Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / premove
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . >>
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#211 Skrivet: 1 Apr 2015 18:00

Citerar: G_arvid, #226:
Jag kan inte tycka annat än att det vore mer logiskt och konsekvent att kräva att även klockan ska ställas om innan motståndaren får flytta.

Klart det är så..

Jag återkommer i frågan när jag frågat några som är kunniga på detta.

Jag återkommer efter påsk.

aljechinsson27
Medlem
#212 Skrivet: 2 Apr 2015 09:01

Citerar: sture_lindberg, #211:
Klart det är så..

Jag återkommer i frågan när jag frågat några som är kunniga på detta.

Jag återkommer efter påsk.

Hur kan du säga att det är klart, och sedan: Jag återkommer i frågan när jag frågat några som är kunniga på detta

TBchess
Medlem
#213 Skrivet: 2 Apr 2015 10:40 - Redigerad av: TBchess

Citerar: aljechinsson27, #212:
Hur kan du säga att det är klart, och sedan: Jag återkommer i frågan när jag frågat några som är kunniga på detta

Sture svarade "Klart det är så.." på "Jag kan inte tycka annat än att det vore mer logiskt och konsekvent att kräva att även klockan ska ställas om innan motståndaren får flytta.". Han kan alltså ha menat att det är klart att det är så att det är (eller kan tyckas) mer logiskt ock konsekvent, inte att det är klart att det faktiskt är så att "även klockan ska ställas om innan motståndaren får flytta" (vilket han skall fråga "några som är kunniga" om).

Säger inte att det var ovanstående Sture menade, ville bara påvisa att det han sa inte behöver vara motsägelsefullt.

aljechinsson27
Medlem
#214 Skrivet: 2 Apr 2015 12:22

Det kan tolkas på två sätt, och jag kan ha tolkat fel

G_arvid
Medlem
#215 Skrivet: 2 Apr 2015 12:50

Jo, jag är helt på det klara med att man får dra innan motståndaren ställt om klockansom reglerna skrivits. Bara det att jag tycker det är en konstig regel. Jag vet inte bakgrunden men det enda jag kan tänka mig är att regeln anses lättare att kontrollera än om man skulle kräva att klockan ställts om först.

Jag ser enda anledningen till schackklocka att man ska mäta och registrera spelarnas betänketid och avgöra när någon spelare överskridit denna.

Om vi nu tänker oss att jag hamnar i en blixtduell med en motståndare som står på förlust men drar innan jag hinner ställa om klockan. Efter ett antal drag står min motståndare inför matt som jag inte hinner utföra för klaffen faller. Detta beror då på, inte att jag använt mer än de stipulerade 5 minuterna utan att motståndarens betänketid (den tid som det tog för honom att utföra dragen) har registrerats på min klocka. Jag kan inte tycka annat än att det riktiga vore att denna tid registrerades på hans egen klocka. Och i reglerna står det ju också:
" Tiden från det att spelaren utför draget på schackbrädet tills han trycker på klockan betraktas som en del av spelarens tilldelade betänketid."
Men i detta fall kommer spelarens tilldelade betänketid att, åtminstone till största delen, registreras på min klocka. För ingen ska påstå att ett symboliskt ömsesidigt omställande på bråkdelen av en sekund ändrar på den saken.

Så i korthet: Jag tror att man har rätt att dra på motståndarens betänketid, men jag tycker inte om det.

Derrin
Medlem
#216 Skrivet: 2 Apr 2015 14:20

Vissa skriver regler som om det vore citerat men är inte det fullt ut.
Lägger in egen tolkning som det vore en del av regeln.
Lite missvisande kan man tycka.

aljechinsson27
Medlem
#217 Skrivet: 2 Apr 2015 14:29

Om du menar mig så vidhåller jag, och tydligen även TBchess att man kan tolka Stures inlägg på två olika sätt. Sedan om något ord har hamnat fel tycker jag inte har så stor betydelse.

