Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Mitt system
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . >>
Författare Meddelande
Falkis
Medlem
#61 Skrivet: 20 Feb 2015 00:49

Mina personliga favoriter är Keres och Kotovs böcker. Jag syftar givetvis på Spela som en stormästare, konsten att vinna i schack och vägen till mästerskap i schack. Om man inte orkar vara så ambitiös och gå igenom alla dessa böcker på djupet så är Jesper Halls bok "träna schack med Jesper Hall" egentligen en klippbok baserad på material från dessa. Öppningsböcker har jag aldrig värdesatt, det är mer kostnadseffektivit att skaffa en bra öppningsbas med tillhörande öppningsbok för att lära sig öppningar.

Kleimark
#62 Skrivet: 20 Feb 2015 07:57

Citerar: Martin.Lokander, #59:
De flesta av er har säkert olästa schackböcker på hyllan hemma.

Inte en enda.

G_arvid
Medlem
#63 Skrivet: 20 Feb 2015 09:14

Citerar: LNO1, #58:
Exakt! Vi kan t.ex inte påstå att det som Newton upptäckte inte är giltigt idag. Ska vi beräkna en projektilbana använder vi Newtons formler. Så även om Newton är föråldrad så är hans upptäckter inte felaktiga, bara inkompletta.

Ja så är det ju – men det betyder väl också att man kanske inte behöver plöja igenom Newtons originalmanuskript utan kan läsa modernare böcker? Själv hör jag till dem som aldrig läst Mitt System, men tror mig genom andra böcker om strategi och mittspel fått ett hum om vad det handlar om. Plus att studera kommenterade partier av stormästare som t ex Petrosjan eller Larsen som förklarar ideerna och hur de bedömer ställningen.

HSK_Andreas
Moderator
#64 Skrivet: 20 Feb 2015 10:12

Nu var det många år sedan jag läste "Mitt system", men jag tyckte den gav mig rätt mycket. Visst, våra nya stormästare har visat på nya sätt att bedöma olika situationer och egenskaper, men för mig som spelar på en lägre nivå så fungerar det fortfarande. Många i världseliten går ju fortfarande igenom de gamla mästarnas partier för att de anser att det ger något mer än bara ett kulturvärde. Många av idéerna är ju fortfarande allmängiltiga.

Sen kan man såklart välja att läsa något annat istället, eller inget alls om man hellre vill det. Jag läser inget numera. Kollar ibland på någon DVD. Jag tillhör de som har både schackböcker och DVDer som aldrig blivit lästa/sedda, och det är inte för att jag har en stor samling.

Min slutsats är alltså att boken är bra fortfarande. Vilka böcker som är bättre har jag ingen aning om då jag inte läser några.

aljechinsson27
Medlem
#65 Skrivet: 20 Feb 2015 10:53

Än en gång, för de som inte har sett det eller har sett det och glömt det vill jag visa vilket värde Mein System har idag. Den handlar ju till stor del om att trycka på svaga bönder. Om stormästarna inte kritiserar den, kan det ju vara för att det var en av deras första läroböcker eller att den som Zlatan är en helig ko i schacklitteraturen som man inte ska kritisera för att bli impopulär... http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=17373 19

HSK_Andreas
Moderator
#66 Skrivet: 20 Feb 2015 11:43

Förvisso, intressant att Magnus Carlsen kan åsidosätta några av de "regler" som Nimzowitch satt upp, men för oss som ligger en liten bit ifrån Magnus i spelstyrka så kan den ändå hjläpa oss att hitta bra drag, om än kanske inte det bästa i alla lägen.

aljechinsson27
Medlem
#67 Skrivet: 20 Feb 2015 14:10

Jag ska erkänna att jag ibland spelar som Mein System, men har de senaste åren börjat lägga mer vikt på annat också. Som sagt om 10 år tror jag inte att den är alls så populär, då kanske Magnus har kommit ut med ett nytt Mein System. Är det någon som har hans kommentarer till partiet jag länkade?

LuleErik
Medlem
#68 Skrivet: 20 Feb 2015 15:14

Dessa böcker som jag har läst har också betytt mycket utöver Kotovs böcker.
David Bronstein (1956), Zurich International Chess Tournament 1953, English Translation Dover (1979)

Logical Chess: Move By Move (Chernev)
http://www.chessgames.com/perl/chesscollection?cid =1004861
Secrets of Practical Chess av GM John Nunn

LNO1
Medlem
#69 Skrivet: 20 Feb 2015 21:42

Citerar: G_arvid, #63:
Ja så är det ju – men det betyder väl också att man kanske inte behöver plöja igenom Newtons originalmanuskript utan kan läsa modernare böcker?

