Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Den som spelar underhållande får publik?
<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . 16 . 17 . 18 . >>
Författare Meddelande
Cederblad73
Medlem
#301 Skrivet: 18 Jan 2015 19:15

Citerar: LNO1, #329:
En personlig favorit som jag har är Rashid Nezmedtdinov. Vad tycker ni om hans partier?

En bortglömd enastående taktiker. Hans damoffer mot Chernikov känns väldigt imponerande och djuptänkt, åtminstone för en amatör som jag.

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=12602 78

Carzo
Medlem
#302 Skrivet: 18 Jan 2015 19:21 - Redigerad av: Carzo

En mycket grov och förenklad bild, kanske, men här är ändå en liten undran. Rent konkret - på vilket sätt är ett pågående parti "underhållande" för en tredje part, t.ex. en publik? Är inte underhållningen, fascinationen en följd av analys EFTERÅT?
Ingen person torde vara kapabel att följa tankegången hos två schackgiganter som möts över brädet. Ingen vet vilka infernaliska planer och strategi som ligger bakom det som en publik kanske uppfattar som grova feldrag. Och buar och stampar i golvet. Däremot kan ju en efteranalys ligga till grund för intressanta varianter under spelets gång - drag som KUNDE ha utförts. Men som aldrig gjordes.
Om inte det rena underhållningsvärdet för åskådaren rentav ligger i om hans/hennes favorit vinner eller förlorar. Inte partiet i sig, som kan vara skäligen ointressant för en utomstående, utan inblick i kombattanternas hjärnor.
Jag kan i viss mån förstå att det måhända finns ett publikt underhållningsvärde i ett parti mellan skickliga schackmästare - men måste inte detta förutsätta att dessa åskådare själva är gedigna schackspelare, med egen erfarenhet och stora teoretiska kunskaper? Och finns det så många av dem, i den fysiska världen?
Hur gör man i så fall för att locka andra kategorier av schackintresserade att strömma till tävlingar och uppfylla lokalen? De som näppeligen har behållning av ett parti som spelas långt över deras nivå och erfarenhetssfär?
Ja - bara en fundering. Kanske oklart formulerad, men någon schacknörd (ej sagt som förolämpning) kan väl reda ut det här.

LuleErik
Medlem
#303 Skrivet: 18 Jan 2015 19:22

Citerar: LNO1, #329:
Det vore kul om någon kunde visa upp något exempel på vad de anser är en underhållande spelstil eller ett underhållande parti. Vi är ju många som tycker att Tal var en underhållande spelare. Vilket är ditt snyggaste Tal-parti?

Jag tycker det var snyggare att se när Tal blev krossad av Rashid Nezhmetdinov.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rashid_Nezhmetdinov
Kolla statistiken han hade mot Tal och även Spassky.
Titta på det här partiet.
http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=11022 35

LNO1
Medlem
#304 Skrivet: 18 Jan 2015 19:33 - Redigerad av: LNO1

Citerar: LuleErik, #303:
Jag tycker det var snyggare att se när Tal blev krossad av Rashid Nezhmetdinov.

Detta är definitivt ett av mina favoritpartier. Tal lär efteråt ha sagt: Detta var den lyckligaste dagen i mitt liv. Han ansåg att det var ett privilegium att få vara med att spela ett sådant parti. Vilket strålande exempel på personlig integritet och kärlek till schacket!

LNO1
Medlem
#305 Skrivet: 18 Jan 2015 19:44 - Redigerad av: LNO1

Citerar: Carzo, #302:
Jag kan i viss mån förstå att det måhända finns ett publikt underhållningsvärde i ett parti mellan skickliga schackmästare - men måste inte detta förutsätta att dessa åskådare själva är gedigna schackspelare, med egen erfarenhet och stora teoretiska kunskaper?

Ja, men idag har vi ju en uppsjö av stormästare både live och efteråt som kan förklara dragen för oss. Dessutom kan vi ju sätta igång en motor under själva partiet och sitta och analysera och prova olika alternativ själva. Jag kan rekommendera Daniel Kings sammanfattningar t.ex. Det är bara att söka på Daniel King på youtube. Du kan också titta på hundratals föreläsningar på denna sajt: https://www.youtube.com/user/STLChessClub

LNO1
Medlem
#306 Skrivet: 18 Jan 2015 20:02

Citerar: LuleErik, #303:
Titta på det här partiet.
http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=11022 35

Det hade jag inte sett förut. Tusan så snyggt! Tack!

