Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Lagschackets problematik eller frånvaron av problematik i lagschack
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 14 . 15 . >>
Författare Meddelande
G_arvid
Medlem
#121 Skrivet: 26 Jan 2015 10:14

Citerar: Andrimners, #150:
Det här är inget problem i en stor klubb, men ett sort problem i en liten.

Det kan bli ett problem också i en större klubb om man anmäler fler lag än man har underlag för. Då blir det kanske tredje- eller fjärdelaget där det blir problem att få ihop spelare. Och om det blir återbud i förstalaget så kommer det att plocka spelare från andralaget som i sin tur måste ersätta dessa spelare + egna vakanser från tredjelaget. Vilket gör att det kan bli svårt att få en riktig lagkänsla i ett lag som består av olika spelare hela tiden.

HSK_Andreas
Moderator
#122 Skrivet: 26 Jan 2015 10:25

Andrimners har en klar poäng i sitt inlägg #120.

Det sägs att det inte är något problem med lagschack och olika ambitionsnivå eftersom:
1. Man kan helt enkelt välja att låta bli att spela
2. Klubben har normalt flera lag så man kan spela i ett lag med lägre krav, ett lag där man spelar mer för att det är kul

Mina tankar om detta som lagledare för en liten klubb.
Vi har haft både två och tre lag i seriesystemet, men det var många år sedan. Nu har vi ett lag och har fått lämna en WO redan. I vissa ronder har jag inget problem att få ihop 8 spelare, medan andra ronder är det svårt. Ibland skulle vi kunna ha ett andralag med 5 spelare, ibland inte, vilket innebär att vi inte har något andralag.

Jag har sett följande problem:
* Problem för de som vill spela, men som inte "platsar" i laget.
* Problem för de som vill satsa, när halva laget mer spelar för att det är kul att spela då och då.

Resultatet av båda ovanstående har varit att spelare har bytt klubb till större klubbar, vilket såklart inte löser klubbens problem, men väl spelarens.

Om man inte någonsin sett dessa problem, eller tror att de inte finns, eller inte anser att det kan vara ett problem för en klubb, så beror det troligen på att man är i en så stor klubb så att problemet inte är tillräckligt stort för att påverka klubben, alternativt att man inte vill se problemen.

Visst kan man se det som att det inte finns några problem om man väljer att inte se dem, men då finns det säkert inga problem i samhället i övrigt heller... (stora eller små)

Vår klubb spelar i division 1 i den allsvenska serien och har gjort det oftast de senaste 15 åren. Vi är ett svagt lag i division 1 och hänger precis kvar år efter år (i år åker vi troligen ur). Halva laget vill spela i division 1 för att få tufft och bra motstånd, medan den andra halvan kan tycka det är ok att spela i division 2 och få vinna lite mer. Den första halvan satsar väl mer än den andra halvan. Kanske är det inte så kul att spela mot motståndare med rankingtal 300+ lägre? Kanske tappar man en spelare till en annan klubb då.

Jag tror inte det kommer vara något stort problem att få ihop ett slagkraftigt lag även nästa säsong, om vi åker ut, men att låtsas som att problemet inte existerar alls tänker jag inte göra. Inte heller tänker jag säga till spelare att sluta spela lagschack, eller spela i det icke-existerande andralaget om de inte tycker om förutsättningarna.

sture_lindberg
Medlem
#123 Skrivet: 26 Jan 2015 11:31 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: LNO1, #118:
Sture, ta inte illa upp nu, men i inlägg nr 33 hittade du var tangenten "ä" sitter, kan du inte göra oss tjänsten att begagna dig av den fortsättningsvis, och om du ändå är i farten kan du leta reda på å och ö. Om nu inte detta är görligt kan du väl förklara varför jag och t.ex gubbengrå har fel, när vi redogör för det som vi upplever som problem inte är några problem?

Hoppas du har formogan att lesa mellan "raderna " Jag vet att man kan fo fram vissa vokaler men do skulle det ta for long tid for mej att skriva..So jag hoppas du ursektar min vokalbrist.
Det er klart jag tror att ni har problem.Men moste man fokusera po dessa era problem do ?
Kan man inte i stellet framfora det fortreffliga med lagschacket ?

Letar man efter problem so hittat man problem. Frogan er alltso vad man difinierar som "problem "..

Men frogan er ju om dessa "problem" Inom lagschacket er so stora att man moste beklaga sej over dom ?

