Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Lagschackets problematik eller frånvaron av problematik i lagschack
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 14 . 15 . >>
Författare Meddelande
Kleimark
#91 Skrivet: 25 Jan 2015 16:35

Citerar: Andrimners, #90:
Nu skulle det vara klädsamt att du Kleimark ber om ursäkt för ditt inlägg #76

Jag anser, att så var fallet. Jag avgör vad jag gör, inte du!

Citerar: LNO1, #89:
Här tillåter jag mig en liten lustifikation: - Menar du verkligen att jag har sådan makt? Hmm då kanske man skulle ta och införa lite förändringar här i vårt avlånga land...

Ja, du.

Andrimners
Medlem
#92 Skrivet: 25 Jan 2015 17:30

Citerar: Kleimark, #91:
Jag anser, att så var fallet. Jag avgör vad jag gör, inte du!

Det är klart att jag inte avgör vad du gör, men ett tips om vad som skulle vara klädsamt kunde jag bjuda på.

G_arvid
Medlem
#93 Skrivet: 25 Jan 2015 17:36

Citerar: LNO1, #73:
Hur ska de som inte ser några problem med lagschacket kunna debattera problemen, de kan ju endast förneka att det finns problem ? Jag har redogjort för det som jag har upplevt som problem, G_arvid har ju delgett oss någon historia, likaså gubbengrå m.fl. Sedan har ju du, tror jag, och Sture och någon till hävdat att det inte finns några problem med lagschack, vilket ju gör att ni knappast kan komma med något av de förslag som jag efterlyste med mitt inlägg.

Jag vill varken förneka eller förminska de negativa erfarenheter som beskrivits här. Som jag skrev, jag känner väl igen dem och även om jag inte själv varit utsatt har jag sett andra exempel. Samtidigt säger jag mig i stort sett endast ha positiva minnen från lagschacket. Och för att det inte ska låta som en självmotsägelse vill jag förtydliga mig och säga att problemen med lagschacket är av de slag som uppkommer så fort två eller flera människor ska göra saker tillsammans. Man skulle lika gärna säga att klubbschacket är ett problem för där kan det också vara konflikter och jag vet flera som lämnat klubben på grund av personliga konflikter eller styrelsebeslut, men bara en som slutat för att han inte tyckte om lagspel. Om man ska göra saker gemensamt, i föreningar eller kanske dela tvättstuga eller whatever så kommer det att bli problem p g av att vi är olika.

LNO1
Medlem
#94 Skrivet: 25 Jan 2015 17:45 - Redigerad av: LNO1

Citerar: G_arvid, #93:
Om man ska göra saker gemensamt, i föreningar eller kanske dela tvättstuga eller whatever så kommer det att bli problem p g av att vi är olika.

Jo, men menar du därför att debatten här är onödig eller dömd att vara fruktlös?

gubbengrå
Medlem
#95 Skrivet: 25 Jan 2015 17:50 - Redigerad av: gubbengrå

[quote=G_arvid, #68:]Jag har inget svar på frågan, men kan ändå reflektera över relationer och kommunikation människor emellan. Hur mycket hänsyn är man skyldig att ta och hur mycket måste man vara beredd att tåla från omgivningen?[/quote

Jag har inte heller något svar på den frågan, men jag tycker att den är mycket bra.

På senare tid har jag börjat tänka att de allra bästa frågorna helst bör förbli obesvarade, så att man behåller ett öppet sinnelag."

Det som jag tycker är tråkigt i din historia är att samtalet avstannade. Mycket går förlorat när man inte längre kan prata med varandra, både vad gäller lagkänsla och förmåga att komma tillrätta med gnissel.

Att det blir törnar mellan olika tänkesätt och personligheter går nog inte att undvika, och jag tycker inte heller att det är önskvärt att man sätter in någon ansträngning där: på att förhindra törnarna.

Att vara överens om målsättning och policy löser inte alla problem (Och det kan kanske t.o.m. skapa nya problem; tolkningsproblem Men jag tror ändå att det vore en hjälp till att komma åt de krockar som orsakas av ren blindhet, som t.ex när stridstupparnas kampmoral krockar med de faktiska förutsättningarna i spelarmaterialet se #42

G_arvid
Medlem
#96 Skrivet: 25 Jan 2015 18:08

Citerar: LNO1, #94:
Jo, men menar du därför att debatten här är onödig eller dömd att vara fruktlös?

Om avsikten var att vi skulle kunna enas, typ lagschack=JA eller lagschack = NEJ så är den nog fruktlös. Däremot finner jag det intressant att ventilera problemen och byta erfarenheter. Det är därför jag håller på och skriver här.

