Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Lagschackets problematik eller frånvaron av problematik i lagschack
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 14 . 15 . >>
Författare Meddelande
G_arvid
Medlem
#151 Skrivet: 27 Jan 2015 13:43

Citerar: Kleimark, #148:
Om man inte upplever en situation som ett problem, så är det inget problem.

För mig är ett problem något som hindrar att det blir som jag önskar. Så om jag vill titta på tv och sladden är urdragen så ligger problemet där, även om jag inte upplever den utdragna sladden som ett problem. Om man vill att det ska vara en god stämning i schackklubbar och lagmatcher så kan man diskutera faktorer som gör att det inte blir så. Dessa hindrande faktorer kallar jag problem.

Kleimark
#152 Skrivet: 27 Jan 2015 14:00

Citerar: G_arvid, #155:
För mig är ett problem något som hindrar att det blir som jag önskar. Så om jag vill titta på tv och sladden är urdragen så ligger problemet där, även om jag inte upplever den utdragna sladden som ett problem. Om man vill att det ska vara en god stämning i schackklubbar och lagmatcher så kan man diskutera faktorer som gör att det inte blir så. Dessa hindrande faktorer kallar jag problem.

Fast i detta fall, så är det ju problem att se på TV. Vore du blind och döv, så vore det däremot inget problem.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#153 Skrivet: 27 Jan 2015 14:42

Citerar: Kleimark, #152:
Att B har en annorlunda personlighet gentemot de övriga i laget, kan knappast vara ett problem hos B. Det är snarare inte korrekt, att de övriga i laget inte tar hänsyn till detta. Att säga så här rent ut kan vara "fel" enligt dig, men har du tänkt på, att B kanske inte förstår detta?

Detta är väl ett exempel på det som många försökt beskriva som problem eller som man kan kalla en utmaning för lagledaren. Det finns några för vilka vinna är överordnat och andra som kanske inte anstränger sig eller är ringrostiga. Ingen av dessa personer är elaka, de reagerar utifrån sina personligheter. Men det kan vara sårande ändå.

Lagledaren har ett ansvar att förklara för "vinnarskallen" att alla inte spelar med samma målsättning och att alternativet till att ta in en "ringrostig" eller mindre ambitiös spelare var att lämna wo. För så kan det ju vara i verkligheten.

Om man lyckas vara transparent och tydlig så kan problemen minskas, men sagt är sagt och den ringrostige eller mindre ambitiöse kanske bestämmer sig för att lagspel inte är kul. Och det är ju tråkigt för alla parter.

Allt är beroende av ambitioner, men om man som klubb eller lagledare tycker att så många som möjligt skall trivas med klubbens verksamheter så är det ett misslyckande om någon på grund av sådana här kommentarer av står från verksamheten i fråga.

Några av de som diskuterar i den här tråden upplever jag att de målat in sig i ett hörn och det har i onödan gjort diskussionen mer upprörd än vad som var nödvändigt. Men här är det också frågana om personligheter. Det ankommer på oss andra att inte provocera fram sådana situationer, tycker jag. Och jag tycker det är mycket synd att Andrimners har slutat.

HSK_Andreas
Moderator
#154 Skrivet: 27 Jan 2015 18:37

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #153:
Några av de som diskuterar i den här tråden upplever jag att de målat in sig i ett hörn och det har i onödan gjort diskussionen mer upprörd än vad som var nödvändigt. Men här är det också frågana om personligheter. Det ankommer på oss andra att inte provocera fram sådana situationer, tycker jag. Och jag tycker det är mycket synd att Andrimners har slutat.

Mycket trist.

Kanske är det här vi har ett av problemen med sjunkande medlemsantal inom klubbschacket? Vi anser att det inte finns några problem och de som påpekar något ger vi oss på tills de slutar...

LNO1
Medlem
#155 Skrivet: 27 Jan 2015 18:39

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #153:
och jag tycker det är mycket synd att Andrimners har slutat.

