Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Schackproblem
Författare Meddelande
Den_sorte_slyngel
Medlem
#1 Skrivet: 4 Jan 2015 17:21

De flesta schackproblem brukar gå ut på att hitta ett drag som slutgiltigt avgör ett parti. Finns det några som istället går ut på att hitta ett drag i mittenspelet som medför en avgörande fördel?

aljechinsson27
Medlem
#2 Skrivet: 4 Jan 2015 17:31

Det finns några böcker, bl.a av Larsen som går ut på att man får ett antal poäng för drag i mittspelet beroende på hur svåra de är att hitta.

baslars
Medlem
#3 Skrivet: 4 Jan 2015 20:44

Se tråden "Bättre mittspel".

Andrimners
Medlem
#4 Skrivet: 4 Jan 2015 20:46

Helt ok med problemlösningsböcker där man vid ett givet ögonblick i spelet ska leta det bästa eller avgörande draget. Men enligt min mening är den stora svårigheten i schack att förstå vid vilket ögonblick i spelet man ska börja leta.

LNO1
Medlem
#5 Skrivet: 4 Jan 2015 21:18

Citerar: Andrimners, #4:
Men enligt min mening är den stora svårigheten i schack att förstå vid vilket ögonblick i spelet man ska börja leta.

En något kraftödande metod , men säkert nyttig om man har orken, är ju att leta vid varje drag.

Andrimners
Medlem
#6 Skrivet: 4 Jan 2015 22:06

Citerar: LNO1, #5:
En något kraftödande metod , men säkert nyttig om man har orken, är ju att leta vid varje drag.

Men vid praktiskt spel helt omöjlig att tillämpa.

Kleimark
#7 Skrivet: 4 Jan 2015 22:07 - Redigerad av: Kleimark

Jag tror inte på den idén. Vissa ställningar kräver ingen taktik. Att då sitta och slösa bort tiden på ren varianträkning är inte bra.

sture_lindberg
Medlem
#8 Skrivet: 4 Jan 2015 23:39

Citerar: Kleimark, #7:
Att då sitta och slösa bort tiden på ren varianträkning är inte bra.

Självklart inte.

aljechinsson27
Medlem
#9 Skrivet: 5 Jan 2015 13:38

gMen ibland kan ställnigar som ser enkla ut också kräva varianträkning och jag vet hur många ggr jag har lurat mig själv genom att spela "självklara " drag.

Andrimners
Medlem
#10 Skrivet: 5 Jan 2015 13:43

Citerar: aljechinsson27, #9:
Men ibland kan ställnigar som ser enkla ut också kräva varianträkning och jag vet hur många ggr jag har lurat mig själv genom att spela "självklara " drag.

...och som jag sa:
Citerar: Andrimners, #4:
Men enligt min mening är den stora svårigheten i schack att förstå vid vilket ögonblick i spelet man ska börja leta.

aljechinsson27
Medlem
#11 Skrivet: 5 Jan 2015 13:50

Eller som Larsens bok heter "Du måste ha en plan. Det gäller särskilt för lugna ställningar förstås.

Andrimners
Medlem
#12 Skrivet: 5 Jan 2015 13:52

Citerar: aljechinsson27, #11:
Du måste ha en plan

Alldeles riktigt!
Jag brukar tjata på en kompis som alltid får stryk av mig, att DU MÅSTE HA EN PLAN, EN DÅLIG PLAN ÄR BÄTTRE ÄN ATT INTE HA NÅGON PLAN ALLS.

aljechinsson27
Medlem
#13 Skrivet: 5 Jan 2015 14:11

Ja, jag håller med. Har man en dålig plan finns chansen att motståndaren sätter bort sig. Har man ingen plan alls blir man sakta krossad, mot en jämnstark spelare.

Andrimners
Medlem
#14 Skrivet: 5 Jan 2015 14:24

En dålig plan kan också vara att blockera fel spelare på meddelanden.. det kan skapa kommunikationsproblem.

aljechinsson27
Medlem
#15 Skrivet: 5 Jan 2015 14:32

Ok, ska vi ta bort dem. Jag mailade precis dig, glömde att jag blockerat dig.

MalmöLeif
Medlem
#16 Skrivet: 21 Jan 2017 22:24

Underhållande problem

https://www.chess.com/forum/view/more-puzzles/the- best-and-most-difficult-chess-puzzles-ever

Du måste logga in för att kunna posta!