Och do du inte vill tro mej do jag skriver att jag inte sett nogra problem i lagschack over 50 ors spelande ,Utan att du skriver do att jag inte er observant tillreckligt.

Det tar jag ,Inte som en forelempning , men snudd po.

Andrimners
Medlem
#124 Skrivet: 26 Jan 2015 11:35

Citerar: G_arvid, #121:
Citerar: Andrimners, #150:
Det här är inget problem i en stor klubb, men ett sort problem i en liten.

Det var nog min mening att skriva: Det här är ett mindre problem i en stor klubb men ett stort problem i en mindre.
Fördelen med en större klubb är ju att det finns möjlighet att "ta" spelare från ett annat lag. Lite bökigt blir det säkert, men de större klubbarna har nog betydligt lättare att få ihop lag.

sture_lindberg
Medlem
#125 Skrivet: 26 Jan 2015 11:56 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Andrimners, #124:
Det var nog min mening att skriva: Det här är ett mindre problem i en stor klubb men ett stort problem i en mindre.

"Problem " kan det ju bara bli om man tar ut sodana i laget som tycker det er "problem" med lagschack-

Men som jag skrivit forut so kan man sjelv velja att inte spela lagschack..Och do finns det ju inga fler "problem ".

Enkelt men veldigt logiskt...

Andrimners
Medlem
#126 Skrivet: 26 Jan 2015 12:06 - Redigerad av: Andrimners

Citerar: sture_lindberg, #125:

Jag tror vi förstår vid det här laget att det här med lagspel är väldigt enkelt och logiskt för dig.
Men för tydlighetens skull kan du ju ha någonting konkret att komma med Sture. Istället för att upprepa mantrat...

rodel
Medlem
#127 Skrivet: 26 Jan 2015 12:30

Att vara lagledare när det är en liten klubb och få möjliga kandidater som vill vara med, är definitvt något som är besvärligt , där håller jag med. Däremot att vara en del i laget och få vara med att spela, behöver inte vara problemfyllt.
Återigen, jag tror alla som skriver här har rätt utifrån sina förutsättningar i sin klubb och med hur var och en upplever det.

HSK_Andreas
Moderator
#128 Skrivet: 26 Jan 2015 12:51

"Problem " kan det ju bara bli om man tar ut sodana i laget som tycker det er "problem" med lagschack-

Det är tydligt att du spelar i en stor klubb. I en liten klubb där det är svårt att få fullt lag så tar man med de som vill spela. Det innebär att man tar med någon som vill spela schack och som inte ser något problem i att nobba ett remianbud i ställningen 4-3. Om det sen är ett problem eller inte beror på hur resten av laget tänker. Tänker man som LNO1 så är det inget problem, tänker man som du så är det ett problem (Hoppsan, lag-schack kan innehålla problem. även för den som tänker som Sture. )

Men som jag skrivit forut so kan man sjelv velja att inte spela lagschack..Och do finns det ju inga fler "problem ".

Nja, det finns väl ett problem om man väljer att inte spela och laget förlorar på WO, eller inte ens kan delta i seriespelet, dvs många blir drabbade då.

Sant, i en klubb med många potentiella spelare.

Sen ska man absolut inte fokusera allt på de eventuella problem som finns och man får gärna lyfta fram fördelarna med lagspel (något som jag också gillar), men det är ju något helt annat än att det inte ens existerar några problem.

G_arvid
Medlem
#129 Skrivet: 26 Jan 2015 12:52

Citerar: Andrimners, #124:
Fördelen med en större klubb är ju att det finns möjlighet att "ta" spelare från ett annat lag. Lite bökigt blir det säkert, men de större klubbarna har nog betydligt lättare att få ihop lag.

Stor eller liten klubb, problem blir det om man anmäler fler lag än man har spelare till. Om man bara är 8-9 spelare i klubben så tycker jag man ska tänka sig för innan man anmäler lag, om man samtidigt ska undvika walkover. Hur hängivna spelarna än är så kan det alltid hända nånting, influensa, tjänsteresa eller vad som helst. I den större klubben blir det inte problem med förstalaget, men kanske väl med fjärdelaget om man anmält för många lag.

gubbengrå
Medlem
#130 Skrivet: 26 Jan 2015 12:57

Citerar: LNO1, #101:
I exemplet gubbengrå gav om en av hans spelare som öppet kritiserade och fördömde en lagkamrats attityd, och detta mitt under pågående spel enligt historien, om jag inte missuppfattat den, är helt oursäktligt enligt mitt sätt att se det, alldeles oavsett om han ryckts med av en allmän stämning i laget eller inte. Om sedan det var frukten av en anda inom klubben, så gör det saken bara värre, åtminstone för klubben som helhet.

