Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Porta Hammer från Rilton!
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . >>
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#121 Skrivet: 10 Jan 2015 17:56

Citerar: Andrimners, #150:
Jag bjuder remi Sture..

Ok,det är godkänt

aljechinsson27
Medlem
#122 Skrivet: 10 Jan 2015 18:09

rJa, bara det inte blir dragupprepning! Det är för tjötigt.

gubbengrå
Medlem
#123 Skrivet: 12 Jan 2015 13:57 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: sture_lindberg, #116:
Visst är det upp till spelarna själva att bestämma när de vill spela på remi.

Där kan inga "tyckare " komma in och bestämma hur och vad som är rätt eller fel..

Det är möjligt att jag håller med dig här, men jag är inte säker på det, eftersom jag inte är riktigt säker på vad du menar.

Vilka är "tyckarna"? Såvitt jag förstår tycker varje användare som skriver i en tråd något. Detta torde i själva verket orsaken till skrivandet.

Att låta sådant tyckande i tråden få bestämma vad som är rätt eller fel, tycks mig för det första som orimligt. Detta måste varje individ själv komma fram till i samråd med sig själv.

Men att utifrån vad som tycks i t.ex. denna tråd överhuvud taget dra några slutsatser om vad som är rätt eller fel, tycks mig dessutom vara helt omöjligt, eftersom här framförs olika, varandra motsägande åsikter. Därför finns det ingen entydig uppfattning om rätt och fel att härleda ur "tyckandet".

rodel
Medlem
#124 Skrivet: 12 Jan 2015 14:27

Hej,
vad skönt att någon har lyssnat på oss i diskussionen om det här med remi. Nu har Ziegler på Schackbutiken i Göteborg kommit ut med en slldeles färsk bok om ärendet.
2015-01-11 Draw! The Art of the Half-Point in Chess av IM Verkhovsky

Rodel

G_arvid
Medlem
#125 Skrivet: 12 Jan 2015 14:38

Citerar: rodel, #124:
Hej,
vad skönt att någon har lyssnat på oss i diskussionen om det här med remi. Nu har Ziegler på Schackbutiken i Göteborg kommit ut med en slldeles färsk bok om ärendet.
2015-01-11 Draw! The Art of the Half-Point in Chess av IM Verkhovsky

Jag vet inte om herr Ziegler har ändrat ståndpunkt, men för ett antal år sedan drev han sidan chessfighter.com där folk skulle anmäla sig och förbinda sig till att aldrig acceptera remi om det inte var dödremi i slutspelet. Sidan verkar inte finnas kvar längre

sture_lindberg
Medlem
#126 Skrivet: 12 Jan 2015 15:21

Citerar: gubbengrå, #123:
Det är möjligt att jag håller med dig här, men jag är inte säker på det, eftersom jag inte är riktigt säker på vad du menar.

Jag ska förtydliga då : Att någon "tycker " att man inte bör ta remi innan så eller så många drag har inget att göra med verkligheten.

I verkligheten bjuder således schackspelare remi trots vad några här på schackonline anser eller "tycker" är riktigt. Jag drar inte några slutsatser alls från vad som skrivs i detta ämne ,i denna tråd..Möjligen EN då.

Och det är att schackspelare över huvud taget inte bryr sej om vad några anser i denna tråd,utan de bjuder remi när de själva har lust..Hoppas att detta skingrar "osäkerheten" i vad jag skrev i mitt förra inlägg ..

G_arvid
Medlem
#127 Skrivet: 12 Jan 2015 15:47

Det är lite olika diskussioner som förs i den här tråden.

Rent specifikt är frågan i rubriken huruvida Hammer bör få fler inbjudningar till Rilton cup. I det här fallet menar jag att arrangörerna gjort klart för deltagarna att man vill se kamppartier och inga tidiga remier. Avsikten med trettidragsregeln kan inte ha varit någon annan än att få bort tidiga remier. Sådana var villkoren och reglerna för den tävlingen – andra tävlingar kan ha andra regler.

