Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Lagschackets problematik eller frånvaron av problematik i lagschack
<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . >>
Författare Meddelande
LNO1
Medlem
#271 Skrivet: 4 Feb 2015 21:41

Citerar: G_arvid, #270:
Är det nödvändigtvis något negativt i att försöka hjälpas åt?

Nej inte alls. Men det skulle bli en annan sorts tävling... kanske man kunde ha både och?

sture_lindberg
Medlem
#272 Skrivet: 5 Feb 2015 11:08

Citerar: G_arvid, #270:
Ja, jag vet inte jag. Det blir en annan tävling i alla fall. Men jag ser inte det negativa i att betona lagmomentet. Är det nödvändigtvis något negativt i att försöka hjälpas åt?

Mycket bra skrivet !

rodel
Medlem
#273 Skrivet: 5 Feb 2015 13:08

I alla lagsporter jag känner till primeras lagets insats, och det finns väl en anledning till det. Hoppas och tror att förslaget om parti poäng inte får gehör.

chessexplorer
Medlem
#274 Skrivet: 5 Feb 2015 14:13

Citerar: LNO1, #264:
Citerar: gubbengrå, #263:
I och för sig tycker jag att det vore förnuftigt att räkna partipoäng i stället för matchpoäng, Ansvaret för seriesegern segern skulle då fördelas jämnare över lagmedlemmarna i och med att varje enskilt parti blir lika viktigt. man skulle få mindre av hjälte/syndabockstänkande.

En sådan motion skulle jag stödja till 100% , det ger en mer rättvis bild av styrkeförehållandena mellan lagen menar jag. Den beryktade dramatiken tycker jag ändå är lite överreklamerad såtillvida att den är faktiskt ganska sällsynt ;) Då blir det ju istället dramatik i vart enda parti istället! Mycket bättre tycker jag!

Det där med om att partipoäng är mer rättvist håller jag inte med om. Storsegrar beror oftast på att ena laget är kraftigt försvagat till en rond. Ett lag som vinner alla matcher skall inte behöva missa seriesegern på grund av att det näst bästa laget i serien vann en match på W.O.

LNO1
Medlem
#275 Skrivet: 5 Feb 2015 16:05

Citerar: chessexplorer, #274:
Ett lag som vinner alla matcher skall inte behöva missa seriesegern på grund av att det näst bästa laget i serien vann en match på W.O.

Jag är inte riktigt säker på hur du menar här.

Citerar: rodel, #273:
I alla lagsporter jag känner till primeras lagets insats

I alla lagsporter ja, men att definiera schack som en lagsport är verkligen att tänja på begreppen.

Citerar: rodel, #273:
Hoppas och tror att förslaget om parti poäng inte får gehör.

Mig veterligen har väl ingen motion inkommit om detta?

Kleimark
#276 Skrivet: 5 Feb 2015 16:54

Citerar: LNO1, #275:
I alla lagsporter ja, men att definiera schack som en lagsport är verkligen att tänja på begreppen.

Är tennis, bordtennis och badminton lagsporter?

chessexplorer
Medlem
#277 Skrivet: 5 Feb 2015 17:24

Citerar: LNO1, #275:
ag är inte riktigt säker på hur du menar här.

En serie består av 3 lag: Lag A, Lag B och Lag C

Rond 1
Lag A-Lag B
5-3

Rond 2
Lag A-Lag C
5-3

Rond 3
LagB-Lag C
8-0 WO

Lag A
4 mp
10 pp

Lag B
2 mp
11 pp

Lag C
0 mp
3 pp

Med partipoäng vinner lag B serien fast lag A vunnit alla matcher.

Det är lite lotteri hur starkt motståndarlaget är en viss rond, och hur många partipoäng man kan ta.

sture_lindberg
Medlem
#278 Skrivet: 5 Feb 2015 18:07 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: chessexplorer, #277:
En serie består av 3 lag: Lag A, Lag B och Lag C

Rond 1
Lag A-Lag B
5-3

Rond 2
Lag A-Lag C
5-3

Rond 3
LagB-Lag C
8-0 WO

Lag A
4 mp
10 pp

Lag B
2 mp
11 pp

Lag C
0 mp
3 pp

Det är lite lotteri hur starkt motståndarlaget är en viss rond, och hur många partipoäng man kan ta.

Ett mycket bra (och enkelt ) bevis varfor man inte kan spela LAGschack med partipoeng som avgorande faktor..Men rett fantastiskt att inte alla fattar detta

LNO1
Medlem
#279 Skrivet: 5 Feb 2015 21:29 - Redigerad av: LNO1

Citerar: chessexplorer, #277:

OK Tack, då förstår jag lite bättre hur du menar, men även med dagens system kan man nog hitta exempel där det starkaste laget inte vunnit. Jag tycker modellen med partipoäng kunde vara intressant, sedan bedömer jag den som lite mer sportsligt rättvis, men det kan man säkert ha olika åsikter om, och det är ju det vi dryftar här, olika åsikter. Även jag tror väl lite som gubbengrå, att de flesta schackspelare är vana vid att ha nuvarande system och förändring kan ju vara ett problem för somliga .