Jag också.

farbrorjo
Medlem
#156 Skrivet: 27 Jan 2015 19:06 - Redigerad av: farbrorjo

På förekommen anledning så får jag be er att dryfta frågor som inte hör till trådämnet, eller ens har med schack att göra, i schackOnlineforumet.

LNO1
Medlem
#157 Skrivet: 27 Jan 2015 19:40 - Redigerad av: LNO1

Citerar: HSK_Andreas, #147:
Om jag är osmidig och säger att deras problem inte är några problem, för att jag inte har samma problem, så kanske de slutar spela lagschack och vi får lägga ner laget helt, dvs det blir mitt problem.

Ja, jag är medlem i en klubb där varje medlem är livsviktig för klubbens överlevnad. En grupp på endast 10-15 individer är farligt nära utrotning hela tiden. Speciellt om den inte får någon tillökning. Att då förlora en medlem är mycket kännbart för klubben. Om vi antar att denna förlust orsakas av en annan medlems olämpliga uppförande, vore det närmast tjänstefel om inte lagledaren betraktade detta som ett problem, alldeles oavsett om individen (den som orsakade avhoppet) upplever det som ett problem eller inte.

gubbengrå
Medlem
#158 Skrivet: 27 Jan 2015 19:52

Citerar: LNO1, #157:
upplever det som ett problem eller inte.

Jag hörde talas om en elefant i en porslinsbutik. Den ansågs nog vara ett problem, även om den själv inte såg sig som ett problem.

aljechinsson27
Medlem
#159 Skrivet: 27 Jan 2015 19:56

Jag har varit med i en klubb där några medlemmar gjorde saker som i många klubbar lett yill avstängning på livstid eller polisanmälan. Jag tycker att man får vara lite flexibel ibland och ge den som felat en andra chans.

gubbengrå
Medlem
#160 Skrivet: 27 Jan 2015 19:58

Det beror sig på förstås...

aljechinsson27
Medlem
#161 Skrivet: 27 Jan 2015 20:22

Just precis! Jag sa ibland!

gubbengrå
Medlem
#162 Skrivet: 27 Jan 2015 20:23

ok

LNO1
Medlem
#163 Skrivet: 27 Jan 2015 20:40

Citerar: aljechinsson27, #159:
Jag tycker att man får vara lite flexibel ibland och ge den som felat en andra chans.

Efter proportionerlig reprimand , måste väl vara en av grundförutsättningarna?

aljechinsson27
Medlem
#164 Skrivet: 27 Jan 2015 20:48

Givetvis!

sture_lindberg
Medlem
#165 Skrivet: 27 Jan 2015 21:39 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: sture_lindberg, #123:
Citerar: LNO1, #118:
Sture, ta inte illa upp nu, men i inlägg nr 33 hittade du var tangenten "ä" sitter, kan du inte göra oss tjänsten att begagna dig av den fortsättningsvis, och om du ändå är i farten kan du leta reda på å och ö. Om nu inte detta är görligt kan du väl förklara varför jag och t.ex gubbengrå har fel, när vi redogör för det som vi upplever som problem inte är några problem?

Hoppas du har formogan att lesa mellan "raderna " Jag vet att man kan fo fram vissa vokaler men do skulle det ta for long tid for mej att skriva..So jag hoppas du ursektar min vokalbrist.
Det er klart jag tror att ni har problem.Men moste man fokusera po dessa era problem do ?
Kan man inte i stellet framfora det fortreffliga med lagschacket ?

Letar man efter problem so hittat man problem. Frogan er alltso vad man difinierar som "problem "..

Men frogan er ju om dessa "problem" Inom lagschacket er so stora att man moste beklaga sej over dom ?

Och do du inte vill tro mej do jag skriver att jag inte sett nogra problem i lagschack over 50 ors spelande ,Utan att du skriver do att jag inte er observant tillreckligt.

Det tar jag ,Inte som en forelempning , men snudd po.

