Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Vilken nu levande spelare skulle du helst vilja möta?
. 1 . 2 . 3 . >>
Författare Meddelande
aljechinsson27
Medlem
#1 Skrivet: 1 Jan 2015 19:41 - Redigerad av: aljechinsson27

ttDet får bli Kasparov efter att ha sett gnetspelet av Carlsen. Om Kasparov hade tackat nej hade jag frågat Kramnik. Man kunde ju föreslå 10000 vid vinst för dem 50000 till mig vid remi och 100000 vid vinst.Inte för att jag har råd till det nu, men om jag vann en stor summa skulle det vara ett minne för livet!

Cederblad73
Medlem
#2 Skrivet: 1 Jan 2015 21:26

Ivanchuk, i tidsnöd.

aljechinsson27
Medlem
#3 Skrivet: 1 Jan 2015 21:41

Här är det inte frågan om någon tidsnöd. Jag antar att du menar att han skulle vara i tidsnöd. Jag hade också vunnit över Kasparov om han hade haft 1 min och jag 20. Liksom jag hade förlorat mot min morsa under sådan cirkus!!

ThinKing
Medlem
#4 Skrivet: 1 Jan 2015 22:09

Mötte Magnus Carlsen på ett flyg från Oslo till Amsterdam för ett par år sedan. Han skulle ner och spela Wijk aan Zee turneringen då. Tyvärr var jag för blyg att ta tillfället i akt.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#5 Skrivet: 2 Jan 2015 11:36

Citerar: aljechinsson27, #3:
Jag hade också vunnit över Kasparov om han hade haft 1 min och jag 20.

När jag gjorde min värnplikt på 60-talet vann jag mycket pengar (för den tiden) på partier där jag hade en minut och motståndaren 30. Och jag är ingen Kasparov...

aljechinsson27
Medlem
#6 Skrivet: 2 Jan 2015 11:48

eJag vet ju inte hur bra dina värnpliktskompisar var men vann du mycket pengar så måste de ha vetat hur pjäserna går men inte mycket mer. Jag har själv spelat 1min mot tio mot 1300-spelare och det är inte lätt. En sak är jag säker på: Jag hade vunnit långt de flesta partierna mot Kasparov. Därför att jag hade spelat ovanliga öppningar för det första och oväntade drag för det andra.

Kleimark
#7 Skrivet: 2 Jan 2015 13:03

Jag vann ett parti med 1 minut mot motståndarens 9. Dessutom hade jag gett dam + 2 torn i förgåva. Man hinner mer på 1 minut, än vad folk kanske tror.

aljechinsson27
Medlem
#8 Skrivet: 2 Jan 2015 13:46 - Redigerad av: aljechinsson27

Nu var det ju inte någon dam och torn i förgåva i ex. Kasparov mot mig. Som sagt gör man oväntade drag så vet jag att med min spelstyrka hade vunnit långt de flesta, särskilt om jag hade bytt ner några lätta pjäser plus damen. Det är ju inte alltid det går men ett parti som varat över 30 drag hade han fått mycket svårt att vinna. Taktiken hade varit att variera sig med långtänkare och snabba dragföljder.Och din motståndare som du gav så mycket i förgåva,visste han hur man t.ex gjorde rockad? Jag tvivlar.

Kleimark
#9 Skrivet: 2 Jan 2015 14:32

Citerar: aljechinsson27, #8:
.Och din motståndare som du gav så mycket i förgåva,visste han hur man t.ex gjorde rockad? Jag tvivlar.

Jodå, han visste hur man gjorde rockad. Han hade runt 1300 i ranking.

aljechinsson27
Medlem
#10 Skrivet: 2 Jan 2015 14:53

I så fall måste han ha varit bra rund under fötterna eller haft en baksmälla av monstruösa mått

sture_lindberg
Medlem
#11 Skrivet: 2 Jan 2015 15:08

Citerar: aljechinsson27, #10:
I så fall måste han ha varit bra rund under fötterna eller haft en baksmälla av monstruösa mått

Kan ju också vara tänkvärt att Kleimark spelar bra

aljechinsson27
Medlem
#12 Skrivet: 2 Jan 2015 15:16 - Redigerad av: aljechinsson27

Det låter otroligt! Jag har 150 poäng mer än Kleimark och jag skulle kanske klara det 1 gång på 1000. Skulle vara intressant att veta hur du mattade honom. Såvida du inte vann på tid. Det förklarar i så fall saken. Men jag kan lova dig att jag inte hade förlorat på tid mot Kasparov!!

Kleimark
#13 Skrivet: 2 Jan 2015 16:17

Nej, jag vann inte på tid. Jag kommer dock inte ihåg hur det blev matt. Beträffande min rankingpoäng, så bryr jag mig inte om den här.

sture_lindberg
Medlem
#14 Skrivet: 2 Jan 2015 18:14

Vad rating har med snabba matter att göra förstår inte jag heller.

aljechinsson27
Medlem
#15 Skrivet: 2 Jan 2015 18:33 - Redigerad av: aljechinsson27

Har man spelat några hundra partier minst brukar man ha den rankingen som man är värd ungefär. Baserat på det och att jag inte är sämre i blixt än i långpartier tycker jag att det låter otroligt. I så fall måste Kleimark tillhöra världseliten i blixt eller minst sverigeeliten!.Och det är väl självklart att ratingen har betydelse om man kan matta med fyra lätta pjäser mot svarts hela artilleri.