LNO1
Medlem
#97 Skrivet: 25 Jan 2015 18:27

Citerar: G_arvid, #96:
Däremot finner jag det intressant att ventilera problemen och byta erfarenheter. Det är därför jag håller på och skriver här

Det var det svaret jag ville höra!

rodel
Medlem
#98 Skrivet: 25 Jan 2015 19:29

Jag tror att lagschacket blev enklare och mindre konfrontativt i o med att rating talen infördes.

LNO1
Medlem
#99 Skrivet: 25 Jan 2015 20:14

typ lagschack=JA eller lagschack = NEJ

Här kan jag passa på med ett förtydligande: Jag personligen tycker att det är kul med lagschack, jag bryr mig faktiskt om resultatet när vi spelar lagschack, jag vill att det fortsätter att finnas en schackklubb i Fagersta.
Detta tycker jag för att jag finner schackspelet oerhört intressant, och för att jag fått många vänner genom schacket.

Inget av det ovanstående motsäger att jag diskuterar dessa problem med lagschacket, tvärtom.

LNO1
Medlem
#100 Skrivet: 25 Jan 2015 20:35

Om avsikten var att vi skulle kunna enas

Denna fråga tycker jag att vi bollar över till trådskaparen.

LNO1
Medlem
#101 Skrivet: 25 Jan 2015 20:55 - Redigerad av: LNO1

Citerar: G_arvid, #68:
Jag har inget svar på frågan, men kan ändå reflektera över relationer och kommunikation människor emellan. Hur mycket hänsyn är man skyldig att ta och hur mycket måste man vara beredd att tåla från omgivningen?

Citerar: gubbengrå, #95:
På senare tid har jag börjat tänka att de allra bästa frågorna helst bör förbli obesvarade, så att man behåller ett öppet sinnelag.

Måhända ett mycket klokt val av gubbengrå, men jag dristar mig ändå till ett försök till att svara på G_arvids fråga, utifrån mitt sätt att se på saken.

I exemplet gubbengrå gav om en av hans spelare som öppet kritiserade och fördömde en lagkamrats attityd, och detta mitt under pågående spel enligt historien, om jag inte missuppfattat den, är helt oursäktligt enligt mitt sätt att se det, alldeles oavsett om han ryckts med av en allmän stämning i laget eller inte. Om sedan det var frukten av en anda inom klubben, så gör det saken bara värre, åtminstone för klubben som helhet.

Gubbengrås självkritik var både klädsam och berättigad och länder honom till heder.

Alltså kan jag se ett klart övertramp av en gräns i det exemplet. Detta ska ingen behöva tåla, åtminstone om det inte kan beläggas.Likaså i det exemplet jag gav tidigare när två av nykomlingarna (mycket rutinerade schackspelare dock) hoppade av klubben på grund av dess alltför tävlingsinriktade inställning. (Som tog sig uttryck i onyanserad kritik av lagmedlemmarnas spel.) Det ska man heller inte behöva tåla. (Och uppenbarligen tyckte de detsamma). Man ska heller inte behöva höra sexisitiska kommentarer. Jag kan säkert komma på hundra punkter till , men jag tror att ni är så intelligenta att ni förstår vad jag är ute efter.

G_arvid
Medlem
#102 Skrivet: 25 Jan 2015 21:20

Citerar: rodel, #98:
Jag tror att lagschacket blev enklare och mindre konfrontativt i o med att rating talen infördes.

Ja, det är min erfarenhet. Jag minns att diskussionerna kunde vara ganska hätska vid laguttagningen och många kände sig orättvist behandlade av de som satte upp ratinglistan. Det är mycket lättare att acceptera ett tal som räknas ut efter de resultat man gjort.
Citerar: LNO1, #101:
Citerar: G_arvid, #68:
Jag har inget svar på frågan, men kan ändå reflektera över relationer och kommunikation människor emellan. Hur mycket hänsyn är man skyldig att ta och hur mycket måste man vara beredd att tåla från omgivningen?

Min personliga ståndpunkt, när det gäller folk man inte känner, är att om man ska kritisera någon ska det göras i enrum, till spelaren själv och inte till någon annan.
Men ju bättre man känner varandra och ju mer rotad kamratskapen är, ju mer kan man göra avsteg. Man måste som lagmedlem både förstå och acceptera att andra kan ha synpunkter på hur man spelar. Kommentarer av typ: "Jag förstår inte att Olle ska envisas med att spela sicilianskt hela tiden. Han kommer dåligt varje gång..." hör till sånt jag tycker man måste kunna svälja om man hör det.
jag har ett par arbetskamrater sedan 15 år tillbaka och när utomstående hör våra diskussioner kan de ibland bli bleka om nosen. Men vi trivs jättebra ihop och jag har hört att vi räknas som en del av underhållningen i lunchmatsalen...

