Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Porta Hammer från Rilton!
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . >>
Författare Meddelande
Nisse_i_Högdalen
Medlem
#61 Skrivet: 7 Jan 2015 14:38 - Redigerad av: Nisse_i_Högdalen

Citerar: TBchess, #52:
då det finns en hel del som stör sig på det så kan det säkert vara ett PR-problem för schacket.

De som stör sig på det brukar vara ganska aktiva schackspelare själva. Jag har aldrig hört att andra människor (i den mån de känt till fenomenet) sett det annat som en kuriös sak. Jag tror inte alls att schackets PR-problem ligger här.

Men om nu fegremier, som Hammers i Rilton, är ett problem, men däremot inte Tigers remi i samma turnering så hjälper ju inte ändrad poängsättning eller något slags Armageddon. Det är inte resultatet i sig utan hur det kom till som är problemet om jag förstått trådskaparen rätt.

Det enda som jag kan se är att domarna bedömer situationen vid dragupprepning och i Hammers fall konstaterar att detta inte på något sätt är en forcerad dragupprepning och tvingar dem att spela vidare. Och kanske - som trådskaparen föreslog - att man inte bjuder in spelare som verkar sätta detta i system.

Jag tror att en ändrad attityd hos spelarna (lite av det Carlsen uppvisat) är en bättre väg. Att spelare håller sig för goda för att ta remi när det inte är avgjort.

gubbengrå
Medlem
#62 Skrivet: 7 Jan 2015 15:05 - Redigerad av: gubbengrå

[quote=Nisse_i_Högdalen, #61:]Jag tror att en ändrad attityd hos spelarna (lite av det Carlsen uppvisat) är en bättre väg. Att spelare håller sig för goda för att ta remi när det inte är avgjort.[/quote

Man skall nog inte underskatta (prisp)engarnas förmåga att tänja på hedersbegreppen. I amerika säger man ju t.o.m "money talks". Att vår världmästare har förmåga att sätta sig över detta är stort och beundransvärt, men jag tror inte att det är rimligt att förvänta sig en sådan hängivenhet för spelet för dess egen skull av vilken proffsspelare som helst.
Om man vill styra dessas beteende är det nog bättre att trycka på den punkt som är deras känsligaste -pengarna

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#63 Skrivet: 7 Jan 2015 15:44

Citerar: gubbengrå, #62:
Om man vill styra dessas beteende är det nog bättre att trycka på den punkt som är deras känsligaste -pengarna

Det tror jag ännu mer på! Om man bara kan hitta en bra metod. Jag tycker situationen i Rilton cups sista rond är väldigt talande för problemet. Å ena sidan Hammers snabbremi, å andra sidan Tigers långa kämpande för remi. Hur skapar man objektiva kriterier för att särskilja de båda i poänghänseende?
En sak är ju att säga att de som har samma partipoäng delar på prispengarna för de placeringarna. Då skulle Hammer ha förlorat några tusen på sitt remi (och Tiger vunnit motsvarande).

gubbengrå
Medlem
#64 Skrivet: 7 Jan 2015 16:45 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #63:
Å ena sidan Hammers snabbremi, å andra sidan Tigers långa kämpande för remi. Hur skapar man objektiva kriterier för att särskilja de båda i poänghänseende?

Jovisst! det är svårt att uppnå abslut rättvisa, Men om det just för detta fallet hade funnits en regel särskilde remiser efter antal drag, så hade det väl varit acceptabelt?

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#65 Skrivet: 7 Jan 2015 16:48 - Redigerad av: Nisse_i_Högdalen

Citerar: gubbengrå, #64:
Men om det just för detta fallet hade funnits en regel särskilde remiser efter antal drag, så hadedet väl varit acceptabelt?

Troligen skulle det kunna ge lite effekt. Remi efter 40 drag ger 0,5 p och så en tabell med avdrag för kortare partier. 30 drag ger 0,4, 20 drag 0,2 och tio drag 0,1.

Till exempel.

gubbengrå
Medlem
#66 Skrivet: 7 Jan 2015 17:02

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #65:
Troligen skulle det kunna ge lite effekt

Jovisst, men du efterfrågade objektiva kriterier att särskilja remiser, vilket borde ha varit möjligt i just detta fallet.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#67 Skrivet: 7 Jan 2015 17:17

Citerar: gubbengrå, #66:
Jovisst, men du efterfrågade objektiva kriterier att särskilja remiser, vilket borde ha varit möjligt i just detta fallet.

Like
Medlem
#68 Skrivet: 7 Jan 2015 19:44

Det förhindrar fortfarande inte spelare att följa ett stamparti i 40 drag och därefter ta remi.
Eller 80 drag om det är bättre.
Underhållning?

