Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Porta Hammer från Rilton!
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . >>
Författare Meddelande
Martin.Lokander
Medlem
#91 Skrivet: 8 Jan 2015 00:25

Tyckte det var en trevlig turnering med spännande partier. Har inte hört någon annan klaga på remin.

Falkis
Medlem
#92 Skrivet: 8 Jan 2015 15:38

Remi är trevligt.

LNO1
Medlem
#93 Skrivet: 8 Jan 2015 16:13

Citerar: rodel, #90:
Jag hoppas och tror att några bestämmelser mot remipartier och värderingen av dessa inte sker

Här håller jag helt och hållet med dig vad gäller värderingen av remipartier. Men bestämmelser för att motverka kompis och uppgjorda remier måste tyvärr finnas. Dragupprepning kan ju vara svårare att komma åt. Jag förstår dock inte varför vitspelaren i just det specifika fallet vi diskuterar, inte spelade på vinst. Om han nu är så ekonomiskt beroende av att säkra det delade priset, så bör han nog söka sig ett annat yrke. Magnus Carlsen hävdar ju att sådant beteende är helt oförsvarligt av en yrkesman. Hammer kan dock inte klandras i detta specifika fall som jag ser det.

Och för att det inte nu ska gå vissa herrar som nagelfar mina inlägg helt förbi att jag skämtar, så får jag väl förtydliga att jag travesterar Cicero när jag skriver:
Och för övrigt anser jag att remianbudet bör skrotas !

sture_lindberg
Medlem
#94 Skrivet: 8 Jan 2015 16:20

Citerar: rodel, #90:
En lång turnering som Rilton är ansträngande för spelarna och det måste vara spelarens val hur långa partier han vill spela.

Detta är ju självklart..fattar inte hur några kan tycka annorlunda.

LNO1
Medlem
#95 Skrivet: 8 Jan 2015 16:24

Citerar: sture_lindberg, #94:
fattar inte hur några kan tycka annorlunda

Om du lyssnar på deras argument så kanske du kan fatta, även om du inte håller med... ;)
Och för övrigt ...

sture_lindberg
Medlem
#96 Skrivet: 8 Jan 2015 16:29 - Redigerad av: sture_lindberg

Jo jag har lyssnat mycket noga på deras argument och fattar självklart vad de menar ,men jag anser argumenten inte håller över huvud taget...Argumenten de tar fram saknar all logik.Och har inte med verklighet att göra..
Därav min kommentar..

rodel
Medlem
#97 Skrivet: 8 Jan 2015 18:54

Jag tror många av dem som deltager i längre turneringar, inte skulle vilja ha begränsningar i möjlighet att ta remi. Även utan försvårande regler, spelar hälsa o kondition ganska stor roll. Vill vi verkligen ta bort möjligheten för de som behöver en eller annan lite lugnare rond? Jag har ännu inte kommit till veteran ålder, men jag kan lätt förstå att den trötthet en annan kan känna efter tex 7-8 ronder i en följd, är ett ännu större problem i tex 70 års åldern. Nej, jag hoppas verkligen inte man gör sådana ändringar som föreslagits här.
Håkan

Kleimark
#98 Skrivet: 8 Jan 2015 19:48 - Redigerad av: Kleimark

Citerar: rodel, #97:
Nej, jag hoppas verkligen inte man gör sådana ändringar som föreslagits här.

Jag håller med. Det vore verkligen inte bra.

HSK_Andreas
Moderator
#99 Skrivet: 8 Jan 2015 20:40

Jag hittar inget i inbjudan att det skulle vara otillåtet att bjuda remi innan drag 30, så varför skulle man inte bjuda in en välförtjänt segrare (som försvarade sin titel) för att han spelat en remi (med dragupprepning) i sista ronden? En spelare som spelat många fina vinstpartier (han vann trots allt mer än hälften av sina partier).

Ska det bara gälla turneringssegrare eller ska vi kolla remier längre ner i startfältet också och porta även de spelarna?

Inte heller gillar jag tanken på att vunna partier skall räknas före den befintliga modellen eftersom det skulle gynna de som fått en lättare resa.

