Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Lagschackets problematik eller frånvaron av problematik i lagschack
. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 14 . 15 . >>
Författare Meddelande
gubbengrå
Medlem
#1 Skrivet: 23 Jan 2015 12:38 - Redigerad av: gubbengrå

"Man är mans gamman" säger den fornnordiska urkunden Havamal. Det kan översättas med ungefär "Människan är människans glädje". Vi är som gjorda för att göra saker tillsammans. Det är väl därför som lagsporter är populära. Även schack praktiseras som lag sport. Det finns debattörer här på so som hävdar att det härvidlag kan uppstå problem i laget. Andra hävdar att de aldrig har sett skymten av några problem i dessa sammanhang. Vilka erfarenheter och åsikter har du?

G_arvid
Medlem
#2 Skrivet: 23 Jan 2015 13:48 - Redigerad av: G_arvid

Det är klart att det kan uppstå problem, precis som alltid när människor gör saker tillsammans. Dessa trådar kan ju i sig själva vara ett bevis på att vi tänker och gör saker annorlunda.

Så långt kan vi väl vara överens om att man uppmuntrar och stöttar varandra i ett lag och inte kritiserar varandras mindre lyckade insatser.
Samt att det är idealiskt att alla i ett lag har samma målsättning.

Jag tycker givetvis att det är helt okej att bara åka iväg och var och en spelar sitt eget parti utan tanke på matchresultatet och där alla är nöjda och glada om man bjuder remi i fördelaktig ställning vid matchställningen 3-4 för att man var trött på att spela och för att remi var ett bra resultat som gav flera sköna ratingpoäng.

Men när man pratar om drill och riskminimering och kreativitetens död för att laget försöker hjälpas åt att vinna matchen så tycker jag att den kritiken bör riktas mot Sveriges Schackförbund som arrangerar allsvenskan. Man bjuder dock in till en tävling där det laget vinner som har tagit flest matchpoäng och det verkar lite märkligt om inte deras avsikt vore att lagen skulle tävla i den andan.

Andrimners
Medlem
#3 Skrivet: 23 Jan 2015 14:24

Att många lag hela tiden kämpar med att slippa lämna w.o borde väl säga en del om problem med lagspel. En liten varningsklocka borde kanske ringa.
Hur många fotbollslag kan i längden hålla på med sin verksamhet om de titt som tätt saknar fullt lag?

Kleimark
#4 Skrivet: 23 Jan 2015 14:26

Det är klart, att det i teorin kan uppstå problem, men jag har aldrig varit med om att problem har uppstått inom lagschack, så för mig är det enbart positivt med lagschack.

Andrimners
Medlem
#5 Skrivet: 23 Jan 2015 14:37

Citerar: Kleimark, #4:
Det är klart, att det i teorin kan uppstå problem, men jag har aldrig varit med om att problem har uppstått inom lagschack, så för mig är det enbart positivt med lagschack.

Det är inte endast i teorin det uppstår problem utan i praktiken. Att du inte varit med om problem inom lagschack kan man ju bara gratulera dig till.

Kleimark
#6 Skrivet: 23 Jan 2015 14:41

Upplever man problem, så kan inte lagschacket belastas för detta, utan det är snarare att dem som ingår i laget inte går bra ihop som är problematiken.

G_arvid
Medlem
#7 Skrivet: 23 Jan 2015 14:42 - Redigerad av: G_arvid

Citerar: Andrimners, #3:
Att många lag hela tiden kämpar med att slippa lämna w.o borde väl säga en del om problem med lagspel. En liten varningsklocka borde kanske ringa.

Att klubben har svårt att få ihop åtta spelare kan ha olika orsaker. En är naturligtvis att klubben har gott om spelare men de flesta går inte med på att spela lagmatcher. En annan är att klubben brottas med vikande medlemsantal och inte har så många spelare att välja överhuvud taget.
Hur många fotbollslag kan i längden hålla på med sin verksamhet om de titt som tätt saknar fullt lag?

Nej, det kan man ju inte. Men betyder det att det är fel på lagsporten fotboll - där man förväntar sig att spelarna t ex ska passa bollen och följa tränarens direktiv?

lubbeluring
Medlem
#8 Skrivet: 23 Jan 2015 15:06 - Redigerad av: lubbeluring

Citerar: gubbengrå, #1:
"Man är mans gamman" säger den fornnordiska urkunden Havamal.

Jo, men man får också begrunda det gamla talesättet:
"Människan är människans varg."
som tillskrives Titus Maccius Plautus, även
använt av Thomas Hobbes.

Andrimners
Medlem
#9 Skrivet: 23 Jan 2015 15:41 - Redigerad av: Andrimners

Citerar: G_arvid, #7:
Men betyder det att det är fel på lagsporten fotboll - där man förväntar sig att spelarna t ex ska passa bollen och följa tränarens direktiv?

