Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Dam-VM
<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . 16 . 17 . >>
Författare Meddelande
Den_sorte_slyngel
Medlem
#451 Skrivet: 11 Apr 2015 21:45

Fast det måste väl ändå betraktas som ett litet problem sett i ett större sammanhang.

aljechinsson27
Medlem
#452 Skrivet: 11 Apr 2015 21:49

Citerar: Den_sorte_slyngel, #451:
Fast det måste väl ändå betraktas som ett litet problem sett i ett större sammanhang.

Nä,jag tcker inte det. Säg att det blev praxis med 5års avgiftsfrihet.

LNO1
Medlem
#453 Skrivet: 11 Apr 2015 21:52

Citerar: TesseS, #440:
Jag själv älskar att tävla och skulle det vara så att jag skulle verkligen skulle satsa och träna schack så skulle jag också vilja tävla.

Tack för ditt svar TesseS. Nej jag kan inte förstå varför tjejer som spelar schack inte skulle vilja tävla, det ingår väl i spelets natur? Annat vore det ju om vi diskuterade musik t.ex.

Fast nu vill väl någon hävda att det går att tävla i musik också. Men då säger jag bestämt: Nej det går inte, lyssna bara på bidragen i den s.k. "Mellon" så förstår ni varför (Förlåt alla schlagerälskare)

Den_sorte_slyngel
Medlem
#454 Skrivet: 11 Apr 2015 21:53

Det är ingen lösning! I Sverige har schack utomordentligt låg status. Höjs den kommer också tjejerna. Har jag fel?

aljechinsson27
Medlem
#455 Skrivet: 11 Apr 2015 21:58

Citerar: Den_sorte_slyngel, #454:
Det är ingen lösning! I Sverige har schack utomordentligt låg status. Höjs den kommer också tjejerna. Har jag fel?

Men kom med en egen lösning då!!

aljechinsson27
Medlem
#456 Skrivet: 11 Apr 2015 22:06

Här kan vi kverulera i evigheters evighet. Vad jag kommer ihåg är det bara jag själv som har kommit med förslag!

Kleimark
#457 Skrivet: 11 Apr 2015 22:38

Citerar: Den_sorte_slyngel, #454:
Har jag fel?

Ja!

G_arvid
Medlem
#458 Skrivet: 11 Apr 2015 23:13

Ska jag vara ärlig ser jag inget principiellt problem i att få kvinnor kommer till schackklubbarna eller att de som kommer dit tröttnar. Om de inte kommer för att de har annat de tycker är roligare så är det helt okej. Om de slutar för att andra intressen har tagit överhanden så är det inte heller något problem. Men om de avstår från att komma för att de blir illa behandlade, DÅ är det ett problem. Jag är emot all kvotering och alla lockbeten för att öka andelen kvinnor. Jag tycker det är viktigt att schackklubbarna är öppna för alla oavsett kön, ras, religion etc. Om problemet är att manliga medlemmar inte kan uppföra sig så måste man angripa detta i stället. Jag har svårt att tro att det inte skulle finnas tillräckligt med medlemmar med civilkurage att säga ifrån när man hör eller ser något som inte hör hemma i en schackklubb. I en annan tråd diskuterades en gång problemet med lagschack och alltför tävlingsinriktade lagspelare. Och vad jag minns var receptet det samma: -Säg ifrån, när någon uppför sig illa!

sture_lindberg
Medlem
#459 Skrivet: 11 Apr 2015 23:18

Citerar: G_arvid, #458:
Om problemet är att manliga medlemmar inte kan uppföra sig

Tror knappast att detta är något speciellt problem.

Jag har aldrig hört eller sett någon kvinna blivit mobbad vare sej på en schackklubb eller schacktävling. Och heller aldrig hört någon kvinna klaga över att något sådant skett.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#460 Skrivet: 11 Apr 2015 23:53 - Redigerad av: Nisse_i_Högdalen

Citerar: G_arvid, #458:
Jag tycker det är viktigt att schackklubbarna är öppna för alla oavsett kön, ras, religion etc.

Citerar: sture_lindberg, #459:
Jag har aldrig hört eller sett någon kvinna blivit mobbad vare sej på en schackklubb eller schacktävling. Och heller aldrig hört någon kvinna klaga över att något sådant skett.

