Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / VM i schack 2014
<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . >>
Författare Meddelande
HSK_Andreas
Moderator
#271 Skrivet: 20 Nov 2014 16:50

Jag tror inte att ungdomar i Norge som ser Magnus spela, kommer finnas schack mindre intressant för att partierna slutar remi. Vinner han och behåller världsmästartiteln så lockar det fler ungdomar än om han "spelar vackert med risker" och förlorar.

Schack på den här nivån ligger utanför vad vi vanliga spelare förstår. Jag tror inte att en nybörjare som inte ens vet hur pjäserna går ska uppskatta ett vilt angreppsparti (som kanske slutar remi) mer än ett av dessa remipartier. Man måste åtminstone kommit förbi stadiet där man sätter bort pjäser etc för att ha en chans att se skillnaden.

HäälgeJunior
Medlem
#272 Skrivet: 20 Nov 2014 16:54

Du kan ha rätt HSK_Andreas,men jag inbillar mig att schacket var roligare innan det blev så sönderstuderat..

G_arvid
Medlem
#273 Skrivet: 20 Nov 2014 17:04

Citerar: HSK_Andreas, #271:
Jag tror inte att en nybörjare som inte ens vet hur pjäserna går ska uppskatta ett vilt angreppsparti (som kanske slutar remi) mer än ett av dessa remipartier. Man måste åtminstone kommit förbi stadiet där man sätter bort pjäser etc för att ha en chans att se skillnaden.

En illustration till detta är vad tidigare tvåfaldige sverigemästaren Bengt Ekenberg berättade. TV hade kommit till ett schackSM för att göra reportage och just vid det tillfället vann Ekenberg sitt parti. I sitt sista drag gick han fram med en bonde i stället för att flytta sin hotade springaren. Bonden gick i dam om springaren blev slaget och eftersom ställningen för övrigt var hopplös gav motståndaren upp. Kameramannen tyckte att det var alldeles fantastiskt att låta springaren stå i slag och flytta bonden i stället, så han insisterade på att få spela in när Ekenberg gjorde sitt vinstdrag. Så man fick ta om det igen, och när inslaget kom så var det enda tittarna fick se en hand som flyttade en bonde ett steg framåt...

Kleimark
#274 Skrivet: 20 Nov 2014 17:34

Citerar: HäälgeJunior, #272:
Du kan ha rätt HSK_Andreas,men jag inbillar mig att schacket var roligare innan det blev så sönderstuderat..

Sönderstuderat? Det är förmodligen en utveckling framåt att få en mer objektiv analys av schackpositioner.

HäälgeJunior
Medlem
#275 Skrivet: 20 Nov 2014 17:38

Citerar: Kleimark, #274:
Sönderstuderat? Det är förmodligen en utveckling framåt att få en mer objektiv analys av schackpositioner.

Håller inte med dig..

Kleimark
#276 Skrivet: 20 Nov 2014 17:43

Oavsett ämne, så är det sällan eller aldrig bättre att ha mindre kunskap om ämnet.

Liketlever
Medlem
#277 Skrivet: 20 Nov 2014 19:30

Tre remier till och sen är det klart. Magnus verkar ha kontroll. Håller med er om att det är dötrist (men såklart imponerande också).

sture_lindberg
Medlem
#278 Skrivet: 20 Nov 2014 22:14

Citerar: Liketlever, #277:
Håller med er om att det är dötrist (men såklart imponerande också).

Det gäller ju VM-titeln.

Då måste ju Magnus själv få bestämma hur han vill spela sina partier.

Finns väl inte den minsta anledning att spela "publikvänligt "...

Liketlever
Medlem
#279 Skrivet: 20 Nov 2014 22:19

Såklart gör han rätt om han vinner.

Kleimark
#280 Skrivet: 20 Nov 2014 22:20

Citerar: Liketlever, #279:
Såklart gör han rätt om han vinner.

Han gör rätt även om han inte vinner.

Liketlever
Medlem
#281 Skrivet: 20 Nov 2014 22:27

Utveckla.

sture_lindberg
Medlem
#282 Skrivet: 20 Nov 2014 22:28

Citerar: Liketlever, #281:
Utveckla.

Han gör vad han anser vara det bästa..

Liketlever
Medlem
#283 Skrivet: 20 Nov 2014 22:36

Det förstår jag.

Kleimark
#284 Skrivet: 20 Nov 2014 22:41

Det var precis det jag avsåg, så bra svar Sture.

sture_lindberg
Medlem
#285 Skrivet: 20 Nov 2014 22:42 - Redigerad av: sture_lindberg

Liketlever
Medlem
#286 Skrivet: 20 Nov 2014 22:52

Helt meningslös diskussion. Jag går och lägger mig.

sture_lindberg
Medlem
#287 Skrivet: 20 Nov 2014 22:53

Tycker jag du ska göra...