PeterTrsavec
Medlem
#280 Skrivet: 5 Feb 2015 21:32

Tycker de som inte förstår att det kan vara problem med lagschack i en föreningen, ska prova vara med i Fagersta Södra IK, lagschack och på ett årsmöte där man diskuterar lagschack i Allsvenskan.

//Undertecknad!

sture_lindberg
Medlem
#281 Skrivet: 5 Feb 2015 21:33 - Redigerad av: sture_lindberg

Citat /

att de flesta schackspelare är vana vid att ha nuvarande system och förändring kan ju vara ett problem för somliga

Slut citat /

Forendringar till det semre blir aldrig bettre.

LNO1
Medlem
#282 Skrivet: 5 Feb 2015 21:43

Citerar: PeterTrsavec, #280:
Tycker de som inte förstår att det kan vara problem med lagschack i en föreningen, ska prova vara med i Fagersta Södra IK, lagschack och på ett årsmöte där man diskuterar lagschack i Allsvenskan.

Eftersom undertecknad var med på detta möte så vill jag ställa dig frågan: hade det mötet haft någon som helst mening överhuvudtaget om vi inte hade dryftat de faktiska och konkreta problem som vi hade?

Och som en följdfråga: var det inte riktigt svårt att försöka jämka ihop åsikterna?

Och för det tredje: Var inte det minsta av alla problem som vi brottas med hur en lagspelare agerar vid ställningen 4-3 ? Hade enskilda matchresultat någon som helst relevans för de allvarliga frågor som vi dryftade?

Kleimark
#283 Skrivet: 5 Feb 2015 21:46

Jag har aldrig varit med om, att man på ett årsmöte dryftar laguttagningar och andra angelägenheter, som faktiskt är lagledarens uppgift. Inte konstigt att föreningar har svårt att hitta lagledare och spelare till sina lag, om de inte ens förstår lagledarens roll.

LNO1
Medlem
#284 Skrivet: 5 Feb 2015 21:53

Citerar: Kleimark, #283:
Jag har aldrig varit med om, att man på ett årsmöte dryftar laguttagningar och andra angelägenheter, som faktiskt är lagledarens uppgift. Inte konstigt att föreningar har svårt att hitta lagledare och spelare till sina lag, om de inte ens förstår lagledarens roll.

Hur kan du dra dessa slutsatser av vad jag skrev?

LNO1
Medlem
#285 Skrivet: 5 Feb 2015 21:54

Eller av vad Trsavec skrev. Han var förresten lagledaren. Jag tror att han hade blivit fly f-bannad om vi inte hade tagit upp dessa frågor, det är fasligt vilka förhastade slutsatser man kan dra...

chessexplorer
Medlem
#286 Skrivet: 5 Feb 2015 21:55

Citerar: LNO1, #279:
men även med dagens system kan man nog hitta exempel där det starkaste laget inte vunnit

Jag menar inte att det starkaste laget alltid måste vinna serien. Det är helt ok att andrahandsfavoriten skrällvinner mot favoriten och vinner serien, för då har seriefavoriten bara sig själv att skylla. De presterande inte på topp när det var som viktigast.

Men med partipoäng kan lag som inte har med segerstriden att göra styra vem som vinner serien genom att komma med ett riktigt dåligt lag en viss match. Jag menar inte att lag lägger sig med flit, men lag med tunn trupp kan bli väldigt svaga vissa ronder.

LNO1
Medlem
#287 Skrivet: 5 Feb 2015 22:01 - Redigerad av: LNO1

Citerar: chessexplorer, #286:
Men med partipoäng kan lag som inte har med segerstriden att göra styra vem som vinner serien genom att komma med ett riktigt dåligt lag en viss match. Jag menar inte att lag lägger sig med flit, men lag med tunn trupp kan bli väldigt svaga vissa ronder.

Håller med, så ser nog den krassa verkligheten ut, och eventuellt kan ett matchspel vara mer rättvist då. Men den andra formen skulle också kunna vara trevlig, men den förutsätter ju att att klubbarna ställer upp med ungefär likvärdigt manskap varje rond.

Kleimark
#288 Skrivet: 5 Feb 2015 22:05

Citerar: LNO1, #284:
Hur kan du dra dessa slutsatser av vad jag skrev?

Vad menar du? Jag har endast skrivit att jag inte har varit med om det. Snacka om att dra förhastade slutsatser.

LNO1
Medlem
#289 Skrivet: 5 Feb 2015 22:12 - Redigerad av: LNO1

Jag har aldrig varit med om, att man på ett årsmöte dryftar laguttagningar och andra angelägenheter, som faktiskt är lagledarens uppgift.

Konstaterande av fakta.

Inte konstigt att föreningar har svårt att hitta lagledare och spelare till sina lag, om de inte ens förstår lagledarens roll.

Slutsats.

Kleimark
#290 Skrivet: 5 Feb 2015 23:08 - Redigerad av: Kleimark

Nej!

