Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / VM i schack 2014
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 11 . 12 . >>
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#241 Skrivet: 18 Nov 2014 14:33

Partiet ser ut att gå mot remi..Magnus ett steg närmare att vinna !

Landroval
Medlem
#242 Skrivet: 18 Nov 2014 15:33

Remi där. Var väl aldrig nära annat i detta parti

sture_lindberg
Medlem
#243 Skrivet: 18 Nov 2014 19:31

Nej Magnus har full koll på detta

mugabe
Medlem
#244 Skrivet: 18 Nov 2014 22:04

Citerar: LuleErik, #65:
Kolla in Daniel Kings sammanfattningar av partierna.De finns på youtube.

Jag följer alltid GM King, utmärkta analyser. Jag kan också tipsa om Chessnetwork, också på Youtube. Han analyserar alltid hela partierna, inklusive öppningen, vilket gör dem längre än Kings, men minst lika bra.

www.youtube.com/user/ChessNetwork

Leifur
Medlem
#245 Skrivet: 18 Nov 2014 22:28

Citerar: mugabe, #244:
Jag följer alltid GM King, utmärkta analyser. Jag kan också tipsa om Chessnetwork, också på Youtube. Han analyserar alltid hela partierna, inklusive öppningen, vilket gör dem längre än Kings, men minst lika bra.

www.youtube.com/user/ChessNetwork

Bra tips, och bra analys.
Man tackar..!

LuleErik
Medlem
#246 Skrivet: 19 Nov 2014 08:47

Tack för tipset om Chessnetwork.

Leifur
Medlem
#247 Skrivet: 20 Nov 2014 13:31

Berlinförsvaret igen.!
Det här är inte roligt för oss som hoppats på komplikationer och spännande nyheter.

Kleimark
#248 Skrivet: 20 Nov 2014 13:37

Å andra sidan är det desto roligare för oss som gillar Berlinförsvaret.

Leifur
Medlem
#249 Skrivet: 20 Nov 2014 13:39

Nej fy, det känns ungefär som när man vaknar upp dagen efter, tar en klunk av en avslagen öl och märker att någon fimpat i burken.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#250 Skrivet: 20 Nov 2014 13:57 - Redigerad av: Nisse_i_Högdalen

Citerar: Leifur, #249:
Nej fy, det känns ungefär som när man vaknar upp dagen efter, tar en klunk av en avslagen öl och märker att någon fimpat i burken.

Det var en målande beskrivning av din känsla, men som det ofta är, inte med någon särskilt stor respekt för människor med andra preferenser än dina egna. Jag undrar om du sagt detsamma om det hade varit i köttvärlden.

Det är fascinerande att människor som skriver på nätet uppfattar det som att läsarna inte skall behandlas med samma hänsyn som man gör i verkliga möten. På så sätt kanske jag kan vidga mina horisonter och gå utanför min bekvämlighetszon.

För min del glädjer jag mig åt att de som gillar Berlinförsvaret nu får sitt lystmäte och att jag får lära mig att tänka så som man måste i den här typen av ställningar.

aljechinsson27
Medlem
#251 Skrivet: 20 Nov 2014 13:57 - Redigerad av: aljechinsson27

Skakkprpaganda?

Leifur
Medlem
#252 Skrivet: 20 Nov 2014 14:05

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #250:
Det var en målande beskrivning av din känsla, men som det ofta är, inte med någon särskilt stor respekt för människor med andra preferenser än dina egna. Jag undrar om du sagt detsamma om det hade varit i köttvärlden.

Vad menar du med detta?
Jag beskriver min känsla inför öppningsvalet och det tråkiga spelet.

Leifur
Medlem
#253 Skrivet: 20 Nov 2014 14:10

Var finner jag kampen, komplikationerna och de häftiga nyheterna i denna schackmatch? Denna VM-kamp är en stor besvikelse!

Leifur
Medlem
#254 Skrivet: 20 Nov 2014 14:12

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #250:
men som det ofta är, inte med någon särskilt stor respekt för människor med andra preferenser än dina egna.

Förklara vad du menar med detta påhopp!

mugabe
Medlem
#255 Skrivet: 20 Nov 2014 14:19

Stor besvikelse, dagens parti.

Cederblad73
Medlem
#256 Skrivet: 20 Nov 2014 14:21

Ska det redan bli remi?

aljechinsson27
Medlem
#257 Skrivet: 20 Nov 2014 14:25

Ja, jag håller fullständigt med dig, Leifur. Det här spelet kan mycket väl straffa sig för Magnus. Jag håller på Anand nu. Sådant här fegspel ska man inte bli världsmästare, sedan kan ju ni som gillar det här röra runt i havregrynen tills gröten är klar, eller varför inte käka så många ostfrallor så att det jäser i magen.