Gubbengrås självkritik var både klädsam och berättigad och länder honom till heder.

Alltså kan jag se ett klart övertramp av en gräns i det exemplet. Detta ska ingen behöva tåla,

Den åsyftade incidenten finns återberättad i #42

Jag kommer inte ihåg om den besvikna kommentaren fälldes "mitt under pågående parti", men har svårt att tro det. Jag minns att vår spelares ställning försämrades så snabbt efter bortsättningen av den andra centrumbonden, att jag antar att han hann ge upp partiet innan elakheten yttrades.

Ja, vad är "oursäktligt"? Om du med detta ord menar att det var ett tydligt övertramp som inte skall urskuldas i betydelsen slätas över håller jag med. Om du menar att den felande förverkat sin plats i klubben håller jag inte med.

Den åtgärd som formellt sett hade varit lämplig att rikta mot vederbörande har jag redogjort för i #42, Det hade räckt med en sådan tillrättavisning. Att jag misslyckades med att leverera denna var en tung insikt för mig, när erfarenheten väl fått sjunka in. men inte heller detta ser jag på något vis som oförlåtligt, även om det rörde sig om en klar underlåtenhets synd.

Jag tror inte på parollen "Allt genast!" Lika lite som man kan kräva fullgott resultat av en ringrostig lagmedlem, kan man kräva fullgod känslighet i ett lag där inga diskussioner om målkonflikter förts.

Exemplet var avsett att visa hur enskilda kan kan komma i kläm om laget är omedvetet om diverse möjligheter till krock och jag tycker att man tar bort udden i det, om man alltför snabbt exakt fastslår vem som är "skurken" i sammanhanget.

rodel
Medlem
#131 Skrivet: 26 Jan 2015 13:08

Tänkvärt ovan. Ledarskap är inte lätt, och det enda man kan vara säker på är att man lär sig nya saker hela tiden. Fel måste man få göra, det viktiga är om man tar till sig av dessa och försöker utveckla sig. Elakheter mot lagmedlemmar som misslyckas, hålelr jag med om att man bör undvika. Det är mycket roligare att flagga för det swom gått bra.

sture_lindberg
Medlem
#132 Skrivet: 26 Jan 2015 15:44

Citerar: HSK_Andreas, #128:
Det är tydligt att du spelar i en stor klubb. I en liten klubb där det är svårt att få fullt lag så tar man med de som vill spela.

Jag har spelat i Rockaden ;Avesta ,Horndal och nu i Kristallen :mellan 10 -13 or i varje klubb. I Kristallen ennu bara 7 or dock.

Avesta och Horndal var och ER smo klubbar ..
Inget problem har det varit der heller.

So det der med att det moste vara problem i smo klubbar koper jag bara inte.

G_arvid
Medlem
#133 Skrivet: 26 Jan 2015 16:08

Citerar: sture_lindberg, #132:
So det der med att det moste vara problem i smo klubbar koper jag bara inte.

Åja, om klubben bara har sju spelare så kan det nog vara problem att få ihop ett åttamannalag...

sture_lindberg
Medlem
#134 Skrivet: 26 Jan 2015 22:56

Citerar: G_arvid, #133:
Åja, om klubben bara har sju spelare så kan det nog vara problem att få ihop ett åttamannalag...

Har man so fo spelare ska man inte anmela ett lag till allsvenskan,

Er inte det givet ?

LuleErik
Medlem
#135 Skrivet: 26 Jan 2015 23:25

Citerar: sture_lindberg, #134:

Er inte det givet ?

Jag kan förstå att det kan uppstå problem med lagspel.
Jag har varit med som lagledare i Luleå att folk innan säsongen sagt de har varit intresserad och lovat att spela. Sen har det varit 15 st återbud till en match.
Såna gånger blir det problem med lagspel. Då är det givet att det också är ganska svårt som lagledare.

HSK_Andreas
Moderator
#136 Skrivet: 26 Jan 2015 23:25

Citerar: sture_lindberg, #132:

Så det där med att det måste vara problem i små klubbar köper jag bara inte.

