Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Dam-VM
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 16 . 17 . >>
Författare Meddelande
lisbetsallander
Medlem
#121 Skrivet: 5 Apr 2015 18:29

just därför e det bara att lägga ner .....

Derrin
Medlem
#122 Skrivet: 5 Apr 2015 18:34

Inga problem,ville bara få vettigt svar,var för mycket begärt så jag lägger ner.

aljechinsson27
Medlem
#123 Skrivet: 5 Apr 2015 18:42

Synd att lägga ner varannan diskussion för att det är meningslöst, men det är något som vi är vana vid.

lisbetsallander
Medlem
#124 Skrivet: 5 Apr 2015 18:50

tråden borde stängas , den skenar iväg från ämnet .

aljechinsson27
Medlem
#125 Skrivet: 5 Apr 2015 18:52

Vi har ju lagt ner den alla nu so whats the problem?

Derrin
Medlem
#126 Skrivet: 5 Apr 2015 18:53

Relativt vad är meningslöst,rappakalja etc.
Strikt hålla sig till huvudämnet ja då är det ovidkommande tjafs.

aljechinsson27
Medlem
#127 Skrivet: 5 Apr 2015 19:01

Min hastighet är slut. Nån som vet hur det gick idag eller spelar dem än? Återvända till ämnet, som sagt...

aljechinsson27
Medlem
#128 Skrivet: 5 Apr 2015 19:06

Det blev remi. 2,5-1,5 till Muzychuk.

jimpan
Moderator
#129 Skrivet: 5 Apr 2015 19:30

Hm...ämnet är Dam-VM vilket man knappast kan tro om man läser de senaste tiotalet inlägg....Återigen tjafs i en intressant tråd. Snälla - återgå till ämnet

vpaavola
Medlem
#130 Skrivet: 5 Apr 2015 22:10

Citerar: Kleimark, #121:
Jag bryr mig inte om vad du förväntar dig. Jag skriver vad som behagar mig.

Jag skulle ha mycket att skriva om din debatteknik och dina värderingar men tyvärr är du enda som får skriva vad som behagar dig. Alla andra blir varnade och/eller avstängda.

Kleimark
#131 Skrivet: 5 Apr 2015 22:13

Citerar: jimpan, #133:
Hm...ämnet är Dam-VM vilket man knappast kan tro om man läser de senaste tiotalet inlägg....Återigen tjafs i en intressant tråd. Snälla - återgå till ämnet

vpaavola
Medlem
#132 Skrivet: 5 Apr 2015 22:16

Att du inte märkte det tidigare?

mugabe
Medlem
#133 Skrivet: 5 Apr 2015 22:17

Mariya M tog hem titeln. Hon torde få en ganska tuff resa mot Hou Yifan, dock.

Kleimark
#134 Skrivet: 5 Apr 2015 22:26

Citerar: vpaavola, #136:
Att du inte märkte det tidigare?

Menar du mig?

Citerar: mugabe, #137:
Mariya M tog hem titeln. Hon torde få en ganska tuff resa mot Hou Yifan, dock.

Ja, men det blir intressant.

vpaavola
Medlem
#135 Skrivet: 5 Apr 2015 22:33

Citerar: Kleimark, #138:
Menar du mig?

Märkte du inte ens det?

lillpysen
Medlem
#136 Skrivet: 5 Apr 2015 22:49

(Jag har läst att i framtiden - inte alltför många år - kommer kvinnor att springa maratonlopp snabbare än män. Redan nu skiljer inte så mycket när det gäller världsrekorden - mindre i procent än i andra löpgrenar)

rodel
Medlem
#137 Skrivet: 5 Apr 2015 22:53

En fantastisk schack ambassadör är Ulf Andersson. Men Sverige är också begåvade med en utmärkt kvinnlig ambassadör . Jag menar naturligtvis Pia Cramling. Detta trots att hon aldrig blivit världsmästare. På tal om dam-vm.

sture_lindberg
Medlem
#138 Skrivet: 5 Apr 2015 23:23

Citerar: rodel, #141:
Men Sverige är också begåvade med en utmärkt kvinnlig ambassadör . Jag menar naturligtvis Pia Cramling.

Håller med

LNO1
Medlem
#139 Skrivet: 8 Apr 2015 06:52 - Redigerad av: LNO1

Citerar: knightrider, #63:
Det finns väl ingen idrott där damers prestationer kan mäta sig med herrars?