Men är det då inte underligt att bara 7% av medlemmarna är kvinnor? Eller 12% om man ser på hela världen.
Jag finner den statistiska fördelningen oerhört intressant. Hur kan det bli så snedfördelat?
Och i ett land som Sverige, där kvinnor enligt alla index, är mer jämställda än resten av världen, där är andelen bara drygt hälften av genomsnittet i världen.

Det måste ju ha något att göra med att kvinnor inte känner sig bekväma på något sätt i t.ex. schackklubbarna. För min del tycker jag det är väldigt intressant.

sture_lindberg
Medlem
#461 Skrivet: 11 Apr 2015 23:59

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #460:
att kvinnor inte känner sig bekväma

Men från att de inte känner sej bekväma till att bli mobbade ser i alla fall jag som en enorm skillnad.

Kleimark
#462 Skrivet: 12 Apr 2015 00:15

Citerar: sture_lindberg, #459:

Det innebär inte, att det inte förekommer.

sture_lindberg
Medlem
#463 Skrivet: 12 Apr 2015 00:56

Klart det kan ha förekommit någon gång.
Men därifrån att tro att det är denna orsak som gör att inte kvinnor spelar schack i samma utsträckning som män,går jag inte på..

Kleimark
#464 Skrivet: 12 Apr 2015 00:59

Det är ungefär som mobbning i skolorna. Få erkänner att de har sett den förekomma, men likväl är den ett stort problem.

sture_lindberg
Medlem
#465 Skrivet: 12 Apr 2015 01:01

Så din slutsats är att det är mobbing som håller kvinnorna borta från schacket ??

Kleimark
#466 Skrivet: 12 Apr 2015 01:02

Nej, men jag utesluter inte den möjligheten, som du verkar göra.

sture_lindberg
Medlem
#467 Skrivet: 12 Apr 2015 01:06

Ja för denna"möjlighet" verkar helt orimlig för mej.

Nu har du framlagt din åsikt och jag min..Så det finns kanske inte mer att tillägga i just denna sak..

Kleimark
#468 Skrivet: 12 Apr 2015 01:54

Citerar: sture_lindberg, #467:
Nu har du framlagt din åsikt och jag min..Så det finns kanske inte mer att tillägga i just denna sak..

Så är det nog, men det brukar inte hindra dig.

LNO1
Medlem
#469 Skrivet: 12 Apr 2015 02:08 - Redigerad av: LNO1

Allting går att sälja med mördande reklam heter det i visan, och det är kanske där det brister?

Stures teori att tjejer inte är tävlingsinriktade just vad det gäller schacket känns inte klockren, och trots att Johannas vittnesmål kändes äkta så har jag under mina drygt 25 år inom schacket (oj, nu börjar jag bli väldigt lik dig Sture ) inte sett sådant beteende hon vittnar om. Vanligt förekommande kan det inte vara för då hade jag åtminstone sett någon liknande händelse , men det har jag inte.

Flick-sm och schackfyran tycks inte hjälpa upp situationen. Jag talade faktiskt med en tjej i 25-års åldern som avskydde schack därför att hon i fyran hade tvingats att spela schack fast hon inte ville. Sådant får bara inte förekomma. Om man ska spela i schackfyran måste det vara på frivillig basis. Om man ska använda tvångsmetoder så ska det i sådana fall läggas in som ett skolämne, men nu är vi inne i drömmen om Utopia känner jag.

Men kanske är det så att vi är dåliga på att sälja in schacket till tjejerna? Var finns reklambladen som talar om för tjejerna och även killarna förstås vilken rolig och berikande sport det är som vi sysslar med? Alla kan vara med och spela på lika villkor om man vill. Tjejer ska förstås ha möjlighet att få spela med varandra i flick-sm, dam-vm, damallsvenskan om de vill annars har de även möjlighet att möta spelare i de öppna klasserna, både killar och tjejer.

Flexibilitet och intelligens krävs kanske för att vi ska få upp antalet tjejer till den nivå som den borde ligga på. Men just det ska väl inte vara något problem för oss schackspelare? Var det inte för att det var en sådan stor intellektuell utmaning som många av oss började spela? Och är det inte så att en schackspelare tränar upp sin intelligens (ytterligare ett säljargument) ?

