Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Dam-VM
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 16 . 17 . >>
Författare Meddelande
aljechinsson27
Medlem
#241 Skrivet: 9 Apr 2015 23:13 - Redigerad av: aljechinsson27

H, Ha, du har aldrig funderat på att bli försvarsadvokat. De döda har aldrig någon chans i ett vm, men det är lika självklart som att solen går ner i väster.Och nu går jag och knyter mig för jag går inte på ditt försök att ge mig en varning.

Kleimark
#242 Skrivet: 9 Apr 2015 23:13

Såvitt jag vet, så står det ingenting om att mördare inte får vara med. Det är dock ganska svårt, för mördare att ta sig till spellokalen.

aljechinsson27
Medlem
#243 Skrivet: 9 Apr 2015 23:18

Nu har du äntligen fattat vad jag menar

Falkis
Medlem
#244 Skrivet: 9 Apr 2015 23:36

Varför avskaffar vi inte då själva ordet "öppet" ? Det går ju då enligt din logik inte att applicera i någon mening alls.

Falkis
Medlem
#245 Skrivet: 9 Apr 2015 23:39

Dina inlägg blir oerhört löjeväckande i sken av inlägg #193 som du skrev där du anklagar mig för att vara petig med ord och begrepp.

LNO1
Medlem
#246 Skrivet: 10 Apr 2015 00:36

Citerar: aljechinsson27, #193:
Det här Forumet har utvecklats lika mycket till en skolklass i svenska

Vilket inte ska behövas egentligen om man läser forumreglerna ... Man å andra sidan aljechinsson: It takes two to tango

LNO1
Medlem
#247 Skrivet: 10 Apr 2015 00:51 - Redigerad av: LNO1

Citerar: knightrider, #197:

I Sverige sportar vi som i Saudiarabien!

Jag läste artikeln och tyckte den var mycket dålig och ytlig. Jag vet inte hur det är med er andra, men jag respekterar Pia Cramling som GM precis lika mycket som någon herr-dito. Och som jag tidigare påpekade i någon tråd: Om bara fler tjejer tog upp detta underbara spel så skulle det inte ta alltför lång tid innan vi hade en kvinnlig världsmästare.

De hypoteser jag hört, t.ex att herrar skulle ha ett bättre tävlingspsyke och jag vet inte vad, faller på det faktum att vi har inget underlag att ens göra kvalificerade gissningar på. Fram till åtminstone 70-talet så sågs det ner på allt kvinnligt tävlande från samhällets sida, så det är inte konstigt att tjejer slutade. Jag har sett åtminstone en historia här på SO i något forum som berättade hur man såg ner på någon som hade förlorat mot en kvinna... patetiskt.

Fram till dess att kvinnorna har blivit fler och starkare så ser jag inget som helst fel eller nedsättande att det spelas ett dam-vm. Den ignorante expressen-journalistens onyanserade artikel var knappast något som gjorde något större intryck på mig. Politisk korrekthet fick som vanligt gå före research.

LNO1
Medlem
#248 Skrivet: 10 Apr 2015 01:05

Citerar: G_arvid, #141:
Jag gjorde en liten privat statistisk undersökning av damerna på den svenska ratinglistan och fann att de kunde sägas utgöra ett godtyckligt slumpmässigt stickprov från herrarnas lista vad gäller medelrating etc.

Tack G_arvid ! Det var väl det jag misstänkte!

LNO1
Medlem
#249 Skrivet: 10 Apr 2015 01:10

Citerar: G_arvid, #166:
Jag vet inte vad man menar med mer eller mindre riktigt, men för mig är det klart att en vm-titel där alla fått chansen att delta har ett högre värde än en vm-titel där enbart kvinnor fått lov att tävla. Jag ser inget kvinnoförnedrande i det - lika lite som att ett sverigemästerskap har lägre status än ett världsmästerskap. Även om det senare kan ses som ett världsmästerskap för svenskar.

Som vanligt är du helt balanserad i dina inlägg. Tack för det! Och jag är inte ironisk.

aljechinsson27
Medlem
#250 Skrivet: 10 Apr 2015 07:52 - Redigerad av: aljechinsson27

:
Citerar: Falkis, #244:
Varför avskaffar vi inte då själva ordet "öppet" ? Det går ju då enligt din logik inte att applicera i någon mening alls.
Jo, vi lever i ett öppet land när det gäller många saker, rätten till en öppen debatt t.ex till skillnad mot diktaturernas. Eller debattklimatet är öppet. Ettfönster kan vara öppet Ett öppet etui,ett öppet paket cigarretter. Det finns i oändlighet.Ett öppet skratt.

Kleimark
#251 Skrivet: 10 Apr 2015 07:58

Citerar: LNO1, #246:
Vilket inte ska behövas egentligen om man läser forumreglerna ... Man å andra sidan aljechinsson: It takes two to tango

Om någon hävdar, att det finns ett herr-VM i schack, så måste man självklart kunna opponera sig, då något herr-VM inte finns i schack. Det har absolut ingenting med svenska att göra. Vi har inte ens börjat med kritiken av inläggsskribenters svenska. Där finns det mycket att jobba på.