Andrimners
Medlem
#69 Skrivet: 7 Jan 2015 19:55

Citerar: Like, #68:
Det förhindrar fortfarande inte spelare att följa ett stamparti i 40 drag och därefter ta remi.
Eller 80 drag om det är bättre.

Att båda spelarna skulle komma överens om att memorera och spela upp ett parti på 40 eller 80 drag för att sedan enas om remi kan du väl inte på allvar själv tro på?

Om elitspelare och arrangörer vill lösa problemet med mer eller mindre uppgjorda remier, så är jag övertygad att de också kan det.

Kleimark
#70 Skrivet: 7 Jan 2015 19:58

Jag tror inte att uppgjorda partier är vanligt, snarare extremt ovanligt. I de fall som man vet att det var uppgjort, så bestraffas ju de inblandade.

Andrimners
Medlem
#71 Skrivet: 7 Jan 2015 20:22

Citerar: Kleimark, #70:
Jag tror inte att uppgjorda partier är vanligt, snarare extremt ovanligt. I de fall som man vet att det var uppgjort, så bestraffas ju de inblandade.

Nu tror jag nog att de flesta schackspelare vet att man inte behöver göra upp om remi genom att konspirera före partiet utan det räcker med betydligt subtilare signaler. Men för att förstå såna signaler behöver man ha ett någorlunda flexibelt intellekt.

När sista ronden spelas i en turnering och man får möta ledaren, som behöver 1/2 poäng för att säkra segern, behöver man inte vara något geni för att förstå att man själv inte behöver kämpa i timmar utan man behöver bara vänta in remianbudet och kan sedan ta ett tidigt tåg hem.

Kleimark
#72 Skrivet: 7 Jan 2015 20:29 - Redigerad av: Kleimark

Citerar: Andrimners, #71:
Nu tror jag nog att de flesta schackspelare vet att man inte behöver göra upp om remi genom att konspirera före partiet utan det räcker med betydligt subtilare signaler. Men för att förstå såna signaler behöver man ha ett någorlunda flexibelt intellekt.

Skillnaden är att det är fusk att komma överens om resultatet i förväg, men så länge som spelarna inte kommer överens om resultatet så har inget regelbrott skett. Så det är stor skillnad.

När sista ronden spelas i en turnering och man får möta ledaren, som behöver 1/2 poäng för att säkra segern, behöver man inte vara något geni för att förstå att man själv inte behöver kämpa i timmar utan man behöver bara vänta in remianbudet och kan sedan ta ett tidigt tåg hem.

Det beror ju på om motståndaren vill ha remi eller inte. Är motståndaren feg, så tar han remi. I detta fallet, så är det ju inte ledarens fel. Att han bjöd remi är ju förståeligt.

Andrimners
Medlem
#73 Skrivet: 7 Jan 2015 20:37

Citerar: Kleimark, #72:
Det beror ju på om motståndaren vill ha remi eller inte. Är motståndaren feg, så tar han remi. I detta fallet, så är det ju inte ledarens fel. Att han bjöd remi är ju förståeligt.

Vem har påstått att motståndaren är feg? och vem har påstått att det skulle vara ledarens fel?
Din argumentationsteknik är för mig obegriplig!

Kleimark
#74 Skrivet: 7 Jan 2015 20:44

Ingen har exempelvis påstått att det skulle vara ledarens fel. Att det inte är hans fel innebär inte per automatik att någon har påstått motsatsen.

Andrimners
Medlem
#75 Skrivet: 7 Jan 2015 20:49

Citerar: Kleimark, #74:
Ingen har exempelvis påstått att det skulle vara ledarens fel. Att det inte är hans fel innebär inte per automatik att någon har påstått motsatsen.

Är du Ingen eller någon Kleimark?
Allvarligt talat, du måste skämta?

Kleimark
#76 Skrivet: 7 Jan 2015 20:58

Jag ser fram emot fler inlägg inom sakfrågan, men inga frågor som härrör till dålig lingvistisk förståelse kommer att besvaras.

Andrimners
Medlem
#77 Skrivet: 7 Jan 2015 21:02

Citerar: Kleimark, #76:
Jag ser fram emot fler inlägg inom sakfrågan, men inga frågor som härrör till dålig lingvistisk förståelse kommer att besvaras.

Oj oj! Lite härskarteknik också.

Om du Kleimark efterfrågar inlägg inom sakfrågan tycker jag du ska leverera sådana själv i stället för att sabotera tråden med blajj.

Kleimark
#78 Skrivet: 7 Jan 2015 21:08 - Redigerad av: Kleimark

Inlägg 73, 75 och 77 visar tydligt att du inte vill bemöta inlägg 72. Det verkar som om du inte ens förstod innebörden i det.