Om man då får en inbjudan av arrangören, resa, uppehälle och fickpengar (får man väl?) så bör det vara klart att arrangören i utbyte vill se kamppartier och inga tidiga remier. Det är detta arrangörena vill ha i utbyte mot pengarna de betalat.

Den omtalade sexdragsremin är ett kringgående av trettidragsregeln och även om det formellt är enligt reglerna så det väl ganska uppenbart att det inte är partier av detta slag arrangörerna velat se. Det är upp till arrangörena att bjuda in spelaren (eller spelarna) till nästa år, men jag tycker inte att de kan beklaga sig om de inte blir inbjudna nästa gång. Eller också tycker man att Hammer presterat tillräckligt med kampschack i de tidigare ronderna och ska bjudas in igen. Upp till arrangörerna att bestämma, men sexdragsremin är ingen merit i sammanhanget

HSK_Andreas
Moderator
#128 Skrivet: 12 Jan 2015 16:32

Citerar: G_arvid, #127:
Rent specifikt är frågan i rubriken huruvida Hammer bör få fler inbjudningar till Rilton cup. I det här fallet menar jag att arrangörerna gjort klart för deltagarna att man vill se kamppartier och inga tidiga remier. Avsikten med trettidragsregeln kan inte ha varit någon annan än att få bort tidiga remier. Sådana var villkoren och reglerna för den tävlingen – andra tävlingar kan ha andra regler.

Jag har läst inbjudan ett antal gånger utan att hitta den informationen. Antingen har jag missat den, eller också finns den inte med. Om det är det senare så antar jag att den finns någon annanstans, kanske i en skrift till de spelare som bjudits in lite speciellt?
Är det någon som sett den informationen och vet var man kan hitta den?

Citerar: G_arvid, #127:
Den omtalade sexdragsremin är ett kringgående av trettidragsregeln och även om det formellt är enligt reglerna så det väl ganska uppenbart att det inte är partier av detta slag arrangörerna velat se.

Var det förra Rilton? I år spelade de iallafall över 20 drag. Även om det är kortare än 30, så är det betydligt fler än 6 drag.

G_arvid
Medlem
#129 Skrivet: 12 Jan 2015 16:56

Citerar: HSK_Andreas, #128:
Jag har läst inbjudan ett antal gånger utan att hitta den informationen. Antingen har jag missat den, eller också finns den inte med. Om det är det senare så antar jag att den finns någon annanstans, kanske i en skrift till de spelare som bjudits in lite speciellt?
Är det någon som sett den informationen och vet var man kan hitta den?

Även om det inte står någonstans, så utgår jag från att ett förbud mot remier före drag 30 betyder att man inte vill ha kortare remier. Jag har svårt att tolka det på annat sätt. Om det är förbjudet att köra fortare än 50 km/tim så ser jag det som att man inte vill ha högre hastighet.
Citerar: HSK_Andreas, #128:
Var det förra Rilton? I år spelade de iallafall över 20 drag. Även om det är kortare än 30, så är det betydligt fler än 6 drag.

Ursäkta - det var förra Rilton. Och partiet var formellt 10 drag långt, men de sista dragen var dragupprepning.
Min poäng är att om jag är snickare och folk inte tycker att jag gör skäl för det de betalt så får jag acceptera att man lejer en annan snickare en annan gång. Trettidagsregeln gällde väl i alla fall och om jag får betalt för att spela av de som arrangerar turneringen så tycker jag inte det ser snyggt ut att kringgå remiregeln. Och i vilket fall som helst tycker jag man får ha förståelse för att arrangören blir sur - om nu arrangörerna blev det. Det är en stor skillnad om man får betalt för att spela eller inte - men det har vi varit inne på tidigare om jag minns rätt.

HSK_Andreas
Moderator
#130 Skrivet: 12 Jan 2015 17:14

Citerar: G_arvid, #129:
Även om det inte står någonstans, så utgår jag från att ett förbud mot remier före drag 30 betyder att man inte vill ha kortare remier. Jag har svårt att tolka det på annat sätt.

Så tolkar jag det också. Det jag eftersöker är var detta förbud finns skrivet och hur det är formulerat.

