Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Se turneringar live på nätet
<< . 1 . 2 .
Författare Meddelande
LuleErik
Medlem
#31 Skrivet: 2 Feb 2015 08:04

Kanske teorin omvärderas efter det här?

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#32 Skrivet: 2 Feb 2015 11:11 - Redigerad av: Nisse_i_Högdalen

Enligt Chessbase Big Database 2015 så har det spelats två partier med 9...Lxe4 och båda vanns av svart. Men det var mycket svagare spelare än Nakamura. Det följde
10. Sf3 och sedan 10...e6 eller 10...Sf6

Det är en intressant variant.

LuleErik
Medlem
#33 Skrivet: 2 Feb 2015 18:53

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #32:
Enligt Chessbase Big Database 2015 så har det spelats två partier med 9...Lxe4 och båda vanns av svart

Tack

rodel
Medlem
#34 Skrivet: 2 Feb 2015 20:32

Låter märkligt att det skall få genomslagskraft. Ser väl mer ut som ett drag som görs för att överraska.

aljechinsson27
Medlem
#35 Skrivet: 2 Feb 2015 21:04

Apropå öppningar: Har man helt slutat spela den här varianten som vit. Har plöjt igenom 10 tidsskrifter New in Chess, Schach Report och Schacknytt från mitten på 90-talet: d4 sf6 c4 e6 sf3 b6 sc3 lb7 lg5 h6 lh4 lb4? Har bara hittat ett parti

LuleErik
Medlem
#36 Skrivet: 2 Feb 2015 22:36

Citerar: aljechinsson27, #35:
90-talet: d4 sf6 c4 e6 sf3 b6 sc3 lb7 lg5 h6 lh4 lb4? Har bara hittat ett parti

Varianten hade ett uppehåll från 1989-2012.
Jag vet ej varför om de har hittat någon förstärkning för vit?
Endel varianter faller i glömska också.
Den där varianten har jag för mig jag sett i Nimzoindiskt med GM Kosten han fortsatte med senare som svart med g5 och se4 f5 om jag inte missminner mig?.
Intressant variant iaf.

LuleErik
Medlem
#37 Skrivet: 3 Feb 2015 00:29

Jag hittade partigenomgången av Nakamura från Rond fems vinst för Nakamura:

http://www.youtube.com/watch?v=ztZOo8j3EFc&feature =youtube_gdata_player

aljechinsson27
Medlem
#38 Skrivet: 3 Feb 2015 07:50

Tack för svaret LuleErik! Nu behöver jag inte leta mer, och har kommit klarf sämre i ett vitparti som jag dock misshandlat.

Landroval
Medlem
#39 Skrivet: 3 Feb 2015 14:49

Tittade på Nakamuras genomgång nu. Är inte så insatt i personerna bakom i världseliten, men visst känns Nakamura som en sympatisk och som bjuder relativt mycket på sig själv jämfört med flera andra?

LuleErik
Medlem
#40 Skrivet: 3 Feb 2015 15:09 - Redigerad av: LuleErik

Tack Landroval för den här funderingen.
Jag håller med och Nakamura är väldigt trevlig.
Jag vet inte vilka som bjuder mest på sig själv?.
Intressant frågeställning.
Jag var i Tromsö inne i olympiaarenans expo.
Där var de flera stormästare som hade spelat klart och det var några som pratade ryska med varandra. På tvens livesändning i expot så frågade jag några spelare om hur de värderade ställningen i ett parti.
En av spelarna som svarade var GM Vladislav Tkachiev och det var häftigt att se han förklara ställningen och han höll med mig. Fast han till la att det var dolda resurser för den som såg pressad kommer inte ihåg vem det var. Det var något toppbord i sista ronden. Det var så häftigt iafJag tackade och han sa att nöjet var på hans sida.

Ett annat häftigt ögonblick var när jag fick Autografer av många av de bästa spelarna i världen. Kasparov, Caruana, Nakamura, Aronian, Topalov, Svidler,Kramnik mm.
Jag träffade också Susan Polgar och You Hifan.

