Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Lagschackets problematik eller frånvaron av problematik i lagschack
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 14 . 15 . >>
Författare Meddelande
gubbengrå
Medlem
#61 Skrivet: 24 Jan 2015 16:15 - Redigerad av: gubbengrå

#60 Det kan säkert fungera med en sådan modell också, om alla är införstådda. Om folk börjar undra varför de inte kom med den här gången (heller) så kan det skapa osäkerhet.

Kleimark
#62 Skrivet: 24 Jan 2015 16:22

Kanske, men det brukar finnas flera lag i klubben.

gubbengrå
Medlem
#63 Skrivet: 24 Jan 2015 16:26 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: Kleimark, #62:
Kanske, men det brukar finnas flera lag i klubben.

Ja en god praxis tycker jag är att i något eller några lag har man i stället principen att se till att alla får vara med.

sture_lindberg
Medlem
#64 Skrivet: 24 Jan 2015 22:18 - Redigerad av: sture_lindberg

Jag er lagledare i DM..Inte i allsvenskan men .i alla fall.
Har adrig haft nogra problem med uttagningarna
De flesta steller up ner jag frogar

G_arvid
Medlem
#65 Skrivet: 25 Jan 2015 10:15 - Redigerad av: G_arvid

Citerar: Andrimners, #49:
Vad jag förstår är G_arvid positivt inställd till lagspel, men lyckas ändå i sitt senaste inlägg klämma in ord och meningar som: svårt att få till en demokratisk process i denna fråga/ lagledaren gör ett dåligt jobb och fattar ett dåligt beslut/ Jag hade aldrig gjort det som lagledare/ saknade både träning och motivation för uppgiften/ förödande för en liten förening/ sidsteppar man flera av sina spelare/ Det lyckades inte/ nästa säsong hade man inget lag/ eftersom de trofasta spelarna surnat till och inte ville vara med längre/ Dåligt kamratskap och dåliga beslut/ råttor/ utrota/ bekämpa

Jag blev lite förvirrad när jag läste inlägget..

Kan tyvärr inte hjälpa dig här. Jag har uttryckt mig så klart jag kunnat. Den som läser #47 kan också se hur jag kombinerat ihop dessa uttryck och ord som du radar upp..

LNO1
Medlem
#66 Skrivet: 25 Jan 2015 10:29

Citerar: G_arvid, #47:
Jag vet inte riktigt vad du menar med "Laget"

Citerar: G_arvid, #47:
Gissar att du med "laget" första gången menar lagledaren och/eller någon annan tongivande person.

Det är helt riktigt. Jag uttryckte mig lite oklart där.

gubbengrå
Medlem
#67 Skrivet: 25 Jan 2015 12:09 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: LNO1, #41:
"Laget" tycker förstås att det hela är alldeles utmärkt, nu ökade ju lagets chanser att vinna avsevärt. Men det är bara det att "laget", som Andrimners mycket riktigt påpekade, består av minst åtta individer som var och en har olika åsikter i allehanda frågor och därmed inte kan sägas ha någon mening i någon som helst fråga

Ja, vad är laget egentligen?
Det är kanske olika med det, från lag till lag? Det finns kanske lag som som består enbart av åtta olika individer och ingenting där utöver. Det är möjligt att sådant kan förekomma men jag tror att det är ganska ovanligt.

Jag tror att i detta sammanhang gäller formeln "helheten är mer än summan av sina delar". Alltså: när man sätter samman de åtta sinsemellan olika till ett lag, så uppstår något nytt: nämligen lagandan, vilken dels kan förstås som den minsta gemensamma nämnaren mellan de åtta, men också som en egen agerande kraft, så att säga en osynlig, ständigt närvarande nionde spelare med egen agenda, vilken är lagets väl och ve.
En sådan agenda finner vi lagspelare naturligtvis behjärtansvärd, men problemet består i att lagandan härstammar. och bär på ett arv, från den sammanhållning som vi för vår överlevnads skull var hänvisade till i det dramatiska livet på savannen. Som en följd av detta är den inte per automatik öppen för och förenlig med civiliserade hänsyn.

För att den skall bli detta, alltså förenlig med civiliserade hänsyn, krävs en viss uppfostran av densamma, Som en sådan uppfostringsåtgärd har här redan föreslagits ständigt pågående diskussioner om målsättning och policy.

