett exempel där tjejer har spelat i "herrlag"
Inom ett flertal idrotter.

Falkis
Medlem
#275 Skrivet: 10 Apr 2015 12:26

Hur som haver så finns inget herr-VM i schack, vi kommer få se daminslag i World Cup som ingår i VM-cykeln.

LNO1
Medlem
#276 Skrivet: 10 Apr 2015 12:43 - Redigerad av: LNO1

Citerar: Kleimark, #265:
Slutsatsen blir då att du inte förklarade tillräckligt väl.

Alternativt att det kan vara svårt att medge att man kan ha gjort ett misstag.

Kleimark
#277 Skrivet: 10 Apr 2015 12:46

Citerar: LNO1, #276:
Alternativt att det kan vara svårt att medge att man kan ha gjort ett misstag.

Erkänn då i stället. Mig kvittar det, för jag vet vad det stod i texten, som du skrev.

LNO1
Medlem
#278 Skrivet: 10 Apr 2015 12:52 - Redigerad av: LNO1

wikipedia säger detta om handbolls-vm (herregud vad jag ångrar att jag någonsin drog upp det!):

"Världsmästerskapet i handboll för herrar (engelska: Men's World Handball Championships) arrangeras av IHF (International Handball Federation), och spelas sedan 1938"

Frågan var dock inte huruvida handbolls-vm var sexistiskt eller inte utan denna tråd handlar fortfarande om dam-vm i schack (eftersom tråden ligger under schackdiskussion). Kleimark gjorde sitt bästa för att ducka min kritiska fråga vad Pia (underförstått Cramling) hade tyckt om hans resonemang genom att påstå att jag var oklar i mitt inlägg och hakade glatt på diskussionen om schack är en idrott eller sport. Jag har tråden som handlade om detta i alltför färskt minne. Nåja en klar avvikelse från ämnet var det i alla fall, men för min egen del ser jag fram emot svaret från G_arvid istället, en skribent som jag tycker alltid är läsvärd även om jag inte håller med i allt han säger.

Kleimark
#279 Skrivet: 10 Apr 2015 13:01

Citerar: LNO1, #278:
Kleimark gjorde sitt bästa för att ducka min kritiska fråga vad Pia (underförstått Cramling) hade tyckt om hans resonemang genom att påstå att jag var oklar i mitt inlägg och hakade glatt på diskussionen om schack är en idrott eller sport.

Tror du Pia har läst den här tråden? Det måste hon ju ha gjort, för att kunna ha någon åsikt om mitt resonemang.

LNO1
Medlem
#280 Skrivet: 10 Apr 2015 13:13

Citerar: Kleimark, #279:
Tror du Pia har läst den här tråden? Det måste hon ju ha gjort, för att kunna ha någon åsikt om mitt resonemang.

Frågan var helt och hållet retorisk. Naturligtvis. Så varför inte istället replikera denna fråga: Vad tror du att Pia Cramling (som spelade i dam-vm i schack nyss) eller någon av de andra deltagarna (som spelade schack i dam-vm i schack som gick av stapeln nyligen)hade tyckt om åsikten att ett sådant vm (ett dam-vm i schack alltså) är ett sexistiskt påfund?

Kleimark
#281 Skrivet: 10 Apr 2015 13:17

Citerar: LNO1, #280:
Frågan var helt och hållet retorisk. Naturligtvis. Så varför inte istället replikera denna fråga: Vad tror du att Pia Cramling (som spelade i dam-vm i schack nyss) eller någon av de andra deltagarna (som spelade schack i dam-vm i schack som gick av stapeln nyligen)hade tyckt om åsikten att ett sådant vm (ett dam-vm i schack alltså) är ett sexistiskt påfund?

Frågan var inte retorisk, men mitt svar är att Pia nog helst skulle slopat dam-VM, åtminstone om de kvinnoförnedrande åsikterna som råder här råder.