LNO1
Medlem
#103 Skrivet: 25 Jan 2015 21:34

Citerar: G_arvid, #102:
Kommentarer av typ: "Jag förstår inte att Olle ska envisas med att spela sicilianskt hela tiden. Han kommer dåligt varje gång..." hör till sånt jag tycker man måste kunna svälja om man hör det.
jag har ett par arbetskamrater sedan 15 år tillbaka och när utomstående hör våra diskussioner kan de ibland bli bleka om nosen. Men vi trivs jättebra ihop och jag har hört att vi räknas som en del av underhållningen i lunchmatsalen...

Jodå allt beror ju på andemeningen i vad som sägs, vilket bl.a kan framgå genom tonfall mm. Där har vi en svårighet att överbrygga här i forumen förstås. Så lite får man allt tåla tycks kontentan bli. Var exakta gränser går är ju förstås svårare att säga.

sture_lindberg
Medlem
#104 Skrivet: 25 Jan 2015 21:41

Citerar: LNO1, #69:
Om nu Sture under sina 50 år aldrig stött på ett enda problem med lagschacket så har han antingen: a) haft en osannolik tur b) eller så är han inte så observant som han tror sig vara. Stryk det som ej önskas. (Det kan ju finnas både ett tredje och fjärde alternativ som tänkbar förklaring men de två jag nämnde är för mig de mest troliga)

Vare sej ditt a eller b stemmer inte.
Jo jag er en observant menniska ,du for lov att tro po mej
Att nogot er for dej mera "troligt" behover ju knappast innebera sanningen ..

rodel
Medlem
#105 Skrivet: 25 Jan 2015 22:10

Jag tror dig Sture. Man kan vara positiv till lagschack och även vara observant. Däremot hur man förhåller sig till problem, utmaningar, broar att passera, smärre konflikter väljer man ofta själv. Ser man detta i första hand som en väg och sätt att utvecklas och som en väg för klubben att utvecklas, så hjälper det till att ha positiv syn på lagspelet.
Det kinesiska order för kris består av 2 tecken, ett för problem och ett för möjlighet! Det är bra att ha med sig.
Håkan

Kleimark
#106 Skrivet: 25 Jan 2015 22:18

Ja, så är det. Jag skrev ju något liknande tidigare, men få i denna tråd tog till sig detta budskap.

Andrimners
Medlem
#107 Skrivet: 25 Jan 2015 22:51

Citerar: Kleimark, #106:
Ja, så är det. Jag skrev ju något liknande tidigare, men få i denna tråd tog till sig detta budskap.

Du menar kanske att vi andra är för korkade för att förstå dina kloka djupsinnigheter?

rodel
Medlem
#108 Skrivet: 25 Jan 2015 22:57

Jag tycker det är en bra o givande debatt. Att man tycker lite olika, gör ju just att det finns något att debattera. Det här ämnet finns inget glasklart svar på.

vpaavola
Medlem
#109 Skrivet: 25 Jan 2015 23:05

Citerar: Kleimark, #76:
När man som LNO1 försöker att begränsa yttrandefriheten, så är det extremt allvarligt. Steget är inte långt till livet i Pyongyang.

Solklar personangrepp. Finns ingen moderator som är vaken.

Min bristfälliga erfarenhet om lagschack (utanför SO) är endast Gränges Aluminiums tiomannalag i korpschack på sjuttiotalet. Men jag kan garantera att vi inte hade några problem eftersom vårt deltagande gick ut att spela och ha roligt. Och alla spelare och alla lag, möjligtvis yppersta världseliten undantagen, borde ha det som rättessnöre.

Andrimners
Medlem
#110 Skrivet: 25 Jan 2015 23:08

Citerar: rodel, #108:
Jag tycker det är en bra o givande debatt. Att man tycker lite olika, gör ju just att det finns något att debattera. Det här ämnet finns inget glasklart svar på.

Det tråkiga är väl att ett fåtal försöker kväva debatten genom att tjata om att det inte finns något problem och på så sätt låter påskina att det är de som hävdar att det kan finnas problem i samband med lagschack själva är problemet. (ursäkta den långa meningen)

rodel
Medlem
#111 Skrivet: 25 Jan 2015 23:15

Jag upplever det inte så, utan snarare som så att det finns flera på tråden som verkligen gillar lagschack och vill propagera för det. Jag är en av dem.

Kleimark
#112 Skrivet: 25 Jan 2015 23:26

Citerar: vpaavola, #109:
Solklar personangrepp. Finns ingen moderator som är vaken.

Nej!
Läs om, läs rätt!

vpaavola
Medlem
#113 Skrivet: 25 Jan 2015 23:28

Citerar: rodel, #111:
Jag upplever det inte så, utan snarare som så att det finns flera på tråden som verkligen gillar lagschack och vill propagera för det. Jag är en av dem.

Håller med.

Jag tror personligen att ju större prestigetänkande är kopplad i seriespelet, desto mer problem blir det.

