Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / När smakar 2 vunna partier bäst
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
aljechinsson27
Medlem
#1 Skrivet: 16 Okt 2014 17:15

Personligen tycker jag att oliven på martinin är när man möter en spelare som är ens värste fiende inser att han står så dåligt att det är bäst att kapitulera. Jag tror inte att jag är den enda som tycker så.

Den_sorte_slyngel
Medlem
#2 Skrivet: 16 Okt 2014 20:27

Vad innefattas i "värsta fiende"? Inblandas personlig prestige vill inte jag vara med. Dock kanske vanligt på nivåer över min blygsamma spelstyrka...?

aljechinsson27
Medlem
#3 Skrivet: 16 Okt 2014 20:46

Det är fritt för den som vill kommentera, även du. Det finns säkert 1 miljon andra skäl. I övrigt kan jag inte säga mer än att jag menar vad som står, mer kan och vill jag inte säga.

Kleimark
#4 Skrivet: 16 Okt 2014 20:52

Själv har jag inga fiender, så det är totalt osmakligt och främmande för mig.

Svedjeholmen
Medlem
#5 Skrivet: 16 Okt 2014 21:41

Efter en virre...

Kleimark
#6 Skrivet: 16 Okt 2014 21:59

Efter en banan...

sture_lindberg
Medlem
#7 Skrivet: 16 Okt 2014 22:32

Jag har inte så värst många schackspelare som jag jag har som fiender,,Hur ska jag då göra ?

chessexplorer
Medlem
#8 Skrivet: 17 Okt 2014 00:05

Citerar: sture_lindberg, #7:
Jag har inte så värst många schackspelare som jag jag har som fiender,,Hur ska jag då göra ?

Det låter nästan som du tycker du behöver fler, men jag tror det är överskattat...

sture_lindberg
Medlem
#9 Skrivet: 17 Okt 2014 01:01

LNO1
Medlem
#10 Skrivet: 17 Okt 2014 09:50

Citerar: Den_sorte_slyngel, #2:
Inblandas personlig prestige vill inte jag vara med

Mycket klokt! Men det är så i livet att man kan inte älska alla. Själv har jag haft det väldigt svårt att möta personer jag av en eller anledning finner osympatiska, men det talar knappast till min fördel att jag låter mig påverkas av detta. Om jag sedan vunnit mot den personen, så har det inte funnits någon segerns sötma att hämta där. Bästa vinsterna har varit segdragna hårda fighter, men på senare år har jag försökt att se bortom resultaten och även uppskatta förlusterna, speciellt om det varit intressanta partier, eller om jag har kunnat hämta någon lärdom från mina misstag. Att segra är verkligen inte allt. Någon ärkefiende tror jag inte jag har dock, och jag hoppas slippa uppleva det framgent.

G_arvid
Medlem
#11 Skrivet: 17 Okt 2014 10:18 - Redigerad av: G_arvid

Citerar: LNO1, #10:
Men det är så i livet att man kan inte älska alla. Själv har jag haft det väldigt svårt att möta personer jag av en eller anledning finner osympatiska

Osympatiska personer är en sak, men "fiende" är ett mycket starkare ord. Vad jag vet har jag inte ens någon personlig ovän, inte bland schackspelare heller. Kanske är detta inte helt positivt - jag anses för beskedlig för att det ska vara mödan värt att bli ovän med mig. Kan förstås också vara så att jag retar gallfeber på folk utan att vara medveten om det. Dessutom är det så med de flesta schackspelare man möter att man känner dem inte närmare utanför schackbrädet.

G_arvid
Medlem
#12 Skrivet: 17 Okt 2014 10:23

Citerar: LNO1, #10:
Själv har jag haft det väldigt svårt att möta personer jag av en eller anledning finner osympatiska, men det talar knappast till min fördel att jag låter mig påverkas av detta.

Jag har faktiskt hört sägas det samma om Ståhlberg, om det kan vara en tröst.

Pulversläckaren
Medlem
#13 Skrivet: 17 Okt 2014 12:23

Hvergang!

crashbird
Medlem
#14 Skrivet: 17 Okt 2014 12:26

Måste säga att de tillfällen då jag kunnat dra på munnen åt en seger har varit de gånger man har vunnit över riktigt dåliga förlorare, som kan skicka ett surt meddelande efter att partiet är avslutat.

Samtidigt kan jag förstå att vissa kan tycka det är skönt att vinna över mig, då jag har en oerhörd förmåga att inte ge upp mina partier. Så om någon suttit någon dag extra mot mig än nödvändigt på sO så kan man förstå deras lättnad.

Svedjeholmen
Medlem
#15 Skrivet: 17 Okt 2014 17:04

När smakar 2 vunna partier bäst? Vi hade en schackledare på ungdomsschacket som sällan vann så vi skojade med honom om att skriva en schackbok med titeln: MITT VINSTPARTI

Kleimark
#16 Skrivet: 17 Okt 2014 17:14

Mitt vinstparti mot Svedjeholmen hade varit bättre.

tornado
Medlem
#17 Skrivet: 17 Okt 2014 17:25

Citerar: Svedjeholmen, #15:
När smakar 2 vunna partier bäst?