Leifur
Medlem
#258 Skrivet: 20 Nov 2014 14:32

Det bästa nu är att Anand spelar vit i nästa parti och i det sista partiet.
Nu hoppas jag på att Anand bjuder upp till attackspel och skakar om Magnus.

sture_lindberg
Medlem
#259 Skrivet: 20 Nov 2014 14:52

Magnus kom ju ännu närmare de 6,5 poäng han behöver efter denna remi.
Han är en bra strateg också
Behöver nu ta 1,5 för att behålla sin världsmästartitel ,på de 3 sista partierna.
Vilket jag tror han klarar galant.

aljechinsson27
Medlem
#260 Skrivet: 20 Nov 2014 15:16

Är det för att du tippat honom som du gillar hans spel, Sture? Eller av estetik? Jag hoppas att han förlorar och aldrig tar tillbaka titeln.

G_arvid
Medlem
#261 Skrivet: 20 Nov 2014 15:18

En närliggande orsak till att det inte blir blixtrande kombinationer är att det helt enkelt inte går. Det finns som bekant inte bara angrepp utan också ett försvar mot detta angrepp. När det gäller partier som dessa har jag känslan av att betrakta ett isberg - det mesta ligger dolt under ytan. Kombinationerna och angreppen som inte gick att spela för att de strandade på starkt försvar och innebar för stora risker. Jag tycker det är naturligt att Carlsen avstår från riskabla angrepp när han leder matchen. Det är ju världens två främsta spelare som möts och det är begripligt att fokus ligger på att vinna matchen och vm-titeln. Att de ska spela för att tjusa publiken är nog lite mycket begärt.

aljechinsson27
Medlem
#262 Skrivet: 20 Nov 2014 15:29

G-arvid, det finns inte ett schackspel att köpa i Norge. Tycker du att han inspirerar unga tjejer och killar att gå med i klubbar med det här spelet. Han har ju visat myriader av gånger att han förmodligen är den bästa angreppsspelaren just nu. Det brukar ju heta att när du är vit: Spela på vinst. Som svart remi. Han har ju redan förlorat ett svart.

Leifur
Medlem
#263 Skrivet: 20 Nov 2014 15:30

Citerar: G_arvid, #261:
Att de ska spela för att tjusa publiken är nog lite mycket begärt.

Då är jag rädd att schack kommer att bli lika intressant som brottning där allt handlar om att låsa sin motståndare.
Hur ska intresset för spelet kunna upprätthållas eller ännu hellre öka med denna tråkiga match. Endast de redan schackfrälsta kan ju tycka att det här är spännande.
Om spelarna struntar helt i publiken och endast ser till titeln kommer de att "skjuta sig själv i foten".

G_arvid
Medlem
#264 Skrivet: 20 Nov 2014 15:55

Citerar: Leifur, #263:
Om spelarna struntar helt i publiken och endast ser till titeln kommer de att "skjuta sig själv i foten".

Men finns det någon schackspelare som "spelar för publiken" på den här nivån eller överhuvudtaget? Inte ens de mest odödliga skönhetspartierna har spelats med tanke på publiken utan för att ställningen gjorde geniala drag möjliga.

sture_lindberg
Medlem
#265 Skrivet: 20 Nov 2014 16:03

Citerar: G_arvid, #264:
Men finns det någon schackspelare som "spelar för publiken" på den här nivån eller överhuvudtaget? Inte ens de mest odödliga skönhetspartierna har spelats med tanke på publiken utan för att ställningen gjorde geniala drag möjliga.

Klart det är så..

aljechinsson27
Medlem
#266 Skrivet: 20 Nov 2014 16:05

Men G_arvid. För att någon ska vinna krävs det ju att någon gör ett misstag. Varför satsar inte Magnus på 1.d4? Det är ju nästan alltid så att vit kan kosta på sig ett litet fel och ändå vinna. Med de prissummorna vi har i dagens schack borde det gå före att ge publiken något istället för att kommas ihåg som den som aldrig spände bågen. Annars kan vi som Leifur sa se på brottning.

aljechinsson27
Medlem
#267 Skrivet: 20 Nov 2014 16:06

Det ska ståatt vit kan kosta på sig ett litet fel och hålla remi.

sture_lindberg
Medlem
#268 Skrivet: 20 Nov 2014 16:08

Citerar: aljechinsson27, #260:
Är det för att du tippat honom som du gillar hans spel, Sture? Eller av estetik? Jag hoppas att han förlorar och aldrig tar tillbaka titeln.

Jag gillar slutspel,speciellt långa.Och det gör Magnus också.
.Det är därför jag gillar hans spelstil .
Dessutom tänker jag att det kan inspirera schacket här i Sverige om det finns en norsk världsmästare
.Skulle nog inte inspirera lika mycket om det blev en Indisk världsmästare.

Så det finns 2 anledningar till varför jag håller på Magnus.

G_arvid
Medlem
#269 Skrivet: 20 Nov 2014 16:21 - Redigerad av: G_arvid

Jämför man med den tidigare matchen så hade vi tre vinstpartier och sex remier efter nio ronder. Precis som nu. Jag menar att skillnaden mot den matchen är att Anand spelar bättre den här gången.

HäälgeJunior
Medlem
#270 Skrivet: 20 Nov 2014 16:40 - Redigerad av: HäälgeJunior

Jag tycker att schacket är dött Dom går in i sina öppnings förberedelser,sen så är det dragupprepning...nä fy vad tråkigt..

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 11 . 12 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!