Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Minnesvärda partier du har spelat
. 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Författare Meddelande
aljechinsson27
Medlem
#1 Skrivet: 23 Feb 2015 13:25

En allsvensk match: Peter Petcovic ringer upp mig och frågar ifall jag kan spela på söndag. Jag säger : Nej , jag ska tvätta mellan 12 och 4. Matchen började kl 10. Då säger han till min förvåning:- Lägg kungen bara. Jag hatar läggmatcher så jag gav det ett shot. Jag mötte en 1800- spelare och gjorde 40 drag på 40 minuter och han använde sina 2 timmar.Jag vann och hann hem i god tid för att tvätta!

peking011
Medlem
#2 Skrivet: 23 Feb 2015 13:57

Du vann med rent spel ;)

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#3 Skrivet: 23 Feb 2015 14:05

För många år sedan jobbade jag i ett diktaturland och vi skulle försöka få ett kontrakt med ett av ministerierna som leddes av en riktig buse. Det var maskingevärsbeväpnade vakter utanför hans rum osv. Men diskussionerna gick rätt bra och så skulle kontraktet skrivas ut i sin förhandlade form. Medan vi väntade kläckte en idiot av mina medarbetare ur sig att jag kunde spela schack. Det var många år sedan jag spelat, men man säger inte nej till en sådan minister.
Jag insåg att om jag vann skulle han bli fly förbannad och vi skulle förlora kontraktet, men jag hade ingen lust att lägga mig heller. Så såg jag en kombination där jag offrade damen och sedan kunde hålla honom i evig schack med mina springare. Jag gjorde kombinationen, han förstod att det var remi även om han var lite snopen, med dam över och allt.
Men vi fick kontraktet och det gav väl en och annan slant i fickan också för mig.

aljechinsson27
Medlem
#4 Skrivet: 23 Feb 2015 14:08

Ja, han blev både tvättad och centrifugerad!

aljechinsson27
Medlem
#5 Skrivet: 24 Feb 2015 10:56

Ett annat minnesvärt parti var när jag spelade i Limhamns andralag och jag hade dam mot kung och skulle matta . Nu var det så, att jag hade ca 1 minut på mig, och jag tog det lugnt . Glömde helt bort att när 2 timmar var slut så hade jag förlorat. Det var sista och avgörande partiet. Och de som såg på var i upplösningstillstånd, och jag förstod inte varför. Ända tills någon kom viftandes med Bronsspringaren. Då förstod jag äntlgen ochh hann precis göra honom matt.

apelviken
Medlem
#6 Skrivet: 24 Feb 2015 11:04

Schack räddning vid tågresa
För många år sedan bestämde Hustrun o jag att vi skulle åka till Paris med tåg. Vi startade från Uppsala med enkelbiljett till Stockholm. I huvudstaden skulle våra Paris-biljetter hämtas på Studentkåren, varefter vi skulle kliva på ett annat tåg.
Emellertid krockade tåget från Uppsala med en bil och ankomsten till Stockholm blev därför kraftigt försenad. Vi insåg, att vi inte skulle hinna hämta biljetterna, innan Pariståget skulle starta. Vi valde därför att stiga på tåget utan biljetter. Vi kunde ju förklara vad som hade inträffat!
I Sverige var det inte något större problem att övertyga om att den historia vi drog för tågpersonalen var sann. I Danmark var problemet något större, eftersom jag som norrlänning hade svårt att förstå danskan, men till slut fick vi acceptans. På tåget i Tyskland klarade Hustrun av konduktören elegant, eftersom hon läst tyska i Uppsala. Holländarna, som ju är verkligt språkkunniga, var inget problem.
MEN, BELGIEN!! Här hotades vi med avkastning från tåget. Vi hade svårt att föra en dialog här. När vi stod utanför konduktörernas kupé gjorde vi en upptäckt. Herrarna satt tydligen och spelade schack! Jag, som sedan min far lärt mig spelet, alltid varit schackintresserad, presenterade mig nu som en mästare i schack (galet fel!) och om de kunde vinna över mig så skulle vi gladeligen kliva av tåget. Naturligtvis vill herrarna inte missa möjligheten att ta ett parti schack med en mästare! Vi började spela och jag hamnade snart i underläge, men lyckades dra ut på partiet, så att tåget passerade gränsen till Frankrike och vi nådde därmed Paris!
Apelviken

HSK_Andreas
Moderator
#7 Skrivet: 24 Feb 2015 11:12

Citerar: aljechinsson27, #5:
Ett annat minnesvärt parti var när jag spelade i Limhamns andralag och jag hade dam mot kung och skulle matta . Nu var det så, att jag hade ca 1 minut på mig, och jag tog det lugnt . Glömde helt bort att när 2 timmar var slut så hade jag förlorat. Det var sista och avgörande partiet. Och de som såg på var i upplösningstillstånd, och jag förstod inte varför. Ända tills någon kom viftandes med Bronsspringaren. Då förstod jag äntlgen ochh hann precis göra honom matt.