Jag fick aldrig nogot svar po mina frogor som jag ställde,,Och ennu mindre en förklaring po den nest intill forelempningen....

G_arvid
Medlem
#166 Skrivet: 28 Jan 2015 06:08 - Redigerad av: G_arvid

Citerar: HSK_Andreas, #154:
Mycket trist.

Kanske är det här vi har ett av problemen med sjunkande medlemsantal inom klubbschacket? Vi anser att det inte finns några problem och de som påpekar något ger vi oss på tills de slutar...

Nåja...
Jag vill nog se detta som ett exempel på den, som jag tror, vanligaste orsaken till att folk slutar i schackklubbar: personliga motsättningar - "dålig personkemi". Om man diskuterar i internettrådar som dessa tycker jag inte det är någon anmärkningsvärd sak att man får medhåll av en del och hårdnackat motstånd av andra. Om man inte vill fortsätta diskutera finns helt enkelt alternativet att välja en annan tråd eller fokusera på sina partier ett slag. Att man ska lyckas övertyga samtliga är en lite hög ambition kan jag tycka och jag är tveksam till om det tvingar en att ge upp eventuella partier och lämna sajten. Kanske skulle det öppnas en ny tråd "diskussiontrådarnas problematik" för jag tror det kokar ner till samma problematik, nämligen "problematiken med människor"

HSK_Andreas
Moderator
#167 Skrivet: 28 Jan 2015 09:20

Citerar: G_arvid, #166:
Nåja...
Jag vill nog se detta som ett exempel på den, som jag tror, vanligaste orsaken till att folk slutar i schackklubbar: personliga motsättningar - "dålig personkemi". Om man diskuterar i internettrådar som dessa tycker jag inte det är någon anmärkningsvärd sak att man får medhåll av en del och hårdnackat motstånd av andra. Om man inte vill fortsätta diskutera finns helt enkelt alternativet att välja en annan tråd eller fokusera på sina partier ett slag. Att man ska lyckas övertyga samtliga är en lite hög ambition kan jag tycka och jag är tveksam till om det tvingar en att ge upp eventuella partier och lämna sajten. Kanske skulle det öppnas en ny tråd "diskussiontrådarnas problematik" för jag tror det kokar ner till samma problematik, nämligen "problematiken med människor"

Jag håller i stort med dig. Man kan strunta i forumet och bara spela schack eller skriva i vissa trådar om man vill ha forumdelen. Jag tycker bara att det är ett märkligt beteende att banka in i folk, genom ständiga upprepningar, att det inte finns ett problem, när folk skriver att de anser att de har ett problem. Men, det är väl som du skriver "problematik med människor" även om jag misstänker att vissa inte anser att det finns heller.

rodel
Medlem
#168 Skrivet: 28 Jan 2015 09:46

Ja vi människor kommer alltid att uppleva samma situation på olika sätt.

gubbengrå
Medlem
#169 Skrivet: 28 Jan 2015 09:57 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: G_arvid, #166:
för jag tror det kokar ner till samma problematik, nämligen "problematiken med människor"

Jo,jag tror också att det i grunden är, så att säga, samma problematik här som där. Alltså i alla sammanhang där människor samverkar, dyker det upp problem, som går att härleda till vår mänskliga natur: i schacklag, fotbollslag, att man delar tvättstuga ö.s.v. För den skull behöver man inte avskaffa lagschack, fotbollslag eller gemensamma tvättstugor.

Att vi är som vi är, tycker jag att vi får acceptera och utgå ifrån. Vi innebär problem för varandra när samverkar, för så är vi funtade. Likväl kommer vi fortsätta att samverka, för så är vi också funtade.