När man slagit en besserwisser

rodel
Medlem
#18 Skrivet: 17 Okt 2014 19:16

Hvergang! !!!

Kleimark
#19 Skrivet: 17 Okt 2014 19:17

Inte bara två partier, utan åtta vunna partier kommer att smaka väldigt gott på söndag.

rodel
Medlem
#20 Skrivet: 17 Okt 2014 19:19

Hej
Absolut! Det ser vi fram emot!
Håkan

aljechinsson27
Medlem
#21 Skrivet: 17 Okt 2014 19:34

Slår man inte åtta, så varför inte slå en sjua????

HSK_Andreas
Moderator
#22 Skrivet: 17 Okt 2014 21:56

Citerar: Kleimark, #19:
Inte bara två partier, utan åtta vunna partier kommer att smaka väldigt gott på söndag.

Påminner om vad jag hörde från en annan klubb...
8-0 är inte vårt drömresultat. 7-1 med förlust för X är bättre...

X var en duktig spelare, men inte världens mest sympatiske person.

rodel
Medlem
#23 Skrivet: 17 Okt 2014 22:01

Jag har en annan historia jag hörde från min ungdom. En något excentrisk spelare hade spelat serie, och gick frågan från en klubbkamrat hur det gick. Svaret blev det gick åt skogen.
-Jaså vad synd. Vad blev det för siffror.
- Vi vann med 7-1!

gubbengrå
Medlem
#24 Skrivet: 18 Okt 2014 08:08

Citerar: aljechinsson27, #1:
Inblandas personlig prestige vill inte jag vara med

Håller med.

De roligaste vinsterna för mig är när samspelet mellan pjäserna plötsligt fungerar så pass att jag blir överraskad:" Å tusan! så det går verkligen att spela på det här sättet? Det hade jag ingen aning om!" Sådant händer ibland, och det är alltid lika välkommet när det händer. men det är inte precis något som som man är bortskämd med, förstås.

I själva verket tror jag att det inte händer föränn jag upplevt en tids stagnation och inte förstår varför jag inte kommer någonstans i mina till synes kraftlösa försok att förstå spelet.

Tyvärr är inte jag heller förskonad från att ge mig hän åt föraktfulla omdömen till följd av dålig personkemi. Men när jag tiden gett mig distans till friktionen, tycker jag att min småaktiga vrånghet inte inte är logiskt hållbar.

Folk är inte lika, och i den mån man är beroende av varandra, så får man försöka dra jämt så gott det går.

LNO1
Medlem
#25 Skrivet: 18 Okt 2014 08:30

Citerar: gubbengrå, #24:
Men när jag tiden gett mig distans till friktionen, tycker jag att min småaktiga vrånghet inte inte är logiskt hållbar.

Folk är inte lika, och i den mån man är beroende av varandra, så får man försöka dra jämt så gott det går.

Det är bara att försöka ta lärdom från Gubbengrås ord här. I schack, och all annan mänsklig aktivitet man är involverad i.

LNO1
Medlem
#26 Skrivet: 18 Okt 2014 08:48 - Redigerad av: LNO1

Citerar: crashbird, #14:
Samtidigt kan jag förstå att vissa kan tycka det är skönt att vinna över mig, då jag har en oerhörd förmåga att inte ge upp mina partier. Så om någon suttit någon dag extra mot mig än nödvändigt på sO så kan man förstå deras lättnad.

Jag både hoppas och tror att din kampvilja lönar sig emellanåt. Envishet måste ingå i en schackspelares arsenal. Om folk sen retar sig på dig för det, är det faktiskt enbart deras eget problem, och om de lider av det, borde tiga still

rodel
Medlem
#27 Skrivet: 18 Okt 2014 08:59

Tycker att det är alltför många spelare som inte ger upp i tid här på SO. Men, vars o ens val.

gubbengrå
Medlem
#28 Skrivet: 18 Okt 2014 09:05 - Redigerad av: gubbengrå

Det skulle nog gå att införa någon slags datamekanism som automatiskt stänger av partiet och förklarar någon som vinnare när ett program som följer partiet kommit upp i tex +-2.0. Det blir kanske dyrt? - eller finns det billga alternativ?

LNO1
Medlem
#29 Skrivet: 18 Okt 2014 09:10

Citerar: gubbengrå, #28:
Det skulle nog gå att införa någon slags datamekanism som automatiskt stånger av partiet och förklarar någon som vinnare när ett program som förljer partiet kommit upp i tex +-2.0.

Alldeles utmärkt idé ! Men varför inte redan vid + 1.10 ? Det vet ju alla hur det går till att vinna med merbonde... Man ska inte vara för generös.

gubbengrå
Medlem
#30 Skrivet: 18 Okt 2014 09:12 - Redigerad av: gubbengrå

Man kunde ju ha en diskussion om var gränsen skall gå för varje turnering? Tänk så roliga diskussioner det kunde bli...

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!