Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Nya skatteregler=lägre prispengar
Författare Meddelande
aos08
Medlem
#1 Skrivet: 7 Feb 2015 09:14

Såg i inbjudan till Stockholmsmästerskapet http://www.stockholmsschack.se/id_10_visa.asp?ID=4 21
att det bl a stod följande:

"Enligt beslut av skatteverket ska Stockholms SF hålla inne preliminärskatt på utbetalda prispengar. Stockholms SF ska även betala arbetsgivaravgifter på priserna. Det innebär att priserna är lägre än tidigare."

Antar dessutom att det är fler än jag som nyligen fick ett brev med inkomstuppgifter från vår nya arbetsgivare, Stockholms SF.

rodel
Medlem
#2 Skrivet: 7 Feb 2015 12:33

I de flesta schackförbund tror jag de flesta jobbar helt ideellt.

Kleimark
#3 Skrivet: 7 Feb 2015 12:50

Så är det, men om jag vinner 500 kr i prispengar, så blir turneringsarrangören min arbetsgivare. Det är snarare det som aos08 menar, än att man skulle få betalt för utfört arrangörsjobb.

rodel
Medlem
#4 Skrivet: 7 Feb 2015 12:58

Kan vara så. Jag har mindre förståelse för att priser beskattas. Alla omkostnader för att spela borde ju då tas i beaktande.

pawnpusher
Medlem
#5 Skrivet: 7 Feb 2015 23:55 - Redigerad av: pawnpusher

Jag rekommenderar alla att kontakta SKV skriva insändare etc och protestera.

Det är absurt att schack ska behandlas annorlunda än RF anslutna sporter

Falkis
Medlem
#6 Skrivet: 8 Feb 2015 01:33

Under åtminstone hela 2000-talet så har 1a priset i DM varit 10.000kr garanterat. I år är förstapriset 5000kr vid minst 60 deltagare. Jag läste även att tävlingsutskottet har valt att ha som tumregel att minska pris 1-2 med 40% pga Skatteverkets besked medan man försöker upprätthålla övriga priser. I och med att jag vann DM förra året så hade jag även preliminärt planerat in att spela även denna gång, men nu kommer jag avstå från spel, liksom med övriga individuella tävlingar på salongerna om det här är den nya standarden. //Jonathan Westerberg

HSK_Andreas
Moderator
#7 Skrivet: 8 Feb 2015 09:39

Tyvärr är Stockholms SF tvungna att göra så här, liksom alla arrangörer av tävlingar med prispengar om man inte vill gå med brakförlust. Minns inte exakta siffrorna från kongressen, men det var en bra bit över 100' StSF blev tvungna att betala in till skatteverket efter deras beslut. SSF driver ett mål i rätten, som vi får hoppas ger positivt resultat.

LNO1
Medlem
#8 Skrivet: 8 Feb 2015 21:28

Citerar: pawnpusher, #5:
Det är absurt att schack ska behandlas annorlunda än RF anslutna sporter

Ja! Jag har tyckt att detta är fullständigt barockt.

Men om det nu är så att arrangören är arbetsgivare, borde man inte då kunna dra av för resor?

Det hela är i mina ögon helt sjukt!

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#9 Skrivet: 9 Feb 2015 12:32

Citerar: LNO1, #8:
Men om det nu är så att arrangören är arbetsgivare, borde man inte då kunna dra av för resor?

Om prispengar betraktas som inkomst ska man givetvis kunna dra kostnader för förvärvet vilket jag i vart fall skulle hävda var både resa, kost och logi. Kanske i enlighet med normala statliga traktamenten vad det gäller det senare, men i alla fall. Dessutom borde man i så fall kunna dra andra kostnader som inköp av litteratur, dataprogram etc. Vore intressant att se om det prövas.

Falkis
Medlem
#10 Skrivet: 9 Feb 2015 14:41

Då får man börja spara alla kvitton i lådor från och med nu då och krångla med skatteverket i vändor varje år.

HSK_Andreas
Moderator
#11 Skrivet: 9 Feb 2015 14:44

Jag tror att det är ok att dra av för utgifter man har för att vinna sina prispengar, dvs reskostnad, hotell (om så behövs) och kanske litteratur. Det svåra är väl att det riskerar att bli samma diskussion som i pokern, där man talade om att man vann men inte fick dra av för vad man satsat, mer än i den enskilda handen/turneringen. Det blir såklart märkligt om man vinner 1,000,000 i en turneringen, men har satsat 900,000 innan och tvingas skatta för 1,000,000.

Problemet här är väl snarast att tävlingsarrangören räknas som arbetsgivare och tvingas betala arbetsgivaravgifter på drygt 30%. Dvs kunde man tidigare betala ut 10' i priser så kan man nu istället betala cirka 7500 istället. Det alldeles oavsett om vinnaren lyckas dra av sina utgifter eller inte.