Naturligtvis inte! Tvärtom, lagsport ger ytterligare dimensioner av möjligheter, men då också problem.
Att lyckas få ett lag, schacklag eller fotbollslag att dra åt samma håll är en mycket svår, om inte omöjlig uppgift. Förstår man inte att ett lagbygge kommer att skapa problem har man verkligen problem och saknar insikt att överbrygga dem.

Kleimark
#10 Skrivet: 23 Jan 2015 15:46

Citerar: Andrimners, #9:
Förstår man inte att ett lagbygge kommer att skapa problem har man verkligen problem och saknar insikt att överbrygga dem.

Vad menar du? Man har självklart inga problem, om man inga problem ser eller upplever. Det är de som upplever problem med lagschack som får försöka att lösa dem.

Andrimners
Medlem
#11 Skrivet: 23 Jan 2015 15:49

Citerar: Kleimark, #10:
Vad menar du? Man har självklart inga problem, om man inga problem ser eller upplever. Det är de som upplever problem med lagschack som får försöka att lösa dem.

Du menar typ: Det snöar ute, jag har ont i ryggen och ser framför mig en problematisk snöskottning. Men när jag blundar ser jag ingen snö och därför finns inte problemet med snöskottningen kvar. Allt är frid och fröjd!

Kleimark
#12 Skrivet: 23 Jan 2015 15:53

Nej, det menar jag inte. Ett problem är endast ett problem för den som ser det som ett problem.

gubbengrå
Medlem
#13 Skrivet: 23 Jan 2015 15:53

Citerar: lubbeluring, #8:
Citerar: gubbengrå, #1:
"Man är mans gamman" säger den fornnordiska urkunden Havamal.

Jo, men man får också begrunda det gamla talesättet:
"Människan är människans varg."
som tillskrives Titus Maccius Plautus, även
använt av Thomas Hobbes.

Personligen håller jag båda ordspråken för exakt lika sanna och träffande. Det innebär också att jag antar att det lätt kan uppstå problem när människor skall göra saker tillsammans,

gubbengrå
Medlem
#14 Skrivet: 23 Jan 2015 16:01

Citerar: Kleimark, #12:
Nej, det menar jag inte. Ett problem är endast ett problem för den som ser det som ett problem.

Den som inte ser det som ett problem att han t.ex. p.g.a. uttråkning och nonchalans mot laget ger upp ett lovande slutspel, kommer nog att att bli betraktad som ett problem, även om han vägrar att vidkännas att det finns något problem.

gubbengrå
Medlem
#15 Skrivet: 23 Jan 2015 16:12

Citerar: Kleimark, #6:
Upplever man problem, så kan inte lagschacket belastas för detta, utan det är snarare att dem som ingår i laget inte går bra ihop som är problematiken.

Vad innebär detta? Att problemem försvinner om man lyfter bort de som inte går bra ihop? Eller innebär det lagspelet är utmärkt även om folk inte går bra ihop?
Formuleringen är oklar för mig,

Kleimark
#16 Skrivet: 23 Jan 2015 16:24 - Redigerad av: Kleimark

Citerar: gubbengrå, #14:
Den som inte ser det som ett problem att han t.ex. p.g.a. uttråkning och nonchalans mot laget ger upp ett lovande slutspel, kommer nog att att bli betraktad som ett problem, även om han vägrar att vidkännas att det finns något problem.

Det har ingenting med detta att göra, utan det har snarare med inställning till schack att göra.

Citerar: gubbengrå, #15:
Vad innebär detta? Att problemem försvinner om man lyfter bort de som inte går bra ihop? Eller innebär det lagspelet är utmärkt även om folk inte går bra ihop?

Det innebär att det inte är ett problem, för dem som inte ser det som ett problem. Det blir ett problem först när man ser det som ett problem.

gubbengrå
Medlem
#17 Skrivet: 23 Jan 2015 16:32 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: Kleimark, #16:
Det innebär att det inte är ett problem, för dem som inte ser det som ett problem. Det blir ett problem först när man ser det som ett problem.

Skulle du kunna vara så snäll att svara på de båda frågorna jag ställer i #15? Det skulle underlätta min förståelse.

Kleimark
#18 Skrivet: 23 Jan 2015 16:37 - Redigerad av: Kleimark

Citerar: gubbengrå, #15:

Du har bara ställt en fråga. I #14 finns ingen fråga, men i #15 finns ovanstående.

Svar:
Det innebär att det inte är lagschacket som är problemet, utan att personerna inte går bra ihop. Problemets domän är alltså inom konflikthantering och inte inom lagschack.

gubbengrå
Medlem
#19 Skrivet: 23 Jan 2015 16:40

Citerar: Kleimark, #16:
Det har ingenting med detta att göra, utan det har snarare med inställning till schack att göra

I # 14 gav jag exempel på en inställning till lagschack, en extrem inställning .som leder till problem i laget.

Kleimark
#20 Skrivet: 23 Jan 2015 16:43

Citerar: gubbengrå, #19:
I # 14 gav jag exempel på en inställning till lagschack, en extrem inställning .som leder till problem i laget.

