Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / premove
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . >>
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#61 Skrivet: 26 Mar 2015 22:47

Citerar: HSK_Andreas, #90:
Nja,
Spelar vi blixt live och min motståndare har svårt att utföra drag snabbt så ser jag inte det som nöjet att vinna på tid pga det. Vinner jag på tid för att hen tänker för länge så är det OK för mig..

Och vad är skillnaden på att din motståndare har svårt att dra snabbt och att han tänker för länge då ??

LNO1
Medlem
#62 Skrivet: 26 Mar 2015 23:18 - Redigerad av: LNO1

Citerar: HSK_Andreas, #57:
Har du förresten någon bra idé på hur man ska göra för att inte tillåta premove?

Om man känner till förhållandet server - klient förstår man att detta är fullständigt omöjligt om man inte gör så att man endast tillåter en enda klient. Denna klient har då inte funktionen "premove". För en skicklig programmerare finns det förstås sätt att kringgå detta. Men jag antar att det är en ytterst liten del av spelarna som har den kunskapen.

Att kontrollera detta från servern går inte.

LNO1
Medlem
#63 Skrivet: 26 Mar 2015 23:38

Citerar: Derrin, #56:
Schacksida som FICS är inte seriös som tillåter premove i blitz och standard.

Som sagt: FICS är en server. Programvaran som du spelar på är klienten. Om den programvaran tillåter premove finns det inget sätt att kontrollera detta från servern, principen är att servern bara tar emot draget och tiden det tog att utföra draget och skickar det vidare till motståndarens klient. Även om man ställer in en minsta tid för ett drag, vilket värde skulle man då ge denna tid? 1 sekund? en halv sekund? 0.2 sekund? (Det finns nog många som kan dra så snabbt manuellt.) Men även om du använder premove så tar det alltid en liten, liten tid för klienten att utföra det så på nolltid går det aldrig om vi nu ska vara riktigt riktigt petiga. Jag känner många programmerare som är just så petiga, det ingår väl i deras natur antar jag

Om du "skälla" på någonting Derrin ska du skälla på de olika klienterna som tillåter detta, inte servern. Men återigen: varför bli så upprörd över detta? Använd premove själv så får du se att det inte alls alltid man vinner på det. Själv har jag ställt kungen i slag p.g.a premove t.ex varpå klienten trilskas och säger att jag utfört ett illegalt drag! Och den sekunden det tagit att klicka bort denna , jag tvekar inte att kalla det "nag screen", har gjort att jag förlorat partiet. Så fräckt!

LNO1
Medlem
#64 Skrivet: 26 Mar 2015 23:51

Citerar: HSK_Andreas, #55:
Jag använder premove för att försöka hinna sätta matt, inte för att vinna på tid.

Själv är jag hur "ful" som helst, jag kan mycket väl tänka mig att använda premove för att vinna på tid och har även gjort det. Fast det är klart, jag har väl gett upp emellanåt om ställningen är hopplös.

Håller med dig fullständigt att tidsvinsten oavsett om den är med eller utan premove rankas mycket lägre än en snygg matt! Självklart!

Derrin
Medlem
#65 Skrivet: 27 Mar 2015 00:32

Citerar: LNO1, #63:
Om du "skälla" på någonting Derrin ska du skälla på de olika klienterna som tillåter detta

Jag skäller inte på någon men vissa tar åt sig angående premove så det är väl en öm tå förmodar jag?
Man kan avaktivera premove men verkar som premove spelarna är rädda att göra det
alltså viktigt att det är aktiverat i partierna.Visst vinns det partier där premove avgjort.
Förklaringen är att alla har premove på..struntsnack!

sture_lindberg
Medlem
#66 Skrivet: 27 Mar 2015 00:41

Citerar: Derrin, #65:
Förklaringen är att alla har premove på..struntsnack!

jag tror bara de som vill tjäna oförtjänt tid på detta som använder det.
Inte speciellt sportsligt kan man tycka..

Derrin
Medlem
#67 Skrivet: 27 Mar 2015 01:04

Citerar: sture_lindberg, #66:

Precis så är det,rädda att inte få den viktiga extra tid som fördel i parti utan tidstillägg.

Martin.Lokander
Medlem
#68 Skrivet: 27 Mar 2015 02:13

Jag spelar nästan enbart 1-minuters och inte på FICS-servern, men jag har absolut inga problem med att använda premove och jag utgår alltid från att min motståndare använder det också. Gör man inte det får man skylla sig själv när man förlorar på tid.

Jag bryr mig inte om jag ligger under med 5 damer, jag kommer att spela på klockan och försöka vinna, och jag utgår från att motståndaren gör samma sak i den situationen.

Nörager
Medlem
#69 Skrivet: 27 Mar 2015 03:54

Håller med lokander

aljechinsson27
Medlem
#70 Skrivet: 27 Mar 2015 08:33

Vissa spelare på sidan är så starka att de nog hade slagit Magnus Carlsen.