Falkis
Medlem
#12 Skrivet: 9 Feb 2015 14:49

Det är ju katastrof. Man får hålla sig till de tävlingar som inte har med skatterverket och deras maffiametoder att göra,

Kleimark
#13 Skrivet: 9 Feb 2015 15:23

Citerar: Falkis, #12:
Det är ju katastrof. Man får hålla sig till de tävlingar som inte har med skatterverket och deras maffiametoder att göra,

Det blir dock svårt inom Sveriges gränser.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#14 Skrivet: 10 Feb 2015 12:03

Citerar: Falkis, #10:
Då får man börja spara alla kvitton i lådor från och med nu då och krångla med skatteverket i vändor varje år.

Så har varje småföretagare det. Om man vinner hyfsat mycket kan man registrera sig för moms och får då fördelen att inköp som kan anses höra till verksamheten köper man ex moms, alltså 20 % billigare. Jag vet inte hur skattemyndigheten bedömer det men troligen är det möjligt att dra av delar av kostnaderna för mobilen och kanske datorn.

Men netto är det mer jobb och mer skatt givetvis. Och det är inte säkert att det går att klara sig undan bara för att man tävlar utomlands. I vart fall i EU kan det finnas stor risk för upptäckt.

aos08
Medlem
#15 Skrivet: 11 Feb 2015 16:21

Konstigt att det inte skrivs mer om detta. Varken på schack.se eller schacksnack eller någon annanstans har jag sett nåt. Men jag kan också ha missat nåt, har inte full koll.

aos08
Medlem
#16 Skrivet: 19 Apr 2015 15:31

De nya skattereglernas effekter blir som mest tydliga i turneringar med flera små grupper, som ex.vis Juniturneringen.

Anmälningsavgiften är 400 kr. Förstapriset är 600 kr minus skatt...

http://www.schack.se/pdf/juniturneringen2015.pdf

LNO1
Medlem
#17 Skrivet: 19 Apr 2015 15:46

Citerar: aos08, #16:
Anmälningsavgiften är 400 kr. Förstapriset är 600 kr minus skatt

Det är så att det vänder sig i magen på mig. Jag vet inte alls hur jag ska bära mig åt för att hålla ett vårdat språk i den här frågan. Franska bönder brukar ju blockera motorvägarna med traktorer när de tycker att politikerna bär sig för djävligt åt. Kan vi inte slå våra kloka huvuden ihop och komma på ett sätt att protestera så att det märks?

Etelhem
Medlem
#18 Skrivet: 19 Apr 2015 16:44 - Redigerad av: Etelhem

Citerar: aos08, #1:
Såg i inbjudan till Stockholmsmästerskapet http://www.stockholmsschack.se/id_10_visa.asp?ID=4 21
att det bl a stod följande:

"Enligt beslut av skatteverket ska Stockholms SF hålla inne preliminärskatt på utbetalda prispengar. Stockholms SF ska även betala arbetsgivaravgifter på priserna. Det innebär att priserna är lägre än tidigare."

Antar dessutom att det är fler än jag som nyligen fick ett brev med inkomstuppgifter från vår nya arbetsgivare, Stockholms SF.

Vad nu ? Tävlar man inte om äran ? Jag har vunnit 36 DM + många silver och brons i skytte här på Gotland och enda jag fått ut av det är alla plaketterna och äran!

aos08
Medlem
#19 Skrivet: 19 Apr 2015 17:27

Citerar: LNO1, #17:
Det är så att det vänder sig i magen på mig. Jag vet inte alls hur jag ska bära mig åt för att hålla ett vårdat språk i den här frågan. Franska bönder brukar ju blockera motorvägarna med traktorer när de tycker att politikerna bär sig för djävligt åt. Kan vi inte slå våra kloka huvuden ihop och komma på ett sätt att protestera så att det märks?

Blir nog svårt att genomföra. Men om förstapriset efter skatt ungefärligen bara motsvarar startavgiften är det bättre att sänka startavgifterna och endast spela om äran.

LNO1
Medlem
#20 Skrivet: 19 Apr 2015 17:30

Citerar: aos08, #19:
Men om förstapriset efter skatt ungefärligen bara motsvarar startavgiften är det bättre att sänka startavgifterna och endast spela om äran.

Japp! Men då försvinner också den lilla extra kryddan. Däremot, om jag inte är helt felunderättad så sker detta inte om man är ansluten till riksidrottsförbundet...

aos08
Medlem
#21 Skrivet: 19 Apr 2015 17:39

Citerar: LNO1, #20:
Japp! Men då försvinner också den lilla extra kryddan. Däremot, om jag inte är helt felunderättad så sker detta inte om man är ansluten till riksidrottsförbundet...

Bara att se till att ansluta sig då!

Du måste logga in för att kunna posta!