Derrin
Medlem
#218 Skrivet: 2 Apr 2015 14:55

Nej,men tipset är att själv kolla upp när någon drar fram regler om det är korrekt istället för att utgå från nått som är skrivet är helt rätt..ej menat utan det blev lite fel bara.

aljechinsson27
Medlem
#219 Skrivet: 2 Apr 2015 15:01

Jag har inte varit med i den här debatten. Jag tyckte bara att hans inlägg var motsägelsefullt.

Derrin
Medlem
#220 Skrivet: 2 Apr 2015 15:26

Du tolkar det så,TBchess hade en förklaring till det som förtydligar.

aljechinsson27
Medlem
#221 Skrivet: 2 Apr 2015 16:19

Citerar TBchess 213:"Säger inte att det var ovanstående Sture menade, ville bara påvisa att det han sa INTE BEHÖVER vara motsägelsefullt. " Det är också en något diffus mening. F:ö tycker jag att det här är hårklyveri som jag inte har nåt intresse av.

sture_lindberg
Medlem
#222 Skrivet: 2 Apr 2015 18:27

Citerar: aljechinsson27, #212:

Jag ska återkomma med säkra bevis.

Finns ju några här som inte tror på vad jag skriver,..

sture_lindberg
Medlem
#223 Skrivet: 2 Apr 2015 18:29 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: TBchess, #213:
Sture svarade "Klart det är så.." på "Jag kan inte tycka annat än att det vore mer logiskt och konsekvent att kräva att även klockan ska ställas om innan motståndaren får flytta.". Han kan alltså ha menat att det är klart att det är så att det är (eller kan tyckas) mer logiskt ock konsekvent, inte att det är klart att det faktiskt är så att "även klockan ska ställas om innan motståndaren får flytta" (vilket han skall fråga "några som är kunniga" om).

DU däremot har fattat precis vad jag menade TBchess.

Fattar bara inte hur man kan fatta fel vad jag skrev Men inget förvånar mej längre i denna tråd..

rodel
Medlem
#224 Skrivet: 2 Apr 2015 19:48

Till påsk ska man ha gul tehuva över tekannan. Och jag tror ska ta en stund och kika på Nimzoindiskt, denna knepiga öppningen för vit att få fördel på.
Glad Påsk på er alla!

sture_lindberg
Medlem
#225 Skrivet: 2 Apr 2015 19:50

Glad Påsk ,med eller utan tehuva

rodel
Medlem
#226 Skrivet: 2 Apr 2015 20:17

Tack, tehuvan gjorde ett tillfälligt inhopp i debatten. I morrn åker tjejerna till Ullared, hustrun, 2 döttrar, och ett barnbarn Jag är hemma och tar hand om hunden. Men det blir nog en schack stund också!
Håkan

G_arvid
Medlem
#227 Skrivet: 2 Apr 2015 20:59

Citerar: rodel, #224:
Nimzoindiskt, denna knepiga öppningen för vit att få fördel på.
Glad Påsk på er alla!

Glad Påsk själv! Och själv har jag problem att få fördel för vit i alla öppningar om svart spelar tillräckligt bra...

rodel
Medlem
#228 Skrivet: 2 Apr 2015 21:06

Ja så sant, jag har naturligtvis samma problem. Men några öppningar tycker jag verkar extra svåra. Damgambit och Slaviskt, ja förresten det blir nog en lång lista.

LuleErik
Medlem
#229 Skrivet: 3 Apr 2015 13:44 - Redigerad av: LuleErik

Jag håller med om Nimzoindiskt om att det är svårt att få fördel mot.
Jag testar tex nu 1 d4 sf6 2 c4 e6 3 sc3 Lb4 4 e3 och sen med Sge2 och a3 tycker jag är mest bekväma för vit. Så föreslår GM Korneev i sin repertoarbok.
Slaviskt tycker jag vit får fördel i 1. d4 d5 2. c4 c6 3. Nf3 Nf6 4. Nc3 dxc4 5. a4 Bf5 6. Ne5 varianten. Däremot att vinna mot Slaviskt är inte lätt. Svart har en solid ställning fast brukar kunna få problem med vitfältaren eller tappa löparparet ungefär som i Caro-Cann och vissa Skandinaviska, ibland i Alekhine.
Så vit brukar kunna få den sortens fördelar.
I Damgambit så gillar jag vits spel när man får in Philsburyattacken.
Tex: http://www.365chess.com/eco/D55_Queen's_Gambit_Dec lined_Pillsbury_attack