Ja, men du ställde ingen fråga, men om vi låtsas som om du gjorde det, så menar jag att en person som spelar på det viset som du beskriver har mycket att jobba med sitt självförtroende och inställning till schack i allmänhet, men det är knappast ett problem inom lagschack som du beskriver.

gubbengrå
Medlem
#21 Skrivet: 23 Jan 2015 16:49

Citerar: Kleimark, #18:
Svar;
Det innebär att det inte är lagschacket som är problemet, utan att personerna inte går bra ihop

Alltså finns det inget problem, antar jag att du menar.

Det kan vara rätt i en del fall. Det kan ju vara så att två lagmedlemmar har gnissel mellan varandra, men har lärt sig att dra jämnt. Då kan man säga att det inte finns något problem.

Om de mellertid inte har lärt sig att dra jämnt med varandra, utan ständigt försöker dra in andra lagmedlemmar sin inbördes fejd, då finns det problem i laget

LNO1
Medlem
#22 Skrivet: 23 Jan 2015 17:47 - Redigerad av: LNO1

Att många lag hela tiden kämpar med att slippa lämna w.o borde väl säga en del om problem med lagspel.

Torde inte detta faktum kunna tjäna som, om inte ett bevis, så ett starkt indicium på att det finns problem med lagschack? Vissa debattörer här försöker ju vifta bort det hela med semantik, men till dessa vill jag fråga: Hur ser ni på det faktum att många lag har svårt att få ihop folk?

Kleimark
#23 Skrivet: 23 Jan 2015 18:32

Citerar: LNO1, #22:
Hur ser ni på det faktum att många lag har svårt att få ihop folk?

Antal medlemmar i klubbarna går ner. Detta har inte explicit med lagschack att göra.

Andrimners
Medlem
#24 Skrivet: 23 Jan 2015 19:02

Citerar: Kleimark, #23:
Antal medlemmar i klubbarna går ner. Detta har inte explicit med lagschack att göra.

Vad som är hönan och ägget är ibland oklart, men klart är att vikande antal medlemmar påverkar lagspelet negativt för de flesta klubbar.

G_arvid
Medlem
#25 Skrivet: 23 Jan 2015 19:04

Torde inte detta faktum kunna tjäna som, om inte ett bevis, så ett starkt indicium på att det finns problem med lagschack?

Men jag får intrycket att problemet skulle ligga i att man i en lagmatch förväntas ta hänsyn till matchställningen. Men det är ju just matchsegrar som tävlingen gäller. Jag har inga problem med att man struntar i detta och bara spelar åtta individuella partier om alla är med på det. Men jag kan inte tro att en sansad karl som du menar att det skulle vara fel att tävla på det sätt som är avsikten med tävlingen, så att man försöker hjälpas åt att få ihop poäng till lagmatchen. Vilket t ex betyder att man inte bjuder remi när det står 3-4 i lagmatchen.
Hur ser ni på det faktum att många lag har svårt att få ihop folk?

Många schackklubbar har svårt med medlemsantalet och medelåldern. Jag ser samma problem i andra ideella föreningar jag är medlem i. Jag har inte hört talas om någon klubb som har gott om medlemmar men svårt att få ihop ett lag men det finns kanske.

rodel
Medlem
#26 Skrivet: 23 Jan 2015 19:28

I de klubbar jag deltagit i, har för det absoluta flertalet lagschacket varit viktigt och det som många sett som det roligaste.

G_arvid
Medlem
#27 Skrivet: 23 Jan 2015 20:00

Citerar: rodel, #26:
I de klubbar jag deltagit i, har för det absoluta flertalet lagschacket varit viktigt och det som många sett som det roligaste.

Jag har samma erfarenhet. och om lagschacket är så problematiskt så borde det varit lika problematiskt för 30 år sedan, så jag vill inte ge det skulden för klubbarnas problem att rekrytera.

sture_lindberg
Medlem
#28 Skrivet: 23 Jan 2015 21:16

Citerar: Andrimners, #5:
Citerar: Kleimark, #4:

Det är inte endast i teorin det uppstår problem utan i praktiken. Att du inte varit med om problem inom lagschack kan man ju bara gratulera dig till.

Jag har heller aldrig varit med om problem med lagschack..Bara positivt att sega om detta

Andrimners
Medlem
#29 Skrivet: 23 Jan 2015 21:22

Citerar: sture_lindberg, #28:
Jag har heller aldrig varit med om problem med lagschack..Bara positivt att sega om detta

Bra! Då kan vi ju slutligen konstatera att lagspel i schack bara har positiva komponenter, att det är helt problemfritt och att man år efter år kommer att få positiva upplevelser av kamratskap och rolig samvaro.

Kleimark
#30 Skrivet: 23 Jan 2015 21:33

Citerar: Andrimners, #29:
Bra! Då kan vi ju slutligen konstatera att lagspel i schack bara har positiva komponenter, att det är helt problemfritt och att man år efter år kommer att få positiva upplevelser av kamratskap och rolig samvaro.

Precis!

. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 14 . 15 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.