Jag skrev inte att det måste vara ett problem i en mindre klubb, men risken är klart större än i en mindre klubb att man ska har en spelare som du anser vara en dålig lagspelare (i en större klubb är det lättare att ställa över en sådan spelare).

Problemet med spelare med olika ambitionsnivå är också lite lättare att lösa i en större klubb eftersom man kan plocka in spelare med lägre ambitionsnivå i ett eget lag, under förutsättning att de klarar ratinggränserna mellan olika lag.

sture_lindberg
Medlem
#137 Skrivet: 26 Jan 2015 23:46

Citerar: HSK_Andreas, #136:
Jag skrev inte att det måste vara ett problem i en mindre klubb,

Even om inte du skrev so ,so verkar monga her tro att det blir problem med lagschack bara for det er en mindre klubb. Det er det jag oponerar mej emot.

Andrimners
Medlem
#138 Skrivet: 27 Jan 2015 00:00 - Redigerad av: Andrimners

Citerar: sture_lindberg, #137:
Even om inte du skrev so ,so verkar monga her tro att det blir problem med lagschack bara for det er en mindre klubb. Det er det jag oponerar mej emot.

Observera här att Sture skriver: så verkar många här tro.. och avslutar med: Det är det jag opponerar mig emot. (jag tog mig friheten att snygga till stavningen)
Ponera nu att det Sture tror inte är sant, då opponerar han mot sig själv!
"så kan det gå när inte haspeln är på"

Kleimark
#139 Skrivet: 27 Jan 2015 00:26

Lycka till!

G_arvid
Medlem
#140 Skrivet: 27 Jan 2015 06:30

Citerar: sture_lindberg, #134:

Er inte det givet ?

Jovisst, men om klubben har tio spelare så finns inte mycket marginaler för återbud. Men egentligen är det ju samma situation som alla klubbar, stora eller små, ställs inför i alla lagsporter. Att anmäla rätt antal lag utifrån spelarunderlaget. Har man för få spelare och anmäler lag får man problem. Anmäler man två lag blir det andralaget som får bekymmer om det inte fanns spelare till två lag. Är man en stor klubb och anmäler fem lag kan det bli svårt få ihop spelare till det femte.
Så jag tycker varken det här är specifik för små klubbar eller för just lagschacket.

gubbengrå
Medlem
#141 Skrivet: 27 Jan 2015 08:17 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: G_arvid, #140:
Så jag tycker varken det här är specifik för små klubbar eller för just lagschacket

Ja man kan mycket väl hävda att det inte är ett specifikt problem för lagschacket att folk lovar mer än vad de kan hålla. Man kan kan hävda att det är ett problem som tillhör den mänskliga naturen. Men därifrån får man inte dra slutsatsen att sådant inte existerar i lagschacket. Detta är vi säkert överens om.

HSK_Andreas
Moderator
#142 Skrivet: 27 Jan 2015 08:20

Citerar: sture_lindberg, #137:
Även om inte du skrev så, så verkar många här tro att det blir problem med lagschack bara for det er en mindre klubb. Det är det jag opponerar mej emot.

Om någon tror att det måste bli problem bara för att klubben är liten så är det såklart helt fel.
Å andra sidan så finns det ju folk som påstår att det inte finns några problem alls, någonsin och det är knappast korrekt heller.

G_arvid
Medlem
#143 Skrivet: 27 Jan 2015 09:05

Det som kan vara lite typiskt för lagschacket är kanske situationen när klubben har flera lag. Ofta är det förstalaget klubben satsar på vilket gör att lagledare och spelare för något av de lägre lagen aldrig vet vilka spelare som kommer att ställa upp eftersom man måste lämna ifrån sig spelare vid vakanser i förstalaget. Vilket kan kännas trist i ett läge där förstalaget varken kan gå upp eller åka ur medan andralaget har chans att vinna/löper risk att åka ur. Även här är det viktigt att man i förväg har bestämt vad som gäller.

sture_lindberg
Medlem
#144 Skrivet: 27 Jan 2015 11:20 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: HSK_Andreas, #142:
Om någon tror att det måste bli problem bara för att klubben är liten så är det såklart helt fel.

Ja och det er ju det vissa her tror.

