Diskussionsforum

 - Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / premove
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 .
Författare Meddelande
Martin.Lokander
Medlem
#241 Skrivet: 4 Apr 2015 01:19 - Redigerad av: Martin.Lokander

Håller med TBchess.
Vet inte hur många domare och IA vi har som alla påstår samma sak.
De enda som inte verkar hålla med är Derrin och Sture.

Sture kan givetvis fråga domaren på Kristallens SK:s hängpartikväll nästa torsdag om han vill, men jag tycker inte det är särskilt intressant för oss andra på forumet att spänt sitta och vänta på ännu en domares åsikt (vi har redan 4-5 stycken varav en IA). Sture tror inte på oss, så Sture får söka upp informationen själv.

Derrin...du verkar inte spela närschack i klubb så jag tänkte hjälpa dig lite på traven här. Tapio Tikkanen är ansvarig för Regler- och domarfrågar i SSF och kan nås på tapio.tikkanen@schack.se. Alla verkar övertygade förutom du (och sture), så då kan du mejla iväg till Tapio och fråga vad som egentligen gäller.

sture_lindberg
Medlem
#242 Skrivet: 4 Apr 2015 02:03

Citerar: Martin.Lokander, #241:
Alla verkar övertygade förutom du (och sture), så då kan du mejla iväg till Tapio och fråga vad som egentligen gäller.


Jag tycker det är ni som säger att man får utföra drag på andras tid som borde bevisa detta med att mejla honom.

Derrin
Medlem
#243 Skrivet: 4 Apr 2015 02:12

Citerar: TBchess, #170:
"[Citat av 6.2a]...

Det är meningen "Spelaren måste tillåtas stoppa sin klocka efter att ha utfört sitt drag, även om motståndaren redan har gjort sitt nästa drag." som är intressant i sammanhanget.

Ditt citat av regeln är fel,sen är det 6.7a som tar upp det och inte 6.2a.
Var står det... även om motståndaren redan gjort sitt nästa drag?
Trams.

Kleimark
#244 Skrivet: 4 Apr 2015 02:34

Citerar: Derrin, #243:
Ditt citat av regeln är fel,sen är det 6.7a som tar upp det och inte 6.2a.



6.7
a) Reglerna för enskilda tävlingar ska i förväg reglera en eventuell
toleransgräns för partierna. En spelare som kommer till schackbrädet efter att toleransgränsen gått ut tilldöms förlust i partiet såvida inte domaren beslutar annorlunda.



Det verkar föga troligt.

Derrin
Medlem
#245 Skrivet: 4 Apr 2015 02:52

Jaså,vad är det för regelbok du har dammat fram?
6.6 (b) är det och inte skrivet exakt som du skrivit.
Möjligt vi har olika versioner av reglerna för det stämmer inte det du skriver.
FIDEs Schackregler har jag.

Martin.Lokander
Medlem
#246 Skrivet: 4 Apr 2015 03:56 - Redigerad av: Martin.Lokander

Dammat fram och dammat fram...Kleimark använder den som gäller från 1 juli 2014 och framåt. Du verkar använda den som gällde tidigare.
Är nog du som dammat av nåt gammalt regelverk Derrin.

TBchess
Medlem
#247 Skrivet: 4 Apr 2015 10:11 - Redigerad av: TBchess

Citerar: Derrin, #245:
6.6 (b) är det och inte skrivet exakt som du skrivit.

6.6b finns inte ens, så din version av reglerna är med största säkerhet utdaterad. Den svenska översättningen av de nu gällande reglerna kan du hitta på http://www.schack.se/RK/regler2014.pdf

Citerar: Derrin, #243:
Ditt citat av regeln är fel,sen är det 6.7a som tar upp det och inte 6.2a.

Så nej, mitt citat är inte fel...

Derrin
Medlem
#248 Skrivet: 4 Apr 2015 14:35

Ok,då har vi alla rätt från utgångs läget som är olika versioner av reglerna,regeln är ändrad,utökad.
Regeln kunde tolkas olika förut och då utökades regeln helt enkelt vad som menas.
Fullbordat drag anser jag ändå är bättre när man har klockan.
Premove i online schack är inte helt rätt.


<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 .
Du måste logga in för att kunna posta!
 

Powered by forum software miniBB™ © 2001-2006