G_arvid
Medlem
#252 Skrivet: 10 Apr 2015 08:38

Citerar: LNO1, #247:
Fram till dess att kvinnorna har blivit fler och starkare så ser jag inget som helst fel eller nedsättande att det spelas ett dam-vm. Den ignorante expressen-journalistens onyanserade artikel var knappast något som gjorde något större intryck på mig. Politisk korrekthet fick som vanligt gå före research.

Jag måste säga att jag är mycket splittrad i vad jag tycker om dam-vm. Syftet må vara det bästa, men - precis som vi sett - sänder det ut signaler som kan misstolkas. Många kvinnor och män i min bekantskapskrets har ställt samma fråga: -Varför i all världen...?

LNO1
Medlem
#253 Skrivet: 10 Apr 2015 10:20 - Redigerad av: LNO1

Citerar: G_arvid, #252:
Många kvinnor och män i min bekantskapskrets har ställt samma fråga: -Varför i all världen...?

Men ingen reagerar på dam-vm i handboll t.ex. Men jag förstår din invändning. Frågan är dock om schacket skulle gynnas av att man slopade dam-vm. Vi vet med närmast hundraprocentig säkerhet att endast en kvinnlig deltagare skulle ha en chans att kvalificera sig, eftersom Judith tycks ha pensionerat sig. Kvar blir då ett vm, oavsett hur öppet det än är, där endast herrar deltar (ev. en kvinna då, men det är mycket eventuellt).

Citerar: G_arvid, #252:
sänder det ut signaler som kan misstolkas

Måhända är misstolkningsprocenten något högre här på SO än ute i vanliga livet? Jag misstänker det av någon anledning.
Men du har säkert rätt, det hela kan nog misstolkas.

Jag är dock böjd att dela din splittring på något plan. Hur ser det ut i våra klubbar ute i landet? Vad har vi gjort och vad kan vi göra för att få fler tjejer att komma ut till klubbarna? Troligen ingenting förutom att inrätta en dam-serie (Nu har jag inte följt med riktigt måste erkännas, men visst är det så att det i alla fall har snackats om dam-allsvenskan?)

Vi killar får väl ställa oss frågan: är det något i vårt beteende som skrämmer iväg tjejerna? Det måste då ske på klubbnivå i sådana fall, för jag har varken sett eller hört något ute på de tävlingar jag varit på. Men det är klart, det kanske beror på att jag inte vill eller inte har förmågan att upptäcka det.

Sexistiska kommentarer är väl inte helt utdött än, dessvärre, här hjälper ingen upplysning i världen tycks det, precis som i fallet rasism. Men i vår klubb, om vi hade haft glädjen att ha några tjejer med oss, hade jag personligen gjort det till en styrelsefråga om jag upptäckte något sådant som sexism, eller, om någon parningsvillig hanne går för långt i sina obesvarade inviter t.ex. Som vanligt kan förändring endast ske inifrån och nedifrån och det är endast om vi klubbspelare aktivt börjar verka för att få fler tjejer att börja spela som dam-vm kan skrotas. Vi vet i detta sammanhang att det finns väldigt många länder där sådana här fördomar är legio. Så vi får vara glada att vi lever i ett sekulariserat land där frågor som jämställdhet mellan könen åtminstone kan diskuteras öppet. Vi ligger trots allt mycket långt fram i dessa frågor, även om det är en bit kvar, med lönerna som ett exempel.

Men då kommer vi till nästa fråga: hur ska vi då göra för att förändra detta förhållande att så få tjejer spelar? Jag menar att schacket borde ha en potential till en närmast 100%-ig ökning av antalet medlemmar. Men ska vi verkligen göra som i fotboll (där damklasserna får fler och fler utövare) för att uppnå det målet? Men som sagt, så länge verkligheten ser ut som den gör ser jag inget fel i ett dam-vm, för alternativet är att vi berövar dessa tjejer ett fint tävlingstillfälle, med chans att vinna en titel. Vilken titel som sen väger tyngst i publikens tycke borde väl inte ha en sådan stor betydelse. Hade t.ex. Pia tagit sig till final hade jag följt denna med samma spänning som om någon kille hade gjort det i öppna vm:et.

Ursäkta att inlägget blev lite långt men ditt inlägg satte igång dessa funderingar hos mig, så det är ditt eget fel G_arvid. ;)

Kleimark
#254 Skrivet: 10 Apr 2015 10:30 - Redigerad av: Kleimark

Citerar: LNO1, #253:
Men ingen reagerar på dam-vm i handboll t.ex.

Kanske för att det i handboll finns dam-VM och herr-VM. I så fall skulle de i så fall likaväl klaga på herr-VM.

Vi vet med närmast hundraprocentig säkerhet att endast en kvinnlig deltagare skulle ha en chans att kvalificera sig, eftersom Judith tycks ha pensionerat sig. Kvar blir då ett vm, oavsett hur öppet det än är, där endast herrar deltar (ev. en kvinna då, men det är mycket eventuellt).