LNO1
Medlem
#470 Skrivet: 12 Apr 2015 02:43 - Redigerad av: LNO1

Ett litet avslutande inlägg innan jag går och lägger mig för jag kom på ytterligare en sak: Schackets närvaro online har funnits ända sedan begynnelsen av internet, ja faktiskt har det funnits med i bilden hela tiden under datorns tillkomst. Turings matematiska teorier var absolut nödvändiga för datorns tillkomst överhuvudtaget och han skrev ett schackprogram redan innan någon dator hade byggts. Chessbase har faktiskt lagt ut "Turingmotorn" för gratis nedladdning, som använder hans algoritm, och jag och min son spelade mot den. Vi kunde snart se att dess dragdjup var exakt 1 ply! Jag tycker verkligen inte att man kan begära mer av den stackars Turing.

Bomb som var en dator som USA lät bygga på tidigt 50-tal för att hjälpa dem att framställa effektivare atombomber testades genom att låta den spela schack på ett bräde med 6x6 rutor. En något mindre sinister syssla för maskinen kan tyckas.

Efter detta lilla stickspår bara för att belysa att schacket har en given plats i dagens IT-värld, så kan vi kanske använda oss av nätet som en plattform för att nå ut med vårt budskap? I mitt lag i den förra säsongen av teamleague hade vi två tjejer med som spelade fantastiskt bra. Ingen avsaknad av tävlingsinstinkt där minsann. De sopade brädet med våra stackars konkurrenter! Vi två killar som var med i laget kunde glassa oss fram till seriesegern tack vare tjejernas insats.

Något jag skulle önska är att vi, samtliga här på schackonline, betänker det faktum att även detta forum kan vara ett fönster ut i världen. Håller vi på och käbblar om petitesser och skitsaker kan det ju verkligen avskräcka en ung tjej som kanske provat på schack här på SO, och vill prova på hur det är att spela i en klubb. Jag skulle i varje fall ha blivit väldigt betänksam efter att ha sett de för oss schackspelare mindre smickrande ordväxlingar som har ägt rum här understundom.

G_arvid
Medlem
#471 Skrivet: 12 Apr 2015 07:13

Mycket kloka ord, LNO1 (som jag brukar uttrycka mig när jag håller med...) Men jag undrar om vi inte står inför ett mycket större problem som är rekrytering av schackspelare överhuvud taget. Hur många schackspelare är det som tar klivet från juniorsidan och fortsätter som seniorer? Försvinnande få, enligt mina erfarenheter. Och därmed blir det också ytterst osäkert att säga om det man ser utgör en trend uppåt eller neråt. Inte heller jag har sett något liknande det Johanna berättar om, men det är möjligt att det ser annorlunda ut på juniorsidan - jag har sett och hört liknande erfarenheter som Johannas. Men det är en komplex situation för det som händer på schackklubben är en spegling av hur det ser ut i samhället. Och även om det inte vore så så får en schackspelande tjej stor uppmärksamhet, särskilt om hon är ensam. Och hennes framgångar blir också omtalade. Så den som förlorar mot henne kan inte räkna med anonymitet utan kommer i rampljuset som den som fick stryk av Lisa. Och när man pratar om Lisa så säger man kanske att hon är duktig - Pelle hade inte en chans! Ingen schackspelare vill väl vara känd för sina förlustpartier och som den som förlorat. Särskilt inte en 16-årig kille. Så det är kanske inte så märkligt om han tar i lite extra för att inte hamna i rampljuset på det viset. Eller får svårt att acceptera att han gjort det. Och för killarna utgör hon ett hot, eftersom hon kan få dom att bli förlöjligande.

Jag minns en gång för många herrans år sedan som jag skulle spela mot en 16-årig tjej som var väldigt duktig. Jag fick kämpa för allt jag var värd, men det var inte det värsta för så fort jag gick upp för att hämta kaffe eller sträcka på benen så kom det gubbar i alla åldrar fram till mig: -Hä hä, har du inte vunnit än? -Hä hä, tryck ner henne nu! -Hä hä, klarar du inte av henne? Så småningom lyckades jag få remi och för den 16-åriga tjejen gick det riktigt bra sen, har jag hört. Pia Cramling hette hon visst...

aljechinsson27
Medlem
#472 Skrivet: 12 Apr 2015 08:03

Jag har fått stryk av Siv Bengtsson ,som junior där jag missade tredragsmatt och ett år senare spelat remi mot Pia och jag blev inte förlöjligad så jag känner inte riktigt igen din bild av verkligheten där, Garvid.

aljechinsson27
Medlem
#473 Skrivet: 12 Apr 2015 08:23

Jag har tidigare propagerat för att det som i en del länder ska stå på skolschemat. Det tror jag dessutom kan bli ett givande avbrott från de andra tunga ämnena. Alla ska ges möjligheten att prova på. Och jag vet inte ifall det måste vara frivilligt att fortsätta. Det kan kanske räcka med att man ser på när de andra spelar också blir man intresserad igen. När jag gick på mellanstadiet hade vi syslöjd, och det var ju inte det som man såg framemot precis om man var kille. Och det finns säkert de som tycker att gymnastik är klisteråsnan själv, men jag har inte hört något annat än att det är obligatoriskt.

