Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Blindschack för amatörer
Författare Meddelande
aljechinsson27
Medlem
#1 Skrivet: 14 Feb 2015 14:10 - Redigerad av: aljechinsson27

Finns det blindschackturneringar för amatörer i Sverige? Skulle vara ett intressant initiativ, där man t.ex fick dra ett omöjligt drag per parti.För mig hade det inte varit påfrestande ialla fall.De kan naturligtvis vara öppna för alla.

rodel
Medlem
#2 Skrivet: 14 Feb 2015 16:15

Har inte hört talas om något sådant. Själv kan jag max spela 2 och då måste det vara riktigt lågrankade spelare, om de ska vara seende. 1 blindparti funkar ganska bra. Håller ungefär jämnt med en seende spelare på ca 1900 i LASK.
Rodel

aljechinsson27
Medlem
#3 Skrivet: 14 Feb 2015 16:38

2 är också mitt rekord. Oftast är det nybörjare som jag spelar mot, men jag minns en gång när jag och en annan mästarklasspelare väntade på att spellokalen skulle öppna. Vi spelade ca 40 drag kändes det som om i alla fall utan att göra ett omöjligt drag. Skulle det hållas blindturneringar i Sverige hade Jörgen Magnusson, som är blind vara en av favoriterna. Om jag inte minns fel placerade han sig bland de första i blindschack-vm. Alltså då bara öppen för blinda.

aljechinsson27
Medlem
#4 Skrivet: 15 Feb 2015 09:40

Det finns blindschackturneringar utomlands. Så varför inte i Sverige?

rodel
Medlem
#5 Skrivet: 15 Feb 2015 15:55

Det hade varit roligt.

aljechinsson27
Medlem
#6 Skrivet: 15 Feb 2015 17:01

Tänk om vi kunde påverka Schackförbundet till sådana turneringar. Det hade förändrat schacket i Sverige till det goda och utvecklat skickligheten i blindschack, är jag säker på

Den_sorte_slyngel
Medlem
#7 Skrivet: 15 Feb 2015 18:13

Har inte schack sorgligt låg status i Sverige?

aljechinsson27
Medlem
#8 Skrivet: 15 Feb 2015 18:24

Att schack har sorgligt låg status i Sverige vet alla. Det bästa initiativet för att höja den hade varit att införa schack som ämne i skolan som så många andra länder har.

Den_sorte_slyngel
Medlem
#9 Skrivet: 15 Feb 2015 18:59

Är det verkligen så att andra länder har det på schemat?

aljechinsson27
Medlem
#10 Skrivet: 15 Feb 2015 19:23

Bl.a många f.d Sovjetländer och en del i Östeuropa. Finns säkert många fler. Jag såg en dokumentär också från ett afrikanskt land där de hade det och en tjej i tonåren vann en stor turnering i sitt land.

chessexplorer
Medlem
#11 Skrivet: 15 Feb 2015 19:33

Citerar: aljechinsson27, #3:
Skulle det hållas blindturneringar i Sverige hade Jörgen Magnusson, som är blind vara en av favoriterna.

Det tror jag inte. Han har bara 2300 i rating. En blind schackspelare får känna på pjäserna med fingrarna så han behöver inte hålla ställningen i minnet.

Jag tror inte sverigeeliten har så stor nytta av att ha ett bräde framför sig när de spelar. De räknar nog varianter även när de går efter kaffe.

aljechinsson27
Medlem
#12 Skrivet: 15 Feb 2015 19:59 - Redigerad av: aljechinsson27

Jag har hört från en kille att man spelar schack i skolorna i många f.d Sovjetstater. Man ska inte tro på allt vad man hör,men 1,7 miljoner skolbarn i världen gör det .Och man började införa det i Armenien för några år sedan, så det är sannolikt att det är ett antal länder till som har infört det. http://www.schack.se/schack-i-skolan/ Och se under "schack i skolan". I många länder etc.

aljechinsson27
Medlem
#13 Skrivet: 16 Feb 2015 07:59

Jag kan hålla med om Jörgen Magnusson och pjäser. Jag har så sällan sett det att jag hade gömt det. Men jag vet inte om du har spelat blindschack. Det är avsevärt mycket svårare än att ha ett bräde framför sig. Se på världseliten i deras blindschackturneringar som i några turneringar per år spelas efter den riktiga. Se på den vilka blundrar de gör!

rodel
Medlem
#14 Skrivet: 16 Feb 2015 08:51

Ja det är stor skillnad. Tror nog att Jörgen Magnusson skulle ha en god chans mot eliten, då ha är van att inte se. Att behöva känna på pjäserna som han får göra idag, borde vara ett handikapp.

Du måste logga in för att kunna posta!