Huga, regelmässigt inte helt ok, men spännande och säkert preskriberat.

HSK_MickevB
Medlem
#8 Skrivet: 24 Feb 2015 11:42 - Redigerad av: HSK_MickevB

Jag har en bra men lite otrevlig historia från kvällsmatch i Stockholm lag DM för många år sedan. Precis innan partiet har jag käkat en pizza och mitt i spelet känner jag hur magen börjar konstra. Klassiskt fall av matförgiftning. Jag kämpar vidare då jag står bättre men mitt i tidsnöden blir det akut. Med 7-8 drag kvar till tidskontrollen och ca 2 minuter kvar på min klocka är det motståndarens tur. Han har ca 10 minuter kvar då och jag står fortfarande något bättre. Jag känner plötsligt hur maten är på väg upp och rusar till toaletten. Känns som en evighet där inne men är borta ca 5 minuter. På väg tillbaka förbereder jag mig på tidsförlust men upptäcker att motståndaren inte dragit förrän nyligen och jag har en knapp minut kvar. Jag slänger iväg mina drag som är kvar på måfå och behöver sen rusa iväg igen. En halvtimme för resten av partiet var det man fick efter tidskontrollen men hälften av den tiden hade jag nu förbrukat och mådde fortfarande väldigt dåligt. Motståndaren ser hur dåligt jag mår och bjuder gentlemannamässigt remi. Jag tittar lite på ställningen och inser att jag står på vinst samt att jag behöver vinna för lagets skull... Tackar därför nej, slutför partiet till seger och rusar åter till toaletten. En kämpainsats!

sture_lindberg
Medlem
#9 Skrivet: 24 Feb 2015 17:53

Citerar: aljechinsson27, #5:
hade dam mot kung

Har man bara kung kvar kan man aldrig vinna ett parti..Men remi ..

Kleimark
#10 Skrivet: 24 Feb 2015 18:00

Citerar: sture_lindberg, #9:
Har man bara kung kvar kan man aldrig vinna ett parti..Men remi ..

Jo, om motståndaren ger upp.

sture_lindberg
Medlem
#11 Skrivet: 24 Feb 2015 18:02

Ja väldigt många som ger upp mot en ensam kung.......

Kleimark
#12 Skrivet: 24 Feb 2015 18:04

Nej, men möjligheten finns att förlora. Det var min poäng.

sture_lindberg
Medlem
#13 Skrivet: 24 Feb 2015 18:04 - Redigerad av: sture_lindberg

Jo jag fattade din poäng.

Och min egna poäng var att man inte kan förlora på tid mot en som har ensam kung..

Därav mitt citat av inlägget 5.Där han trodde han skulle förlora mot en ensam kung. på tid

.Vilket man alltså inte kan..

LuleErik
Medlem
#14 Skrivet: 24 Feb 2015 18:12 - Redigerad av: LuleErik

ställningen för mig mot en annan var helt enkel remi.
Fast hon vill ej ha remi. Det slutade med att hon gav upp.
Det visade sig att hon hade tryckt på resign istället för draw.
Hon slant med fingret och tryckte på fel knapp.Så det kan ju hända att man trycker fel också.

aljechinsson27
Medlem
#15 Skrivet: 24 Feb 2015 18:18

Kleimark och Lindberg! Det här var på 70-talet då man kunde vinna på tid fast man bara hade kung kvar! Ni levde väl då också, eller har jag fel??

Kleimark
#16 Skrivet: 24 Feb 2015 18:33

Citerar: aljechinsson27, #15:
Kleimark och Lindberg! Det här var på 70-talet då man kunde vinna på tid fast man bara hade kung kvar! Ni levde väl då också, eller har jag fel??

Inte jag.

sture_lindberg
Medlem
#17 Skrivet: 24 Feb 2015 18:37

Ser inte att det är en historia från 70-talet dock..

Hur ska den som läser din berättelse veta det ? Och vilka regler som gällde då?

Det kanske du kunnat skriva ut ?

aljechinsson27
Medlem
#18 Skrivet: 24 Feb 2015 18:40

Du som är så insatt i schackhistoria från den tiden,med Fischer osv. Jag har svårt att tro på det med tanke på ditt språk. Är du född på 80-talet? Jag tror inte att många håller det för trovärdigt. Jag tror att ni båda har gjort en groda som du nu försöker komma undan med.

aljechinsson27
Medlem
#19 Skrivet: 24 Feb 2015 18:44

Sture, jag har sett din bild och du är minst 60. Alltså var du med på den tiden och med lite schackhistorisk fantasi hade ni sluppit skjuta er själva i foten.

sture_lindberg
Medlem
#20 Skrivet: 24 Feb 2015 18:50 - Redigerad av: sture_lindberg

JAG är född 1946 och är således 68 år.
Vem har sagt att jag är född på 80-talet ?

