Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Tappat formen! Finns det en medicin ?
Författare Meddelande
Frankiee
Medlem
#1 Skrivet: 17 Feb 2015 15:25

Kan du uppleva att du ibland helt tappat allt. Helt plötsligt! Från kanon form till kalkonform. Match efter match går förlorad, raringen sjunker. Enkla missar på brädet, självförtroendet som bortblåst! Hur gör du för att vända negativa trender?

MalmöLeif
Medlem
#2 Skrivet: 17 Feb 2015 15:57

Händer mig varje dag...

LuleErik
Medlem
#3 Skrivet: 17 Feb 2015 16:34

Spela mycket och analysera dina partier noggrant. Kom ihåg rating går upp och ner. Så fäst inte så stor vikt över det. För mig brukar det vara så att jag blivit stärkt av motgångarna efter jag har analyserat mina partier.
Nästa period brukar jag känna mig säkrare och då går det bättre.
Jesper Halls bok: "Träna schack" är en bra bok om hur man tränar schack.
Lycka till.

aljechinsson27
Medlem
#4 Skrivet: 17 Feb 2015 16:34

Jag lyssnar ibland på lugn klassisk violin- eller cellomusik. Skriv namnet på en känd klassisk musiker och cello/violin Andante efter. Jag lovar, det gör susen!

aljechinsson27
Medlem
#5 Skrivet: 17 Feb 2015 17:03

Några gånger om dagen räcker.

Frankiee
Medlem
#6 Skrivet: 17 Feb 2015 17:12

Tack för tipsen! Skall nog börja analysera mina förluster, har mer tittat på mina segrar....då det är roligare ..... Lite klassik musik med Andante kan väl inte skada.....

Catweazle
Medlem
#7 Skrivet: 17 Feb 2015 18:07

Citerar: Frankiee, #1:
Kan du uppleva att du ibland helt tappat allt. Helt plötsligt! Från kanon form till kalkonform. Match efter match går förlorad, raringen sjunker. Enkla missar på brädet, självförtroendet som bortblåst! Hur gör du för att vända negativa trender?

Jag rekommenderar att du tar en paus från schacket och kommer igen med ny geist och lust!! Dina symptom indicerar att det kan ha blivit för mycket schack under en tidsperiod!? Kom ihåg att de riktigt stora kanonerna unnar sig perioder av ledighet från schacket av just nämnda skäl!

sture_lindberg
Medlem
#8 Skrivet: 17 Feb 2015 18:16

Det bästa är nog att noga analysera sina förlustpartier.

Och kanske minska lite några veckor på sitt schackspelande kan också göra susen

Catweazle
Medlem
#9 Skrivet: 17 Feb 2015 18:40 - Redigerad av: Catweazle

Citerar: sture_lindberg, #8:
Och kanske minska lite några veckor på sitt schackspelande kan också göra susen

Aj fan... att ingen tänkte på det!?

Frankiee
Medlem
#10 Skrivet: 17 Feb 2015 19:06

Det har nog blivit förmycket schack helt enkelt .....tack för diagnosen.... Får se nu bara om abstinensen klarar några veckor utan rafflande öppningar, passanter och offer....
(Skall bara förlora mina nuvarande partier först, analysera dom, bryta ihop och komma igen lite senare.....)

aljechinsson27
Medlem
#11 Skrivet: 17 Feb 2015 19:10

Lyssnapå mitt råd, i dubbel bemärkelse, du behöver inte ta ledigt. Schack är aldrig så gött som efter det.

Catweazle
Medlem
#12 Skrivet: 17 Feb 2015 19:38

Citerar: aljechinsson27, #11:
Lyssnapå mitt råd, i dubbel bemärkelse, du behöver inte ta ledigt. Schack är aldrig så gött som efter det

Aldrig så gôtt som efter vad då??

aljechinsson27
Medlem
#13 Skrivet: 17 Feb 2015 19:45

Läs längre upp. Tråden har precis börjat!

Elrey
Medlem
#14 Skrivet: 18 Feb 2015 20:26

Citerar: Frankiee, #1:

Ta en paus.

LuleErik
Medlem
#15 Skrivet: 18 Feb 2015 23:09 - Redigerad av: LuleErik

Jag personligen håller inte med er om att ta en paus.
Bara för att man förlorar några partier?

På våran nivå här skulle det bli väldigt många pauser.
Hur ska man då bli bättre om schacket är ett stort intresse?
Varför ta det så hårt att man måste ta och pausa?
Att ta paus för andra anledningar är något helt annat.

Ta istället tiden från att pausa till att hitta favoritöppningar och favoritspelare.
Prova dig fram vilka typställningar du gillar och ta det som en utmaning att träna upp de genom att spela så.
Bakom framgångar ligger det mycket spelande och analyserande av egna partier och schackträning.
Spela det antal partier som du tycker är tillräckligt.
Sen gör precis som Aljechinsson27 säger att lyssna på någon favoritmusik.
Schack på internet är inte lika kul som på klubb.
Däremot är det bra träning och bra tillfälle att göra det trevligt.

aljechinsson27
Medlem
#16 Skrivet: 19 Feb 2015 09:09 - Redigerad av: aljechinsson27

Ett annat sätt tror jag kan vara att motionera. För jag har märkt att när jag får lite frisk luft och kopplar bort hjärnan återhämtar den sig fort och man får nya krafter. Fischer fystränade mycket innan matchen mot Spasskij.

Du måste logga in för att kunna posta!