Detta har naturligtvis ingenting med saken att göra. Dessutom har du helt fel.

Kleimark
#255 Skrivet: 10 Apr 2015 10:52

Vi vet i detta sammanhang att det finns väldigt många länder där sådana här fördomar är legio.

När det till och med försvaras hej vilt på schackOnline, så ser jag inte mycket hopp.

LNO1
Medlem
#256 Skrivet: 10 Apr 2015 10:58 - Redigerad av: LNO1

Man kan ju alltid hävda att ett dam-vm är sexistiskt, en slutsats man då kan frestas att dra är att deltagarna i detta vm också är offer för sexistiska fördomar. Undrar vad Pia skulle svara på den frågan?

Kleimark
#257 Skrivet: 10 Apr 2015 11:01

Citerar: LNO1, #256:
Man kan ju alltid hävda att ett dam-vm är sexistiskt, en slutsats man då kan frestas att dra är att deltagarna i detta vm också är offer för sexistiska fördomar.

Ja, fast samma sak gäller ett herr-VM i så fall.

LNO1
Medlem
#258 Skrivet: 10 Apr 2015 11:25

Citerar: Kleimark, #257:
Ja, fast samma sak gäller ett herr-VM i så fall.

Nu kan jag faktiskt inte hålla mig, men var det inte herrn som med stor emfas nyss hävdade att något sådant som herr-vm inte finns?

Kleimark
#259 Skrivet: 10 Apr 2015 11:29 - Redigerad av: Kleimark

Citerar: LNO1, #258:
Nu kan jag faktiskt inte hålla mig, men var det inte herrn som med stor emfas nyss hävdade att något sådant som herr-vm inte finns?

Jag menar naturligtvis i de idrotter som både har dam- och herr-VM. Du nämnde exempelvis handboll ovan. Självklart avsåg jag inte schack, då det inte finns herr-VM.

LNO1
Medlem
#260 Skrivet: 10 Apr 2015 11:31

Citerar: Kleimark, #259:
Jag menar naturligtvis i de idrotter som både har dam- och herr-VM

Medan jag i mitt inlägg som du citerade endast talar om dam-VM i schack. Hade det inte varit lättare att bara låta bli att replikera?

Kleimark
#261 Skrivet: 10 Apr 2015 11:33

Citerar: LNO1, #260:
Medan jag i mitt inlägg som du citerade endast talar om dam-VM i schack. Hade det inte varit lättare att bara låta bli att replikera?

Så tolkade inte jag det. Du skrev exempelvis "ett dam-VM" i den första huvudsatsen.

aljechinsson27
Medlem
#262 Skrivet: 10 Apr 2015 11:39

Citerar: Kleimark, #261:
Så tolkade inte jag det. Du skrev exempelvis "ett dam-VM" i den första huvudsatsen

Schack är ingen idrott, det är en sport

LNO1
Medlem
#263 Skrivet: 10 Apr 2015 11:40

Klargörande: I tråden schackdiskussion/dam-vm gjorde jag följande inlägg:

Citerar: LNO1, #256:
Man kan ju alltid hävda att ett dam-vm är sexistiskt, en slutsats man då kan frestas att dra är att deltagarna i detta vm också är offer för sexistiska fördomar. Undrar vad Pia skulle svara på den frågan?

Jag refererar till en viss Pia. utan att göra en vetenskaplig undersökning törs jag påstå att väldigt många här på SO visste vem jag syftade på och vilket vm jag menade. Tydligen var inte samtliga kapabla till att dra dessa slutsatser.

Kleimark
#264 Skrivet: 10 Apr 2015 11:40

Citerar: aljechinsson27, #262:
Schack är ingen idrott, det är en sport

Jag anser att schack är en idrott.

Kleimark
#265 Skrivet: 10 Apr 2015 11:42

Citerar: LNO1, #263:
Tydligen var inte samtliga kapabla till att dra dessa slutsatser.

Slutsatsen blir då att du inte förklarade tillräckligt väl.

aljechinsson27
Medlem
#266 Skrivet: 10 Apr 2015 11:44

Citerar: Kleimark, #264:
Jag anser att schack är en idrott.
Schack är de facto ingen idrott. Sen får du anse att solen går upp i väster också. Det har ingen betydelse.

Kleimark
#267 Skrivet: 10 Apr 2015 11:46

Huruvida schack är en idrott eller ej har ingenting med den här diskussionen att skaffa. Det finns ingen som kan säga, att jag har fel, för jag har rätt att anse att schack är en idrott.

Falkis
Medlem
#268 Skrivet: 10 Apr 2015 11:51

Finns det ett herr-VM i handboll?

Kleimark
#269 Skrivet: 10 Apr 2015 11:53

Citerar: Falkis, #268:
Finns det ett herr-VM i handboll?

Ja.

Falkis
Medlem
#270 Skrivet: 10 Apr 2015 11:55

På vilket sätt? Jag känner till flera fall där kvinnor har spelat både Ishockey och fotboll i dessa "herrlag" vilka då per definition inte exkluderar kvinnor.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 16 . 17 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!