Och varför har jag eller Kleimark "skjutet oss i foten " ?

Och jag känner inte till att det fanns andra regler om tidsvinster på 70-talet..

Och om det nu fanns det , varför ingick i så fall inte detta i din historia ?

Eller tog du för givet att alla här på SO "visste" detta ?

aljechinsson27
Medlem
#21 Skrivet: 24 Feb 2015 18:58

Nej, du känner inte till att det fanns andra regler på 70-talet. Men det fanns det! Det var först i början på 80-talet som reglerna ändrades till att man måste ha mattsättande material för att kunna vinna på tid! Så visst har ni skjutit er själva i foten, även Kleimark som vare sig säger att han var med på 70-talet eller ej.

sture_lindberg
Medlem
#22 Skrivet: 24 Feb 2015 19:02 - Redigerad av: sture_lindberg

Men svara gärna på dessa 2 frågor :

Varför berättade du inte att det var andra regler på 70-talet då ? (I din historia i inlägg 5 )
Eller tog du för givet att alla här på SO borde känna till denna regeländring ?

Kleimark
#23 Skrivet: 24 Feb 2015 19:06

Citerar: aljechinsson27, #18:
Är du född på 80-talet? Jag tror inte att många håller det för trovärdigt.

Om det är mig du menar, så är jag född 1980.

aljechinsson27
Medlem
#24 Skrivet: 24 Feb 2015 19:11

Sture, först känner du inte till att det fanns andra regler på 70-talet?? Trots att du kom sexa i allmänna veteran-sm och nu verkar du plötsligt veta det. OBS! Det är bara du och Kleimark som har reagerat på det. Jag har lika lite skyldighet att berätta set som att man spelade utan klocka långt in på 1800-talet! Lite historisk eftertanke skulle inte skada, Sture!

sture_lindberg
Medlem
#25 Skrivet: 24 Feb 2015 19:16

Citerar: aljechinsson27, #24:
Lite historisk eftertanke skulle inte skada, Sture!

Oki,vi får hädanefter komma till den slutsatsen att alla här på SO är lika kunniga som du...

aljechinsson27
Medlem
#26 Skrivet: 24 Feb 2015 19:24

Som jag sa. Det är bara du och Kleimark som reagerat på det. Kanske i antagonismens upphetsning glömde ni gamla tider, vad vet jag. De andra härinne kanske inte varit lika ivriga att fördöma, eller med fantasin eller bättre minne lätit bli att skjuta sig själva i foten.

sture_lindberg
Medlem
#27 Skrivet: 24 Feb 2015 19:29

Citerar: aljechinsson27, #27:
De andra härinne kanske inte varit lika ivriga att fördöma, eller med fantasin eller bättre minne lätit bli att skjuta sig själva i foten.

Eller också kan det ju vara så att några här inne inte vet om att man inte kan vinna med bara kungen kvar.(Nuvarande regler ).
.Och därför inte reagerade nämnvärt på din historia ?

Och vad då (glömt bort gamla tider ) ?

Jag har aldrig ens hört talas om att dom ändrat på dessa regler..

aljechinsson27
Medlem
#28 Skrivet: 24 Feb 2015 19:37

Det troliga är att ni i antagonismens namn lät tangenterna jobba innan hjärnan. Och fråga någon som var med på 70-talet fall man inte kunde vinna på tid med ensam kung.

sture_lindberg
Medlem
#29 Skrivet: 24 Feb 2015 22:16

Citerar: sture_lindberg, #34:
Varför berättade du inte att det var andra regler på 70-talet då ? (I din historia i inlägg 5 )
Eller tog du för givet att alla här på SO borde känna till denna regeländring ?

Väntar fortfarande på 2 svar på dessa enkla frågor..

HSK_Andreas
Moderator
#30 Skrivet: 24 Feb 2015 22:56

Jag tycker att aljechinsson27s historia är intressant som den är skriven utan att behöva gräva i detaljer i skriften. Mycket mer intressant än tjafset efter. Jag känner till både gamla och nya regler, men framförallt känner jag till att man inte måste försöka förstöra någon annans story...

Jag ska fundera om jag kommer på något eget parti som har en lika bra historia. Tills vidare ger håg en från en läggmatch för länge sen.

Vi leder matchen med 4-3 med ett jämnt parti kvar. Vår spelare offrar sin dam mot motståndarens torn med tanken att vinna tillbaks materialet draget efter. Han missar att motståndaren har en mellanschack och hamnar helt enkelt material under. Lite senare har VU ett slutspel med K + D mot K, där motståndaren sätter patt! 4½-3½ till oss.

. 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!