Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / När smakar 2 vunna partier bäst
<< . 1 . 2 .
Författare Meddelande
LNO1
Medlem
#31 Skrivet: 18 Okt 2014 09:13

Jag kan även anmäla mig som frivillig avdömare av samtliga partier här på SO, och om ni inte vill ge mig det förtroendet, kan det räcka med att jag avdömer mine egna partier.

aljechinsson27
Medlem
#32 Skrivet: 18 Okt 2014 09:17

Det var väldans vad tråden engagerar. Men det är i alla fall bra med ärlighet.

G_arvid
Medlem
#33 Skrivet: 18 Okt 2014 09:52

Personliga fiender tror jag inte jag har, men visst finns det människor man finner mer eller mindre sympatiska. Då jag var yngre förlorade jag nästan undantagslöst mot sådana spelare om det var någorlunda jämnt mellan oss i spelstyrka. Det pratas ibland om att folk spelar bäst när de är arga, och det har jag svårt att förstå. Att vara fokuserad och beslutsam är bra men att vara upprörd och känslomässigt engagerad är förödande för min del. Så småningom fann jag mitt beteende ologiskt och irrationellt, för i grunden bygger det ju på en tro att ju bättre schackspelare man är, ju mer sympatisk är man och att man ska kunna "straffa" ett osympatiskt beteende genom att vinna i schack. Det är ju inte så, varken i schackets värld eller ute i samhället att de mest framgångsrika behöver vara de mest sympatiska. Så jag har efterhand tränat mig på att hålla händelserna på schackbrädet separerade från de utanför brädet och tycker faktiskt att en viss förbättring har skett.

G_arvid
Medlem
#34 Skrivet: 18 Okt 2014 10:04

Citerar: LNO1, #29:
Alldeles utmärkt idé ! Men varför inte redan vid + 1.10 ? Det vet ju alla hur det går till att vinna med merbonde... Man ska inte vara för generös.

Se, det här var en ny och fräsch diskussion som jag inte har sett förut... Och för mig som har varit med om att spela bort partier där jag stått på klar vinst vore det utmärkt om datorn klarade av den saken.

aljechinsson27
Medlem
#35 Skrivet: 18 Okt 2014 10:16

Det kan vara vinst +1.10 eller förlust, alltefter ställning. Själv tänker jag hålla mig utanför dator/motordiskussioner eftersom det är varning på det.

jimpan
Moderator
#36 Skrivet: 18 Okt 2014 11:26

Ingen dator/motor diskussion - vi håller oss till trådämnet!

LNO1
Medlem
#37 Skrivet: 18 Okt 2014 11:35

Citerar: jimpan, #36:

Ber ödmjukast om att få protestera... Jag erbjöd bara mina tjänster som mänsklig avdömare av partier, men jag böjer mig naturligtvis för moderatorns beslut

jimpan
Moderator
#38 Skrivet: 18 Okt 2014 11:38

Citerar: LNO1, #37:
Ber ödmjukast om att få protestera... Jag erbjöd bara mina tjänster som mänsklig avdömare av partier, men jag böjer mig naturligtvis för moderatorns beslut

Din protest är noterad

G_arvid
Medlem
#39 Skrivet: 18 Okt 2014 11:44

Härinne tycker jag det känns bäst att vinna mot en jag misstänker använder <CENSUR>

poesimannen
Medlem
#40 Skrivet: 18 Okt 2014 11:51

Det smakar bäst att vinna 2 partier när man har pressen på sig att göra det.

Kleimark
#41 Skrivet: 18 Okt 2014 11:51

Citerar: jimpan, #36:

G_arvid
Medlem
#42 Skrivet: 18 Okt 2014 11:59

Jag tycker dock man kan diskutera vad som avses med <CENSUR>-diskussion. Tydligen räcker det med att ordet <CENSUR> förekommer i inläggen. Många andra ord har använts utan att diskussionen därför kan sägas ha handlat om dessa andra ord.

jimpan
Moderator
#43 Skrivet: 18 Okt 2014 12:06

Vill inte ha <CENSUR>-diskussionen - vi vet vart den leder...V v o håll er till trådämnet. Gillar inte att varna medlemmar utan tror det hörsammas om jag ber er....

HSK_Andreas
Moderator
#44 Skrivet: 18 Okt 2014 13:17

Två vunna partier när man dubbelrond på annan ort i allsvenskan brukar sitta bra.

Seger mot någon man har haft svårt för innan (schackligt).

Seger mot någon man finner osympatisk.

Seger med ett välspelat parti, även om andra segrar också tacksamt tas emot.

Svedjeholmen
Medlem
#45 Skrivet: 18 Okt 2014 14:52

Själv är jag mycket nöjd när jag lyckas vinna 2 partier i rad, det händer i så ofta...

Den_sorte_slyngel
Medlem
#46 Skrivet: 18 Okt 2014 19:27

Härlig självdistans du har Svedjeholmen.

Kleimark
#47 Skrivet: 18 Okt 2014 19:28

Sällan man ser detta.

rodel
Medlem
#48 Skrivet: 18 Okt 2014 23:11

2 raka vinster känns som bäst när man tidigare gjort som sämst i från sig

aljechinsson27
Medlem
#49 Skrivet: 19 Okt 2014 10:06

Två raka vinster känns också som bäst när motståndaren innan partierna varit kaxig och dömt ut en med att man inte har en chans...

LNO1
Medlem
#50 Skrivet: 20 Okt 2014 14:26

Citerar: aljechinsson27, #49:
Två raka vinster känns också som bäst när motståndaren innan partierna varit kaxig och dömt ut en med att man inte har en chans

Det förstår jag verkligen, även om jag själv är dålig på att utnyttja sådant som tändvätska. Det är snarare så att spellusten försvinner lite då. En klar brist hos mig alltså.

G_arvid
Medlem
#51 Skrivet: 21 Okt 2014 10:47 - Redigerad av: G_arvid

Citerar: LNO1, #50:
Det förstår jag verkligen, även om jag själv är dålig på att utnyttja sådant som tändvätska. Det är snarare så att spellusten försvinner lite då.

Personligen gillar jag verkligen att höra sådant innan ett parti. Det lägger all press på min motståndare som måste spela för att inte behöva äta upp sina uttalanden och alltså inte kan anpassa sitt spel efter vad som händer på schackbrädet. För många herrans år sedan när jag spelade i ett annat förbund brukade vi möta en grannklubb varje år i lagblixt. Och flera gånger kom jag till deras klubblokal trött efter arbetet och inte riktigt på humör. Men efter att ha hört deras ledare uttala sig om våra chanser (som alltså inte var stora enligt honom) tände jag alltid till ordentligt och var ofta bäst poängplockare i vårt lag.

rodel
Medlem
#52 Skrivet: 22 Okt 2014 19:46

Nät laget har 2 hemvändande nyförvärv och båda vinner sina första seriematcher!

Kleimark
#53 Skrivet: 22 Okt 2014 19:59

Grattis!

Vi glömmer den matchen och satsar på att vinna resten!

rodel
Medlem
#54 Skrivet: 22 Okt 2014 22:00

Tack,
vi hade bra flyt och gjorde en bra match efter våra förutsättningar. Ni kommer igen förstås.
Håkan

<< . 1 . 2 .
Du måste logga in för att kunna posta!