Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Visualisering
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 .
Författare Meddelande
uct2
Medlem
#151 Skrivet: 6 Mar 2015 04:27

Citerar: rodel, #167:
Så sant. Jag läste någonstans att indianerna ser livet som 7 rum. För att må så bra som möjligt bör man vara inne i varje rum regelbundet. Även om inte så lång stund, så åtminstone för att vädra!

Wow! "indianerna"! Det är en generalisering som heter duga! Vad tror du om "afrikanerna"? Eller "asiaterna"? Hur många rum har de? Och hur många har "smålänningarna"?

rodel
Medlem
#152 Skrivet: 6 Mar 2015 06:31

Förstår inte ditt raljerande. Låter inte som du förstått innebörden av vad jag skrev. Det jag beskriver är vad jag läst om hur indianer ser tillvaron, vad jag läst är väl inget generaliserade? Och i och för sig inte heller av författarna. Är tycker jag ett intressant sätt att se tillvaron.

aljechinsson27
Medlem
#153 Skrivet: 6 Mar 2015 07:17

Jag ser heller inte hur det här med indianerna är en generalisering. Om nu rodel känner till det här så är det väl lika lite generalisering som att säga att eskimåer har mörkare ansiktsfärg än infödda danskar, eller tycker du att det som rodel säger är rasism?

rodel
Medlem
#154 Skrivet: 6 Mar 2015 07:36

Tack Aljechinson,
Jag är ingen stor kännare av indiansk kultur, men lite grann vet jag. Jag tror jag läste den mening jag skrev i "Det bästa", för rätt många år sedan..

G_arvid
Medlem
#155 Skrivet: 6 Mar 2015 12:00

Det är väl klart att det är en generalisering i ordets riktiga betydelse eftersom du inte vet om detta gäller precis alla individer. Sen är det ju en annan sak att vissa generaliseringar är bannlysta, medan det går utmärkt bra att skriva om dumma norrmän t ex. Hade man skrivit om de frikyrkliga smålänningarna hade ingen reagerat.

aljechinsson27
Medlem
#156 Skrivet: 6 Mar 2015 12:09

Men om vi ponerar att alla indianstammar hade den här tron, vilket iofs kan vara svårt att bevisa eller vederlägga. Då är det väl ingen generalisering.

lubbeluring
Medlem
#157 Skrivet: 6 Mar 2015 12:27 - Redigerad av: lubbeluring

Svenskarna säger att livet är som en påse.
Tomt och innehållslöst om man inte fyller det med
ett schackparti.

rodel
Medlem
#158 Skrivet: 6 Mar 2015 12:41

När man skriver indianer som jag gjorde, så har ingenting sagts om det gäller alla indianer eller ej. Det behöver inte nödvändigtvis betyda det.

G_arvid
Medlem
#159 Skrivet: 6 Mar 2015 12:52

Citerar: rodel, #158:
När man skriver indianer som jag gjorde, så har ingenting sagts om det gäller alla indianer eller ej. Det behöver inte nödvändigtvis betyda det.

Jag har ingenting emot din skrivning. Men även aspekten av ordet 'generalisering' mår kanske bra av att betraktas från sju olika rum. Men nu har vi halkat av visualiseringsspåret igen...

rodel
Medlem
#160 Skrivet: 6 Mar 2015 12:58

Ja, håller med dig om att man oftast kan tolka saker och ting olika. Men som sagt visualiseringsspåret är vi i utkanten av.
Visualisering över huvud taget är ju väldigt intressant. Och under senare år har ju styrkan av visualisering blivit än mer i fokus än förr. Kan man se sig själv på ett visst sätt och bygga upp bilder där man lyckats ökar ju också möjligheten att man når det man vill. Någon sa : Man är inte det man tror att man är, utan man är det man tror.