LNO1
Medlem
#282 Skrivet: 10 Apr 2015 13:32

Citerar: Kleimark, #281:
men mitt svar är att Pia nog helst skulle slopat dam-VM, åtminstone om de kvinnoförnedrande åsikterna som råder här råder

Frågan är då varför hon ställde upp? (I dam-vm i schack alltså.) Vem har förresten yttrat något kvinnoförnedrande i den här tråden? Inte jag i alla fall och om någon har uppfattat det så så beror det mer på den personens oförmåga att förstå än att jag uttryckt mig oklart. Om så är fallet är det naturligtvis beklagligt, men i sådana fall är det väl bara att be om ett klargörande på ett vänligt och ett icke beskäftigt sätt, eller hur?

Kleimark
#283 Skrivet: 10 Apr 2015 13:38

Citerar: LNO1, #282:
Frågan är då varför hon ställde upp?

Hon ville nog tjäna pengar. Hon kan inte ensam vinna kampen mot dam-VM ändå.

G_arvid
Medlem
#284 Skrivet: 10 Apr 2015 13:48

Citerar: LNO1, #278:
Nåja en klar avvikelse från ämnet var det i alla fall, men för min egen del ser jag fram emot svaret från G_arvid istället, en skribent som jag tycker alltid är läsvärd även om jag inte håller med i allt han säger.

Det var ju oroande att du inte håller med i allt jag skriver, det förväntar jag mig att folk gör... Jag kan väl bara säga att jag håller med i alla lovord över Pia Cramling som ambassadör för svenskt schack och kvinnliga schackspelare och även jag följde hennes framfart med stort intresse och en ev vm-final med kanske ännu större intresse än matchen mellan Carlsen och Anand som var ganska tråkig i mitt tycke.
Men det betyder inte att jag håller med Pia i alla hennes åsikter - jag har till exempel svårt att förstå poängen med dambord i allsvenskan som ju diskuterades livligt härinne för ett par år sedan.
Historiskt sett är det ju inte så att damtävlingar är något som införts i propagandasyften på senare tid. Tidigare ansågs det befogat eftersom man menade att kvinnor helt enkelt var underlägsna män. På Ståhlbergs tid fanns det en kvinna, Vera Menchik, som rörde om i världseliten och slog en rad av dåtidens stora. Då lanserade de manliga spelarna "Menchik-klubben", en hånfull benämning av de spelare som förlorat mot Vera Menchik...
Vad gäller dam-vm vet jag som sagt inte vad jag ska tycka, jag kan inte säga att jag tycker de kvinnor som ställer upp gör fel, men om det ger signaler att det bästa en dam kan bli är dam-världsmästare... Och jag tycker att det är en sund trend att många kvinnor avstår en särskild damtävling på sm och i stället ställer upp i de öppna klasserna.

LNO1
Medlem
#285 Skrivet: 10 Apr 2015 13:54

Citerar: Kleimark, #283:
Hon ville nog tjäna pengar.

Vilket jag tycker är alldeles utmärkt att hon kan. Utan ett dam-vm så hade många av hennes kollegor inte haft en chans på vare sig pengar eller titel. För att vara väldigt konkret så att inga som helst tvetydigheter kan läsas in i detta inlägg: Jag önskar alltså en mycket stor ökning av antalet kvinnor som spelar schack, och det i hela världen, precis som jag ännu mer önskar att kvinnorna i alla icke-sekulariserade och icke-demokratiska länder får ett mycket mycket större inflytande på alla plan.
Vi får komma ihåg att trots att det finns skillnader mellan män och kvinnor som är biologiska (och som en följd därav därmed också eventuellt är psykologiska) så finns det inget som pekar på att kvinnor skulle vara män underlägsna på ett intellektuellt plan. Kvinnor är förstås våra jämlikar på alla plan men till dess vi ser en betydligt högre procentsats på antalet kvinnor som spelar schack aktivt ser jag faktiskt inget principiellt fel med att hålla ett dam-vm i schack.

LNO1
Medlem
#286 Skrivet: 10 Apr 2015 14:09 - Redigerad av: LNO1

Citerar: G_arvid, #284:
Det var ju oroande att du inte håller med i allt jag skriver

Jag skulle också bli orolig över detta faktum Men för att lugna ner dig betydligt: jag håller med dig i väldigt hög utsträckning, så du är på rätt spår!

Och jag tycker att det är en sund trend att många kvinnor avstår en särskild damtävling på sm och i stället ställer upp i de öppna klasserna.