Leifur
Medlem
#288 Skrivet: 21 Nov 2014 00:57

Heder åt Magnus Carlsen som sa som det var: "Det var ett skamligt kort schackparti"

Svedjeholmen
Medlem
#289 Skrivet: 21 Nov 2014 01:33

Hur står det? Leder norsken med en pinne?

sture_lindberg
Medlem
#290 Skrivet: 21 Nov 2014 01:35

5-4

Kleimark
#291 Skrivet: 21 Nov 2014 01:42

I morgon står det 5 - 5 och endast två partier kvar.

sture_lindberg
Medlem
#292 Skrivet: 21 Nov 2014 02:55

nja står 5,5-4,5 tror jag

Leifur
Medlem
#293 Skrivet: 21 Nov 2014 04:50

Citerar: G_arvid, #261:
Det är ju världens två främsta spelare som möts och det är begripligt att fokus ligger på att vinna matchen och vm-titeln. Att de ska spela för att tjusa publiken är nog lite mycket begärt.

Jag tror du missat en poäng G_arvid. De två VM-spelarna Carlsen och Anand ska visst tillfredsställa publikens förväntningar, men det stannar inte vid det utan FIDE och alla sponsorer förväntar sig också valuta för pengarna.
Carslen och Anand spelar inte denna match för sig själva, ansvaret för spelarna är mycket större än så. FIDE äger varumärket Schack-VM och betalar stora summor till de två spelarna. I dessa summor ligger inbakat förväntningar om att matchen ska gynna schacket i stort.
Till och med i Norge är folk besvikna på spelet. Det räcker inte att Magnus vinner, de vill se "blod" i den här kampen. Folk i Norge tar ledigt från jobbet, planerar sina dagar och offrar massor av timmar för att se en "blodig kamp" på schackbrädet. De vill se Magnus golva Anand ett antal gånger innan han sedan knockar honom.

G_arvid
Medlem
#294 Skrivet: 21 Nov 2014 06:44 - Redigerad av: G_arvid

Citerar: Leifur, #293:
De två VM-spelarna Carlsen och Anand ska visst tillfredsställa publikens förväntningar, men det stannar inte vid det utan FIDE och alla sponsorer förväntar sig också valuta för pengarna.

Ja, kanske det, men jag tror fortfarande att spelarna hellre vill vinna vm-titeln än odödlighet. Man ska inte vänta sig att de riskerar vm-titeln för att ge sig in på tvivelaktiga angrepp som de inte själva tror på.
Till och med i Norge är folk besvikna på spelet.

Än mer besvikna skulle de nog bli om Magnus förlorar matchen.
Folk i Norge tar ledigt från jobbet, planerar sina dagar och offrar massor av timmar för att se en "blodig kamp" på schackbrädet. De vill se Magnus golva Anand ett antal gånger innan han sedan knockar honom.

Tja...meningarna härinne är ju delade och det får man anta är fallet i Norge också. Och DET tycker jag definitivt är för mycket begärt av Anand - att han går den norska publiken till mötes till den grad att han frivilligt låter sig golvas och bli utslagen.

aljechinsson27
Medlem
#295 Skrivet: 21 Nov 2014 07:11

Inte nog med att Magnus spelar tråkigt fegspel,när han inte försöker vinna som vit. Han tar en enorm risk också i det att Anand har två vita kvar.

Leifur
Medlem
#296 Skrivet: 21 Nov 2014 07:51

I dag måste det bara bli angreppsspel från Anands sida, han kan inte vänta till sista partiet. Jag förväntar mig det oväntade. Det är i dag vi får se vilken av dem som förberett sig bäst.

mattias
Medlem
#297 Skrivet: 21 Nov 2014 08:44

Tråkigt fegspel finns kanske på vår nivå. För A och M tror jag de vill vinna matchen till varje pris.

aljechinsson27
Medlem
#298 Skrivet: 21 Nov 2014 08:50 - Redigerad av: aljechinsson27

Jag hade inte kritiserat Magnus spel om han hade varit 2 poäng över nu. Men som det är nu tar han en stor risk med Anands två vita kvar. Och oavsett, när det är 3 partier kvar är det för tidigt att lägga sig på försvar. Man kan jämföra med Italiens landslag som alltid lägger sig på förvar när de leder med 1 mål mot jämnstarka motståndare. Hur många gånger har det inte straffat sig?

mugabe
Medlem
#299 Skrivet: 21 Nov 2014 09:30

Jag tror inte att Carlsen spelade för remi från början igår. Han blev dock överrumplad (igen) av Anands öppning, och tog remischackarna eftersom han skulle komma sämre i alla andra varianter. Blir intressant idag, hur som helst.

Leifur
Medlem
#300 Skrivet: 21 Nov 2014 12:01

Citerar: mattias, #297:
Tråkigt fegspel finns kanske på vår nivå. För A och M tror jag de vill vinna matchen till varje pris.

När rädslan för att förlora är större än viljan att vinna är risken mycket stor att partiet blir tråkigt.
I dag vill jag se lite stake från framförallt Anand som spelar med de vita pjäserna.

<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!