LuleErik
Medlem
#307 Skrivet: 18 Jan 2015 20:09

Citerar: LNO1, #305:
Jag kan rekommendera Daniel Kings sammanfattningar t.ex. Det är bara att söka på Daniel King på youtube. Du kan också titta på hundratals föreläsningar på denna sajt: https://www.youtube.com/user/STLChessClub

Jag instämmer angående Daniel Kings videor. Jag fick äran att träffa han i Tromsö på schackolympiaden.
Jag pratade med han och gav han beröm för hans videor. Han var en mycket trevlig person.
Jag tycker om Akobians videor också. Det är en uppmaning till er att se hans videos
https://www.youtube.com/results?search_query=akobi an
Yasser Seirawans videor är också mycket bra: https://www.youtube.com/results?search_query=yasse r+chess

Carzo
Medlem
#308 Skrivet: 18 Jan 2015 20:14 - Redigerad av: Carzo

Citerar: LNO1, #305:
Dessutom kan vi ju sätta igång en motor under själva partiet och sitta och analysera och prova olika alternativ själva.

Tack för vederhäftig info! Erinrar mig något jag läst i en norsk (!) schacktidskrift från den tid vi inte hade snabba datoranalyser. Det gällde forna Sovjet, då Botvinnik spelade turneringar för fullsatta läktare och ramper. Bl.a VM-turneringen 1948, vars andra del spelades i Moskva. Det var alltid publikrusning. Måhända underlättades entusiasmen hos åskådarna av att funktionärer med jämna mellanrum då Botvinnik gjort något drag höll upp skyltar med anmaningen:
"APPLÅDERA - annars..."

Det kan vara en skröna - som mycket annat från forna öststaterna. Men man vet ju aldrig!

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#309 Skrivet: 18 Jan 2015 20:32

Citerar: Carzo, #302:
Hur gör man i så fall för att locka andra kategorier av schackintresserade att strömma till tävlingar och uppfylla lokalen? De som näppeligen har behållning av ett parti som spelas långt över deras nivå och erfarenhetssfär?

Om du kollade på den senaste VM-matchen som gick live i norsk TV så skulle du inse att åskådarna inte behöver nästan någon kunskap alls för att uppskatta spänningen i ett världsmästarparti.

Vi schackspelare har en tendens att vara lite intellligensförnäma och tror att "de andra" inte kan uppskatta schack. Det är precis som fotboll. De flesta har ingen aning om vad som egentligen händer. Men om man kan lite om fotboll så ser man strategier och system som står emot varandra. Men de flesta förstår inte ett dugg utom att det blir mål.

Det är just den inställningen som gör att schack inte kan bli en stor publiksport.

Tyvärr för det var fantastiskt med schack-VM-studion på norsk TV.

LNO1
Medlem
#310 Skrivet: 18 Jan 2015 20:35

Citerar: LuleErik, #307:
Jag tycker om Akobians videor också

Ja han är kanon! Seirawan och Akobians videor finns även samlade i ST Louis länken som jag gav er.

LNO1
Medlem
#311 Skrivet: 18 Jan 2015 20:36

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #309:
Vi schackspelare har en tendens att vara lite intellligensförnäma och tror att "de andra" inte kan uppskatta schack. Det är precis som fotboll. De flesta har ingen aning om vad som egentligen händer. Men om man kan lite om fotboll så ser man strategier och system som står emot varandra. Men de flesta förstår inte ett dugg utom att det blir mål.

Ja det ligger mycket i det.

LNO1
Medlem
#312 Skrivet: 18 Jan 2015 20:41

Citerar: Carzo, #308:
APPLÅDERA - annars

Jag kan inte tänka mig att det är någonting annat än en skröna. Jag tror säkert spelarna ville ha tyst i spellokalen. Även Botvinnik.

aljechinsson27
Medlem
#313 Skrivet: 18 Jan 2015 20:43

Det gör inte experterna heller Zlatan har fått guldbollen 7 år i rad när vi har spelare som Elmander och Isaksson.