Mycket bra trend tycker jag också. En trend jag f.ö. var omedveten om. Då gäller det bara att få upp antalet tjejer som spelar, eftersom då viljan finns bland de aktiva, så vi får göra vårt bästa att så sker ute i alla klubbar uti Sveriges avlånga land. Här hade jag kunde ha lagt in ett skämt, men då jag upplever att det är väldigt lågt till tak här på SO-forumet så avstår jag inför risken att bli feltolkad.

Vad som skulle vara väldigt intressant vore att höra en åsikt om detta från en kvinna, men det verkar som om de flesta som uttalat sig i den här frågan är män...

LNO1
Medlem
#287 Skrivet: 10 Apr 2015 14:29

jag har till exempel svårt att förstå poängen med dambord i allsvenskan som ju diskuterades livligt härinne för ett par år sedan.

Här, till exempel, håller jag med dig (igen). Kvotering är alltid problematiskt om inte annat så på ett principiellt plan.

vpaavola
Medlem
#288 Skrivet: 10 Apr 2015 14:38

Underbart LNO1 och G_arvid, och några till. Ni som orkar hålla hövlig och saklig ton i diskussioner, trots ständiga provokationer och oförstånd från vissa håll. Själv har jag inte samma tålamod mot dumhet, (I och för sig inte kunskap om schack heller) som ni. Därför håller jag mestadels borta. Hatten av för er.

LNO1
Medlem
#289 Skrivet: 10 Apr 2015 14:48

men om det ger signaler att det bästa en dam kan bli är dam-världsmästare...

Se där, någoting outtalat som ändå gick att förstå!

Ja då är det förstås olyckligt och dessutom felaktigt. Jag vet att Fischer och Kasparov har uttryckt vissa åsikter i dessa frågor, och trots att de måste ses som auktoriteter inom området schack, så är (var) de knappast auktoriteter inom genusforskning. Jag ser mer deras uttalande som färgade av tidens anda och uppfostran. Men jag kan inte se det nödvändiga sambandet mellan ett dam-vm (i schack alltså) och dessa signaler som du fruktar att det eventuellt kan sända ut. För att få ett säkert svar måste vi fråga damerna själva, men tyvärr så lyser dessa med sin frånvaro i stor grad inom schacket. Vi måste nog faktiskt ta och titta oss lite i spegeln själva, vi herrar.

LNO1
Medlem
#290 Skrivet: 10 Apr 2015 14:55 - Redigerad av: LNO1

Citerar: vpaavola, #288:
Hatten av för er

Jag har läst några av dina inlägg och du tycks också ha förstått vikten av god ton. Något som är mycket viktigare än eventuella schacksliga kunskaper (som i mitt fall är skäligen ringa och inget jag höves över) eller att "vinna" diskussioner. För mig finns det inga sådana motiv att debattera. Så hatten av för dig också vpaavola och jag hoppas att du kommer med några inlägg då och då när du känner för det.

aljechinsson27
Medlem
#291 Skrivet: 10 Apr 2015 15:10

Hemligheten med att få fram bra damspelare tror jag också ligger i att flera syskon spelar. Ta systrarna Polgar eller Pia och Dan. Det finns säkert många såna ex. Vad jag förstår så var det systrarna Polgars pappa som lärde dem. Och det är ännu bättre tror jag att se på när pappa möter någon hemma och sen piska honom några år senare. Det jag vill säga är att det ligger ett stort ansvar att lära sina barn att spela, för att vi ska få fler tjejer som spelar. För det kan väl inte vara så att killars och tjejers hjärnor är så olika?

LNO1
Medlem
#292 Skrivet: 10 Apr 2015 15:24

Citerar: aljechinsson27, #291:
Och det är ännu bättre tror jag att se på när pappa möter någon hemma och sen piska honom några år senare. Det jag vill säga är att det ligger ett stort ansvar att lära sina barn att spela, för att vi ska få fler tjejer som spelar.

Båda mina barn lärde sig av sina föräldrar att spela schack, eftersom vi under deras barndom ofta spelade blixt mot varandra. Vad gäller tävlingsschacket har endast min son fortsatt, men min förhoppning är naturligtvis att min dotter ska göra comeback. Hon hade ju förstås inte så många vänner av samma kön inom ungdomsschacket men jag tror absolut inte att det var skälet till att hon slutade dock.