Som svar på frågan "Vilken annan sport/spel tillåter att ett dramatiskt avgörande i en nio dagar lång turnering slutar med en gäspning? " ger jag följande:

1. Formel 1 (Kan vara avgjort långt innan sista tävlingen eller också räcker det med att komma i mål för att vinna, då kör man inte alltför hårt för segern)
2. Stafetter i skidor eller friidrott, kan vara avgjort långt innan, vilket innebär att slutpersonen inte kör för fullt
3. Friidrottsgrenar avgörs ofta med en spännande final, men på resan dit så springer de bästa avstannande etc. I schack så räknas alla ronderna
4. Tour de ski (någon som tror att Björgen kommer köra fullt i sista och ta risken att klappa ihop?)
5. Segling (Här bevakar man ofta bara konkurrenterna i sista seglingen.
6. Fotboll (har man vunnit serien innan sista omgången går man sällan för fullt, se även vm, där lagen som vunnit de två första gruppspelsmatcherna ofta byter halva laget till sista matchen)

Det finns säkert många fler.

Landroval
Medlem
#100 Skrivet: 8 Jan 2015 21:11

Det jag tänkte på spontant var tiokamp/sjukamp - där är ju verkligen avslutande 1500/800 meter ett enda stort lurpassande på konkurrenterna om platserna runt en själv.

rodel
Medlem
#101 Skrivet: 8 Jan 2015 21:41

Man kan ju reflektera över längdskidåkning och att göra som Nordtug, dvs slippa dra , inte ens meter och invänta spurten efter ett par timmars skidåkning. Men det är ok, det hör till spelet. Precis som remi är en del av schacket .

Kleimark
#102 Skrivet: 8 Jan 2015 21:54

Av samma anledning kan ju cykel läggas till. Det är ju bara att ligga bakom och åka med.

G_arvid
Medlem
#103 Skrivet: 8 Jan 2015 22:45

(En del av) problemet med de snabba remierna i schacket är att det gör placeringarna efter vinnaren mer eller mindre slumpmässiga eftersom det kan handla om att ha turen att möta segraren i sista ronden och få en halva gratis.

Men tyvärr tror jag världen ännu väntar på det förslag som hindrar kamplösa remipartier. Inget av de förslag som diskuterats tror jag kommer att fungera. Om båda spelarna vill ha remi så blir det remi. Och Ruslams förslag gör visserligen att man får fram en segrare i varje möte, men det blir inte lätt att åstadkomma en poängsättning som blir meningsfull och rättvis när den ene besegrar sin motståndare i första partiet och den andre först i ett blixtparti efter ett antal remier.

Kleimark
#104 Skrivet: 8 Jan 2015 22:54

Citerar: G_arvid, #103:
(En del av) problemet med de snabba remierna i schacket är att det gör placeringarna efter vinnaren mer eller mindre slumpmässiga eftersom det kan handla om att ha turen att möta segraren i sista ronden och få en halva gratis.

Det bygger ju på att det skiljer minst en halv poäng mellan den presumtive segraren och det övriga fältet. Om det finns flera på samma poäng inför slutronden, så försvinner ju det problemet.

HSK_Andreas
Moderator
#105 Skrivet: 8 Jan 2015 23:30

I fallet Hammer så var han ju inte klar som vinnare med sin halva.

G_arvid
Medlem
#106 Skrivet: 9 Jan 2015 09:29

Jag tänkte mest på att t ex fem poäng (särskilt i en bergerturnering) borde vara mer värda om det är fem poäng som man spelat och kämpat sig till, jämfört med att det är 4,5 "kamppoäng" och en gratisremi. Rent generellt alltså och en skillnad gentemot exemplen från t ex skidåkning.
"Bojkotta Hammer" tycker jag är alldeles för hårt uttryckt, men arrangörerna är naturligtvis fria att bjuda in vem som helst till nästa år. Jag ser inget konstigt i det – om man på det sättet tror sig kunna eliminera sexdragsremier i sista ronden. Fast jag håller absolut med LNO1 att Hammers motståndare har minst lika stor del av ansvaret.

HSK_Andreas
Moderator
#107 Skrivet: 9 Jan 2015 10:02

De spelade också drygt 20 drag...

LNO1
Medlem
#108 Skrivet: 10 Jan 2015 14:22

Citerar: G_arvid, #106:
Fast jag håller absolut med LNO1 att Hammers motståndare har minst lika stor del av ansvaret.

Ja, det tycks ju logiskt att eftersom han hamnade efter Hammer i placering så bär han ett större ansvar.

gubbengrå
Medlem
#109 Skrivet: 10 Jan 2015 15:49

Citerar: rodel, #97:
Även utan försvårande regler, spelar hälsa o kondition ganska stor roll.