LuleErik
Medlem
#314 Skrivet: 18 Jan 2015 20:46

Jag säger bara livesändningarna från Gibraltar där åskådare på nätet kan skicka in frågor till expertkommentatorerna och sinquefield cup med expertpanelen som följer partierna i studion och en annan expert som följer med de bästa datorerna vid sidan om.
https://www.youtube.com/results?search_query=sinqu efield+cup+2014
https://www.youtube.com/watch?v=65jKmVlkE5I

LNO1
Medlem
#315 Skrivet: 18 Jan 2015 20:56

Citerar: LuleErik, #314:
sinquefield cup med expertpanelen som följer partierna i studion och en annan expert som följer med de bästa datorerna vid sidan om.

Det är väl de som arrangerar nästa VM-match om jag inte är helt felinformerad. Jag tycker att det är bland det bästa som hänt schacket på senare år. Oerhört proffsigt, och borde tjäna som en mall för schackutsändningar. Maurice är ju jäkligt kul när han kommer in med datorkommentarerna, och Yasser och Jennifer matchar varandra jättebra, hon ställer precis rätt frågor till Yasser som oftast berömmer henne men i bland påpekar att nu har du missuppfattat ställningen strategiskt. Oj vad man lär sig mycket av dem.

Carzo
Medlem
#316 Skrivet: 18 Jan 2015 21:00 - Redigerad av: Carzo

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #309:
så skulle du inse att åskådarna inte behöver nästan någon kunskap alls för att uppskatta spänningen i ett världsmästarparti.

Ja, själva nerven, spänningen, kan man nog uppfatta utan att vara särskilt schackbegåvad/erfaren. Men partiet i sig, menar jag, är väl i de moment då dragen sker ganska svårgripbart för en novis. Skönheten i ett parti finns där naturligtvis - men vad jag vill framhålla är att den är en efterhandsupplevelse. Man kan ha svårt att direkt bedöma ett damoffer, t.ex.., vars mening uppenbaras åtskilliga drag efteråt.
Givetvis kan användandet av schackmotor under partiet, ge vägledning.för en åskådare.
Men det finns ju förstås alltid "the element of surprise" - som ju kan vara någonting man väntar på, som åskådare.

aljechinsson27
Medlem
#317 Skrivet: 18 Jan 2015 21:20

Om vi ska återgå till fotbollen en stund som brukar kallas det gröna fältets schack. Som alla vet är Zlatan Sveriges heligaste ko och har fått guldbollen 7 eller 8 ggr i rad när det finns ett spelmlare som Isaksson, Elmander, Chippen som alltid är en av de bästa när han kommer in. I både schack och fotboll gäller det attt man bygger upp anfallen så att pjäserna samarbetar. Inte gå ut med springarna till g5 och b5 de första fyra dragen medan de andra pjäserna tittar upp och ser bollen flyga över huvudena. Sådan fotbolll har vi spelat från millennie skiftet tills Hamren tog över (alltså långa bollar på Henke och Zlatan.

LNO1
Medlem
#318 Skrivet: 18 Jan 2015 21:29

Citerar: aljechinsson27, #317:
Om vi ska återgå till fotbollen en stund som brukar kallas det gröna fältets schack

det tycker jag faktiskt inte... just denna tråden är om schack. Inget illa ment förstås, men det vore tråkigt om moderatorn släckte ner denna tråd p.g.a ämnesavvikelse

Kleimark
#319 Skrivet: 18 Jan 2015 21:30

Ja, det finns en tråd om fotboll, så jag föreslår att fotboll dryftas där och schack här.

poesimannen
Medlem
#320 Skrivet: 18 Jan 2015 23:24

Jim Plaskett's Amazing Immortal Game! vs Tony Mil...: http://youtu.be/bobVVpLonYA

Klicka på länken ovan och du kommer få se ett intressant parti. Klippet är 37 minuter långt och för er som vill hoppa direkt till det intressanta kan hoppa fram i klippet till den 10:e minuten och se fram till den 21:a. Dessa 11 minuter är mycket underhållande.

maccomplete
Medlem
#321 Skrivet: 19 Jan 2015 05:47

Indeed!

jimpan
Moderator
#322 Skrivet: 19 Jan 2015 08:52

Ni uppmanades att återgå till trådämnet - ignorerades av vissa. Denna tråd skall inte handla om fotboll - öppna en ny tråd om Ni vill diskutera det. Sluta omedelbart med beskyllningar om dåliga lagspelare. Händer det igen kommer jag att stänga av vederbörande omedelbart och stänga tråden.

