Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Lagschackets problematik eller frånvaron av problematik i lagschack
<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . >>
Författare Meddelande
rodel
Medlem
#391 Skrivet: 8 Feb 2015 07:37

Svar till HSK Andreas
Om match och parti poäng skrivs ihop eller ej spelar väl mindre roll, jag får olika förlag från mobilen och brukar välja dessa även om det inte alltid blir helt rätt.
Är det jakt på petitesser du sysslar med, jag är inte road av sådana
debatter.
Med tvärtom menar jag att parti poäng i stället gör matchen mindre intressant.
Argumentation för att införa en förändring har du från mig och andra i den här tråden kunnat ta del av under en tid.
Jag syftar på att saker och ting som inte förändrats under lång tid, oftast har ett värde och därför består, dock förhåller det sig inte alltid så.

rodel
Medlem
#392 Skrivet: 8 Feb 2015 07:55

HSK ANDREAS och UNO1 skriver en del om viljan att vilja förändra och öppet sinnelag.
Vet inte riktigt vad ni vill komma fram till. Att förändra något man anser bra, handlar väl om andra saker än öppet sinnelag.
Jag anser att jag är en förändringsbenägen person. Men om en förändring ska påbörjas, så bör man i alla fall i de flesta fall göra klart för sig varför förändringen kommer förbättra nuvarande ordning. Argumentation för att avstå denna förändring har ni sedan tidigare i den här tråden.

rodel
Medlem
#393 Skrivet: 8 Feb 2015 07:58

G_arvid
Bra sammanfattning.
Rodel

HSK_Andreas
Moderator
#394 Skrivet: 8 Feb 2015 09:34

Rodel: min kommentar angående särskrivning avslutades med en smiley. Anledningen till kommentaren var läsbarhet, inte att jaga petitesser.

Som jag redan nämnt föredrar även jag matchpoäng som första särskiljning. Det jag reagerar mot är när man skriver att andras tankar är usla (det är trots allt en fråga om tycke och smak), eller att man dömer ut andra förslag utan bättre argument än "så här har vi gjort länge, alltså måste det vara bäst" eller "andra alternativ är orättvisa" utan att påvisa varför.

LNO1
Medlem
#395 Skrivet: 8 Feb 2015 09:54

Citerar: HSK_Andreas, #394:
Det jag reagerar mot är när man skriver att andras tankar är usla (det är trots allt en fråga om tycke och smak), eller att man dömer ut andra förslag utan bättre argument än "så här har vi gjort länge, alltså måste det vara bäst" eller "andra alternativ är orättvisa" utan att påvisa varför.

Jag är ganska van vid det här laget att så sker här på forumet. Nu ska för klarhetens skull sägas att jag inte tycker att Rodel hör till den skaran som stör debatterna här på forumet i det avseende som du menar HSK_Andreas, det finns betydligt värre kålsupare...

Hursomhelst tycker jag att många kan lära av dig hur man uttrycker sig och hur man argumenterar när man har en åsikt som avviker från ett inlägg.

LNO1
Medlem
#396 Skrivet: 8 Feb 2015 10:02 - Redigerad av: LNO1

Citerar: G_arvid, #390:
Man vill göra varje lagmatch så intressant och spännande som möjligt.

Jag tror som du, och det förvånar mig att (vissa av) de som är motståndare till partipoäng koncentrerar sina motargument till att partipoäng skulle vara mer orättvist, något som det verkligen kan råda delade meningar om.

HSK_Andreas
Moderator
#397 Skrivet: 8 Feb 2015 10:57

För tydlighetens skull vill även jag påpeka att jag inte anser Rodel tillhöra de som stör debatterna.

sture_lindberg
Medlem
#398 Skrivet: 8 Feb 2015 11:01

Citerar: LNO1, #396:
Jag tror som du, och det förvånar mig att (vissa av) de som är motståndare till partipoäng koncentrerar sina motargument till att partipoäng skulle vara mer orättvist, något som det verkligen kan råda delade meningar om.

Det er ju knappast det "orättvisa"som blir fel vid partipoeng..Det blir ju lika for alla lag..

Utan det er det felaktiga att inte matchvinsten som sodan premieras lika hogt do..

Och varfor ska just matchvinsten premieras hogst do kan man ju tenka.

Jo for att det er LAGschack det hela handlar om..

Och det der med att "stora debatterna" ::: De flesta av era meningsmotstondare verkar fo den stempeln po sig

chessexplorer
Medlem
#399 Skrivet: 8 Feb 2015 11:52

Citerar: HSK_Andreas, #387:
Jag håller med om att jag normalt tycker att MP före PP är det bästa. Det jag inte håller med om är att det i alla lägen är det mest rättvisa. För det mesta är det det, men inte alltid.

Självklart finns det undantag, men vad skall man göra åt det? Skall en tävlingskommitté gå in och bedöma om matchpoäng eller partipoäng är mest rättvist i efterhand?

I bottenstriden kan man tycka att ett lag som har sju knappa förluster är bättre än ett lag med sex 8-0 förluster och en 4½-3½ vinst, men man måste vara konsekvent.

I lagtävlingar som spelas över hela säsongen tappar man mycket i dramatik och intresse för de individuella ronderna om man kör med matchpoäng.

