Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Lämplig schackklocka?
Författare Meddelande
baslars
Medlem
#1 Skrivet: 7 Dec 2014 21:59

Hej!
Har börjat uppskatta schackspelet och vill skaffa en schackklocka för att kunna spela mer seriöst när tillfälle ges (inte så ofta tyvärr...), och tar gärna emot förslag. Hade gärna köpt en utan batteri och i trä, men det kanske är lika bra att köpa en digital med "alla" funktioner man kan tänkas vilja ha i framtiden?

Chesstimer Silver respektive DGT 2010 är två digitala som verkar bra (enligt försäljarna...). Åsikter för eller emot dessa två?

Analoga: Tornuret ser ju trevligt ut men jag läste att de inte har så bra kvalitet längre? Springaruret är ju förstås billigt.

Övrigt: Betalar gärna för kvalitet, vill inte köpa skräp.

Eller har någon en bra begagnad klocka att sälja? Bor i Huskvarna.

Tack på förhand!
Lars

uct2
Medlem
#2 Skrivet: 7 Dec 2014 23:35

Hej baslars,

Ring Svenska schackbutiken på 031-24 47 14 och prata med Ari Ziegler. Där får du de absolut bästa råd du kan få om klockor.

HSK_Andreas
Moderator
#3 Skrivet: 7 Dec 2014 23:36

Jag hade gått direkt på en digitalklocka idag. Av de klockor du tittat på hade jag utan tvekan valt DGT. Jag gillar inte riktigt Chesstimer Silver. Det är kanske småsaker, men följande saker föredrar med DGT-klockan:
* en bred låg klocka som inte välter så lätt
* tydligare display (enligt mig)
* mycket lättare att se vem som är vid draget även på avstånd (passar mig bra som är ute och rör mig mycket under partierna)

Inställningsmöjligheterna är säkert ok för båda. Jag brukar få till det, även om jag inte är expert på någon av de klockorna.

uct2
Medlem
#4 Skrivet: 7 Dec 2014 23:37

Hej baslars,

Ring Svenska schackbutiken på 031-24 47 14 och prata med Ari Ziegler. Där får du de absolut bästa råd du kan få om klockor

Du måste logga in för att kunna posta!