Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Tips?
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
peking011
Medlem
#1 Skrivet: 14 Feb 2015 09:35

Någon som har ett intressant tips på bra schack program där man kan analysera sina partier som man spelar i sin klubb? Ska helst inte kosta allt för mycket. Tack på förhand.

LuleErik
Medlem
#2 Skrivet: 14 Feb 2015 13:12

Kolla med Ari Ziegler.
http://www.schack-kompaniet.com/schackprogram.html

peking011
Medlem
#3 Skrivet: 14 Feb 2015 17:40

Man tackar

Kleimark
#4 Skrivet: 14 Feb 2015 20:01

Om du endast söker en GUI, för analys av dina partier, så finns det fritt tillgängliga program för ändamålet.

HSK_Andreas
Moderator
#5 Skrivet: 14 Feb 2015 22:39

Antingen något av de program som Ziegler säljer, som LuleErik hänvisade till eller också rekommenderar jag Arena (gratis användargränssnitt) tillsammans med Stockfish (gratis schackmotor). Det är inte särskilt svårt att få igång gratisvarianten.

Själv kör jag med Rybka 4 som jag köpte för många år sen, tillsammans med Stockfish motor. Arena fungerar också bra, men jag är mer van med Rybkas användargränssnitt.

Kleimark
#6 Skrivet: 14 Feb 2015 22:53

Varken Arena eller Stockfish är gratisprogram. De är fria program. För övrigt rekommenderar jag också Arena.

HSK_Andreas
Moderator
#7 Skrivet: 15 Feb 2015 00:34

Skillnaden är?

Kleimark
#8 Skrivet: 15 Feb 2015 00:43 - Redigerad av: Kleimark

Några skillnader:

* Ett program som är gratis har man normalt inte tillgång till källkoden för, vilket innebär att det inte går att kompilera om programmet med förbättringar.

* Ett fritt program går alldeles utmärkt att sälja.

* Ett program som är gratis får man normalt inte distribuera vidare.

TBchess
Medlem
#9 Skrivet: 15 Feb 2015 06:36 - Redigerad av: TBchess

Citerar: Kleimark, #6:
Varken Arena eller Stockfish är gratisprogram. De är fria program. För övrigt rekommenderar jag också Arena.

Att ett program är fritt hindrar dock inte att det också kan vara gratis...

Stockfish, som både är tillgängligt under GPL (licens för s.k. fri programvara) och gratis är ett exempel på detta.

Vad gäller Arena står det på dess sajt (mina understrykningar)
"You are allowed to download the program package and install it on as many computers as you like free of charge."
samt
"However, distribution or offering of Arena Chess GUI, SOS for Arena, Dragon, AnMon, Nejmet, Ruffian, Betsy, Chispa, Hermann, Frenzee, Spike, Aice and ELOstat on other webpages, newspaper, CDs, print and other media is only allowed in unmodified form and with the written permission of their respective author..."
och
"Arena, SOS for Arena, Dragon, AnMon, Nejmet, Ruffian 1.x, Betsy, Chispa, Hermann, Frenzee, Spike, Aice and ELOstat
may only be distributed free of charge. Commercial advertisement, distribution for profit, and distribution through commercial companies is generally prohibited.". Mig veterligen är heller inte källkoden tillgänglig. Arena torde således ej kunna kallas fri programvara, dock så är det gratis.

Alltså är båda ovan nämnda program gratisprogram, medan bara det ena är fritt.

HSK_Andreas
Moderator
#10 Skrivet: 15 Feb 2015 09:33

kostnadsfri(tt), avgiftsfri(tt), till skänks
är vad SAOL skriver om ordet "gratis", så när Kleimark påstår att programmen inte är gratis innebär det väl att man måste betala för dem, vilket alltså är fel.

För gemene man i Sverige är programmen gratis. Om de inte är det för Kleimark är nog av mindre intresse för trådskaparen.

Kleimark
#11 Skrivet: 15 Feb 2015 10:49

#9, #10

Om jag säljer Stockfish för exempelvis 50 kr, så är det inte gratis. Att det är gratis på ett ställe innebär inte att det är gratis överallt.

Man särskiljer på gratisprogram ("freeware") och fria program. Det är viktigt att inse skillnaden.

HSK_Andreas
Moderator
#12 Skrivet: 15 Feb 2015 14:19

Nej, det är inte viktigt för gemene man.