Kleimark
#131 Skrivet: 12 Jan 2015 17:24

Ett förbud mot att komma överens om remi före drag 30 är inte samma sak som ett förbud mot remier före drag 30.

gubbengrå
Medlem
#132 Skrivet: 12 Jan 2015 17:34 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: Kleimark, #131:
Ett förbud mot att komma överens om remi före drag 30 är inte samma sak som ett förbud mot remier före drag 30.

Frågan blir då huruvida man kan se en remis genom dragupprepning innan 30 drag som ett sätt att förbigå förbudet mot övgerenskommen remis innan 30 drag,
Jag tycker i varje fall att här finns ett kryphål och de omständigheter under vilka dennna remis skedde talar också för att spelarna utnyttjade ett kryphål.

aljechinsson27
Medlem
#133 Skrivet: 12 Jan 2015 17:39

Och hur ska man kunna bevisa att två spelare kommit överens om remi före drag 30. En sådan regel är tandlös, tycker jag.

gubbengrå
Medlem
#134 Skrivet: 12 Jan 2015 17:42

Citerar: sture_lindberg, #126:
Och det är att schackspelare över huvud taget inte bryr sej om vad några anser i denna tråd,utan de bjuder remi när de själva har lust..

Ok jag är i stort sett överens med dig. Det är dock arrangörerna som bestämmer vilka regler för remis som gäller i repektive tävling. Men den allmänna opinionen, av vilken denna tråd är en liten del, är inte helt betydelselös.

Kleimark
#135 Skrivet: 12 Jan 2015 17:47

Citerar: gubbengrå, #134:
Ok jag är i stort sett överens med dig. Det är dock arrangörerna som bestämmer vilka regler för remis som gäller i repektive tävling. Men den allmänna opinionen, av vilken denna tråd är en liten del, är inte helt betydelselös.

Nja, arrangören måste följa schackreglerna, i vilka det står tydligt att det är remi efter en korrekt begäran, om en dragupprepning kommer att ske, alternativt har skett beroende på vem som är vid draget.

gubbengrå
Medlem
#136 Skrivet: 12 Jan 2015 17:56 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: aljechinsson27, #133:
Och hur ska man kunna bevisa att två spelare kommit överens om remi före drag 30. En sådan regel är tandlös, tycker jag.

Om de två spelare som tar remis genom dragupprepning innan 30 drag, nu verkligen har kommit överens om detta på förhand, så är det helt åt f-s förstås.
Men om det saknas bevis, så avhåller man sig helt enkelt från att försöka bevisa det som inte går att bevisa, eller ens att spekulera.
Däremot finns det inget som hindrar arrangörerna från att bedöma huruvida denna remis var sporstsligt acceptabel eller inte, och sen låta denna bedömning ligga till grund för beslut om vidare inbjudningar

G_arvid
Medlem
#137 Skrivet: 12 Jan 2015 18:02

Fast det har väl aldrig varit frågan om att ta ifrån någon något pris eller traktamente. Frågan har väl gällt huruvida han är välkommen tillbaka till nästa år. Och det är upp till arrangörerna, men om så inte sker så menar jag att det inte finns något att beklaga sig över.

gubbengrå
Medlem
#138 Skrivet: 12 Jan 2015 18:02 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: Kleimark, #135:
Nja, arrangören måste följa schackreglerna, i vilka det står tydligt att det är remi efter en korrekt begäran, om en dragupprepning kommer att ske, alternativt har skett beroende på vem som är vid draget.

De måste följa reglerna, ja. Och dessa regler faller i sista hand tillbaka på vad folk anser vara sportsligt. Eftersom reglerna på så vis hörrör ur den allmäna opinionen är denna inte helt betydelselös

G_arvid
Medlem
#139 Skrivet: 12 Jan 2015 18:18

Citerar: Kleimark, #135:

Det är klart att det finns enskilda fall med tvingande dragupprepning. Om jag kommer illa till efter öppningen men i drag 15 får en chans att offra tornet och ta ur remischackar så blir det ju orimligt om jag inte får göra det utan måste göra ett sämre drag.