G_arvid
Medlem
#68 Skrivet: 25 Jan 2015 13:19

#67:
Jag kan hålla med om allt detta. Men som vanligt kan man se saker från olika håll och då kan man fråga sig: Hur mycket ska man tåla i umgänget människor emellan? Ofta har ett lag 4-5 spelare som känner sig bofasta och spelar match efter match och så tillkommer 3-4 spelare som är lite olika för varje gång och kanske spelar 1-2 seriematcher per säsong. Man kan då inte utgå från att den laganda som råder mellan de fem "bofasta" omfattas av de som bara är med sporadiskt. Jag minns en gång då vi åkte hem från en match och satt som vanligt och pratade om vad som hänt, i öppen och kamratlig ton – som vi brukar. Så frågar en av de "bofasta" en av de som deltar sporadiskt: -Vad hände egentligen i ditt parti – satte du bort dina fribönder? En fråga i en ton som vi använder till varandra, utan att tänka på det. –Ja, det gjorde jag, svarade nykomlingen med klar höjning av ansiktsfärgen. –OCH...? Och så stirrade han stint på den som frågat. –Nej, nej, jag undrade bara, jag menade inget illa... Och sen blev det inte så mycket mer snack under hemresan.

Jag har inget svar på frågan, men kan ändå reflektera över relationer och kommunikation människor emellan. Hur mycket hänsyn är man skyldig att ta och hur mycket måste man vara beredd att tåla från omgivningen?

LNO1
Medlem
#69 Skrivet: 25 Jan 2015 14:30 - Redigerad av: LNO1

Med tanke på ett flertal vittnesmål här i denna tråd kan vi nog avfärda detta :

Citerar: sture_lindberg, #33:
Har aldrig nogonsin vart med om nogot som helst problem Och jag er inte blind som nogon i troden forsokte antyda ..Tvertom jag tillhor den mera observanta typen av människa

Om nu Sture under sina 50 år aldrig stött på ett enda problem med lagschacket så har han antingen: a) haft en osannolik tur b) eller så är han inte så observant som han tror sig vara. Stryk det som ej önskas. (Det kan ju finnas både ett tredje och fjärde alternativ som tänkbar förklaring men de två jag nämnde är för mig de mest troliga)

Vi övriga kan ju ägna oss att debattera de problem som finns med lagschack. Om man nu kan göra så speciellt mycket mer än det gubbengrå föreslog, nämligen fastlägga en klar policy för laget både vad gäller ambitioner och laguttagning det vet jag inte. Jag vill gärna ha en massa förslag på vad man kan göra för att minimera problemen med lagschack.

Batista77
Medlem
#70 Skrivet: 25 Jan 2015 15:01

Jag vet/ser inte heller problem i lagschack, sen vet jag inte vilket lag du menar heller, du får gärna kontakta mej på PM och utveckla

Kleimark
#71 Skrivet: 25 Jan 2015 15:10

Citerar: LNO1, #69:
Vi övriga kan ju ägna oss att debattera de problem som finns med lagschack.

Motbjudande. Menar du att de som inte ser några problem med lagschack inte skulle kunna dryfta det i forumen? Om inte, vad menar du egentligen?

rodel
Medlem
#72 Skrivet: 25 Jan 2015 15:20

Som allt annat i livet kan man säkert hitta saker med lagschack som man inte är nöjd med, men om man tar det för vad det är och gillar att kämpa tillsammans med sina klubbkamrater för ett gemensamt mål, så finns pga förutsättningar för att det skall vara roligt. Ett eget engagemang är nog en förutsättning. Kanske är det så att man själv väljer om det är kul eller ej?
Håkan

LNO1
Medlem
#73 Skrivet: 25 Jan 2015 15:29 - Redigerad av: LNO1

Citerar: Kleimark, #71:
Motbjudande. Menar du att de som inte ser några problem med lagschack inte skulle kunna dryfta det i forumen?

Hur ska de som inte ser några problem med lagschacket kunna debattera problemen, de kan ju endast förneka att det finns problem ? Jag har redogjort för det som jag har upplevt som problem, G_arvid har ju delgett oss någon historia, likaså gubbengrå m.fl. Sedan har ju du, tror jag, och Sture och någon till hävdat att det inte finns några problem med lagschack, vilket ju gör att ni knappast kan komma med något av de förslag som jag efterlyste med mitt inlägg.
Det var ju knappast så att jag förbjöd er att komma med några inlägg, jag bara avfärdade påståendet att det inte fanns några problem. Skriv gärna hur många inlägg som helst att det inte finns några problem, men så länge det finns flera vittnesmål av människor som har upplevt problem tycker jag att jag är i min fulla rätt att avfärda påståendet att det finns inga problem.

