Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Dam-VM
<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . 16 . 17 .
Författare Meddelande
aljechinsson27
Medlem
#511 Skrivet: 12 Apr 2015 10:46

Men du har nog ändå en poäng i att de i så fall kunde spela andra spel.

Kleimark
#512 Skrivet: 12 Apr 2015 11:12 - Redigerad av: Kleimark

Citerar: G_arvid, #474:
Det här är intressant och fyller på min tveksamhet inför reglerna i schackfyran som gör att elever pressas till att ställa upp fast de inte är ett dugg intresserade.

Så de som inte vill spela fotboll på idrottslektionerna kan säga att de inte vill och därmed slippa.

sture_lindberg
Medlem
#513 Skrivet: 12 Apr 2015 11:34

Citerar: LNO1, #453:
Citerar: TesseS, #440:
Jag själv älskar att tävla och skulle det vara så att jag skulle verkligen skulle satsa och träna schack så skulle jag också vilja tävla.

Tack för ditt svar TesseS. Nej jag kan inte förstå varför tjejer som spelar schack inte skulle vilja tävla, det ingår väl i spelets natur? Annat vore det ju om vi diskuterade musik t.ex.

På detta undrar jag bara då varför Tesse inte väljer att tävla?
Hon skriver där att hon "älskar att tävla".
Men hon avstår trots allt.

Kan det MÖJLIGEN bero på bristande vilja ?

TesseS
Medlem
#514 Skrivet: 12 Apr 2015 11:51

Sture: Absolut så är det en bristande vilja i mitt fall då schack endast är något som jag spelar för skoj. Och som jag även skrivit till dig förut; jag skulle personligen inte sätta en fot i en schacklokal pga attityder här inne. Jag inser att det kanske inte speglar miljön i klubben men varför skulle jag vilja gå ner och testa när det finns så mycket annat roligt jag kan göra?? Jag vet också att du inte håller med mig. Och så är det ju, folk tycker olika.

Kleimark
#515 Skrivet: 12 Apr 2015 12:02

Citerar: Elrey, #479:
Varför inte lågstadiet?

En anledning är att lågstadiet inte längre existerar.

LNO1
Medlem
#516 Skrivet: 12 Apr 2015 12:06 - Redigerad av: LNO1

Citerar: TesseS, #484:
jag skulle personligen inte sätta en fot i en schacklokal pga attityder här inne

Tack för att du kommit med i debatten TesseS. Ja , det är ju det jag fruktar mest med forumen här inne på SO. Hur många ungdomar har vi skrämt bort från schacket med vårt käbbel? Jag skriver vi, för jag anser mig själv som medskyldig, då jag ibland nedlåtit mig till semantiskt käbbel. Jag försöker vara lite mer återhållsam med sådant numera, hur jag lyckats med det får andra bedöma.

Jag försäkrar dig dock att personerna som ibland kan tyckas helt rabiata och oresonliga när de är här inne och debatterar, har en helt annan attityd "IRL". Folk är helt enkelt inte vana med detta med internetforum och förstår kanske inte fullt ut att samma etikettsregler som gäller ute i verkliga livet ska gälla även i forumen. Man sitter och skriver i hemmets trygga vrå, men om man uttryckt sig likadant i verkliga livet så hade man nog åkt på några ordentliga smockor!

aljechinsson27
Medlem
#517 Skrivet: 12 Apr 2015 12:23

Citerar: TesseS, #484:
Sture: Absolut så är det en bristande vilja i mitt fall då schack endast är något som jag spelar för skoj. Och som jag även skrivit till dig förut; jag skulle personligen inte sätta en fot i en schacklokal pga attityder här inne.

Du har sagt innan att du vill tävla, och om det är för attityden härinne med allt tjafs om petittesser så kan jag försäkra dig om att man inte håller på med sånt på en klubb. Jag har spelat i tre klubbar och där var det själva spelandet det handlade om och konversation och inte som på ett debattforum som det här där viljan att "vinna debatten" är viktigare än sakfrågan. Prova på och gå med i en klubb så ska du se hur kul det är och hur du blir bättre samtidigt.

