Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Stabil öppning som svart
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 .
Författare Meddelande
Kleimark
#271 Skrivet: 15 Okt 2014 22:28

Ämnet "Stabil öppning som svart" är alltså numera en tråd, som går ut på att förtala stormästare.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#272 Skrivet: 15 Okt 2014 22:46

Citerar: Kleimark, #271:
Ämnet "Stabil öppning som svart" är alltså numera en tråd, som går ut på att förtala stormästare.

Du måste medge att det är betydligt enklare att ha synpunkter på det ämnet...

Kleimark
#273 Skrivet: 15 Okt 2014 22:51

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #272:
Du måste medge att det är betydligt enklare att ha synpunkter på det ämnet...

G_arvid
Medlem
#274 Skrivet: 15 Okt 2014 23:03

Citerar: aljechinsson27, #270:
Jag är säker på att det var Karpov som sa det. Han sa det i en bok som hette något i stil med Karpovs games as a Worldchampion.

OK, men även Kortjnoj har sagt något liknande. Jag tycker dock fortfarande att kritiken är orättvis. Ulf använde sin begåvning och sina resurser för att nå framgång, på samma sätt som vi själva spelar på det sätt vi trivs med och som visat sig mest framgångsrikt. Jag gillar inte heller snabbremier, men i Ulfs fall tror jag att det också handlade om att spara på krafterna. Man kan också säga att Ulf var en av de stormästarna som hade flest maratonpartier som kunde bli avbrytna både en och två och ibland tre gånger. Sånt måste slita på krafterna och räknar man antal spelade drag i en turnering så tror jag inte det skilde mellan Ulf och de andra stormästarna. Man ska också komma ihåg att de flesta stormästare är som vi andra och tar ogärna remi om de tror att de kan få en hel poäng. Så det är ett styrkebesked i sig att ha demonstrerat för den yppersta världseliten att det är knappast mödan värt att försöka vinna mot mig...

rodel
Medlem
#275 Skrivet: 16 Okt 2014 04:00

Av svenska stora talanger genom tiderna, tror jag Hellers, Martens och Åke Olsson ska medräknas. Alla 3 kunde nått långt om de prioriterat det.

farbrorjo
Medlem
#276 Skrivet: 16 Okt 2014 05:37

Till större delen tycker jag att detta har varit en bra tråd med många tips för trådskaparen och alla andra som intresserat sig för ämnet. Emellertid har de sista sidorna spretat i flera olika riktningar som navigerat allt längre bort från detta (inlägg som i sig kanske är värda att spinna vidare på, men då får det bli strukturerat under annan ämnesrubrik). Tråden stängs.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 .
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.