I den utgåva från 2007 som jag har är språket betydligt uppfräschat, och den känns relativt up to date. Den finns faktiskt i en svensk utgåva också, översatt av Olle Ekengren. Jag upplever inte alls boken som så tung. Däremot är ju informator en tämligen torr schackbok, för att ha någon slags referenspunkt åt det hållet.

Mästare mot amatör av Euwe är väl en av de mer lättlästa som jag stött på, så jag skulle nog rekommendera den framför Mitt system som en första schackbok. Men som sagt , det ska bli väldigt intressant att jämföra Mitt system med Watsons bok.

Kleimark
#70 Skrivet: 20 Feb 2015 22:12

Citerar: LNO1, #69:
Den finns faktiskt i en svensk utgåva också, översatt av Olle Ekengren. Jag upplever inte alls boken som så tung.

Jag har denna, som tyvärr innehåller en rad fel, så ska man klaga på "Mitt system", så är det i så fall detta.

LNO1
Medlem
#71 Skrivet: 20 Feb 2015 22:17

Citerar: Kleimark, #70:
Jag har denna, som tyvärr innehåller en rad fel, så ska man klaga på "Mitt system", så är det i så fall detta.

Ja bl.a. gjorde de några missar i tryckeriet vilket ju var väldigt tråkigt.

G_arvid
Medlem
#72 Skrivet: 21 Feb 2015 07:36 - Redigerad av: G_arvid

Citerar: LNO1, #69:
I den utgåva från 2007 som jag har är språket betydligt uppfräschat, och den känns relativt up to date. Den finns faktiskt i en svensk utgåva också, översatt av Olle Ekengren. Jag upplever inte alls boken som så tung. Däremot är ju informator en tämligen torr schackbok, för att ha någon slags referenspunkt åt det hållet.

Nu menade jag inte att Mitt System nödvändigtvis skulle vara tung eller svårläst. Jag menade bara att senare (jag kanske inte ska säga modernare) böcker om strategi och mittspel ofta bygger just på Nimzowitch teser och att man kan få mycket av lärosatserna i Mitt System till livs utan att precis läsa Mitt System.

aljechinsson27
Medlem
#73 Skrivet: 21 Feb 2015 10:10 - Redigerad av: aljechinsson27

Tarrasch kan inte haft fel heller. Om jag minns rätt så handlade striden mellan dem isolanin.Så där hade Nimzowitch fel, jag tror att han tog upp den i Mein System. Isolanin är svårspelad, skulle varit intressant om han skrev något om den, för där kan inte ha hänt så mycket sedan hans tid.... Jag menar om Tarrasch har skrivit en bok om den.

LNO1
Medlem
#74 Skrivet: 21 Feb 2015 10:32 - Redigerad av: LNO1

Citerar: G_arvid, #72:
Jag menade bara att senare (jag kanske inte ska säga modernare) böcker om strategi och mittspel ofta bygger just på Nimzowitch teser och att man kan få mycket av lärosatserna i Mitt System till livs utan att precis läsa Mitt System.

Kanske det, jag har inte läst så väldigt många schackböcker så jag kan inte uttala mig med någon säkerhet i frågan. Hursomhelst, "Mitt system" har jag faktiskt läst och jag tycker nog att det är lite orättvis att kalla den för tung eller att den skulle vara helt utdaterad. Svårläst är inte den senare upplaga jag har i alla fall. Nu är det väl de facto så att schackböcker till sin natur tenderar till att bli lite tunga beroende på att schack är ju inte precis världens lättaste ämne, så det har nog sina svårighter att skriva både lättsmält och utförligt om det.

sture_lindberg
Medlem
#75 Skrivet: 21 Feb 2015 11:50 - Redigerad av: sture_lindberg

Vad som är lättläst för en betyder inte att den därför är lättläst för alla.

Det är ju lite individuellt vad man anser som lättläst.