G_arvid
Medlem
#71 Skrivet: 27 Mar 2015 09:25

För mig är blixtspel på nätet med 3 minuter/spelare eller mindre något som har ganska litet med traditionellt schack att göra. Detta inte sagt som något nedsättande, men för mig kan man väl köra med både premove och smartmove bara det är tydligt vad som är tillåtet och inte. Är det för övrigt inte minst lika avgörande vilken hastighet man har på sin uppkoppling?

Martin.Lokander
Medlem
#72 Skrivet: 27 Mar 2015 11:32

Visst är det annorlunda från traditionellt schack, men vill jag spela traditionellt schack så spelar jag traditionellt schack. Har inget emot att spela bughouse eller slagschack heller, även om jag brukar föredra 1-minuters. Kan bli 3-minuters någon gång ibland ifall jag känner mig seriös
Premove är en del av internetblixt och gillar man det inte så spela det inte?

LNO1
Medlem
#73 Skrivet: 27 Mar 2015 12:41

Citerar: G_arvid, #71:
Är det för övrigt inte minst lika avgörande vilken hastighet man har på sin uppkoppling?

En gång i tiden var det så, men det är ellimenrat med något som heter timeseal. Du skickar alltså med tiden det tar för dig att göra draget. Så låt säga att du utfört draget på en sekund men att det tar 10 sekunder innan draget når servern så ser din mortståndare att du bara använt en sekund.

Citerar: Derrin, #67:
Precis så är det,rädda att inte få den viktiga extra tid som fördel

Din inställning tycks vara att du är förfördelad av detta. Eftersom du vidhåller att du tycker det är osportsligt så varför inte sluta spela blixt på de olika servrarna? Mer eller mindre alla använder premove så du kommer inte undan det i alla fall, och du kommer inte att få bort det heller.

LNO1
Medlem
#74 Skrivet: 27 Mar 2015 12:43

För mig är blixtspel på nätet med 3 minuter/spelare eller mindre något som har ganska litet med traditionellt schack att göra. Detta inte sagt som något nedsättande, men för mig kan man väl köra med både premove och smartmove bara det är tydligt vad som är tillåtet och inte

Smartmove är väl ytterst tveksamt, jag vet att det finns som en facilitet i chessbase när man lägger in partier och då är det ju bara bra. Jag använder Bababschess på FICS och där finns inte smartmove så vitt jag vet och om det fanns skulle jag inte använda det.

LNO1
Medlem
#75 Skrivet: 27 Mar 2015 12:44

För mig är blixtspel på nätet med 3 minuter/spelare eller mindre något som har ganska litet med traditionellt schack att göra

Håller fullständigt med.

HSK_Andreas
Moderator
#76 Skrivet: 27 Mar 2015 12:50

Citerar: sture_lindberg, #61:
Och vad är skillnaden på att din motståndare har svårt att dra snabbt och att han tänker för länge då ??

Skillnaden är rätt uppenbar om man tänker sig att en person har vissa problem att röra sig.
På samma sätt kan jag dra olika fort beroende på vilken hårdvara jag använder när jag spelar på nätet. Premove kan i viss mån minska skillnaden mellan olika hårdvara så att det är tiden man tänker som är intressant, inte hur fumlig man är i själva utförandet av draget.

HSK_Andreas
Moderator
#77 Skrivet: 27 Mar 2015 12:56

Citerar: sture_lindberg, #66:

Om man jämför med datordiskussionen i korrschack så ser jag det som osportsligt att använda dator om tävlingsreglerna tydligt säger att dator inte är tillåtet. Det Derrin gör här är lite som anmäla sig till en korrschacktävlng där datorer är tillåtna och sen klaga på att motspelarna använder dator...

Kleimark
#78 Skrivet: 27 Mar 2015 13:38

Citerar: LNO1, #73:
En gång i tiden var det så, men det är ellimenrat med något som heter timeseal. Du skickar alltså med tiden det tar för dig att göra draget. Så låt säga att du utfört draget på en sekund men att det tar 10 sekunder innan draget når servern så ser din mortståndare att du bara använt en sekund.

Ja, men det beror på val av server. Det är dessutom möjligt att hacka tidsstämpeln, så det är inte mer rättvist egentligen.

LNO1
Medlem
#79 Skrivet: 27 Mar 2015 18:17 - Redigerad av: LNO1

Citerar: LNO1, #73:
En gång i tiden var det så, men det är ellimenrat med något som heter timeseal

Du kan vara lugn G_arvid för att mitt svar är i huvudsak korrekt vad gäller timeseal och FICS. Svaret förutsatte naturligtvis ett visst mått av grundläggande känsla för fair play hos spelarna på FICS. Vilket de har så vitt jag kunnat se under mina drygt 15 år där. En skicklig programmerare kan förstås göra vad som helst, han kan till och med hacka och plocka ner servern hur enkelt som helst.