Men lika klart är det att om jag arrangerar en turnering och betalar för vissa spelare ett år så måste det stå mig fritt att välja andra spelare att betala för ett annat år. Konstigt vore det annars.

rodel
Medlem
#140 Skrivet: 12 Jan 2015 18:24

Bra
Bättre att marknadskrafter får råda än nya regler.

Kleimark
#141 Skrivet: 12 Jan 2015 18:28

Citerar: G_arvid, #139:
Men lika klart är det att om jag arrangerar en turnering och betalar för vissa spelare ett år så måste det stå mig fritt att välja andra spelare att betala för ett annat år. Konstigt vore det annars.

Absolut! Det får du göra, men inte hindra spelare att ta remi via dragupprepning före ett specifikt drag.

G_arvid
Medlem
#142 Skrivet: 12 Jan 2015 18:52

Ja hur är det nu - fanns det en trettiodragsregel och hur var den i så fall formulerad?

Falconetti
Medlem
#143 Skrivet: 12 Jan 2015 19:41 - Redigerad av: Falconetti

Jag citerar från Riltonkommittén:
"En lokal regel för årets tävling är att inbjudna spelare inte får ta remi innan 30 drag har utförts."

Kleimark
#144 Skrivet: 12 Jan 2015 19:57

Det är troligtvis inte tillåtet med denna "regel". Ska en regel finnas, så ska den gälla alla spelare i tävlingen.

Falconetti
Medlem
#145 Skrivet: 12 Jan 2015 20:05 - Redigerad av: Falconetti

Visst kan man vara paragrafryttare.
Eller streetsmart.
Arrangören bjuder in spelare som ska skapa medialt intresse för turneringen. Inbjudna spelare vet "spelreglerna" som arrangörerna gett dem. Men ändå...
I Hammers fall är min filosofi som med andra människor - för ingen är ju perfekt:
En gång är ingen gång.
Två gånger är en vana.
Hammer har nu fått sina två chanser. Vi tackar honom för dessa två år, men ämnar inte att bjuda in honom 2015/2016.
Det finns andra bra norska spelare: Leif Erlend, Simen etc.

G_arvid
Medlem
#146 Skrivet: 12 Jan 2015 20:19

Citerar: Kleimark, #144:
Det är troligtvis inte tillåtet med denna "regel". Ska en regel finnas, så ska den gälla alla spelare i tävlingen.

Man måste väl kunna sätta villkor för de man bjuder in? Så jag vet inte om man kan säga att det inte är tillåtet - det bestämmer ju arrangörerna. Men att det blir en underlig turnering om en del får ta remi och andra inte, det håller jag med om.

Kleimark
#147 Skrivet: 12 Jan 2015 20:28

Citerar: G_arvid, #146:
Man måste väl kunna sätta villkor för de man bjuder in?

Nej, inte om det strider mot FIDE:s regler.

G_arvid
Medlem
#148 Skrivet: 12 Jan 2015 20:34 - Redigerad av: G_arvid

Citerar: Kleimark, #147:
Nej, inte om det strider mot FIDE:s regler.

Gör det det då? Det låter som en variant på handikapp för mig. Jag är ingen expert, men för all del - om turneringen ska gälla för titelinteckning och eloregistrering så kan det ju inte vara så lyckat.

Falconetti
Medlem
#149 Skrivet: 12 Jan 2015 20:44 - Redigerad av: Falconetti

Nu halvmissar Kleimark målet. Riltonarrangören har ju en ambition att skapa kamp från inbjudna spelare. Kamp från spännande spelare skapar spänning och intresse - och den ambitionen måste ni kunna se bortom FIDEs regler eller i alla fall parallellt.
Och förresten:
Sofia-Corsica rules gällde under FIDE Grand Prix 2008-2010.

Kleimark
#150 Skrivet: 12 Jan 2015 20:46

Citerar: Falconetti, #149:
Nu halvmissar ni målet. Riltonarrangören har ju en ambition att skapa kamp från inbjudna spelare. Kamp från spännande spelare skapar spänning och intresse - och den ambitionen måste ni kunna se bortom FIDEs regler eller i alla fall parallellt.

Nej. FIDE:s regler skall självklart följas, annars är det ingen seriös turnering.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!