G_arvid
Medlem
#474 Skrivet: 12 Apr 2015 08:40

Citerar: LNO1, #469:
Flick-sm och schackfyran tycks inte hjälpa upp situationen. Jag talade faktiskt med en tjej i 25-års åldern som avskydde schack därför att hon i fyran hade tvingats att spela schack fast hon inte ville. Sådant får bara inte förekomma. Om man ska spela i schackfyran måste det vara på frivillig basis. Om man ska använda tvångsmetoder så ska det i sådana fall läggas in som ett skolämne, men nu är vi inne i drömmen om Utopia känner jag.

Det här är intressant och fyller på min tveksamhet inför reglerna i schackfyran som gör att elever pressas till att ställa upp fast de inte är ett dugg intresserade. Tvångsmetoder har aldrig varit min melodi och om schack ska vara med på skolschemat vill jag se andra fördelar med det än ett förväntat högre medlemsskap i schackklubbarna.

aljechinsson27
Medlem
#475 Skrivet: 12 Apr 2015 08:48

Citerar: G_arvid, #474:
Tvångsmetoder har aldrig varit min melodi och om schack ska vara med på skolschemat vill jag se andra fördelar med det än ett förväntat högre medlemsskap i schackklubbarna.

Garvid, det finns ju så många andra ämnen som är tvång, så varför inte schack? Och med ett högre medlemsantal i klubbarna är ju just det som hela debatten handlar om. Att vi vill se fler tjejer i klubbarna. Och med bredden kommer också toppen.

G_arvid
Medlem
#476 Skrivet: 12 Apr 2015 09:47

Citerar: aljechinsson27, #475:
Garvid, det finns ju så många andra ämnen som är tvång, så varför inte schack?

Bara det att jag alltså inte tror på tvångsmetoder. Jag tycker det är ett stort nederlag att vi inte lyckas övertyga unga om nöjet och nyttan med schack och i stället försöker göra det med tvång. Jag tror inte man får unga att älska schackspelet med tvång, lika lite som man kommit att älska skolmaten för att man tvingades att äta upp. Men som LNO1 säger, det är MYCKET lång väg att gå innan det blir tal om att göra schack till ett obligatoriskt ämne på högstadiet. Då är jag mycket mer positiv till schackgymnasier liknande det i Norrköping, men det är ju också saligen insomnat sen länge och någon nystart ser inte ut att vara i sikte.

aljechinsson27
Medlem
#477 Skrivet: 12 Apr 2015 10:01

Citerar: G_arvid, #476:
det är MYCKET lång väg att gå innan det blir tal om att göra schack till ett obligatoriskt ämne på högstadiet. Då är jag mycket mer positiv till schackgymnasier liknande

Men varför inte börja redan på mellanstadiet innan det är för stökigt i klassen på högstadiet. Ett alternativ till tvång är att de som inte vill får spela andra spel. Men den som aldrig har spelat schack eller försökt har missat en chans till en livslång passion.

aljechinsson27
Medlem
#478 Skrivet: 12 Apr 2015 10:15

Schackgymnasier tror jag inte så mycket på. Hur många tjejer har gått på det i Norrköping. När tjejerna kommer upp i den åldern har de skaffat sig andra intressen, eller träffat en kille som inte spelar.

Elrey
Medlem
#479 Skrivet: 12 Apr 2015 10:38

Citerar: aljechinsson27, #477:
Men varför inte börja redan på mellanstadiet innan det är för stökigt i klassen på högstadiet

Varför inte lågstadiet?

aljechinsson27
Medlem
#480 Skrivet: 12 Apr 2015 10:43 - Redigerad av: aljechinsson27

Citerar: Elrey, #479:
Varför inte lågstadiet?

Därför att på lågstadiet har de oftast inte det tålamodet som krävs.

<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . 16 . 17 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!