Den_sorte_slyngel
Medlem
#161 Skrivet: 6 Mar 2015 18:44

"Säg mig inte vem du är. Ditt verkliga jag väsnas så att jag inte hör vad du säger"

uct2
Medlem
#162 Skrivet: 7 Mar 2015 14:02

Citerar: rodel, #152:
Förstår inte ditt raljerande. Låter inte som du förstått innebörden av vad jag skrev. Det jag beskriver är vad jag läst om hur indianer ser tillvaron, vad jag läst är väl inget generaliserade? Och i och för sig inte heller av författarna

Nja, jag tycker nog att man kan raljera över den formuleringen. "Indianer" finns och har funnits utspridda över två hela kontinenter. Att skriva att "indianerna", bestämd form plural, har en viss syn och en viss kultur är precis lika generaliserande som att säga att afrikaner, européer eller asiater har det.
Men jag såg det givetvis inte som någon rasism som frågades i inlägg 153, bara som en lapsus, en olycklig formulering. Därför blev jag förvånad att Rodel försvarade formuleringen. Och liknelsen i #153 förstår jag definitivt inte. Att likställa genetiska variationer/likheter med kulturella är orimligt.

sture_lindberg
Medlem
#163 Skrivet: 7 Mar 2015 14:16 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: sture_lindberg, #136:
Och du får gärna ge mej en enkel förklaring vad som skiljer orden farlig (i betydelsen skadlig för sig själv) , mot skadlig . Alltså i just detta sammanhang.

Fortfarande inget svar på detta... Uct 2

aljechinsson27
Medlem
#164 Skrivet: 7 Mar 2015 14:28

Det var en jämförelse av två teser som ska ses så att de inte har något samband. Jag kunde lika bra ha skrivit att om man inte har läst om att Sveriges högsta berg är Kebnekaise så kan man inte veta det. Det är mycket osannolikt att alla indianstammar har haft den här tron. Jag bara menar att den som inte har läst något om indianer kan inte med 100% avfärda den.

rodel
Medlem
#165 Skrivet: 7 Mar 2015 15:39

Uct2
Tramsig diskussion du för. Du begriper säkert vad som menades. Jag föreslår att vi avslutar diskussionen med detta.
Rodel

sture_lindberg
Medlem
#166 Skrivet: 7 Mar 2015 15:44

Och jag väntar fortfarande på svar, se inläggen 136 och 163.

uct2
Medlem
#167 Skrivet: 7 Mar 2015 16:31

Citerar: rodel, #165:
Uct2
Tramsig diskussion du för. Du begriper säkert vad som menades. Jag föreslår att vi avslutar diskussionen med detta.
Rodel

Visst. Om du går med på att det var en olycklig formulering du gjorde. Det är faktiskt inte "tramsigt" att påpeka sådant med tanke på hur många generaliseringar om kultur, religion etc som cirkulerar i den politiska debatten. Jag tror inte alls att du hör till dem som anser att alla med ett visst avlägset historiskt ursprung har samma föreställningsvärld, men då ska du inte heller försvara en misslyckad formulering som kan framstå som oerhört eurocentrisk.

sture_lindberg
Medlem
#168 Skrivet: 7 Mar 2015 16:34

Och hur svarar du på inlägget 166 Uct2 ?

Eller du kanske inser att du inget svar har ?

rodel
Medlem
#169 Skrivet: 7 Mar 2015 16:36

Jag hade uttrycket i en tidning för flera år sedan. Jag har ingen lust att försöka hitta citat. Det är en tråkig diskussion du för och jag har ingen lust att fortsätta den och undanber mig vidare kommunikation med dig.

Finns det någon moderator som kan avsluta den här tråden?

rodel
Medlem
#170 Skrivet: 7 Mar 2015 16:38

Mitt svar naturligtvis till Uct2 och ingen annan.

jimpan
Moderator
#171 Skrivet: 7 Mar 2015 16:53

Trådämnet är helt tappat. På flera medlemmars önskan stänger jag den

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 .
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.