Kleimark
#16 Skrivet: 2 Jan 2015 18:44

Att man vinner mot en mycket sämre spelare är knappast något ovanligt. Blixtranking är helt annorlunda dessutom. Jag har slagit massor med stormästare på ICC t.e.x.

aljechinsson27
Medlem
#17 Skrivet: 2 Jan 2015 18:51 - Redigerad av: aljechinsson27

Jaja, om du säger det så. Och här slutar min polemik med dig eftersom jag egentligen är förbjuden till det av moderatorerna Eller rättare sagt att de har avrått mig till det.

Kleimark
#18 Skrivet: 2 Jan 2015 19:02

Det får stå för dig, men jag anser att det är en diskussion.

Andrimners
Medlem
#19 Skrivet: 2 Jan 2015 19:03

Jag skulle inte tacka nej till ett snabbschackparti mot Ulf Andersson. Inte för att jag förstår varför han skulle vara intresserad av spela mot mig, men om vi mot förmodan skulle råka fastna i en hiss någon gång skulle han nog inte säga nej. Blev vi kvar länge i hissen skulle jag be honom berätta om sina erfarenheter av att ha spelat i världseliten i många år.

aljechinsson27
Medlem
#20 Skrivet: 2 Jan 2015 19:04 - Redigerad av: aljechinsson27

Men jag hade föredragit Kasparov!

Kleimark
#21 Skrivet: 2 Jan 2015 19:08

Du får väl mixtra med hissarna i Ulfs närhet då.

Andrimners
Medlem
#22 Skrivet: 2 Jan 2015 19:14

Citerar: aljechinsson27, #20:
Men jag hade föredragit Kasparov!

Då har du aldrig träffat Kasparov! Är det någon jag inte skulle vilja fasta i en hiss tillsammans med så är det nog Garri.

aljechinsson27
Medlem
#23 Skrivet: 2 Jan 2015 19:21 - Redigerad av: aljechinsson27

Jag har sett honom på Tv,Då var han väldigt arrogant. Han har förändrats mycket sen han började med politik, har sett det också. Han har som vi alla mognat med åldern, men ge honom en månads träning och han överträffar ulf med råge.

HSK_Andreas
Moderator
#24 Skrivet: 2 Jan 2015 20:01

Jag har slagit många av de svenska stormästarna i blixt, men är rätt övertygad om att jag skulle ha minusstatistik mot Kasparov trots 1-30 i tid. Jag har drygt 2200 i läsk och är starkare i blixt än långpartier.

Skulle jag välja motstånd så skulle det bli regerande världsmästaren.

aljechinsson27
Medlem
#25 Skrivet: 2 Jan 2015 20:09

Ja, du får ju ha din övertygelse, men jag baserar mitt påstående på den metod som jag skriver om i tidigare inlägg.

HSK_Andreas
Moderator
#26 Skrivet: 2 Jan 2015 23:02

Ja, vem som har rätt får vi aldrig veta, kanske båda.

Jag baserar min tanke på följande:
1. Flera 1000 partier med en minuts betänketid (man inser att man hinner många drag, bra mycket fler än 60)
2. Flera 100 partier där jag mött sämre motståndare och lämnat 1-9 (1-9 eller 1-30 gör nog ingen större skillnad), jag har plusstatistik.
3. Jag kan slå en svensk stormästare, men jag har inte plus, trots att ratingskillnaden bara är 400 poäng
4. Jag har analyserat mycket med svenska elitspelare och vet hur mycket mer än jag som de ser
5. Oväntade drag av sämre spelare är oftast klart svagare, så jag tät gärna några sådana under ett parti, även om det innebär att jag tappar någon sekund
6. Jag vet att skillnaden mellan en svensk stormästare och Kasparov är stor.

sture_lindberg
Medlem
#27 Skrivet: 2 Jan 2015 23:50

Varför sådan jämförelse om man kan spöa Kasparov eller inte ..Har inte han slutat spela ??

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#28 Skrivet: 2 Jan 2015 23:52 - Redigerad av: Nisse_i_Högdalen

Efter att ha läst detta är jag övertygad om att Aljechinson27 spöar Kasparov lätt hur många gånger som helst och Ulf Andersson, som ju spelar massor med bullit på nätet, kan hab ta samtidigt. Han behöver inte ens spela ovanliga drag.

Btw min ranking på den tiden (om jag hade haft någon) var väl 1500 ungefär.

Stockholm98
Medlem
#29 Skrivet: 3 Jan 2015 00:34

1-minuters mot Nakamura

Nörager
Medlem
#30 Skrivet: 3 Jan 2015 00:37

1 minuters??? det kan du få mot mig på lichess.org eller chesscube hehe

. 1 . 2 . 3 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!