De problem som kan härledas till den mänskliga naturen yttrar sig på olika sätt i en gemensam tvättstuga, i en tråddiskussion eller i ett schacklag. I denna tråd avsåg jag att lufta de specifika problem som våra medfödda begränsningar ställer oss inför när vi försöker få ett schacklag att fungera på bästa sätt. ( Och jag vill passa på att tacka för ett flertal nyktra, balanserade och intelligenta inlägg)

Inom trådämnet är naturligtvis vem som helst tillåten att beklaga sig över problemen. Att så inte har skett ser jag dock som en liten uppmuntran.

sture_lindberg
Medlem
#170 Skrivet: 28 Jan 2015 11:40

Citerar: gubbengrå, #169:
nom trådämnet är naturligtvis vem som helst tillåten att beklaga sig över problemen. Att så inte har skett ser jag dock som en liten uppmuntran.

Har inte folk her i troden beklagat sej menar du ?

rodel
Medlem
#171 Skrivet: 28 Jan 2015 11:45

Ja, nog har det väl varit en debatt alltid!

sture_lindberg
Medlem
#172 Skrivet: 28 Jan 2015 11:47 - Redigerad av: sture_lindberg

Jo 40 procent ca av deltagarna i denna debatt beklagar ju sej over de alla problem som de postor finns inom lagschack

gubbengrå
Medlem
#173 Skrivet: 28 Jan 2015 12:05 - Redigerad av: gubbengrå

#172 #170
Vem har beklagat sig? i vilket inlägg? var?

gubbengrå
Medlem
#174 Skrivet: 28 Jan 2015 12:12 - Redigerad av: gubbengrå

#172, #170
V

sture_lindberg
Medlem
#175 Skrivet: 28 Jan 2015 12:17

Jag er po semester nu..Men ner jag for bettre tid ska du fo alla inlegg der vissa klagar po lagschackets vedermoder

gubbengrå
Medlem
#176 Skrivet: 28 Jan 2015 12:27 - Redigerad av: gubbengrå

Det kan förstås tänkas att jag är blind, så att jag inte ser några klagovisor. Jag ser bara försök till att diskutera problem, I de fall som det rör sig om blindhet från min sida. är jag naturligtvis skyldig att försöka ta bort mina skygglappar och jag ser nu framåt mot att få mig förevisat det som eventuellt kan ha slunkit förbi min bristfälliga observationsförmåga.

rodel
Medlem
#177 Skrivet: 28 Jan 2015 12:59

Hej
är det inte naturligt att vi upplever lagschacket på olika sätt?

gubbengrå
Medlem
#178 Skrivet: 28 Jan 2015 13:37 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: rodel, #177:
Hej
är det inte naturligt att vi upplever lagschacket på olika sätt?

Japp!
Det tycker jag! Och jag tycker också att detta i själva verket en viktig poäng som jag jag försökt resonera omkring.

aljechinsson27
Medlem
#179 Skrivet: 28 Jan 2015 13:44

Jo, alltutifrån vilka erfarenheter man har av klubbschack. Jag har både positiva och negativa minnen. Har t.ex varit med om att två spelare har börjat slåss under en blixtturnering, men också den goa känslan när man åker hem efter en seger och har vunnit sitt parti. Men det finns alltid människor man har sympati eller antipati för och där finns det olika sätt att se på saker. Har ni tänkt hur olika ett telefonsamtal till någon person (myndighet) kan vara beroende på personkemin. Det är väl som det gamla talesättet bourgeoisin mot proletariatet ofta.

sture_lindberg
Medlem
#180 Skrivet: 28 Jan 2015 21:56

Citerar: gubbengrå, #176:
Det kan förstås tänkas att jag är blind, så att jag inte ser några klagovisor. Jag ser bara försök till att diskutera problem, I de fall som det rör sig om blindhet från min sida. är jag naturligtvis skyldig att försöka ta bort mina skygglappar och jag ser nu framåt mot att få mig förevisat det som eventuellt kan ha slunkit förbi min bristfälliga observationsförmåga.

Jag har gott igenom troden lite nermare nu.
Och jag kom fram till att i 56 fall so klagade folk po ovesentligheter. Kanske inte riktigt 40 procent men endo klart monga.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 14 . 15 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.