Kleimark
#13 Skrivet: 15 Feb 2015 14:34

Det får stå för dig. Jag rekommenderar dock som jag tidigare skrev Arena, som kan laddas ner på följande adress:

http://www.playwitharena.com/?Download:Arena_3.5

TBchess
Medlem
#14 Skrivet: 15 Feb 2015 21:26 - Redigerad av: TBchess

Citerar: Kleimark, #6:
Varken Arena eller Stockfish är gratisprogram. De är fria program.

Om vi bortser från felaktigheten med Arena (vars licensvillkor stipulerar att det endast får distribueras gratis, och därmed borde uppfylla även din definition av gratisprogram, samt att det inte är ett fritt program i betydelsen open source / free software) så återstår fallet med Stockfish.

Du rätt i att Stockfish är fritt i betydelsen open source / free software. Återstår gör då frågan dess status som gratisprogram.

Citerar: Kleimark, #11:
Om jag säljer Stockfish för exempelvis 50 kr, så är det inte gratis. Att det är gratis på ett ställe innebär inte att det är gratis överallt.

Om du säljer det [för 50 kr] så är det ändå ett gratisprogram [på den officiella sajten] då det är gratis [på den officiella sajten].

Man särskiljer på gratisprogram ("freeware") och fria program. Det är viktigt att inse skillnaden.

Citerar: HSK_Andreas, #12:
Nej, det är inte viktigt för gemene man.
Angående skillnaden på fritt i betydelsen open source / free software och fritt i betydelsen gratis så kan det vara viktigt beroende på sammanhanget. I trådskaparens frågeställning handlade det denna gång enbart om kostnadsaspekten, vilken då torde vara den viktiga.

Kleimark
#15 Skrivet: 15 Feb 2015 21:43

Citerar: TBchess, #14:
Om du säljer det [för 50 kr] så är det ändå ett gratisprogram [på den officiella sajten] då det är gratis [på den officiella sajten].

Det håller jag inte med om. Ett gratisprogram är alltid gratis.

HSK_Andreas
Moderator
#16 Skrivet: 15 Feb 2015 21:53

Trams. EN person undrar vad något kostar och får veta att det är gratis. Om sen någon väljer att ta betalt betyder det inte att programmet i grund och botten kostar något.

Med din definition så är ju inga program gratis, eftersom det alltid finns en risk att någon laddar ner ett freeware-program och sen säljer det.

Kleimark
#17 Skrivet: 15 Feb 2015 21:55 - Redigerad av: Kleimark

Citerar: HSK_Andreas, #16:
Med din definition så är ju inga program gratis, eftersom det alltid finns en risk att någon laddar ner ett freeware-program och sen säljer det.

Nej. Det har du inte rätt till.

Det var du som skrev att det var gratis. När detta nu är motbevisat, så måste du tåla sanningen och inte skriva "trams". Trams är att påstå att ett fritt program är "gratis".

HSK_Andreas
Moderator
#18 Skrivet: 15 Feb 2015 23:08

Hur mycket kostar programmet då?

Du gav en länk till programmet, men jag ser inte hur mycket jag ska betala, men jag tolkar det som att det är mer än 0 kronor?

Kleimark
#19 Skrivet: 15 Feb 2015 23:10

Om en enda webbsida säljer programmet för mer än 0 kr, så är inte programmet gratis. Ok?

poesimannen
Medlem
#20 Skrivet: 15 Feb 2015 23:12

Ge osd en länk till en websida som tar betalt för programmet.

HSK_Andreas
Moderator
#21 Skrivet: 15 Feb 2015 23:12

Citerar: Kleimark, #17:

Det hindrar väl inte att det är görbart?

Citerar: Kleimark, #17:
Det var du som skrev att det var gratis. När detta nu är motbevisat, så måste du tåla sanningen och inte skriva "trams".

Motbevisar var? Enligt dig egen definition av ordet gratis?

Det är väl snarare du som är motbevisad av TBChess?!

HSK_Andreas
Moderator
#22 Skrivet: 15 Feb 2015 23:14

Citerar: Kleimark, #19:
Om en enda webbsida säljer programmet för mer än 0 kr, så är inte programmet gratis. Ok?

Med den definitionen finns det nog inget gratis i hela världen...

Kleimark
#23 Skrivet: 15 Feb 2015 23:15

Ett program är gratis, om det i varje domän är gratis. Att TBChess anser att det är gratis, om det i ett och endast ett ställe är gratis, är något helt annat.

Citerar: HSK_Andreas, #21:

Nej, men då är det inte gratis.

Kleimark
#24 Skrivet: 15 Feb 2015 23:18

Citerar: HSK_Andreas, #22:
Med den definitionen finns det nog inget gratis i hela världen...

