Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / premove
. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . >>
Författare Meddelande
Derrin
Medlem
#1 Skrivet: 16 Mar 2015 18:05

Är det okej om ena spelaren använder premove och den andre inte?
Det är i online blixtschack på 3min.vardera och att vinna tack vare premove funktion som sparar värdefull tid medans motspelaren tappar tid att dra i jämförelse.
Är det fair play?Spel på lika villkor?

Kleimark
#2 Skrivet: 16 Mar 2015 18:07

Ja, eftersom båda spelarna har möjligheten att använda "pre-move".

Derrin
Medlem
#3 Skrivet: 16 Mar 2015 18:29

Du missar poängen,handlar inte om att en funktion finns vissa har inte den funktionen i sitt schackprogram och spel på lika villkor ska råda dessutom,eller hur!
Vem vill vinna på en fördel är inte kul att förlora på att den andre vinner på sin tid.
Liknar mer lekspel då.

Kleimark
#4 Skrivet: 16 Mar 2015 18:36 - Redigerad av: Kleimark

Om du inte har den funktionen, så får du väl skaffa ett program, som har implementerat den funktionaliteten. Det är knappast användarnas fel, att inte "pre-move" finns i ditt program.

HSK_Andreas
Moderator
#5 Skrivet: 16 Mar 2015 18:57

Jag håller med Kleimark. Det är lite som att inte skaffa sig rätt valla när man ska åka vasaloppet och sen begära att inte andra heller ska få använda valla (jag vet att eliten kör ovallat).

Eller så utnyttjar man motståndarens premove. Exempelvis 1. e4 d5 2. exd5 Dxd5 3. b4? Da5??

Derrin
Medlem
#6 Skrivet: 17 Mar 2015 00:50

Spel på lika villkor som schack ska spelas är det så svårt att ta in?
Premove är inte schack att kunna dra innan mostspelaren drar och då spara extremt viktig tid i Blitz speciellt i slutet när tiden är avgörande där är premove rena tidsfusket.
Funktionen premove är trams i schack,lekspel.

HSK_Andreas
Moderator
#7 Skrivet: 17 Mar 2015 11:17

Jag tror att alla förstår din synpunkt och att du tycker det är orättvist, men alla håller inte med. För mig är det mer orättvist isåfall att man är olika snabb att utföra sitt drag, exempelvis pga rörelsesvårigheter, dålig utrustning etc. I blixtschack i verkliga livet flyttar olika personer olika fort också. Är man långsam i utförandet av drag så måste man kompensera det med att vara snabbare i skallen. Gällande premove så är det ju lätt att få samma förutsättningar.

Derrin
Medlem
#8 Skrivet: 17 Mar 2015 16:27

Blanda in handikapp typ inga armar etc.är bara bortförklaringar för dom som måste ha premove på trots inga fysiska handikapp.
Börjar spåra ut,spel på lika villkor som det vore en schackdomare närvarande.
Spela schack som det är.

stukad
Medlem
#9 Skrivet: 17 Mar 2015 18:13

Varför frågar du om du redan bestämt dig för vad svaret är?

maccomplete
Medlem
#10 Skrivet: 17 Mar 2015 19:27

Spela 10-minuterspartier istället!

tornado
Medlem
#11 Skrivet: 17 Mar 2015 19:48

Citerar: maccomplete, #10:
Spela 10-minuterspartier istället!

Ja varför ska man krångla till det ?

HSK_Andreas
Moderator
#12 Skrivet: 17 Mar 2015 22:57

Citerar: Derrin, #8:
Blanda in handikapp typ inga armar etc.är bara bortförklaringar för dom som måste ha premove på trots inga fysiska handikapp.

Vem har pratat om folk utan armar?
Personligen föredrar jag om spelet avgörs av bäst drag på utsatt tid medan du verkar tycka att sjjälja utförandet av draget är lika viktigt

Vi har helt enkelt olika åsikt, inget mer med det.

baslars
Medlem
#13 Skrivet: 17 Mar 2015 23:33

Av ren nyfikenhet, vad innebär "premove"? Är det villkorliga drag, som i korrespondensschack, men planerade innan partiet startar?

HSK_Andreas
Moderator
#14 Skrivet: 18 Mar 2015 16:36

Nej,
Premove är att du drar ditt nästa drag i din klient och så fort motståndaren dragit så utförs ditt drag, oavsett vad hem gjorde för drag.

LNO1
Medlem
#15 Skrivet: 18 Mar 2015 21:49 - Redigerad av: LNO1

Jag håller helt och hållet med HSK_Andreas vad gäller premove. Jag har till dags dato spelat 27481 blixtpartier på fics så jag har en viss erfarenhet av blixt på nätet. Blixtschack är en helt annan disciplin än "riktigt" schack och ska därför bedömas annorlunda enligt mitt förmenande. Personligen spelar jag helst 3 - 0 vilket innebär att man inte får något tillägg för de drag man gör. För att då ha den minsta chans så måste man använda premove eftersom motståndaren också gör det.

Har man en klient som inte har funktionaliteten premove rekommenderar jag att man spelar med ett litet tillägg t.ex. 3 - 2 . Rent schacksligt sett är ju premove ingen fördel alls och de få gånger jag spelar med tidstillägg så har jag inte använt premove p.g.a att det inte finns någon vits med det eftersom premovedraget , om det inte är ett forcerat drag, i de flesta fall är ett drag som inte är bra.

