Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Korta remier för att säkra turneringsseger
Författare Meddelande
PeterTrsavec
Medlem
#1 Skrivet: 31 Jan 2015 18:10

Tänkte inleda en tråd kring remier, speciellt remier som inte är mer än mellan 6-8 drag. Korta remier som säkrar en turneringsseger. När man är ute på en turnering, vill man inte då spela schack, möta nya ansikten, förkovra sin schack genom att möta andra än de på schackklubben? Upplevde detta under en turnering jag deltog i ganska nyligen, och kände att denna händelse förstörde hela turnering. Det var flera som klagade på dessa två korta remier på toppbordet. Visst första priset var 5000kr, en bra förtjänst för spel i tre dagar, men själva tjusningen kring schacket försvann, min reflektion kring detta.
Tycker det är bra att de börjat införa olika regler för att slippa dessa "fegremier" tidigt i partierna som i SM gruppen. Vad tycker Ni kring ämnet?

aljechinsson27
Medlem
#2 Skrivet: 31 Jan 2015 18:16

Vi hade en tråd lång som en följetong om detta som hette "Porta Hammer från Rilton" för inte så längesedan.

LNO1
Medlem
#3 Skrivet: 31 Jan 2015 18:17 - Redigerad av: LNO1

Citerar: PeterTrsavec, #1:
Vad tycker Ni kring ämnet?

Det är nog allmänt känt att jag förordat detta i flera år, speciellt under elittävlingar. Eftersom jag vet vilken tävling du syftar på skulle jag vilja tillägga att det verkligen vore tragiskt om man vore tvungen att införa sofia-regeln under småtävlingar också...

G_arvid
Medlem
#4 Skrivet: 1 Feb 2015 07:28

Det som också har sagts tidigare är att vi kan ha olika motiv för vårt schackspelande. När det arrangeras schackturneringar diskuteras ofta prissummorna och man väljer ett (i schacksammanhang) väl tilltaget förstapris, med avsikten "att få hit starka spelare". Vad man inte tänker på eller bryr sig om, är att dessa starka spelare, som väljer att delta med det höga priset men skulle avstå vid ett lägre förstapris, har som mål för sitt spelande att komma över pengarna. Och därför gör vad som krävs och vad reglerna tillåter för att få fingrarna på priset.
Jag har flera gånger sett hur det går när en snabbschacksturnering som lunkat på år efter år plötsligt får sponsorpengar och sätter in ett kraftigt höjt pengapris. De som då deltar blir de vanliga motionsspelarna plus ett eller flera halvproffs, FM, IM och till och med GM. Varför vill de vara med? Ja inte är det för schacket i sig utan för att få en liten extraförtjänst.
Det är svårt att klandra spelare som följer de utsatta reglerna. För att få bort remier för att säkra pengarna måste man ändra reglerna. Jag har dock ingen aning om hur dessa regler skulle se ut för att bli effektiva. Som sagts tidigare, vi kan jämföra med andra sporter där det är vanligt att man gör vad man kan för att undvika risker som kan hota ett önskvärt resultat.

Elrey
Medlem
#5 Skrivet: 1 Feb 2015 08:00

Citerar: PeterTrsavec, #1:
Det var flera som klagade på dessa två korta remier på toppbordet.

och det stannar vi det, några spelare som klagar, axlarna som rycks och sedan är det glömt och livet går vidare för hur bevisar du att partierna inte ha skulle slutat just i remi?

Strunt i det, spela bara och ha det kul!

Du var inte med för pengarnas skull eller?

PeterTrsavec
Medlem
#6 Skrivet: 1 Feb 2015 17:00

Nej jag spelade för att träffa lite schackspelare och njuta av lite schack

HSK_Andreas
Moderator
#7 Skrivet: 2 Feb 2015 10:06

När jag åker och spelar en turnering någonstans (vilket inte händer så ofta längre) så försöker jag att göra ett så bra resultat som det går för mig. Dvs jag vill vinna turneringen om möjligt, men inser också att jag inte kommer göra det om det är många stormästare med. Får jag då chansen att vinna turneringen med en remi i sista så tar jag den. Inte för pengarna, även om jag förstår de som spelar som proffs och halvproffs, utan för att det är det en schackturnering går ut på. För mig går inte turneringen ut på att spela 7 elller 9 spännande partier, utan att vinna turneringen. Om det sker genom att jag vinner alla partier på ett trevligt sätt så är det en bonus, men för mig personligen är det turneringen som gäller.

Visst kan man dela in turneringen i delmål för varje parti om man så vill, men det är lite som att man delar upp ett enskilt schackparti i olika delar och inte väljer en enkel vinst för att istället försöka avgöra snyggare.

Jag tycker schack är kul, men jag kan ledsna i en lång turnering. Jag ledde en gång mästarklassen på 6 poäng efter 7 ronder. De två sista ronderna var jag inte ett dugg spelsugen och förlorade som en sten. Jag mötte starkt motstånd och hade kanske förlorat båda partierna även om jag var spelsugen, men det är inte säkert. Är jag inte spelsugen så spelar jag normalt på en klart lägre nivå. Hade mina motståndare i de två partierna bjudit remi efter några få drag hade jag accepterat. Inte för några pengars skull utan för att dels komma så bra som möjligt i tävlingen (jag visste ju att jag skulle spela sämre än normalt pga bristande intresse) och dels för att jag hellre gjorde något annat än spelade schack just då. Kanske kan det vara fler som tänker så och därför tar en snabbremi i slutet av tävlingen?!

Falkis
Medlem
#8 Skrivet: 2 Feb 2015 10:39

Lotta rond 1, fyll i det troligaste resultatet (vinst vid differens på => 200 och annars remi). Sen lottar man och spelar tävlingen som vanligt och sedan blir rond 1 den sista ronden istället. Det innebär att alla högrankade (som möter klart lägre rankade) måste vinna sista partiet, och de flesta skulle försöka vinna även om remi dög. Sedan korrigerar man resultaten som förändrades från grundtipset.

Du måste logga in för att kunna posta!