TesseS
Medlem
#518 Skrivet: 12 Apr 2015 12:26 - Redigerad av: TesseS

LN01:
Så kan det med all säkerhet vara. Jag har dock inte bara en sak som jag tycker är rolig så för mig är det ett naturligt val att välja sånt som jag förknippar med något positivt. Tiden räcker ju inte heller till för allt jag vill göra så då gäller det att välja med omsorg.

TesseS
Medlem
#519 Skrivet: 12 Apr 2015 12:28 - Redigerad av: TesseS

Al: jag sa att om jag skulle satsa på schack så skulle jag vilja tävla.
Men vi får se. En dag kanske även jag letar mig ner till en klubb.

vpaavola
Medlem
#520 Skrivet: 12 Apr 2015 13:11

Citerar: sture_lindberg, #483:
På detta undrar jag bara då varför Tesse inte väljer att tävla?
Hon skriver där att hon "älskar att tävla".
Men hon avstår trots allt.

Tävlingsviljan behöver ju inte nödvändigtvis rikta sig mot schack. Skulle tro att merparten av medlemmar i SO inte tävlar i klubblag.
Kan förstås ha fel. Möjligen någon "faktanisse" vet.

aljechinsson27
Medlem
#521 Skrivet: 12 Apr 2015 13:35

Vi får väl göra en "hearing" och se hur många medlemmar som spelar i klubb. Det skulle t.o.m kunna bli en egen tråd. Enformig,kanske men ändå intressant.

G_arvid
Medlem
#522 Skrivet: 12 Apr 2015 14:26

Citerar: Kleimark, #482:
Så de som inte vill spela fotboll på idrottslektionerna kan säga att de inte vill och därmed slippa.
Vi får väl hoppas att syftet med fotbollsspelet inte är enbart att göra pr för fotbollen och få folk till fotbollsklubbarna, för det tror jag inte funkar.

Kleimark
#523 Skrivet: 12 Apr 2015 14:29

Citerar: G_arvid, #492:
Vi får väl hoppas att syftet med fotbollsspelet inte är enbart att göra pr för fotbollen och få folk till fotbollsklubbarna, för det tror jag inte funkar.

Nej, men varför skulle det vara annorlunda? Skolan har obligatoriska moment och jag ser inget konstigt med det.

vpaavola
Medlem
#524 Skrivet: 12 Apr 2015 14:41

Fotboll spelas väl för motionens skull. Schack kunde man spela för att motionera hjärnan.
Håller med Kleimark. Inom ramen av något ämne skulle säkert finnas några timmar för att lära elever att spela schack. Möjligen matematik eller varför inte samhällsorientering.

G_arvid
Medlem
#525 Skrivet: 12 Apr 2015 14:41

Citerar: Kleimark, #493:
Skolan har obligatoriska moment och jag ser inget konstigt med det.

Jag menade att jag tror tvång fungerar dåligt när det gäller att väcka intresse och entusiasm för schackspelet. Och detsamma gäller övriga skolämnen också, men där ser myndigheterna samhällsvinster i att eleverna får kunskaperna med sig. Men jag tror ganska få kommer att älska ett skolämne därför att de tvingas till det. Själv har alla genomlidna gymnastiklektioner bara skapat en antipati hos mig för all form av gruppövningar typ friskis&svettis. Motionerar gör jag, men på egen hand.

Men för att inte sväva iväg, som medel för att få fler ungdomar till schackklubbar tror jag tvång kan ha motsatt effekt.

aljechinsson27
Medlem
#526 Skrivet: 12 Apr 2015 15:05

För de som tycker schack är tråkigt kunde man bara ha ett ämne som heter Tankespel. Det hade nog gjort lektionerna lugnare också om man hade haft några att välja på. Och tankespel för barn är aldrig fel. Det hade varit ett sätt att få fler elever att åtminstone prova schack. Det kunde ju varit några enklare spel som passade till mellanstadieelever.

LNO1
Medlem
#527 Skrivet: 12 Apr 2015 16:22

Citerar: aljechinsson27, #480:
Därför att på lågstadiet har de oftast inte det tålamodet som krävs.

Här tror jag att du har fel. Jag har varit ungdomsledare i bl.a. Sala SK under ett antal år. Det är inga som helst problem med tålamodet, det är faktiskt så att de behöver inte vara tålmodiga alls. Om man så ger dem hela 15 minuter (!) för ett parti så är det färdigspelat efter 5 minuter och sen är det bara på det igen! Och skulle de vara trötta på vanlig schack så är det bara att säga ordet schock och alla blir uppspelta och exalterade.