LNO1
Medlem
#74 Skrivet: 25 Jan 2015 15:34

Citerar: Batista77, #70:
Jag vet/ser inte heller problem i lagschack, sen vet jag inte vilket lag du menar heller, du får gärna kontakta mej på PM och utveckla

Nej det kommer jag inte att göra. Detta jag skrivit är inte riktat mot enskilda klubbar utan grundar sig på egna erfarenheter som jag har haft, men det har inte berott på några speciella missförhållanden i dessa klubbar.

Andrimners
Medlem
#75 Skrivet: 25 Jan 2015 15:38

Hur kan man seriöst hävda att det inte finns problem i lagspel?

Kleimark
#76 Skrivet: 25 Jan 2015 15:41

När man som LNO1 försöker att begränsa yttrandefriheten, så är det extremt allvarligt. Steget är inte långt till livet i Pyongyang.

Andrimners
Medlem
#77 Skrivet: 25 Jan 2015 15:50

Citerar: Kleimark, #76:
När man som LNO1 försöker att begränsa yttrandefriheten

Det har han verkligen inte gjort! Men du anklagar falskt.

Kleimark
#78 Skrivet: 25 Jan 2015 15:51

Jag anser, att han har gjort det.

Kleimark
#79 Skrivet: 25 Jan 2015 15:54

Hur kan man seriöst hävda att det finns problem i lagspel?

Andrimners
Medlem
#80 Skrivet: 25 Jan 2015 15:59

Citerar: Kleimark, #79:
Hur kan man seriöst hävda att det finns problem i lagspel?

Att vi överhuvud taget diskuterar problem i lagspel borde väl tas i beaktande även av förnekarna!

LNO1
Medlem
#81 Skrivet: 25 Jan 2015 16:07

När man som LNO1 försöker att begränsa yttrandefriheten

Detta tar jag inte på allvar, men jag har verkligen inte försökt begränsa någon yttrandefrihet här, det har jag inte någon befogenhet att göra, det privilegiet tillfaller moderatorerna.

Citerar: Andrimners, #80:
Att vi överhuvud taget diskuterar problem i lagspel borde väl tas i beaktande även av förnekarna!

Det var ju det jag syftade på med mitt inlägg. Men i åtminstone två fall (ingen nämnd, ingen glömd) torde denna din uppmaning gå förlorad.

Kleimark
#82 Skrivet: 25 Jan 2015 16:11

Citerar: LNO1, #81:
Det var ju det jag syftade på med mitt inlägg. Men i åtminstone två fall (ingen nämnd, ingen glömd) torde denna din uppmaning gå förlorad.

Vad menar du?

Andrimners
Medlem
#83 Skrivet: 25 Jan 2015 16:13

Citerar: Kleimark, #82:
Vad menar du?

Här kan man citera Ingemar Stenmark "dä gå int å föklar fö den som int begrip"

LNO1
Medlem
#84 Skrivet: 25 Jan 2015 16:15

Citerar: Andrimners, #83:
Här kan man citera Ingemar Stenmark "dä gå int å föklar fö den som int begrip"

Jag anser detta som ett fullgott svar

Kleimark
#85 Skrivet: 25 Jan 2015 16:17

Vad är det som du inte begriper?

Andrimners
Medlem
#86 Skrivet: 25 Jan 2015 16:19

Citerar: Kleimark, #85:
Vad är det som du inte begriper?

Jag begriper inte hur man kan undgå att begripa det gripbara!

LNO1
Medlem
#87 Skrivet: 25 Jan 2015 16:21 - Redigerad av: LNO1

Dementi: Om någon eller några har upplevt att jag vill begränsa yttrandefriheten, vill jag å det bestämdaste dementera detta och samtidigt be om ursäkt för eventuella klumpiga formuleringar som möjligen kan ha tolkats som detta.

Kleimark
#88 Skrivet: 25 Jan 2015 16:26

Bra!

LNO1
Medlem
#89 Skrivet: 25 Jan 2015 16:28

Steget är inte långt till livet i Pyongyang.

Här tillåter jag mig en liten lustifikation: - Menar du verkligen att jag har sådan makt? Hmm då kanske man skulle ta och införa lite förändringar här i vårt avlånga land...

Andrimners
Medlem
#90 Skrivet: 25 Jan 2015 16:29

Nu skulle det vara klädsamt att du Kleimark ber om ursäkt för ditt inlägg #76

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 14 . 15 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.