Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Bli bättre på schack..
Författare Meddelande
Den_sorte_slyngel
Medlem
#1 Skrivet: 11 Okt 2014 18:15

Ponera att en individ vill förbättra sin spelstyrka. Det försöker hen göra genom att spela frekvent på en sajt som denna. Vederbörande gör framsteg men tycker att det går ack så långsamt. Vad göra?

Kleimark
#2 Skrivet: 11 Okt 2014 18:15

Vilken nivå håller vederbörande?

Den_sorte_slyngel
Medlem
#3 Skrivet: 11 Okt 2014 18:21

Vederbörande kan i sina bästa stunder utmana en sådan som Kleimark.

gubbengrå
Medlem
#4 Skrivet: 11 Okt 2014 18:26 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: Den_sorte_slyngel, #1:
Vad göra?

1.) Diskutera problemen med en jämnstark likasinnad spelare.
2,) Analysera egna partier ensam, med nämda kompis och med dator.
3.) Studera klassiker och de moderna mästarna.
4.) Praktisera tålamod: Allting kommer till den som kan vänta.

aljechinsson27
Medlem
#5 Skrivet: 11 Okt 2014 18:33

Jag tycker att man kan förbättra sina framsteg på olika sätt, men det som är pri 1 är att ta ett parti med en passande spelare, beroende på vilken spelstyrka man har, alltså en spelare som är så bra att man förstår det mesta av varför hen spelar som den gör. Och långsamt gå igenom partiet drag för drag. Det finns många andra metoder också men jag tycker att den är den bästa.

Den_sorte_slyngel
Medlem
#6 Skrivet: 11 Okt 2014 18:36

Men gubbengrå; Har man ambitioner på en en ökad spelstyrka faller väl punkt 1 och delvis punkt 2 bort direkt. Vad gäller punkt 3; hur anser du att studierna skulle gå till? Ska man sätta sig med ett bräde och spela igenom diverse klassiska partier från olika tidsepoker? Punkt 4; sant, men det finns alltid alternativa vägar att gå.

Kleimark
#7 Skrivet: 11 Okt 2014 19:20

Angående klassiker, så är det en bra metod, som har föreslagits av kända tränare som exempelvis Mark Dvoretsky.

sture_lindberg
Medlem
#8 Skrivet: 11 Okt 2014 19:42

Citerar: Den_sorte_slyngel, #1:
Ponera att en individ vill förbättra sin spelstyrka. Det försöker hen göra genom att spela frekvent på en sajt som denna. Vederbörande gör framsteg men tycker att det går ack så långsamt. Vad göra?

Gå med i en schackklubb.Lovar att du kommer att bli klart mycket bättre på bara några månader.

Martin.Lokander
Medlem
#9 Skrivet: 11 Okt 2014 19:48

Kombinationer.

sture_lindberg
Medlem
#10 Skrivet: 11 Okt 2014 19:52

Citerar: Martin.Lokander, #9:
Kombinationer.

Och var få tag i dessa kombinationer..Köpa böcker ?

Martin.Lokander
Medlem
#11 Skrivet: 11 Okt 2014 19:53

Böcker, häften, hemsidor som chess.com eller chesstempo osv.

sture_lindberg
Medlem
#12 Skrivet: 11 Okt 2014 19:59

Låter bra !
Men hur veta vilka kombinationer som är lämpliga för en själv..?

Det är ju inte så bra om de är för svåra--eller för lätta.

Martin.Lokander
Medlem
#13 Skrivet: 11 Okt 2014 20:01

De kan aldrig bli för lätta. Ibland roar jag mig med att lösa problem med matt i 1 drag.

Leifur
Medlem
#14 Skrivet: 11 Okt 2014 20:07

Som med allt annat man vill bli bättre på så behöver man träna. Och man bör lägga upp en träningsplan.
Träningsmaterial finns det gott om i form av filmer på YouTube, böcker mm..
Bäst är förstås en personlig tränare, men de växer inte på träd precis.

