Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Rating på Chess.com vs "verkligheten"?
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
maccomplete
Medlem
#1 Skrivet: 5 Dec 2014 15:27

Har en fundering eftersom jag inte spelar i klubb på 23 år, är det någon skillnad på er raring i verkligheten jämfört med på chess.com?

Bara nyfiken på hur jag skulle ligga till i verkligheten nämligen!

Kleimark
#2 Skrivet: 5 Dec 2014 15:44

Citerar: maccomplete, #1:
Har en fundering eftersom jag inte spelar i klubb på 23 år, är det någon skillnad på er raring i verkligheten jämfört med på chess.com?

Ja. Det är olika system och tid, så ja det är skillnad.

maccomplete
Medlem
#3 Skrivet: 5 Dec 2014 15:53

Tänkte mer på hur stor skillnaden är? Exempelvis har man högre rating på chess.com?

Kleimark
#4 Skrivet: 5 Dec 2014 15:55

Det kan variera. Det finns inte något beroende systemen emellan.

maccomplete
Medlem
#5 Skrivet: 5 Dec 2014 15:57

Jag tolkar det som att man har "ungefär" samma rating?

Etelhem
Medlem
#6 Skrivet: 5 Dec 2014 16:10

Citerar: maccomplete, #3:
Tänkte mer på hur stor skillnaden är? Exempelvis har man högre rating på chess.com?

Inte en aning spelar inte där....

chessexplorer
Medlem
#7 Skrivet: 5 Dec 2014 16:47

Det var länge sedan jag spelade på chess.com men jag tror du skulle ha ca 1000 poäng lägre i rating där än du har här.

maccomplete
Medlem
#8 Skrivet: 5 Dec 2014 19:20

Ja det stämmer ganska bra, men jag var intresserad av vad ratingen på chess.com motsvarar i verkligheten.

sture_lindberg
Medlem
#9 Skrivet: 5 Dec 2014 19:59

Kan ju vara olika för olika personer.

Kleimark
#10 Skrivet: 5 Dec 2014 20:05

Ja, precis. Det är ungefär som att säga att en person som är 1.80 m lång väger 80 kg.

Svedjeholmen
Medlem
#11 Skrivet: 5 Dec 2014 20:13

Jag har 2940 här så jag har förmodligen samma på andra sajter å i schackklubbar...några hundra hit eller dit spelar ingen roll för helheten

Kleimark
#12 Skrivet: 5 Dec 2014 20:16

Ja, du ligger snäppet över Magnus Carlsen.

rodel
Medlem
#13 Skrivet: 5 Dec 2014 20:22

Men jag tror Magnus Carlsen haft minst 2950 på SO!

sture_lindberg
Medlem
#14 Skrivet: 5 Dec 2014 20:25

Snarare 4900

Leifur
Medlem
#15 Skrivet: 5 Dec 2014 20:26

Det kanske skulle vara bra att respektera maccomplete´s fråga trots att den är väldigt svår att svara på..?

rodel
Medlem
#16 Skrivet: 5 Dec 2014 20:35

Går de n att besvara? Jämnt rankade spelare här kan ha väldigt olika ambitionsnivå och LASK rating som skiljer med +500.

Svedjeholmen
Medlem
#17 Skrivet: 5 Dec 2014 20:40

Leifur! Vad menar du? Vadå kanske? Vem respekterar inte enligt dig?

HSK_Andreas
Moderator
#18 Skrivet: 5 Dec 2014 20:49

Ja, det är lite trist att folk inte kan låta bli att sabba trådar där andra ställer frågor de vill ha svar på. Senast stängdes tråden om vilken schackklubb en spelar skulle söka sig till för att den flamsades sönder.

Som svar på huvudfrågan så säger jag så här:
Det är helt omöjligt att jämföra då det är för många olika förutsättningar (något som angetts tidigare).