Det är väldigt nära sanningen, ty ingenting är gratis.

nibo
Medlem
#25 Skrivet: 15 Feb 2015 23:23

schackonline är gratis

HSK_Andreas
Moderator
#26 Skrivet: 15 Feb 2015 23:36

Man skulle nästan kunna påstå att följande två inlägg motsäger varandra...

Citerar: Kleimark, #24:
Det är väldigt nära sanningen, ty ingenting är gratis.

Alldeles oavsett, så är det inte en fråga om att med stringens bevisa något i den akademiska världen utan det är en fråga om att kommunicera i vardagen och där förstår nästan samtliga vad man menar när man säger att något är gratis. Om ICA delar ut pepparkakor på lucia utan att ta betalt för dem så skulle nog många tycka det är ok att säga att pepparkakorna är gratis, trots att Coop väljer att ta betalat för dem...

farbrorjo
Medlem
#27 Skrivet: 16 Feb 2015 05:33

OK - då torde detta med gratis respektive fritt vara grundligt utrett. Är det någon mer som har tips på bra schackprogram till trådskaparen?

TBchess
Medlem
#28 Skrivet: 16 Feb 2015 11:51 - Redigerad av: TBchess

Citerar: farbrorjo, #27:
OK - då torde detta med gratis respektive fritt vara grundligt utrett. Är det någon mer som har tips på bra schackprogram till trådskaparen?

http://www.wmlsoftware.com/chesspad.html - Ett enklare program än Arena, men uppfyller trådskaparenas krav.

http://komodochess.com/ - Version 5.1 finns för gratis nedladdning. Kan, precis som tidigare nämnda Stockfish användas som schackmotor i ovan nämnda program.

HSK_Andreas
Moderator
#29 Skrivet: 16 Feb 2015 23:47

Ber om ursäkt för min del i diverse meningslösa utvikningar.

Jag vill här ge TS (och andra en instruktion hur de ska installera och köra ett starkt schackprogram fullt lagligt utan att betala en krona.

OBS! Allt nedan baseras på att du kör Windows. Kör du Mac eller Linux så säg till så ska vi se hur du kan göra.

Vi börjar med att ladda hem ett grafiskt gränssnitt, Arena 3.5 som behövs för att man ska kunna använda schackmotorn på ett vettigt sätt. Arena 3.5 laddar du hem här. (spara filen på ett bra ställe, exempelvis under c:\schack)

Starta installationen av Arena 3.5 genom att dubbelklicka på den. Resten klarar du själv.

Nästa steg är att tanka hem själva schackmotorn (stockfish)
Klicka här för att ladda hem filen du behöver.
Spara även den här filen på ett lämpligt ställe.

Schackmotorn som du laddade hem är packad (zip). Leta rätt på filen i din utforskare, högerklicka på den och välj "extrahera alla ..." och svara på frågorna (om du har 7-zip, winzip eller annat program installerat kan du använda det). Kom ihåg var de extraherar filerna (exempelvis lägger du även dessa filer under c:\schack)

Nu är vi nästan klara. Det som återstår att göra är att koppla ihop det grafiska programmet (Arena 3.5) med motorn.
I Arena 3.5 välj meny Engines->Install New Engine
Om du la schackmotorn i c:\schack så leta dig fram till "C:\Program Files\Schack\stockfish-6-win" och välj "stockfish_14053109_x64" (förutsätter 64-bitars Windows. Har du 32-bitar, väl 32-bitarsversionen)

Nu har du ett bra program installerad. För att förbättra det lite till gör följande:
Välj meny: Engines->Manage
Klicka på UCI-fliken och leta rätt på installningen "Common max CPU core settings" och klicka på pil upp tills den ger en varning att du inte har så många CPUer. Välj så många som du har.
En annan trevlig inställning (tycker jag) är att analysen alltid visar plus om vit står bättre och minus om svart står bättre. Default visar Arena om spelaren vid draget står bättre med + och annars -. För att ändra detta välj menyalternativ "Options->Appearance..." pch välj sen "Other settings" till vänster och bocka för "Values always from white's point of view"

Det ser kanske komplicerat ut, men det är ett lätt sätt om du vill ha en av världens starkaste schackmotor på din dator för att analysera partier.

/ Andreas

poesimannen
Medlem
#30 Skrivet: 17 Feb 2015 00:25

På sidan chesslab.com kan man få vilken position som helst analyserad och det kostar inget.

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!