Men att denne skicklige programmerare skulle vara en och samma person som en fuskande schackspelare förefaller ytterst osannolikt. Speciellt som incitamentet skulle vara ren och skär fåfänga. De riktigt skickliga programmerare jag känner är vanligtvis ytterst ödmjuka och hängivna personer som knappast skulle få för sig att fuska.

De vet redan om att de är skickliga på sitt område och i de fall de spelar schack så tar de nog en och annan förlust med ro och skulle aldrig få för sig att göra något under deras värdighet.

Derrin
Medlem
#80 Skrivet: 27 Mar 2015 18:21

Ni krånglar till det,rent sportsligt är premove inte spel på lika villkor.Sen sluta tramsa om att alla spelar med premove,det stämmer inte.
En premove spelare oftast drar normalt tills slutdelen i partiet då tiden är mer avgörande än spelet,gäller bara att dra fort och inget annat.
Motståndaren märker tydligt att premove dragen görs för att vinna på tiden..det är verkligen osportsligt sätt.
Konstaterat att flera partier vinns på det sättet när premove drag utförs.
Omänskligt fort det är osportsligt men det tycker inte premove spelarna att ha en fördel.
Spel på lika villkor..ha ha sure!

LNO1
Medlem
#81 Skrivet: 27 Mar 2015 18:34 - Redigerad av: LNO1

Citerar: Derrin, #80:
Sen sluta tramsa om att alla spelar med premove,det stämmer inte.

Där har du onekligen rätt! Åtminstone en spelare spelar utan premove.

En premove spelare oftast drar normalt tills slutdelen i partiet då tiden är mer avgörande än spelet

Helt korrekt igen. Med eller utan premove. Det är därför jag aldrig har brytt mig om hur det går när jag spelar blixt.

Motståndaren märker tydligt att premove dragen görs för att vinna på tiden..det är verkligen osportsligt

Helt uppåt väggarna fel! Din motståndare på andra sidan sitter där och förutsätter att du känner till premove (vilket du uppenbarligen gör) och han/hon förutsätter också att du använder det. Att kalla det osportsligt är ologiskt och felaktigt och dessutom nedsättande gentemot dessa personer. HSK_Andreas belyser detta mycket bra i sina inlägg.

Men jag ska ge dig ett bra tips: Det är mycket enkelt att skaffa vänner på FICS och om du bara ber dem så kan det tänkas att de låter bli att använda premove när du spelar mot dem. Om du och jag skulle spela på FICS t.ex så behöver du bara be mig låta bli att använda premove och naturligtvis skulle jag gå med på det. Märkvärdigare än så är det inte.

Derrin
Medlem
#82 Skrivet: 27 Mar 2015 19:44

Citerar: LNO1, #81:
Din motståndare på andra sidan sitter där och förutsätter att du känner till premove (vilket du uppenbarligen gör) och han/hon förutsätter också att du använder det. Att kalla det osportsligt är ologiskt och felaktigt och dessutom nedsättande gentemot dessa personer.

Jag förutsätter spel på lika villkor det är sportsligt!Det är inte nedsättande alls ologiskt att tycka så.
Nedsättande är det att vinna med premove när det avgör i tiden,nedsättande mot motståndaren.
Avgörs på ej lika villkor,vem kan tycka det är rätt?

sture_lindberg
Medlem
#83 Skrivet: 27 Mar 2015 20:01 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Derrin, #82:

Troligtvis bara de som har detta premove..

Kleimark
#84 Skrivet: 27 Mar 2015 20:18

Citerar: sture_lindberg, #83:

Troligtvis bara de som har detta promove..

Är det något enbart för proffs?

sture_lindberg
Medlem
#85 Skrivet: 27 Mar 2015 20:22

Nej jag skrev att det bara är de som HAR promove som gillar detta.

Kleimark
#86 Skrivet: 27 Mar 2015 20:26

Du kanske avser "premove"?

sture_lindberg
Medlem
#87 Skrivet: 27 Mar 2015 20:32 - Redigerad av: sture_lindberg

Ok stavfel. men du fattar säkert ändå..

Kleimark
#88 Skrivet: 27 Mar 2015 20:37

Jo, men det gjorde inte du.

LNO1
Medlem
#89 Skrivet: 27 Mar 2015 20:39

Citerar: Derrin, #82:

Jag gav dig ett jättebra tips på hur du kan göra: chatta med motståndaren och be honom avstå från att använda premove, jag skulle i varje fall låta bli det om motståndaren ber mig om det. Det ska ju vara kul att spela schack, men med din inställning kan det ju inte vara en lustfylld upplevelse om du känner att motståndaren fuskar.

sture_lindberg
Medlem
#90 Skrivet: 27 Mar 2015 20:40

Jag skrev att det bara var de som använder sej av premove som tycker det är bra..vad är det jag inte fattar av detta ?

Eller är det för att jag stavade fel jag inte fattar något ?

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!