Citerar: Andrimners, #138:
Observera här att Sture skriver: så verkar många här tro.. och avslutar med: Det är det jag opponerar mig emot. (jag tog mig friheten att snygga till stavningen)
Ponera nu att det Sture tror inte är sant, då opponerar han mot sig själv!
"så kan det gå när inte haspeln är på"

Jag "tror " inte. Jag VET. Ponera i stellet att jag har rett. Hur gor det do med din "haspel " Tack for rättstavningen !

HSK_Andreas
Moderator
#145 Skrivet: 27 Jan 2015 12:08

Citerar: sture_lindberg, #144:
Ja och det er ju det vissa her tror.

Nja, jag vet inte om någon tror det. Däremot har jag sett några som skriver att det inte finns några problem alls, med motiveringen att man bara kan ignorera problemen så finns de inte. Trots det så nämner ett antal skribenter problem. Därmed inte sagt att lösningen på problemen är att lägga ner allsvenskan, eller lagschack. Lösningen är nog olika i olika klubbar, om det ens går att lösa.

Kleimark
#146 Skrivet: 27 Jan 2015 12:52

Citerar: HSK_Andreas, #146:
Nja, jag vet inte om någon tror det. Däremot har jag sett några som skriver att det inte finns några problem alls, med motiveringen att man bara kan ignorera problemen så finns de inte. Trots det så nämner ett antal skribenter problem. Därmed inte sagt att lösningen på problemen är att lägga ner allsvenskan, eller lagschack. Lösningen är nog olika i olika klubbar, om det ens går att lösa.

Ett problem för en specifik person, behöver inte vara ett problem för en annan person. Om man inte upplever en situation som ett problem, så är det inget problem. Att sedan någon annan upplever det som ett problem, gör det inte till ett problem för den personen som inte upplever det som ett problem.

HSK_Andreas
Moderator
#147 Skrivet: 27 Jan 2015 13:08

Citerar: Kleimark, #148:
Ett problem för en specifik person, behöver inte vara ett problem för en annan person. Om man inte upplever en situation som ett problem, så är det inget problem. Att sedan någon annan upplever det som ett problem, gör det inte till ett problem för den personen som inte upplever det som ett problem.

Självklart, men med det sättet att tänka finns det få problem i världen. Vill man inte se potentiella problem för andra så kan man inte hjälpa till att lösa dessa heller.

Har man lite otur kan det sluta med att det blir ett problem för mig, att inte se andras problem. Om jag är smidig och försöker hjälpa andra att lösa sina problem (stora eller små) med lagschack så kan det innebära att jag får spela lagschack (något som jag tycker är kul). Om jag är osmidig och säger att deras problem inte är några problem, för att jag inte har samma problem, så kanske de slutar spela lagschack och vi får lägga ner laget helt, dvs det blir mitt problem.

gubbengrå
Medlem
#148 Skrivet: 27 Jan 2015 13:21

Citerar: Kleimark, #148:
Att sedan någon annan upplever det som ett problem, gör det inte till ett problem för den personen som inte upplever det som ett problem.

A är ringrostig och spelar överraskande dåligt och förlorar matchens avgörande parti.
B.som missnöjt följt partiet, förklarar hörbart för A, hans motståndare och andra:"Vi har spelare i vårt lag som inte gör sitt bästa." Detta dåliga uppförande kan upplevas som ett problem av A. Det upplevs inte som ett problem av B.

Även om detta inte upplevs som ett problem av B, så är det i själva verket ett problem för laget. B. är nämligen i sin nitälskande entusiasm blind för grundläggande etikettskrav. Denna blindhet är ett problem, inte nödvändigtvis för honom men väl för hans ljummare kamrater.

Kleimark
#149 Skrivet: 27 Jan 2015 13:29

Att B har en annorlunda personlighet gentemot de övriga i laget, kan knappast vara ett problem hos B. Det är snarare inte korrekt, att de övriga i laget inte tar hänsyn till detta. Att säga så här rent ut kan vara "fel" enligt dig, men har du tänkt på, att B kanske inte förstår detta?

gubbengrå
Medlem
#150 Skrivet: 27 Jan 2015 13:34 - Redigerad av: gubbengrå

Ja visst har jag tänkt på att B inte förstår detta. Det är just det som är problemet, Det hade kunnat åtgärdas om lagledaren på plats hade tillrättavisat B genom att svara"I vårt lag förutsätter vi att alla gör sitt bästa."

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 14 . 15 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.