Martin.Lokander
Medlem
#15 Skrivet: 11 Okt 2014 20:11

Så kan det vara. Är nog en individuell fråga hur man gör med upplägg och hur man lär sig bäst.
Själv har jag aldrig haft en träningsplan och aldrig gillat Youtube-videor.
Personlig tränare har jag provat men det passade inte mig. Utvecklades snabbare utan personlig tränare.

sture_lindberg
Medlem
#16 Skrivet: 11 Okt 2014 20:13

Men tror du inte då att de flesta blir bättre om de går med i en klubb Martin ?

Martin.Lokander
Medlem
#17 Skrivet: 11 Okt 2014 20:15

Jo absolut. Spela mycket och kombinationer. Framförallt spela mycket. Snittade runt 140-150 långpartier om året när jag var som mest aktiv. Numera ligger jag runt 110-120.

sture_lindberg
Medlem
#18 Skrivet: 11 Okt 2014 20:17

Ok ,jag ligger på mellan 40-50 partier om året..men jag har ju inte så stora målsättningar

gubbengrå
Medlem
#19 Skrivet: 11 Okt 2014 20:20

Citerar: Den_sorte_slyngel, #6:
Men gubbengrå; Har man ambitioner på en en ökad spelstyrka faller väl punkt 1 och delvis punkt 2 bort direkt.

Du menar att eftersom vederbörande satsar hårt. så kommer han att växa ifrån kompisen? Sånt kan hända, men om ni har samma inställning, så kan ni nog hålla jämna steg ett tag.

Naturligtvis har du mer nytta av om en stark spelare tar dig under sina vingar, och om det alternativet finns, så är det bara att tacka och ta emot.

Att analysera egna partier är hårt arbete, åtminstone om man vill komma åt sina begränsningar, men så vitt jag fattar är detta den mest nyttiga metoden. Kruxet är att det inte är så lätt att se sina begränsningar från en högre nivå, där man inte riktigt befinner sig. Här är det naturligtvis också bättre om du kan få en stark spelare att förklara för dig...

gubbengrå
Medlem
#20 Skrivet: 11 Okt 2014 20:29

Citerar: Den_sorte_slyngel, #6:
Vad gäller punkt 3; hur anser du att studierna skulle gå till? Ska man sätta sig med ett bräde och spela igenom diverse klassiska partier från olika tidsepoker?

Ja precis! det är i för sig också hårt arbete att studera klassiker, men här har man hjälp av författarnas kommentarer och man kan faktiskt njuta av det som avkoppling om författaren är god stilist. Åtminstone om man läser igenom det ett par gånger, så börjar skönheten i spelet framträda.

Och om man inte gillar att sitta med detta i sin ensamhet, så kan man ju pröva med kompisen...

Att studera mästare ger idéer...

gubbengrå
Medlem
#21 Skrivet: 11 Okt 2014 20:34

Citerar: Martin.Lokander, #9:
Kombinationer.

Japp!
Det sägs att novisen först och främst skall lära sig taktik. Det stämmer nog. Ett sådant studium är också mycket stimulerande, man skulle väl nästan kunna kalla det för lustfyllt. Och spelet är så ansträngande att man har svårt att uthärda det om inte lusten finns med.

Kleimark
#22 Skrivet: 11 Okt 2014 20:37

Citerar: gubbengrå, #21:
Det sägs att novisen först och främst skall lära sig taktik.

Jag kan starkt rekommendera bondeslutspel för ändamålet. Dels blir du naturligtvis bättre på bondeslutspel, men taktiken förbättras avsevärt.

Martin.Lokander
Medlem
#23 Skrivet: 11 Okt 2014 20:39

På en viss nivå skulle jag hålla med om att bondeslutspel är bra för att utveckla förmågan att räkna långt. Till en novis skulle jag däremot föreslå vanliga taktiska motiv som de i t.ex. Gabiö. Gafflar och bindningar och sånt.

HSK_Andreas
Moderator
#24 Skrivet: 12 Okt 2014 12:34

Stures förslag på schackklubb tycker jag är mycket vettigt, men de andra förslagen är också bra. Jag tror att de flesta analyserar och diskuterar med efter ett avslutat parti när man sitter ansikte mot ansikte än efter ett avslutat parti på nätet.

Du måste logga in för att kunna posta!