Men om jag får välja på just boken Mitt System,så anser jag den åtminstone relativt lättläst.
Inga direkta krångligheter

Den är dessutom en ovanligt bra bok som jag haft väldig glädje av under de år jag spelat schack. Speciellt som jag gillar mera den strategiska schacket än det taktiska.
Men til syvende och sist ,smaken är ju som baken

tafasto1
Medlem
#76 Skrivet: 22 Feb 2015 07:15

Ja då är väl alla överens om att man bör läsa My System men det kan vara klokt att följa Neil MCDonald´s råd nedan (som jag är dålig på att översätta detta är ju en svensk debattsida)

Citat Mc Donald "My own opinion is that you should study Nimzowitsch's rules in My System, but let them sink into your chess subconsciousness: it can be positively harmful to have all Nimzowitsch's rather heavy prose running through your mind during games. Incidentally, I think that is why some players have described My System as the most harmful book ever written, that is guaranteed to damage your chess if you study it!"

aljechinsson27
Medlem
#77 Skrivet: 22 Feb 2015 10:32 - Redigerad av: aljechinsson27

Vilka (alla) har påstått att man bör läsa Mein System? Vi har ju haft många som läser andra böcker, som Konsren att vinna i schack. Och lyssna mer på Tarrasch i isolanifrågan . Det är väl mer rätt att säga att smaken är som baken, delad. Det är bara trams att säga att man ska läsa den.

Elrey
Medlem
#78 Skrivet: 22 Feb 2015 11:13

Skall man läsa om schack och dessutom läsa en Välskriven bok föreslår jag: Life & Games of Mikhail Tal.

sture_lindberg
Medlem
#79 Skrivet: 22 Feb 2015 13:02

Citerar: aljechinsson27, #77:
Vi har ju haft många som läser andra böcker,

Men är det inte just om boken Mein System denna tråd handlar om ?

Ni som vill föreslå andra böcker kan ju öppna en ny tråd om detta ..

aljechinsson27
Medlem
#80 Skrivet: 22 Feb 2015 13:57

OK, då skriver jag om Mein System. För tredje gången om isolanin . Det var delvis det här som antagonismen handlade om. Och vi vet vem som hade rätt. Svaga bönder behöver som vi vet inte vara svaga.

sture_lindberg
Medlem
#81 Skrivet: 22 Feb 2015 14:02

Citerar: aljechinsson27, #80:
Svaga bönder behöver som vi vet inte vara svaga.

Men svaga bönder är rätt ofta just svaga.(Men inte ALLTID så klart)..

Det där kan man ju hålla på att orda om så länge man vill. Allt är relativt.Beror ju helt på den aktuella ställningen..

Kleimark
#82 Skrivet: 22 Feb 2015 14:05

Citerar: aljechinsson27, #80:
Och vi vet vem som hade rätt. Svaga bönder behöver som vi vet inte vara svaga.

Nej, det vet vi inte. Det beror på hur man definierar "svaga bönder".

rodel
Medlem
#83 Skrivet: 22 Feb 2015 14:06

Sant. Men grunden är att isolanin är svag. För att den inte ska vara det krävs speciella förutsättningar. Mein System är en grund för många senare strategi böcker. En bok av Nimzowich som jag faktiskt fallit än mer för, är die Blockade. Alla ni som anser att Mein System är en viktig bricka i schackets utveckling, läs die Blockade om ni inte gjort det.

aljechinsson27
Medlem
#84 Skrivet: 22 Feb 2015 14:16 - Redigerad av: aljechinsson27

Som bekant ska man i Tarraschvarianten inte byta av pjäser .Det finns ett anta sunda isolqniöppningar. Det var det jag menade.Och det var väl det fighten handlade om.

sture_lindberg
Medlem
#85 Skrivet: 22 Feb 2015 14:42

Citerar: rodel, #83:
läs die Blockade om ni inte gjort det.

Finns den i svensk översättning ?

rodel
Medlem
#86 Skrivet: 22 Feb 2015 14:47

Är osäker på det. Jag har en tysk upplaga. Men kolla med Ziegler han har säkert koll.

sture_lindberg
Medlem
#87 Skrivet: 22 Feb 2015 14:48

ok tack

Kleimark
#88 Skrivet: 22 Feb 2015 14:49

Den finns även i en engelsk upplaga, som för närvarande kostar 206 kr på adlibris.

aljechinsson27
Medlem
#89 Skrivet: 22 Feb 2015 14:51

Det finns en massa böcker om hur man spelar med isolani också

sture_lindberg
Medlem
#90 Skrivet: 22 Feb 2015 15:03

Jo men det är mera böcker av Nimzowich som är intressanta. Då tråden handlar om författaren till Mein System.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!