Tyvärr tycks ju Sala SK vara insomnad numera men vi hade under en period på 90-talet så många ungdomar, både tjejer och killar att vi var tvungna att dela upp dem i två grupper, en för lågstadiebarnen (om nu lågstadiet existerar eller inte är helt ointressant och alla vet ju ändå vad jag menar.) och en grupp med mellanstadie-gymnasieelever. Vi var tre ungdomsledare och styrelsen vidtalade de starkaste spelarna som fanns vid tillfället för att guida barnen. Att jag då var med berodde väl på att det vid tillfället inte fanns så många starka spelare bosatta i Sala Principen är dock helt riktig som jag ser det: Barnen ska ha de bästa lärarna som finns att tillgå redan när de är nybörjare.

Mina egna barn kunde spela schack redan före fem års ålder och min son deltog i sin första GP på dispens eftersom han egentligen var för ung. Det ska böjas i tid det som krokigt ska bli. Varken jag eller deras mamma har dock på något sätt försökt tvinga dem till någonting. Min egen filosofi på området är att trots att de var barn så ville jag ha så lite inflytande som möjligt på de livsval de gjorde. Däremot så hoppas jag att vi har haft ett stort inflytande på hur man bör uppföra sig gentemot andra.

Artighet och korrekthet är nyckelord. Något som en i mitt tycke god schacklärare också ska poängtera. För, som många här på denna site känner till, så kan en schackförlust svida ganska hårt medan en vinst kan få endorfinerna att löpa amok. I en atmosfär där sportslighet sätts i fokus framför rena resultat tror jag att vi kan skapa ett bättre klimat för tjejerna.

Den_sorte_slyngel
Medlem
#528 Skrivet: 12 Apr 2015 18:40

Det är klart att schack har låg status i Sverige. Vi är ju ett av världens mest amerikaniserade länder. USA är antiintellektualismens högborg.

Kleimark
#529 Skrivet: 12 Apr 2015 18:58

Nej, så är det inte. Schack har hög status i Sverige. Dessutom har det ringa betydelse för antal utövare, men du har som sagt totalfel.

sture_lindberg
Medlem
#530 Skrivet: 12 Apr 2015 19:02

Citerar: aljechinsson27, #491:
Vi får väl göra en "hearing" och se hur många medlemmar som spelar i klubb. Det skulle t.o.m kunna bli en egen tråd. Enformig,kanske men ändå intressant.

Nu har jag öppnat en sådan tråd

rodel
Medlem
#531 Skrivet: 12 Apr 2015 19:07

Jag tror du har rätt i det Kleimark. Schack i sig ses med aktning och en klok chef ser en god schackspelare som en tillgång som tex analytiker. Är han ytterligare lite påläst så ser han likheten med logistik. Jag tror snarare att många som skulle blivit schack spelare om de levt förr i tiden, kanske väljer att göra som så många andra glo, dvs syssla med datorer Utbud i övrigt har ju också blivit allt större.

LNO1
Medlem
#532 Skrivet: 12 Apr 2015 19:11 - Redigerad av: LNO1

Citerar: Den_sorte_slyngel, #498:
USA är antiintellektualismens högborg.

Nja jag vet inte det jag. Det är knappast så att USA står för antiintellektualism. De har många fina universitet och en mycket rik schackkultur bl.a. F.ö. har vi många författare, musiker, politiska fritänkare mm som har sin hemvist där. De har också gått i bräschen för några av de största intellektuella och tekniska framsteg vi gjort på senare år. Månlandningen som ett exempel var måhända påkallad av politiska orsaker , men den var för sin tid en otrolig intellektuell och teknisk bedrift.

Vad som jag däremot anser vara något av en black om foten för USA i detta sammanhang är den faktiska kulturimperialism (tro nu för all del inte att jag tillhör en spillra av 70-talsvänstern) som gör att vi känner oss och är amerikaniserade. Men denna kulturimperialism tror jag har sitt ursprung i affärsvärlden snarare än i de intellektuella kretsarna i USA.