Skillnaden är att det är fusk att komma överens om resultatet i förväg, men så länge som spelarna inte kommer överens om resultatet så har inget regelbrott skett. Så det är stor skillnad.

Andrimners
Medlem
#79 Skrivet: 7 Jan 2015 21:13

Citerar: Kleimark, #78:
Det verkar som om du inte ens förstod innebörden i det.

Din härskarteknik är endast patetisk Kleimark.

Detta är mitt sista svar till dig och jag kommer hädanefter att behandla dig som luft!

Kleimark
#80 Skrivet: 7 Jan 2015 21:16

Vad kul, Leif.

Andrimners
Medlem
#81 Skrivet: 7 Jan 2015 21:17

Citerar: Kleimark, #80:
Vad kul, Leif.

??

Andrimners
Medlem
#82 Skrivet: 7 Jan 2015 21:29

Nu frågar jag någon annan än Kleimark.

Kan man anmäla konstiga påhopp någonstans här på SchackOnline?

Kleimark
#83 Skrivet: 7 Jan 2015 21:32

Svaret på inlägg 82 är att du kan anmäla till en moderator.

Andrimners
Medlem
#84 Skrivet: 7 Jan 2015 21:33

Citerar: Andrimners, #82:
Nu frågar jag någon annan än Kleimark.

Vad har du för fel?

Andrimners
Medlem
#85 Skrivet: 7 Jan 2015 21:35

Jag trodde jag skulle kunna spela lite schack och ha trevligt, men det här liknar ju ingenting!

gubbengrå
Medlem
#86 Skrivet: 7 Jan 2015 22:11 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: Andrimners, #85:
Jag trodde jag skulle kunna spela lite schack och ha trevligt, men det här liknar ju ingenting!

Tyvärr, brukar dessa trådar urarta, Det hör liksom till. Man får ta det som det är.Men jag vill tacka dig för flera intressanta inlägg och en god argumenteringsteknik

GillarConnyt
Medlem
#87 Skrivet: 7 Jan 2015 23:15

Det finns en grupp på facebook som driver frågan på ett bra sätt:
https://www.facebook.com/pages/Remi-är-bra-för-b åda/322832530529?fref=ts

HSK_Andreas
Moderator
#88 Skrivet: 7 Jan 2015 23:28

Är det verkligen så illa att Hammer tar en remi som svart efter 20+ drag?

Han tog ju dessutom en risk med att göra så. Hade Tiger vunnit sista partiet så hade Hammer inte vunnit.

Jag misstänker att man får porta rätt många spelare om det ska vara en norm...

klart man vill se kamp, men det har vi ju fått se från Hammers sida. Han har ju slagit några tuffa konkurrenter på vägen. Det är lite som att man skulle bojkotta någon friidrottare för att de inte gav allt i alla lopp/hopp/kast, eller börja bråka med ett lag som slog av på takten när de hade en komfortabel ledning.

Att börja missgynna remier till fördel för segrar kommer ännu mer gynna de spelare som får många vita partier.

Falconetti
Medlem
#89 Skrivet: 7 Jan 2015 23:54

Hej!
Det var jag som startade tråden.

Jag följde Rilton som åskådare, men liksom i år som i fjol var turneringen hyperintressant fram till rond 8.
Den sista ronden blev åter ett antiklimax.
Vilken annan sport/spel tillåter att ett dramatiskt avgörande i en nio dagar lång turnering slutar med en gäspning?

Detta måste lösas på ett eller fler sätt:
1) Om Hammer nu tagit segern två år i rad genom en töntremi i sista ronden ska han inte få en ny inbjudan. Punkt.
2) Om domarna har 30-dragsregeln så måste man vara tuffare i sina beslut. Hammers sista parti var långt ifrån en tvingande dragupprepning. Ta in en stormästare med pondus som avdömer partierna.
3) Ändra särskljningen omedelbums. Får två eller fler spelare samma slutpoäng räknas partivinster. Har spelarna lika många partivinster vinner den som har flest partivinster som svart.
Årets Rilton som exempel: Både Hammer och Tiger hade 5 partivinster. Tiger hade fyra vinster som svart, Hammer en.

rodel
Medlem
#90 Skrivet: 8 Jan 2015 00:13

Jag hoppas och tror att några bestämmelser mot remipartier och värderingen av dessa inte sker. Det är ju oftast spelets karaktär i partiet som avgör om endera parten är intresserad av att spela vidare och på vinst.
En lång turnering som Rilton är ansträngande för spelarna och det måste vara spelarens val hur långa partier han vill spela.
Kondition och hälsa kan vara avgörande för vilka ansträngningar en spelare vill göra.
Håkan

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!