Jo, förvisso, Schack är faktiskt ett mycket ansträngande spel, där konditionen har stor betydelse. Och naturligtvis är det smärtsamt att behöva konstatera att man inte riktigt orkar längre. Men den implicerade lösnigen på detta konditionsproblem, att vila upp sig med några stormästarremiser tilltalar mig inte ur sportslig synvinkel.

Jag föreslår istället att man rättar anspråken efter förmågan, När man inser att man inte klarar den hårda pressen i den högre klassen, så accepterar man att fortsätta spela i en lägre, i stället för att hålla sig kvar med konstlade medel. Spelet är tillräckligt rikt för att vara givande även för den anspråkslöse

rodel
Medlem
#110 Skrivet: 10 Jan 2015 15:57

Hej Gubben grå,
Nej, där håller jag alls inte med dig. Schack är ett spel man med fördel kan hålla på med hela livet. Har man en viss spelstyrka så vill man möta spelare med liknande spelstyrka, oavsett om konditionen är ett problem. Att spela mot svagt motstånd pga du själv under presterar med dålig kondition är naturligtvis inget nöje.

Kleimark
#111 Skrivet: 10 Jan 2015 16:05

Ja. Hur kul är det att vinna mot spelare som är betydligt sämre. Det ska ju vara en utmaning och spännande att spela.

Andrimners
Medlem
#112 Skrivet: 10 Jan 2015 16:16

Citerar: Kleimark, #111:
Hur kul är det att vinna mot spelare som är betydligt sämre. Det ska ju vara en utmaning och spännande att spela.

Jag tycker det är kul att vinna även mot sämre motstånd. Det styrker ju bara min självbild.
Skämt åsidå så är jag generös med att spela mot sämre motstånd för att de ska få chansen att utvecklas.

G_arvid
Medlem
#113 Skrivet: 10 Jan 2015 16:19

Citerar: rodel, #110:
Har man en viss spelstyrka så vill man möta spelare med liknande spelstyrka, oavsett om konditionen är ett problem.

Ja, men kan man verkligen plocka bort konditionen från det vi kallar spelstyrka? Är det inte just faktorer som seghet och koncentrationsförmåga som är en väsentlig del av spelstyrkan. Och dessa faktorer beror till stor del på kondition. Och den fysiska statusen kan vara mycket olika även för spelare i samma ålder. För mig låter det som om lösningen till problemet du beskriver skulle vara tävlingar med längre återhämtning mellan ronderna. Men om man t ex arrangerar en weekendturnering med sju ronder på två och en halv dag så måste tanken vara att man ska spela just sju ronder och inte försöka skaffa sig en eller flera frironder. Det är inte alltid den spelare med det största schackliga kunnandet som når de främsta sportsliga framgångarna. Det kan tyckas sorgligt, men jag vet inte vad man ska göra åt det.

Andrimners
Medlem
#114 Skrivet: 10 Jan 2015 16:27

Citerar: G_arvid, #113:
Det är inte alltid den spelare med det största schackliga kunnandet som når de främsta sportsliga framgångarna. Det kan tyckas sorgligt, men jag vet inte vad man ska göra åt det.

Nej, det är nog bara att gilla läget.

rodel
Medlem
#115 Skrivet: 10 Jan 2015 17:01

Hej
Jag tycker det är ok som det är nu, där spelare själva kan välja att ibland spelar korta remipartier för att spara krafter.

sture_lindberg
Medlem
#116 Skrivet: 10 Jan 2015 17:21

Citerar: rodel, #115:
Hej
Jag tycker det är ok som det är nu, där spelare själva kan välja att ibland spelar korta remipartier för att spara krafter.

Visst är det upp till spelarna själva att bestämma när de vill spela på remi.

Där kan inga "tyckare " komma in och bestämma hur och vad som är rätt eller fel..

G_arvid
Medlem
#117 Skrivet: 10 Jan 2015 17:45

Citerar: sture_lindberg, #116:
Där kan inga "tyckare " komma in och bestämma

Inte bestämma...men väl tycka...det är väl det som är meningen med tråden?

Andrimners
Medlem
#118 Skrivet: 10 Jan 2015 17:50

Även här på trådarna får man kämpa för åsikts- och yttrandefriheten!

sture_lindberg
Medlem
#119 Skrivet: 10 Jan 2015 17:51

Låt dom tycka vad dom vill då..

Andrimners
Medlem
#120 Skrivet: 10 Jan 2015 17:52

Citerar: sture_lindberg, #119:
Låt dom tycka vad dom vill då..

Jag bjuder remi Sture..

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!