Inom ridsport är det inte alls ovanligt med damer i klass med herrar, i Norrköping i påskhelgen såg jag flera tjejer som tävlade med herrar, min son mötte två eller tre. I yttersta världseliten har vi Polgar och Ho Yi Fan. Pia tillhör sverige-eliten. Jag vet inte hur många VM i schack det har spelats, men med tanke på hur länge kvinnor har varit uteslutna från allehanda aktiviteter och hur få det varit som faktiskt försökt att ta sig till den yttersta eliten, så har vi knappast något statistiskt underlag som är speciellt bra. Bevisligen kan dock tjejer spela schack på elitnivå. Jag skulle vara ytterst försiktig med att dra slutsatsen att vi inte en dag kunde ha en kvinnlig världsmästare i schack.

CAQUELAQ
Medlem
#140 Skrivet: 8 Apr 2015 07:25 - Redigerad av: CAQUELAQ

Jag tycker att det är förlegat med ett speciellt Dam-VM. Kvinnor är inte sämre på att spela schack än män bara för att de är kvinnor. Bort med sådant otyg.

G_arvid
Medlem
#141 Skrivet: 8 Apr 2015 10:31 - Redigerad av: G_arvid

Citerar: LNO1, #139:
Jag vet inte hur många VM i schack det har spelats, men med tanke på hur länge kvinnor har varit uteslutna från allehanda aktiviteter och hur få det varit som faktiskt försökt att ta sig till den yttersta eliten, så har vi knappast något statistiskt underlag som är speciellt bra.

Jag gjorde en liten privat statistisk undersökning av damerna på den svenska ratinglistan och fann att de kunde sägas utgöra ett godtyckligt slumpmässigt stickprov från herrarnas lista vad gäller medelrating etc. Statistiskt sett är det naturligtvis så att chansen att hitta en superbegåvning är större i en stor grupp (herrar) än i en mindre grupp (damer).

aljechinsson27
Medlem
#142 Skrivet: 8 Apr 2015 11:02

Men om sådär en 10 år (om vår civilisation finns) kommer vi säkert att ha hittat en superbegåvning. Med tanke på Schackfyran och alla andra turneringar där skolelever deltar, som bara blir fler och fler. Bäst att tillägga att jag menar en kvinnlig spelare annars finns det dem som är och hugger direkt...

chessexplorer
Medlem
#143 Skrivet: 8 Apr 2015 12:26

Citerar: CAQUELAQ, #140:
Jag tycker att det är förlegat med ett speciellt Dam-VM. Kvinnor är inte sämre på att spela schack än män bara för att de är kvinnor. Bort med sådant otyg.

Jag tycker det är väldigt viktigt att unga tjejer ser att det finns kvinnor som spelar schack, annars tror de att det är en sport för gamla gubbar.

aljechinsson27
Medlem
#144 Skrivet: 8 Apr 2015 12:35

Jag tror inte att unga tjejer tror att schack bara är en sport för gamla gubbar. De flesta unga tjejer som börjar spela i turneringar som Schackfyran tror jag vet att vi har/ har haft två världselit spelare i Ulf A och Pia.

G_arvid
Medlem
#145 Skrivet: 8 Apr 2015 12:54

Men schack är ju en sport för gamla gubbar...fast inte enbart. Det fina med schack är ju att det är en sport för ALLA!

LuleErik
Medlem
#146 Skrivet: 8 Apr 2015 12:55

Tänk om vi hade haft som i Norge en ung världsmästare.
I Norge är det många juniorer på schacktävlingarna.
Utmaningen för schackklubbarna är att få med barnen till klubbarna.

aljechinsson27
Medlem
#147 Skrivet: 8 Apr 2015 14:12

Citerar: G_arvid, #145:
#145 Skrivet: 8 Apr 2015 12:54 Citera

Men schack är ju en sport för gamla gubbar...fast inte enbart. Det fina med schack är ju att det är en sport för ALLA!

Ja, särskilt för de som har en IQ på 5 eller de i respirator

G_arvid
Medlem
#148 Skrivet: 8 Apr 2015 14:25

IQ 5 är ju lite värre, men den gamle korr-stormästaren Harald Malmgren som en gång blev tvåa i VM spelade stora delar av VM-finalen liggande i järnlunga - en föregångare till respiratorn...

aljechinsson27
Medlem
#149 Skrivet: 8 Apr 2015 14:31

Ja, men jag har svårt att tro att järnlunga är detsamma som respirator. Man kanske skulle haft ett SM för de som ligger i respirator så hade sköterskorna haft det stora nöjet att ringa motståndaren och förmedla draget!

G_arvid
Medlem
#150 Skrivet: 8 Apr 2015 14:55

Det var en föregångare till respiratorn - en maskin för att hjälpa till med andningen. Om Malmgren hade problem med andningen och därför fick ligga med järnlunga kan jag inte tänka mig annat än att han hade behandlats med respirator i dag. Hur som helst behövs det mycket lite för att kunna spela schack; utöver ett fungerande huvud behöver man bara en eller ett par fingrar för att kunna styra och klicka med musen. Att bli världsmästare är dock betydligt svårare...

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 16 . 17 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!