Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Porta Hammer från Rilton!
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 .
Författare Meddelande
aljechinsson27
Medlem
#181 Skrivet: 14 Jan 2015 07:59 - Redigerad av: aljechinsson27

Nej, jag kan hålla med om att snabbremier i sista ronden är som att slå på Tv:n och se HelgmålsringninUg Men här har varit så mänga som har hyllat Ulf A och hans spelstil, Andrimners. Jag bjuder också helllre in angreppsspelare , även om många nöjer sig med kampfyllda partier. Men tråden handlar ju om snabbremier i Rilton, så jag tycker att Lule Erik har mer rätt.Sedan kan man ju alltid dividera om hur en turnering ska se ut. Är det en sluten stormästarturnering hade jag bara bjudit in angreppsspelare. De brukar behärska slutspel också. Också positionellt spel minst lika bra som de bästa spelarna på So.

Andrimners
Medlem
#182 Skrivet: 14 Jan 2015 11:40

Citerar: aljechinsson27, #181:
Sedan kan man ju alltid dividera om hur en turnering ska se ut. Är det en sluten stormästarturnering hade jag bara bjudit in angreppsspelare. De brukar behärska slutspel också. Också positionellt spel minst lika bra som de bästa spelarna på So.

Själv hade jag bjudit in 30% positionsspelare och 70% angreppsspelare och 100% kampspelare. Det blir 200% det! och bättre än så kan det nog inte bli..

aljechinsson27
Medlem
#183 Skrivet: 14 Jan 2015 11:43

Och jag hade bjudit in dig! Och kanske mig själv också.

tafasto1
Medlem
#184 Skrivet: 16 Jan 2015 07:44

Man frågade Karpov vilken spelstil han hade, Svar ; jag har ingen spelstil

rodel
Medlem
#185 Skrivet: 16 Jan 2015 10:10

Jag tror det ligger mycket i det. Det som vi vanliga uppfattar som spelstil, är kanske snarast vad respektive stormästare uppfattar som bästa draget. De liksom oss övriga är olika riskbenägna, och det kanske är de här faktorerna som vi bedömer som olika spelstilar. Det finns nog inte många seriösa schackspelare som medvetet gör ett drag de inte tror är det bästa.

aljechinsson27
Medlem
#186 Skrivet: 16 Jan 2015 11:03

Jafg håller inte med dig där,Rodel. Precis som det finns offensiva pingisspelare som tidigt får klart för sig vad de är bäst på, och defensiva. Så finns det attackspelare som antingen har en medfödd känsla för att beräkna varianter, det kan också vara matematik. Och det finns positionella som inte kan räkna lika långt utan väljer lugna öppningar där de känner igen vad som är en liten fördel och sedan kanske förstorar den. När såg du senast Ulf A spela ett parti i ett parti i typisk Kasparovattackstil. Sedan är det ju klart att ibland måste man spela vad ställningen kräver, men jag kan för mitt liv inte minnas att jag sett ett kungsangrepp av Ulf A

rodel
Medlem
#187 Skrivet: 16 Jan 2015 13:21

Ulf kan kombinera också. Och det kan säkert alla stormästare, även de som driver mot att få positionella kamper måste de vara förberedda på att kunna hantera olika typer av motspel/motangrepp.

aljechinsson27
Medlem
#188 Skrivet: 16 Jan 2015 13:51

Ulf kan kombinera också, självklart. Jag kan bara inte minnas att jag sett ett kungsangrepp av honom. Och jag är övertygad om att han inte kunde räkna så långt som Kasparov.

Kleimark
#189 Skrivet: 16 Jan 2015 13:59

Citerar: rodel, #187:
Ulf kan kombinera också. Och det kan säkert alla stormästare, även de som driver mot att få positionella kamper måste de vara förberedda på att kunna hantera olika typer av motspel/motangrepp.

En som hade en väldigt stor känsla för taktik var Petrosian, trots sin spelstil.

aljechinsson27
Medlem
#190 Skrivet: 16 Jan 2015 14:03

Ja, men skillnaden mellan Petrosian och Ulf var att Petrosian ibland spelade på kungsangrepp, inte ofta men det hände.

Kleimark
#191 Skrivet: 16 Jan 2015 14:04

Det har Ulf också gjort, inte ofta, men det händer.

aljechinsson27
Medlem
#192 Skrivet: 16 Jan 2015 14:08

Jag ska ta tillbaka det om du visar mig ett parti fr.o.m 70-talet där han gör det.

Kleimark
#193 Skrivet: 16 Jan 2015 14:17 - Redigerad av: Kleimark

Ulf Andersson - Leonid Stein, 1972

aljechinsson27
Medlem
#194 Skrivet: 16 Jan 2015 14:24

Ok, du har öcerbevisat mig. Jag ska aldrig säga ett ont ord om Ulf igen. Snyggt parti!

Andrimners
Medlem
#195 Skrivet: 16 Jan 2015 14:31

Citerar: aljechinsson27, #194:
Ok, du har öcerbevisat mig. Jag ska aldrig säga ett ont ord om Ulf igen. Snyggt parti!

Så där går det när man sticker ut sin lilla näsa!
Jag kunde också visat ett angreppsparti av Ulf Andersson, men avstod eftersom jag inte ville skämma ut mig.

aljechinsson27
Medlem
#196 Skrivet: 16 Jan 2015 14:40

Varför ville du inte skämma ut dig, Andrimners? Vad menar du med det? Jag hade fel här. Jag sa att jag aldrig hade sett något men tydligen finns det några stycken. Det är väl mänskligt att ha fel ibland??

rodel
Medlem
#197 Skrivet: 16 Jan 2015 15:18

För Ulf´s del, så är njutningen med ett vackert positionellt parti, större (tror jag) än att vinna ett häftigt angreppsparti.

Andrimners
Medlem
#198 Skrivet: 16 Jan 2015 15:21

Citerar: aljechinsson27, #196:
Varför ville du inte skämma ut dig, Andrimners? Vad menar du med det? Jag hade fel här. Jag sa att jag aldrig hade sett något men tydligen finns det några stycken. Det är väl mänskligt att ha fel ibland??

Jag menar att Ulf A spelade skjortan av mig...

aljechinsson27
Medlem
#199 Skrivet: 16 Jan 2015 15:24

Han som de flesta blir lugnare med åren, själv föredrar jag att vinna ett häftigt angreppsparti. Det är väl därför som det finns/fanns skönhetspriser...

aljechinsson27
Medlem
#200 Skrivet: 16 Jan 2015 15:25

Ok, då förstår jag dig, Andrimners.

rodel
Medlem
#201 Skrivet: 16 Jan 2015 15:40

Den enda gången jag vunnit skönhetspris var när jag spelade Monopol. "Du har vunnit andra pris i en skönhetstävling, inkassera 200 kr". Om jag ska vinna mer skönhetspriser, så måste jag försöka lära mitt barnbarn spela Monopol, så får jag mer sådan lappar att läsa.

aljechinsson27
Medlem
#202 Skrivet: 16 Jan 2015 15:55

MDan kan bli Miss Universum också men ännu har jag iinte hört att någon schackspelare blivit det. Det finns säkert många sorts skönhetspriser, kanske det finns en sajt där man kan spela Monopol också, men där kan min faster som väger 99 kilo också få skönhetspris.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 .
Du måste logga in för att kunna posta!