aljechinsson27
Medlem
#230 Skrivet: 3 Apr 2015 16:04

Jag spelar också avböjd damgambit gärna som vit. Helst när man lägger in den långa rockaden som är effektiv när svart har spelat Lb7. Det heter Pillsburyattacken, efter den legenderaska spelaren Pillsbury. Kan vara bra att känna till.

sture_lindberg
Medlem
#231 Skrivet: 3 Apr 2015 16:21

Vad har dessa spelöppningar med premove att göra ?

rodel
Medlem
#232 Skrivet: 3 Apr 2015 17:03

Inte så mycket och jag medger att jag blandade korten när jag började prata om tehuvor och spelöppningar. Eller om det var Påsk haren som var framme

sture_lindberg
Medlem
#233 Skrivet: 3 Apr 2015 17:45

Citerar: rodel, #232:
Eller om det var Påsk haren som var framme

Måste det ha varit

Derrin
Medlem
#234 Skrivet: 3 Apr 2015 22:42

Om en spelare inte fullbordar det föreskrivna antalet drag på den tilldelade tiden, är partiet förlorat för den spelaren.
Får man dra på motståndarens tid innan draget är fullbordat?
Nej det får man inte, motbevisa ni som tycker annat!

chessexplorer
Medlem
#235 Skrivet: 3 Apr 2015 22:47

Det är redan motbevisat. Läs reglerna. Man får dra så fort motståndarens drag är utfört. Man behöver inte invänta att draget fullbordas.

sture_lindberg
Medlem
#236 Skrivet: 3 Apr 2015 22:52 - Redigerad av: sture_lindberg

Ok nu kör ni ett varv till märker jag.

Jag har ju lovat att kolla upp detta EFTER påsk.. Eller rättare sagt nästa torsdag alltså den9 april..

Så var god vänta till dess.

Derrin
Medlem
#237 Skrivet: 3 Apr 2015 23:49

Citerar: chessexplorer, #235:
Det är redan motbevisat. Läs reglerna. Man får dra så fort motståndarens drag är utfört. Man behöver inte invänta att draget fullbordas.

Ni som tolkar en regel bara,regeln säger inte att det är tillåtet att dra efter motståndarens drag och innan fullbordandet.
Den regeln får du hänvisa till igen,vilken?

Kleimark
#238 Skrivet: 4 Apr 2015 00:09

Har du läst reglerna?

TBchess
Medlem
#239 Skrivet: 4 Apr 2015 00:23 - Redigerad av: TBchess

Citerar: Derrin, #234:
Om en spelare inte fullbordar det föreskrivna antalet drag på den tilldelade tiden, är partiet förlorat för den spelaren.

Självklart. Är väl ingen som sagt något annat!?

Citerar: Derrin, #237:
Ni som tolkar en regel bara,regeln säger inte att det är tillåtet att dra efter motståndarens drag och innan fullbordandet.
Den regeln får du hänvisa till igen,vilken?

Inlägg #170 ger en IAs (International Arbiter) svar på frågan. För mig väger det klart tyngre än de spekulationer som framförts i tråden.

sture_lindberg
Medlem
#240 Skrivet: 4 Apr 2015 01:15

Citerar: sture_lindberg, #236:
Ok nu kör ni ett varv till märker jag.

Jag har ju lovat att kolla upp detta EFTER påsk.. Eller rättare sagt nästa torsdag alltså den9 april..

Så var god vänta till dess vad ni tycker "väger tyngst.".Då får ni svar..

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!