LuleErik
Medlem
#41 Skrivet: 3 Feb 2015 15:45 - Redigerad av: LuleErik

Jag spelade i en tävling med flera GM varav tex GM Tiger Hillarp Persson Solettchess open i Skellefteå.
Han var väldigt intresserad av mina partier fast han spelade själv.
Jag höll på vinna mot en tysk 2400 spelare och jag hade en bonde mera nästan hela partiet med vinstspel in i slutet. Tyvärr så tog tiden slut det var snabbronden i början.
Tiger hur snabbt jag hade kunnat vinna några drag tidigare med en 4dragskombination som inte var så lätt att se. För han var det
Så istället kunde tysken försvara sig och dra ut på partiet.
Det som var kul var i efteranalysen fick jag hjälp av Tiger och han körde över motståndarens drag i efteranalysen
Där visade han mig tex en manöver som jag inte hade tänkt på i början att backa med hästen från d7-b8-c6 och fick snabb attack mot motståndaren i ett tidigt läge.
Det var så kul att efter det så har jag ofta tänkt på den där manöveren och haft stor nytta av den. Det kan vara svårt att se att man ska backa med en pjäs till utgångsställningen.
Nåja efter analysen så vill tysken spela mot mig. Vi spelade massa blixtar och jag var totalt chanslös då. Då skojade tysken att nu känner jag mig lite starkare mentalt
Tiger han följde med nästa rond och efter partiet så visade han mig.
Så där ska du inte spela. Då sa jag stopp nu om det duger för Kasparov så duger det säkert för mig Ja hade en nämligen bok om Kasparov Kungsindisk partier.
Tiger blev förvånad och dagen efter kom han och sa du hade rätt

Jag skulle säga Tiger Hillarp Persson är en sån person som delar med sig och även Emanuel Berg.

LuleErik
Medlem
#42 Skrivet: 3 Feb 2015 15:55 - Redigerad av: LuleErik

Angående att bjuda på sig själv.
Jag såg Fabiano Caruana i sista rondens parti i schack olympiaden gå iväg ifrån bordet långt bort och ut lugnt i friska luften.
Jag trodde han var klar med sitt parti så jag frågade han om jag kunde få hans autograf. Han svarade "sure"
Sen ser jag att han var inte klar med sitt parti mot Granda Zuniga, Julio E.
Han gick tillbaka och satte sig ner och spelade.
Jag är imponerad av han mycket trevlig hade jag vetat han höll på så hade jag inte frågat eftersom man är rädd att störa fokusen för någon.
Det var ett väldigt komplicerat parti de hade.

Landroval
Medlem
#43 Skrivet: 4 Feb 2015 17:15

Datorerna tycker att Nakamura har lite problem idag, kul för tävlingen kanske men jag har blivit lite förtjust i hans spel.

LuleErik
Medlem
#44 Skrivet: 4 Feb 2015 17:56

okej vilken dator?
Det var häftigt när han lekte med Rybka:
https://www.youtube.com/watch?v=2k4V_LJTvqM

Landroval
Medlem
#45 Skrivet: 4 Feb 2015 18:10

Alla tre som man kan följa på livelänken,

http://www.chessdom.com/gibraltar-chess-2015-live/

Hade mellan 0,6 och 0,8 i övertag för vit tror jag det var när jag skrev. Nu är det jämnt skägg utom Stockfish som ff tycker att vit har 0,5 i övertag.

aljechinsson27
Medlem
#46 Skrivet: 4 Feb 2015 18:25

Topalov har ett intressant slutspel med merbonde som till och med jag tycker är underhållande.Han möter kinesen Wei som är i tidsnöd dessutom.

Landroval
Medlem
#47 Skrivet: 4 Feb 2015 18:25

Haha, sånt där är lite kul att se

rodel
Medlem
#48 Skrivet: 4 Feb 2015 18:29

Där ser man. Vad kan vara roligare än ett saftigt slutspel.

aljechinsson27
Medlem
#49 Skrivet: 4 Feb 2015 18:45

Frallan eller bakelsen. En Kasparovbakelse är ändå vackrare än den torra "färglösa" frallan. Men ostfralla är gott emellertid.

aljechinsson27
Medlem
#50 Skrivet: 4 Feb 2015 19:25

Och det blev ändå två torra remier för Nakamura och Topalov...

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#51 Skrivet: 4 Feb 2015 23:18

Citerar: aljechinsson27, #50:
Och det blev ändå två torra remier för Nakamura och Topalov...

Men du måste väl ha gillat Harikrishna - Padmini? Det var väl i din stil?

aljechinsson27
Medlem
#52 Skrivet: 5 Feb 2015 07:02

Försöke du vara ironisk nu? Porta Harikrishna och Padmini från Gibraltar.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#53 Skrivet: 5 Feb 2015 10:51

Nej faktiskt inte. Varför skulle jag vara det?

Missförstår vi varandra helt? Det man kan kritisera var möjligen svarts nonchalanta försvar. Just nu är partiet inte tillgängligt i pgn, men kolla det!

aljechinsson27
Medlem
#54 Skrivet: 5 Feb 2015 11:36

I fortsättningen är det bäst att vi tar sådant här internt som du nyss gjorde.

aljechinsson27
Medlem
#55 Skrivet: 5 Feb 2015 19:18

En "spännande" slutställning kom upp idag mellan Nakamura och Harikrishna. Kanske han försökte vinna , Uffe hade kanske hade klarat det, eller vad tror du, Sture??

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#56 Skrivet: 6 Feb 2015 13:25

Kolla Carlsen och flera andra toppspelare på http://new.livestream.com/chess24/grenkechess !

<< . 1 . 2 .
Du måste logga in för att kunna posta!