Några saker som skiljer är följande:
1. Betänketid
2. Rankingsystem
3. Datorer
4. Spelarnas seriositet

Framförallt tror jag att punkt 4 gör mycket.
Vissa spelare lägger ner mycket tid på sina drag när de spelar här eller på chess.com, medan andra tittar 5 sekunder på mobilen innan de slänger iväg sitt drag. Det innebär självfallet att spelare A kan ha högre ranking än spelare B på nätet (A tänker, B spelar fort) medan B kan ha mycket högre ranking i verkligheten.

Leifur
Medlem
#19 Skrivet: 5 Dec 2014 20:55

Tack HSK_Andreas!

Jag skulle också vilja lägga till den nervpress det innebär att ha sin motståndare så tätt inpå.

sture_lindberg
Medlem
#20 Skrivet: 5 Dec 2014 21:01 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: sture_lindberg, #9:
Kan ju vara olika för olika personer.

Som sagt.. Själv använder jag mej av max 3 minuter per drag här för att det är normaltid per drag i närschack..så det blir bra träning för mitt närschackspelande.

Svedjeholmen
Medlem
#21 Skrivet: 5 Dec 2014 21:11

Som svar på trådfrågan, nej, det är ingen skillnad för mig...

Svedjeholmen
Medlem
#22 Skrivet: 5 Dec 2014 22:02

Leifur! Väntar ff på ditt svar enligt mitt tidigare inlägg #17

Leifur
Medlem
#23 Skrivet: 5 Dec 2014 22:37

Citerar: Svedjeholmen, #22:
Leifur! Väntar ff på ditt svar enligt mitt tidigare inlägg #17

Då får vi väl se hur mycket tålamod du har.. vilket ju också är en viktig egenskap när man spelar schack.
Ett tips dock är att jag avstår från pajkastning...

farbrorjo
Medlem
#24 Skrivet: 5 Dec 2014 23:10

Citerar: maccomplete, #1:

Bara nyfiken på hur jag skulle ligga till i verkligheten nämligen!

Ovan har ni trådämnet. Med verkligheten har maccomplete tydliggjort att han avser klubbrating. Har man en sådan och har spelat på chess.com kan man bidra med jämförelser. Svårare än så behöver det inte vara.

sture_lindberg
Medlem
#25 Skrivet: 5 Dec 2014 23:18

Citerar: farbrorjo, #24:
Har man en sådan och har spelat på chess.com kan man bidra med jämförelser.

Jag har en klubbrating på 1808 ..På chess.com har jag 1600 ca..Men det betyder ju inget..Skulle jag spela flera partier på chess.com skulle jag säkert öka på ratingen där

Svedjeholmen
Medlem
#26 Skrivet: 5 Dec 2014 23:45

Leifur; ok, för mig

jideck
Medlem
#27 Skrivet: 5 Dec 2014 23:55

Citerar: HSK_Andreas, #18:
Framförallt tror jag att punkt 4 gör mycket.
Vissa spelare lägger ner mycket tid på sina drag när de spelar här eller på chess.com, medan andra tittar 5 sekunder på mobilen innan de slänger iväg sitt drag. Det innebär självfallet att spelare A kan ha högre ranking än spelare B på nätet (A tänker, B spelar fort) medan B kan ha mycket högre ranking i verkligheten.

håller med att spela här med betänketid som i snabbschack per drag är oseriöst, då har man inte förstått vad är distansschack för något.

rodel
Medlem
#28 Skrivet: 6 Dec 2014 00:06

Svar till jideck:
Beror väl på vilken min ambition man har med spelet. Jag ser mig själv som en hyfsat seriös spelare, men drar oftast mycket snabbt på SO,

sture_lindberg
Medlem
#29 Skrivet: 6 Dec 2014 00:25

Citerar: jideck, #27:
håller med att spela här med betänketid som i snabbschack per drag är oseriöst,

Håller jag inte alls med om..Man använder den tid som passar en själv.Och ger 3 minuter per drag mej träning inför mitt närschack så kommer jag fortsätta med det.

maccomplete
Medlem
#30 Skrivet: 6 Dec 2014 00:52

Coolt! Då är jag ju bättre än dig Sture! (1623) på chess.com!
Då var det skrivet i sten!

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!