Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Schackbok
Författare Meddelande
Den_sorte_slyngel
Medlem
#1 Skrivet: 6 Mar 2015 19:25

Hittade en skapligt gammal bok i mina gömmor; "Lärobok i schack" av Ludvig Collijn. Tryckt 1910. Finns det något att säga om den eller om denne Ludvig? Han tycks ha mött en del namnkunnigt folk bla Mieses.

sture_lindberg
Medlem
#2 Skrivet: 6 Mar 2015 20:23

Per Ludvig Collijn, född den 20 november 1878, död den 4 oktober 1939, var en svensk schackspelare. Han var bror till Gustaf Collijn och kusin till riksbibliotekarien Isak Collijn.

Collijn var grosshandlare och direktör för klädesvarufirman P. A. Collijn i Stockholm. Han var ordförande i Nordiska schackförbundet, Sveriges och Stockholms schackförbund samt i Stockholms schacksällskap. Genom ett storartat mecenatskap kom han att betyda mycket för det svenska schackspelets utveckling. Collijn var president i organisationskommittén vid schackolympiaden i Stockholm 1937. Tillsammans med brodern Gustaf Collijn författade han Lärobok i schack (1898, en mängd senare utgåvor), länge det svenska standardverket för introduktion i schackspelet. Collijn var även en framstående problemkomponist.

Hammerman
Medlem
#3 Skrivet: 7 Mar 2015 07:54

Tips på en bra bok, "Den stora matchen" av den isländska författaren Arnaldur Indridason.
Boken startar med ett mord på en bio, året är 1972 och platsen Reikavik. utan att berätta för mycket, men den stora matchen spelar en viktig roll i boken,intressant kuriosa om Spassky och Fischer.
Och det är väl fotfarande den största Schackduellen i historien?
Indridason är en rackarns bra författare.

Mvh
ch

Batista77
Medlem
#4 Skrivet: 7 Mar 2015 13:03

Citerar: Hammerman, #3:
Tips på en bra bok, "Den stora matchen"

Jag köpte den nu på bokrean, ska bli spännande att läsa

sture_lindberg
Medlem
#5 Skrivet: 7 Mar 2015 13:13

Jag håller på att läsa den just nu.
Mycket bra

rodel
Medlem
#6 Skrivet: 7 Mar 2015 13:57

Tack för tipset!

olaloke
Medlem
#7 Skrivet: 7 Mar 2015 13:59

Apropå stora matcher har väl alla tider haft sina stora matcher och avsaknad av stora matcher, t .ex var Lasker världsmästare i många år, men turneringen i Hastings 1895 vanns av Pillsbury,USA, som hade lärt sig spelet som 16-åring. Han dog i trettioårsåldern , så någon världsmästarekamp mellan honom och Lasker blev det inte. En annan match som vore kul att se vore mellan Karpov och Fischer, en tredje en returmatch mellan Aljechin och Capablanca.

Hammerman
Medlem
#8 Skrivet: 7 Mar 2015 15:28

Det som gjorde Fischer-Spassky matchen så speciell förutom att Fischer är en av dem bästa någonsin och hans personlighet var det kalla kriget som pågick mellan Sovjet och Usa.
Vet inte om det är sant att Fischer indirekt bad Kissinger fara åt h--?
Sen var ju Spassky ingen dussin spelare direkt.

olaloke
Medlem
#9 Skrivet: 7 Mar 2015 15:43

Vi som levde på -70 talet tycker nog att det var en väldigt trygg tid. Det verkar oroligare nu. Fischer politiserades alltmer och gled ifrån schacket. Annars hade väl en match mellan han och Karpov varit något, men jag glider från ämnet. Det handlade ju om schackböcker. Själv har jag en lärobok i schack skriven av en som heter Wigforss , en folkskollärare , som var bror till den berömde Ernst Wigforss finansminister .

aljechinsson27
Medlem
#10 Skrivet: 8 Mar 2015 14:46 - Redigerad av: aljechinsson27

Om du orkar plöja genom tråden "Mitt System" så finns där många boktips.

aljechinsson27
Medlem
#11 Skrivet: 10 Mar 2015 09:46 - Redigerad av: aljechinsson27

Citerar: olaloke, #7:
En annan match som vore kul att se vore mellan Karpov och Fischer, en tredje en returmatch mellan Aljechin och Capablanca.
Det sades att Fischer 1975 kunde gett Karpov bonde i förgåva och ändå vinna. Det är väl inte helt omöjligt som han krossade allt motstånd. Karpov vann inte alls sina kvalmatcher lika övertygande. En match mellan Aljechin och Capablanca hade varit intressant men inte omkring 1930 där Aljechin tog 14 p av 15 med i stort sätt hela världseliten samlad.Turneringen hölls i San Remo.

Du måste logga in för att kunna posta!