Kleimark
#114 Skrivet: 25 Jan 2015 23:34

Citerar: Andrimners, #107:
Du menar kanske att vi andra är för korkade för att förstå dina kloka djupsinnigheter?

Ska jag tolka detta som en fråga?

sture_lindberg
Medlem
#115 Skrivet: 25 Jan 2015 23:37

Jag er absolut en till.
Och jag ser det nog som so :Soker man problem finner man ockso problem--Men frogan blir ju do ;Moste man soka ?

LNO1
Medlem
#116 Skrivet: 26 Jan 2015 04:56

Citerar: rodel, #108:

Bra inlägg rodel! Man kan faktiskt debattera på ett nyanserat sätt även om man har i grunden olika åsikter. Som de flesta andra här gillar jag lagschack, men tråden heter "Lagschackets problematik eller frånvaron av problematik i lagschack" och jag och flera andra har dragit upp vissa problem som vi ser med lagschack. Några på "motståndarsidan" ser inga som helst problem med lagschack, men bryter ideligen mot regeln här i forumet som säger att man ska inte upprepa sig utan att tillföra något nytt i debatten. Sedan tycker jag väl att jag får tåla att jag jämförs med en diktator p.g.a missförstånd, när jag ger mig in här på forumet, jag är ganska van att somliga inte tycks läsa inläggen så noga och att man i vissa fall uttrycker sig plumpt och onyanserat, vpaavola. Måhända bristande språkkänsla eller avsaknad av argument, jag har ingen aning.

LNO1
Medlem
#117 Skrivet: 26 Jan 2015 05:14

Jag upplever det inte så, utan snarare som så att det finns flera på tråden som verkligen gillar lagschack och vill propagera för det.

Problemet rodel, är att några av dem som säger sig propagera för lagschacket, inte anstränger sig det minsta för att förklara varför det som vi upplever som problem, kanske inte stora problem men ändock problem, helt enkelt förnekar dessa vittnesmål utan att på något vis förklara varför det vi har bevittnat inte är några problem. Detta gör ju förstår att sakfrågorna avstannar. Jag säger naturligtvis inte att samtliga här på forumet som tycker att problemen är obefintliga är onyanserade eller förnekar det uppenbara, men några gör det enligt mitt sätt att se det.

LNO1
Medlem
#118 Skrivet: 26 Jan 2015 05:23

Citerar: sture_lindberg, #33:
Som sagt var..jag har spelat over 50 or i lagschack..Har aldrig nogonsin vart med om nogot som helst problem Och jag er inte blind som nogon i troden forsokte antyda ..Tvertom jag tillhor den mera observanta typen av människa

Sture, ta inte illa upp nu, men i inlägg nr 33 hittade du var tangenten "ä" sitter, kan du inte göra oss tjänsten att begagna dig av den fortsättningsvis, och om du ändå är i farten kan du leta reda på å och ö. Om nu inte detta är görligt kan du väl förklara varför jag och t.ex gubbengrå har fel, när vi redogör för det som vi upplever som problem inte är några problem?

G_arvid
Medlem
#119 Skrivet: 26 Jan 2015 08:56

Citerar: rodel, #105:
Däremot hur man förhåller sig till problem, utmaningar, broar att passera, smärre konflikter väljer man ofta själv. Ser man detta i första hand som en väg och sätt att utvecklas och som en väg för klubben att utvecklas, så hjälper det till att ha positiv syn på lagspelet.
Det kinesiska order för kris består av 2 tecken, ett för problem och ett för möjlighet! Det är bra att ha med sig.

Jag håller med, en del tycker det låter bättre att säga "utmaningar" än "problem". Men den första förutsättningen är att man ska se att problemet, utmaningen, missförhållandet existerar. Den som inte anser att golvet är smutsigt kommer inte att tvätta det.

Jag tycker som jag sagt tidigare, att lagmatcherna hör till de roligaste schackaktiviteterna. Men jag förstår inte hur det kan vara så in i bänken roligt att det skulle hindra en diskussion om sånt som kan fungera mindre bra (även om allt är frid och fröjd i den egna klubben).

Andrimners
Medlem
#120 Skrivet: 26 Jan 2015 09:15

Om vi skulle ta och identifiera några problemområden som har med lagschack att göra. Bli lite mer konkret. Så skulle jag vilja börja med det faktum att laget ska bestå av så många som åtta spelare. Ja! åtta spelare är många för en liten klubb.

Och det är också så att det inte är alla som har möjlighet/lust att viga en hel söndag åt att stiga upp tidigt, kanske åka långt, och sedan komma hem sent. Lusten fanns nog före säsongsstart men omständigheter som har med familj och annat kommer att spela en roll när säsongen väl är igång. Det här är inget problem i en stor klubb, men ett sort problem i en liten.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 14 . 15 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.