G_arvid
Medlem
#293 Skrivet: 10 Apr 2015 15:28 - Redigerad av: G_arvid

Citerar: LNO1, #286:
Mycket bra trend tycker jag också. En trend jag f.ö. var omedveten om.

Ja, trend var kanske att ta i, jag har inte sett några siffror så jag vet inte. Men det har ju varit svårt att få till en damklass i sm i flera år, men kvinnliga deltagare har ju inte saknats. Om vi stannar vid Pia igen så läste jag en intervju för många år sedan där hon berättade om hur hon, då hon var liten, hängde med sin bror Dan i allt och då han började spela schack så började hon också. Och jag tror absolut att om man vill förkovra sig i schack så ska man spela så mycket som möjligt mot starkt motstånd och mot olika spelare. En grupp på 8-10 personer som bara spelar mot sig själva kommer inte att kunna förkovra sig. Jag tror inte Pia har blivit så bra genom att spela enbart mot kvinnor, lika lite som systrarna Polgar eller andra kvinnliga schackspelare.
Så damklasser kan väl tjäna sitt syfte att locka fler tjejer till schackspelet och för att de inte ska känna sig ensamma, men om de vill kunna avancera och verkligen visa vad tjejer kan så måste det vara spel i öppna tävlingar som gäller.

LNO1
Medlem
#294 Skrivet: 10 Apr 2015 15:44 - Redigerad av: LNO1

Citerar: G_arvid, #293:
Så damklasser kan väl tjäna sitt syfte att locka fler tjejer till schackspelet och för att de inte ska känna sig ensamma, men om de vill kunna avancera och verkligen visa vad tjejer kan så måste det vara spel i öppna tävlingar som gäller.

Så sant, hårt motstånd och en tuff kampinställning fostrar starka spelare oavsett kön eller hudfärg. Sen är det klart, ett geni i klass med Reshevskys underlättar ju i ung ålder. Det är lite knepigt det där, vad som gör en bra schackspelare.

aljechinsson27
Medlem
#295 Skrivet: 10 Apr 2015 16:59

Ja, och tänk hur stor han kunde blivit om inte hans föräldrar låst in schackspelet när han var ung...

LNO1
Medlem
#296 Skrivet: 10 Apr 2015 17:24

Citerar: aljechinsson27, #295:
om inte hans föräldrar låst in schackspelet när han var ung...

Jaså det gjorde de? Vilka obildade tölpar! Men nu känner jag att avvikelsen är solklar

Falkis
Medlem
#297 Skrivet: 10 Apr 2015 17:25

Ganska motsägelsefullt att först kritisera existensen av dam-VM osv för att sedan i nästa andetag hylla Pia som en ambassadör i klass med Uffe för Sverige. Att dam-vm+dam-em och det kvinnliga könet existerar är ju hela anledningen till att Pia kan klassas som en ambassadör.

aljechinsson27
Medlem
#298 Skrivet: 10 Apr 2015 17:31

Ja, han gav ju simultanföreställningar innan han var tonåring. Så där hade vi säkert haft en världsmästare om inte om...

aljechinsson27
Medlem
#299 Skrivet: 10 Apr 2015 17:38

Det är möjligt att jag har fel om hans föräldrar. Det står inget om det på Wikipedia. Jag har läst det nånstans, men det är en fantastisk läsning på Wik!

G_arvid
Medlem
#300 Skrivet: 10 Apr 2015 17:38

Citerar: Falkis, #297:
Ganska motsägelsefullt att först kritisera existensen av dam-VM osv för att sedan i nästa andetag hylla Pia som en ambassadör i klass med Uffe för Sverige. Att dam-vm+dam-em och det kvinnliga könet existerar är ju hela anledningen till att Pia kan klassas som en ambassadör.

Nu vet jag inte var jämförelsen med Uffe kom ifrån? Om det är det jag skrivit du syftar på så har jag ju skrivit att jag är splittrad och inte riktigt vet vad jag ska tycka. De som alltid vet precis vad de ska tycka om saker och ting är att gratulera. Själv ser jag hela tiden både fördelar och nackdelar. Ganska irriterande...

<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . 16 . 17 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!