LNO1
Medlem
#323 Skrivet: 19 Jan 2015 10:55

Citerar: rodel, #292:
Då jag upplever dig som ganska krävande med hur inbjudna spelare ska förhålla sig till remierbjudande

Kanske kan det tyckas att jag är krävande, men tidiga remier var ett stort problem för arrangörerna. Ni som försvarar stormästarremier resonerar hela tiden utifrån spelarperspektivet, medan jag resonerar utifrån arrangörsperspektivet. Publiken vill ju helt enkelt ha underhållning och det finns en symbios spelare-publik-arrangörer.

rodel
Medlem
#324 Skrivet: 19 Jan 2015 11:03

Förstår hur du ser det, men jag ser det på ett annat sätt och kanske har min förståelse för spelarnas villkor lite att göra med att jag kanske har lättare att identifiera mig med hur situationen är för dem.
Håkan

Andrimners
Medlem
#325 Skrivet: 19 Jan 2015 11:15

Jag kan inte låta bli att imponeras av LNO1. Och jag gillar de åsikter han lägger fram här. Han skriver sakligt och intressant trots en del plumpa påhopp och verkar inte ge upp i första taget. Den ihärdighet vill jag se även hos de schackspelare som inbjuds i de stora turneringarna.

HSK_Andreas
Moderator
#326 Skrivet: 19 Jan 2015 11:31

Citerar: Andrimners, #325:
Jag kan inte låta bli att imponeras av LNO1

Håller med absolut. LNO1 argumenterat lugnt och sakligt för sin syn på frågorna. Jag håller inte med om alla åsikter, men respekterar helt hans tankar. Jag skulle inte ha något som helst problem att ha en spelare med din inställningen i mitt lag.

aljechinsson27
Medlem
#327 Skrivet: 19 Jan 2015 11:35

Jag imponeras också av LNO1 för hans ifråga ställande av vedertagna ideer. Det enda jag är kritisk till är hans längd på inläggen, som jag tycker kan bli som noveller som är krångliga att ta sig igenom. Men jag vet att många gillar långa inlägg också.

gubbengrå
Medlem
#328 Skrivet: 19 Jan 2015 11:36 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: HSK_Andreas, #326:
Jag skulle inte ha något som helst problem att ha en spelare med din inställningen i mitt lag.

LNO1 skulle med sin inställning ha gjort sig mycket mycket bra även i mitt lag på den tiden då jag själv var lagledare. Jag kan bara utgå ifrån att hans egen lagledare i dagsläget också är nöjd med honom.

PeterTrsavec
Medlem
#329 Skrivet: 19 Jan 2015 12:34

Mitt namn är Peter Trsavec, lagledare för LNO1. Vi har är väldigt nöjda med honom, och tycker det är positivt att han alltid går för seger. Jag själv har fått namnet Peter Leko, då jag spelar väldigt mycket remier. Det är upp till var och en att jobba med sin schack, hur man ser man ser på remier. LNO1 spelar väldigt underhållande partier där det är mycket komplexa ställningar.

Med vänliga hälsningar Peter Trsavec

G_arvid
Medlem
#330 Skrivet: 19 Jan 2015 13:29

Ja, vad är trådens ämne egentligen? Det har varit en hel del som bara indirekt knytit an till trådens rubrik. Min generella inställning till både remier och lagspel är egentligen samma: Kämpa och göra sitt bästa, det kan man alltid. Oavsett om man spelar lagmatch eller är med i en stormästarturnering.

Jag tror inte det är möjligt att förhindra kamplösa remier genom att införa olika regler. Även förslaget om att förbjuda remianbud kan få orimliga konsekvenser. T ex ett slutspel med varsitt torn och tre bönder. Bönderna står på samma flygel och är lätt garderade. Om man inte får ta remi här eller i en massa andra liknande situationer så blir resultatet bara 50 drag extra, vilket inte gagnar någon.

Argumentet att spelarna behöver vila sig har jag mindre förståelse för. För mig är det ungefär som om spelarna i en femsets tennismatch bestämmer sig för att bara spela tre set "annars blir det för jobbigt". För mig är trötthet en del av spelet och man skulle lika gärna kunna införa rätten för en av spelarna att avbryta partiet och spela färdigt en annan dag "för jag orkar inte mer".

Jag vet att jag försvarat Ulf Andersson tidigare, men där handlade det om att han fick stå till svars för att ha utnyttjat det som reglerna tillät och som de flesta stormästare använde sig av. Och en sak till: När det gäller remier pratar jag om professionella spelare. Som glad amatör gör man som man vill själv.

<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . 16 . 17 . 18 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!