Dessutom är "slutsatser" skrivit i plural, men det är lönlöst att påpeka, då det kräver en viss kunskap i det svenska språket. Jag ser väldigt allvarligt på, att du slriver "konstaterande av fakta", när det inte alls är det och "slutsats" på något som är något helt annat. Om man vill framföra sådant, så torde det vara på sin plats, att använda dylika begrepp i ett korrekt sammanhang, men det verkar vara enklare, att dra till med något begrepp, som man har hittat i nationalencyklopedin eller svenska akademiens ordbok.

sture_lindberg
Medlem
#291 Skrivet: 5 Feb 2015 23:52 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: LNO1, #279:
sedan bedömer jag den som lite mer sportsligt rättvis

Tvertom ,den er veldigt orettvis. Det har ju Chessexplorer redan bevisat..

Den er inte bara orättvis ,den er helt missvisande...

HSK_Andreas
Moderator
#292 Skrivet: 6 Feb 2015 01:03

Jag föredrar visserligen att man räknar matchpoäng i allsvenskan, men att partipoäng skulle vara så uselt som det antyds håller jag inte med om. Det har spelats många bra tävlingar med partipoäng som första särskiljning.

G_arvid
Medlem
#293 Skrivet: 6 Feb 2015 07:03

En av poängerna med att räkna matchpoäng är nog den ökande dramatiken i matcherna. Varje match avgörs för sig och när matchen är slut vet laget om de ska vara glada eller besvikna
Det är inte alltid som laget som har vunnit serien vet om det när matchen är slut, men med matchpoäng tror jag det kommer att höra till undantagen. Laget som vunnit kommer ofta att få reda på det på kvällen när gruppen skingrats och spelarna kommit hem till sig.
. Man kan också se denna dramatik som en nackdel med matchpoängen, men så är det med allt man gör och man får väga fördelar och nackdelar. Öppnar man en löpardiagonal kanske man stänger en annan, går man fram med en bonde kommer den ett steg närmare promovering men löper större risk att gå förlorad. Själv tillhör jag dem som vill riskera att bli besviken i en lagmatch för chansen att vara glad och stolt över en seger.

rodel
Medlem
#294 Skrivet: 6 Feb 2015 07:21

Svar till LNO1
Jag har aldrig skrivit att motion finns, jag menar det förslag som bla du föreslår på den här tråden.
Självklart är schack en utmärkt lagsport. Ju högre upp i serierna du spelar, ju mer påtagligt är det. Låter egendomligt att du har en annan uppfattning. Kanske beror det på bristande erfarenhet från spel i högre divisioner?
Rodel

rodel
Medlem
#295 Skrivet: 6 Feb 2015 07:34

Att det kan finnas problem för en klubb med lagschack, är självklart. Har man svårt att få tillräckligt med spelare, eller rätt spelare, är det förstås knepigt. Ju mindre klubben är, ju knepigare. Men det gäller väl i så fall övriga saker i klubben också. Svårt att få ihop styrelse, funktionärer, deltagare i KM osv. Det kan man nog inte belasta lagschacket.

G_arvid
Medlem
#296 Skrivet: 6 Feb 2015 09:11

Jag kan tänka mig att det förekommer mycket mer taktik i de högsta divisionerna, man trixar med sina laguppställningar och preparerar spelöppningar tillsammans. Jag saknar dock hållfasta bevis på att detta ger bättre resultat än alternativet att var och en får förbereda och spela sitt parti, efter bästa förmåga, precis som om det vore turnering och inte lagmatch. Oftast är individen själv den suveränt största experten på vad han/eller hon kan åstadkomma.

sture_lindberg
Medlem
#297 Skrivet: 6 Feb 2015 10:53

Citerar: rodel, #295:
Har man svårt att få tillräckligt med spelare, eller rätt spelare, är det förstås knepigt. Ju mindre klubben är, ju knepigare. Men det gäller väl i så fall övriga saker i klubben också. Svårt att få ihop styrelse, funktionärer, deltagare i KM osv. Det kan man nog inte belasta lagschacket.

Ja bara for att nogra mindre klubbar har problem med lagschacket so betyder det ju inte derfor att det er fel po lagschacket i stort..

Lite larvigt faktiskt att tro so.

sture_lindberg
Medlem
#298 Skrivet: 6 Feb 2015 10:55

Citerar: HSK_Andreas, #292:
men att partipoäng skulle vara så uselt som det antyds håller jag inte med om.

Jo det er uselt..I lagmatcher ska lagresultat gella.
, INTE individuella resultat i forsta hand.

HSK_Andreas
Moderator
#299 Skrivet: 6 Feb 2015 11:17

Citerar: sture_lindberg, #298:
Jo det er uselt..I lagmatcher ska lagresultat gella.
, INTE individuella resultat i forsta hand.

Jag antar att du inte tyckte Schack-OS var intressant när det spelades med partipoäng?

sture_lindberg
Medlem
#300 Skrivet: 6 Feb 2015 11:29

Hade varit klart intressantare dock med matchpoeng i forsta hand.

<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.