LNO1
Medlem
#16 Skrivet: 19 Mar 2015 00:21

Ett litet tillägg till mitt tidigare inlägg: Jag kan förstå Derrins kommentar om "lekspel". Det blir lite "Kalle Anka"-schack av det hela när man använder premove, men som i mitt fall, hur ska det kunna bli något annat än när en klåpare försöker sig på att spela schack på intiution? Bixten tjusning är för mig mest adrenalinkicken och då spelar det ingen att dragen blir helkassa p.g.a av oförmåga och premove. Om man gillar att spela blixt ska man njuta av det och inte bry sig så mycket vinst eller förlust. Eller som en mycket erfaren och skicklig spelare en gång sa till mig: Det bästa med schacket är att efter en förlust så finns det alltid ett nytt parti som ska spelas. Mycket vist och uppmuntrande och en maxim som jag anser att alla spelare bör följa oavsett vilken nivå man spelar på.

Derrin
Medlem
#17 Skrivet: 20 Mar 2015 23:57

Premove är till för när det laggar i uppkopplingen,därav finns funktionen.
Det är ju nätschack sen kan ju premove utnyttjas trots bra uppkoppling för
att blixtdra typ 4-5 drag på en tiondels sekund avgörande i Blitz partiers slutdel
där det vinns mer på tid det går åt att dra ett drag än vilka drag som görs.
Orimligt att kunna dra 4-5 drag och klockan knappt tappat tid.

Kleimark
#18 Skrivet: 20 Mar 2015 23:59

Citerar: Derrin, #17:
Orimligt att kunna dra 4-5 drag och klockan knappt tappat tid.

I vanligt schack ja, men inte på nätet. För övrigt har "premove" ingenting med internetuppkopplingens fördröjning att göra.

Derrin
Medlem
#19 Skrivet: 21 Mar 2015 01:04

På mer seriös spelsida än tex.FICS kan man blockera premove spelarna det är väl nån mening i det.
FICS är en spelsida som tillåter eftersom det är en gratissida och har lite andra typer av lekspel på brädan som premove egentligen är till för men kan nyttjas i vanligt schackspel i blitz och standard.

Kleimark
#20 Skrivet: 21 Mar 2015 01:08

Anser du att PlayChess också är en leksida? Där håller diverse stormästare till, och nej det är inte gratis

TBchess
Medlem
#21 Skrivet: 21 Mar 2015 01:22

På FICS kan du m h a "set minmovetime on" se till att alla drag minskar betänketiden med minst 0,1s, premove eller ej.

Utan premove så håller motståndaren pjäsen över den ruta han vill flytta den till och släpper den så fort han är vid draget. Mänsklig reaktionstid anses ofta vara 0,2-0,3s...gränsen för tjuvstart i löpning är dock på 0,1s om jag minns rätt. 0,1s-premovedrag är alltså något snabbare än drag utan premove kan förväntas vara, men klart mycket långsammare än 0,0s-premovedrag.

Derrin
Medlem
#22 Skrivet: 21 Mar 2015 02:38

Svårt att tänka sig att stormästarna tillåter schack parti med olika förutsättningar även gällande nätschacket oavsett vad schack sidan tillåter.
Istället för premove finns tilläggstid.

sture_lindberg
Medlem
#23 Skrivet: 21 Mar 2015 03:01

Promove verkar inte riktigt rätt i schack anser jag...

Ungefär som att använda sej av en stav i vanligt höjdhopp

Derrin
Medlem
#24 Skrivet: 21 Mar 2015 16:29

Jo,instämmer!
Men om det är tillåtet med stav i höjdhopp då är det inte höjdhopp längre utan stavhopp.

Kleimark
#25 Skrivet: 21 Mar 2015 16:46

Skillnaden här är att "premove" är tillåtet, och något som är tillåtet kan inte vara osportsligt.

baslars
Medlem
#26 Skrivet: 21 Mar 2015 17:03

Osportsligt kallas väl just sådant som är formellt tillåtet men som undviks av de flesta av sportslighetsskäl?

Kleimark
#27 Skrivet: 21 Mar 2015 17:13

I så fall är aldrig något formellt osportsligt, eftersom det hela tiden är en subjektiv bedömning. Att använda en funktion som finns i GUI är självfallet inte osportsligt.

Derrin
Medlem
#28 Skrivet: 21 Mar 2015 17:28

Frågan är om schack sida är seriös nog?En gratis sida är inte det som även har olika lekspel än schack tex.FICS har sånt.
Premove kan då vara nått för lekspelen först och främst men spelare använder det till blitz och standard som en fördel att spara tid när inte tilläggstid används.
Det är osportsligt frågan är om betalsidor tillåter premove i vanligt schack i turneringar etc.och vad är motiveringen för det?
Nån som vet?

Kleimark
#29 Skrivet: 21 Mar 2015 17:30

Ja, betalsidor tillåter det.
Exempel: Playchess och ICC.

TBchess
Medlem
#30 Skrivet: 21 Mar 2015 18:16

Citerar: Kleimark, #27:
Att använda en funktion som finns i GUI är självfallet inte osportsligt.

Nja. Det finns t.ex. GUI:s som har funktionen att låta en motor spela, funktionen "smartmove" etc. Dessa funktioner är exempelvis inte tillåtna på FICS (den förstnämnda är tillåten på speciella datorkonton), så att använda dem är osportsligt och mer därtill.

Jag kan nog hålla med dig i de fall där endast officiella interface kan användas, men på exempelvis FICS kan man använda en mängd olika interface skapade av olika användare...du kan t.o.m. skapa ditt eget, så att existensen av en funktion skulle göra den sportslig/ok att använda håller jag inte med om.

. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!