Men hur jag nu ska kunna få in dam-vm i schack i detta inlägg , det vet jag inte...
Jo! Låt St. Louis Chess Club arrangera nästa dam-vm så att vi får in lite amerikansk "know how" i hur att arrangera och marknadsföra ett vm i schack. Jag har förresten hört ryktas om att nästa vm-match mellan Carlsen och utmanaren ska gå där. Någon som vet något om detta?

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#533 Skrivet: 12 Apr 2015 19:34

Jag tror inte schack har en låg status, däremot anses det knappast som folkligt, något som var och kan syssla med. Det är något för de speciellt begåvade. Där skiljer det sig från t.ex. fotboll som många spelar på skoj, långt upp i åren har jag noterat. Jag tror att den här statusen som exklusiv och lite förmer är det största problemet. Men det är en status som många schackspelare också omhuldar, tyvärr enligt min mening.

LNO1
Medlem
#534 Skrivet: 12 Apr 2015 19:38

Citerar: rodel, #501:
Jag tror snarare att många som skulle blivit schack spelare om de levt förr i tiden, kanske väljer att göra som så många andra glo, dvs syssla med datorer

Jag tycker det har blivit lättare att spela och analysera sedan internets och datorernas intåg i vardagslivet. FICS som är min käpphäst och som jag ständigt propagerar för är en alldeles utmärkt virtuell schackklubb som gjort att jag kan spela så mycket mer än vad jag kunde på det glada 80-talet.
Dessutom har jag fått många riktigt goda vänner där, speciellt i det lag jag spelar i.

SO har också troligen haft en positiv effekt på schacket här i Sverige. De flesta klubbspelare jag talat med är mycket medvetna om denna sites existens.

Så jag uppmanar alla unga tjejer som inte vill gå med i en schackklubb i verkliga livet och som finner klimatet för rått här på SO i forum och i privata meddelanden,(jag hänvisar till TesseS inlägg i denna tråd och även hennes inlägg i andra trådar):

Gå med i FICS, spela i ett lag där och jag kan med nästan 100%-ig säkerhet utlova en miljö kliniskt fri från sexism (eftersom man sällan vet vilket kön som döljer sig bakom användarnamnet) och låt dig inspireras till att ta klivet till en svensk klubb och upptäck att det var inte så i verkliga livet med rötäggen som på internet.

Det är nog ett faktum att dessa rötägg har en betydligt lägre profil "IRL" än online. Det är bedrägligt det här med internetforum.

gubbengrå
Medlem
#535 Skrivet: 12 Apr 2015 19:42

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #504:
Jag tror att den här statusen som exklusiv och lite förmer är det största problemet

Du kan inte ana hur mycket jag håller med dig!

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #504:
Men det är en status som många schackspelare också omhuldar, tyvärr enligt min mening.

Ja, här håller jag med lika mycket!

Den_sorte_slyngel
Medlem
#536 Skrivet: 12 Apr 2015 19:43

Ja det är synd att det inte spelas mer schack "på skoj". Svensson tror gärna att den som sysslar med schack per automatik är väldigt intelligent. Så är det väl inte..?

LNO1
Medlem
#537 Skrivet: 12 Apr 2015 23:56

Men Pia gjorde i alla fall bra ifrån sig under dam-vm

farbrorjo
Medlem
#538 Skrivet: 13 Apr 2015 06:17

Citerar: LNO1, #507:
Men Pia gjorde i alla fall bra ifrån sig under dam-vm

Det håller jag med om. Sedan länge har trådämnet utvidgats till att handla om villkoren för kvinnliga schackspelare och det må vara OK då det i alla fall har funnits en indirekt koppling till ursprungsämnet, men jag har just rensat på en lång rad inlägg som är helt irrelevanta för detta. Så om någon har något mer att tillföra som hör till ämnet finns det fortfarande en chans att göra det, men blir det fler ämnesurspårningar kommer tråden att stängas och den som medvetet bidrar till detta riskerar varning för ohörsamhet av tillsägelse.

aljechinsson27
Medlem
#539 Skrivet: 13 Apr 2015 08:45

Är det någon som vet när finalen ska spelas och var?

aljechinsson27
Medlem
#540 Skrivet: 14 Apr 2015 16:59

Har det bestämts än? Absolut inte i Kina och inte i Ukraina heller. Det räcker med en Indienmatch

<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . 16 . 17 .
Du måste logga in för att kunna posta!