Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Vad för sorts slutspel gillar ni bäst?
Författare Meddelande
aljechinsson27
Medlem
#1 Skrivet: 6 Feb 2015 15:32

Har på sista tiden mer och mer sett det intressanta i slutspel, särskilt löparslutspel. Ulf där han sitter ock kalasar på sin fralla kan ändå vara godare än bakelsen.

rodel
Medlem
#2 Skrivet: 6 Feb 2015 16:00

Citerar: aljechinsson27, #1:
Har på sista tiden mer och mer sett det intressanta i slutspel, särskilt löparslutspel. Ulf där han sitter ock kalasar på sin fralla kan ändå vara godare än bakelsen.

Vafalls ! Härligt och oväntat. Välkommen i gänget!

rodel
Medlem
#3 Skrivet: 6 Feb 2015 16:01

Kanske det är tornslutspel som är mest intressanta - är väl också den typ av slutspel som oftast kommer upp.

aljechinsson27
Medlem
#4 Skrivet: 6 Feb 2015 16:05

Tack rodel! Känner att jag har Caissa med mig mer och min spelglädje har ökat markant!

jimpan
Moderator
#5 Skrivet: 6 Feb 2015 16:47

Hm...redan efter 5 inlägg håller denna tråd på att spåra ur (inlägg rensade)....Ämnet är intressant så återgå till det snarast annars stänger jag denna.

rodel
Medlem
#6 Skrivet: 6 Feb 2015 19:46

Vill man fördjupa sig i svåra och komplicerade slutspel, varför inte damslutspel av en mästare på området, tex Marozsy.

rodel
Medlem
#7 Skrivet: 6 Feb 2015 19:59

När man var ung var det kanske andra typer av damslutspel som lockade !

Kleimark
#8 Skrivet: 6 Feb 2015 20:03

Nunn's Chess Endings är en bra serie. Det finns totalt två böcker, för den som vill studera slutspel.

aljechinsson27
Medlem
#9 Skrivet: 6 Feb 2015 20:06

De mest fantastiska är Retis bondeslutspel, men har aldrig klurat ut triangelmanövern. Hans bondeslutspelsstudier är så geniala att man inte tror det är sant förrän man ser lösningen. Jag tänker särskilt på den med vits kung på h8 och svarts bonde på h5. Men triangelmanövern var som att lära sig gå för honom...

aljechinsson27
Medlem
#10 Skrivet: 6 Feb 2015 20:10

Averbakhs band lär också vara bland de bästa.

Martin0
Medlem
#11 Skrivet: 6 Feb 2015 20:42 - Redigerad av: Martin0

Själv tycker jag att det kan vara intressant med slutspel. Med min erfarenhet dock så brukar min motståndare bjuda remi så fort det dyker upp ett intressant slutspel. Jag tror många går miste om möjligheterna i slutspel genom att bjuda remi för tidigt. Ett exempel är ett av mina senaste partier i stegen där min motståndare bjöd remi vid dambytet.

Tornslutspel och damslutspel är för tillfället slutspelen som fascinerar mig bäst

Martin0
Medlem
#12 Skrivet: 6 Feb 2015 20:46 - Redigerad av: Martin0

edit: jag verkar inte lyckas posta mitt parti med PGN.

Kleimark
#13 Skrivet: 6 Feb 2015 20:48 - Redigerad av: Kleimark

Då gör jag det i stället.

Martin0
Medlem
#14 Skrivet: 6 Feb 2015 20:51

tack

rodel
Medlem
#15 Skrivet: 6 Feb 2015 22:22

Bonde slutspel bör o är oftast relativt enkla, men inte ens där är allt så enkelt. Opposition är en sak, men pratar vi fjärropposition blir det genast betydligt mer komplicerat.

Kleimark
#16 Skrivet: 6 Feb 2015 22:26

Bondeslutspel är väldigt bra att träna. De kräver exakt beräkning och tränar upp räkneförmågan. Dessutom kan andra typer av slutspel förvandlas till ett bondeslutspel.

rodel
Medlem
#17 Skrivet: 6 Feb 2015 22:41

Precis så. Lär man sig bonde slutspel har man viktig förståelse även för övriga slutspel.

HSK_Andreas
Moderator
#18 Skrivet: 7 Feb 2015 00:33

Bondeslutspel är riktigt intressanta och lång ifrån enkla alla gånger.
Släng in en lätt pjäs så blir det väldigt intressant.
Jag har en vän som förr bjöd remi så fort man närmade sig ett jämnt slutspel (materiellt jämnt). Nobbade man remianbudet så spelade han på en klart sämre nivå resten av partiet. Inte för att han var störd av att man nobbade, utan för att han inte kunde principerna (vilken färg ska man ställa bönderna på med ensam löpare etc)

Slutspel är kul och intressant. Mest spännande är det med lika material, ojämn bondefördelning och varsin lätt pjäs, möjligen med varsitt torn.

Hjuling
Medlem
#19 Skrivet: 7 Feb 2015 00:41 - Redigerad av: Hjuling

Dom jag vinner!

aljechinsson27
Medlem
#20 Skrivet: 7 Feb 2015 09:07

Bondeslutspel kan ofta räcka med ett felräknat tempo för att man ska förlora en vunnen ställning. Jag minns ett SM där en stark spelare i min klubb hade fått ner motståndarens kung till 7:e raden när han plötsligt gör ett tempofel så att han får backa ända ner till första raden och ge upp. Bondeslutspel som man förlorar är i alla fall för mig de jag kommer ihåg med störst vånda.

Elrey
Medlem
#21 Skrivet: 7 Feb 2015 09:47

Citerar: rodel, #15:
Bonde slutspel bör o är oftast relativt enkla, men inte ens där är allt så enkelt. Opposition är en sak, men pratar vi fjärropposition blir det genast betydligt mer komplicerat.

Håller med!

aljechinsson27
Medlem
#22 Skrivet: 7 Feb 2015 10:25

Matta med löpare och springare är inte så lätt och jag ska erkänna att jag inte behärskar det trots att jag var mästarklasspelare. Har kunnat det för längesen men jag får ta upp det när den tiden kommer. Jag läste på en schacksida att det var en WGM (Woman Grand Master) som heller inte klarade det, så jag är långt ifrån den enda mästarklasspelaren som inte klarar det...

chessexplorer
Medlem
#23 Skrivet: 7 Feb 2015 11:01

Citerar: aljechinsson27, #22:
Matta med löpare och springare är inte så lätt och jag ska erkänna att jag inte behärskar det trots att jag var mästarklasspelare. Har kunnat det för längesen men jag får ta upp det när den tiden kommer. Jag läste på en schacksida att det var en WGM (Woman Grand Master) som heller inte klarade det, så jag är långt ifrån den enda mästarklasspelaren som inte klarar det...

Jag tror du tänker på Anna Ushenina från Ukraina. Hon var inte bara WGM, hon är GM och jag tror hon var kvinnlig världsmästare just då.

Kleimark
#24 Skrivet: 7 Feb 2015 11:09 - Redigerad av: Kleimark

Den som vill studera hur man mattar med en kung, löpare och springare mot en ensam kung kan bege sig till http://mark.schack.se/index.php/theory/showArticle ?article=basic/basicmates_view .

För att komma till avsnittet scrolla ner en bit.

Kleimark
#25 Skrivet: 7 Feb 2015 11:18

Anna Ushenina - Olga Girya Geneve FIDE GP (Women), rond 4

Du måste logga in för att kunna posta!