Jag tror du menar partipoäng

sture_lindberg
Medlem
#400 Skrivet: 8 Feb 2015 12:38

Citerar: chessexplorer, #399:
I bottenstriden kan man tycka att ett lag som har sju knappa förluster är bättre än ett lag med sex 8-0 förluster och en 4½-3½ vinst, men man måste vara konsekvent.

Och det er ju matcher som spelas.
Der soledes MATCHresultatet ska reknas forst och fremst..

rodel
Medlem
#401 Skrivet: 8 Feb 2015 12:50

Svar till HSK Andreas
Såg Smiley, men jag vill bara göra klart att från o till kommer fel, bla för att jag skriver oftast från mobilen. Jag förbehåller mig också rätten att göra så. Det är upp till var o en om man vill läsa det jag skriver.
Bra att vi är överens om att jag inte klankar ner på andras förslag, även om jag är övertygad om att de inte är lösningen.Därför har jag lite svårt att förstå det du skriver till mig om användningen av ordet usel...

HSK_Andreas
Moderator
#402 Skrivet: 8 Feb 2015 14:12

Rodel, det är inte du som använt ordet "usel" men det har använts.

rodel
Medlem
#403 Skrivet: 8 Feb 2015 14:58

Sant, men inte använt av mig.

G_arvid
Medlem
#404 Skrivet: 8 Feb 2015 15:32

Citerar: chessexplorer, #399:
I lagtävlingar som spelas över hela säsongen tappar man mycket i dramatik och intresse för de individuella ronderna om man kör med matchpoäng.

Jag tror du menar partipoäng

Just det - tack! Ska ändra.

G_arvid
Medlem
#405 Skrivet: 8 Feb 2015 18:06

Citerar: sture_lindberg, #398:
Och det der med att "stora debatterna" ::: De flesta av era meningsmotstondare verkar fo den stempeln po sig

Ja, fast det flaxade omkring ett antal tehuvor i tråden för ett tag sedan. Är dessa numera infångade, eller hur är det?

rodel
Medlem
#406 Skrivet: 8 Feb 2015 19:15

Hej
Ja tehuvorna är infångade. Just nu sitter jag och funderar på om jag ska sticka en sprillans ny tehuva, eller kika lite närmare på Najdorf.

G_arvid
Medlem
#407 Skrivet: 8 Feb 2015 19:26

Spela Najdorf är inte bra för nerverna och förkortar säkert livet, så jag skulle satsa på tehuvan - eller möjligen Kan-varianten.

rodel
Medlem
#408 Skrivet: 8 Feb 2015 19:32

Hej
Ja det ligger nog lite i det. Men datorerna gillar Najdorf, så hade jag varit ung hade nog det varit ett bra val. Är ju inte det, men fascinerande öppning att kika på ändå. Jag har Ftacniks bok om öppningen. Mycket underhållande.
Men alternativet med Kan och tehuva är inte heller att förakta!

sture_lindberg
Medlem
#409 Skrivet: 8 Feb 2015 21:18 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: G_arvid, #405:
Ja, fast det flaxade omkring ett antal tehuvor i tråden för ett tag sedan. Är dessa numera infångade, eller hur är det?

So man for inte ens skemta lite her i troden ?

Ska forsoka senka mej till nogra torrbollars nivo her do..men det blir svort

G_arvid
Medlem
#410 Skrivet: 8 Feb 2015 21:49

Citerar: sture_lindberg, #409:
So man for inte ens skemta lite her i troden ?

Ska forsoka senka mej till nogra torrbollars nivo her do..men det blir svort

Villkoret är att man accepterar att andra också får skämta...

sture_lindberg
Medlem
#411 Skrivet: 8 Feb 2015 22:03

Jo det gor jag..Utan lite skemt i troderna blir det nog ganska so trokigt..eller hur ?

G_arvid
Medlem
#412 Skrivet: 8 Feb 2015 22:04

Citerar: sture_lindberg, #411:
Utan lite skemt i troderna blir det nog ganska so trokigt..eller hur ?

Precis!

rodel
Medlem
#413 Skrivet: 8 Feb 2015 22:05

När jag stickat färdigt min tehuva ligger jag ut bilden här på !

G_arvid
Medlem
#414 Skrivet: 8 Feb 2015 22:24

Gör den LAG-om stor bara!

rodel
Medlem
#415 Skrivet: 8 Feb 2015 22:37

Det ska jag göra!

sture_lindberg
Medlem
#416 Skrivet: 8 Feb 2015 23:46

LAG-om er best..Hvergang !

rodel
Medlem
#417 Skrivet: 9 Feb 2015 13:49

Lagschackets problematik har verkligen analyserats på alla de möjliga sätt - är det ett uttömt samtalsämne och känner vi oss klokare?

aljechinsson27
Medlem
#418 Skrivet: 9 Feb 2015 15:30

Lagschackets problematik har varit att få stopp på debatten...

sture_lindberg
Medlem
#419 Skrivet: 9 Feb 2015 16:04 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: rodel, #417:
är det ett uttömt samtalsämne och känner vi oss klokare?

For vissa..... säkert..

Jag deremot har kent mej klok hela tiden !

aljechinsson27
Medlem
#420 Skrivet: 9 Feb 2015 22:01

Ja, jag vill inte höra att jag inte är klok! Tror jag ingen vill

<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.