Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Stabil öppning som svart
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 . >>
Författare Meddelande
aljechinsson27
Medlem
#211 Skrivet: 14 Okt 2014 22:04

Appropå Ulf så är det ett mirakel att han får konstnärslön med den inställningen. Jag skulle hellre läsa Ivar Lo- Johansson än tröska mig igenom hans partisamling.

Kleimark
#212 Skrivet: 14 Okt 2014 22:07

I "Grandmaster Chess Strategy" ägnas mycket åt Ulfs partier. Jag har inte läst den själv, men det sägs att det är en mycket bra bok.

rodel
Medlem
#213 Skrivet: 14 Okt 2014 22:11

Jag har den boken i min hylla och den är väldigt bra. Tycker att författarna gjort ett mycket bra jobb. Jag kan hålla med Aljechinsson att Ulfs partier inte är så roliga, men som en lärobok i strategi gör de sig väldigt väl.

aljechinsson27
Medlem
#214 Skrivet: 14 Okt 2014 22:15

Larsen sa ett av sina bra citat. Han sa:Uffes inställning är obegriplig. Han är lillen från Aågar derboga som alla vill slå. Vågar de inte får de en halva. Strul med datorn igen. Hoppas att du förstod.

LNO1
Medlem
#215 Skrivet: 14 Okt 2014 22:20

Citerar: Kleimark, #200:
Det finns stormästare som är jätte dåliga på slutspel

Jag har svårt att tro dig här Kleimark. Namnge gärna någon GM som är jättedålig på slutspel och ge gärna något partiexempel så vi kan verifiera påståendet.

rodel
Medlem
#216 Skrivet: 14 Okt 2014 22:23

Larsen var en mustig skribent. Visst hade han sina sidor, men aldrig var schack nytt så underhållande som när Larsen refererade sina turneringar. Rekordet var nog en turnering som han kom sist. Efter att haft synpunkter på det mesta, så var slutnotan att han borde vunnit! Men han skrev många bra saker också.

aljechinsson27
Medlem
#217 Skrivet: 14 Okt 2014 22:27

Det kan vara ett undembarn som Karjakin när han som 12-åring blev GM.

sture_lindberg
Medlem
#218 Skrivet: 14 Okt 2014 22:54

Citerar: LNO1, #215:
Jag har svårt att tro dig här Kleimark. Namnge gärna någon GM som är jättedålig på slutspel och ge gärna något partiexempel så vi kan verifiera påståendet.

Klart att alla stormästare är jättebra på slutspel. Annars blir dom inte stormästare..

Leifur
Medlem
#219 Skrivet: 14 Okt 2014 23:49

Citerar: aljechinsson27, #211:
Appropå Ulf så är det ett mirakel att han får konstnärslön med den inställningen

När Ulf en gång har fått denna konstnärslön kan han inte bli av med den hur "tråkigt" han än spelar. Eller för andra konstnärer hur "dålig" konst de än skapar så får de behålla konstnärslönen.

Kleimark
#220 Skrivet: 14 Okt 2014 23:56

Citerar: sture_lindberg, #218:
Klart att alla stormästare är jättebra på slutspel. Annars blir dom inte stormästare..

Enligt dig ja, men jag vidhåller att så inte är fallet.

Leifur
Medlem
#221 Skrivet: 14 Okt 2014 23:59

Ni kanske skulle skapa en tråd där ni diskuterar definitionen av "jättebra/jättedålig på slutspel"?

sture_lindberg
Medlem
#222 Skrivet: 15 Okt 2014 00:29

Självklart att inte stormästare kan vara dåliga på slutspel..Hur kan man tro något sådant ?

Kleimark
#223 Skrivet: 15 Okt 2014 00:35

Jag anser, att så är fallet. Det är varken rätt eller fel, utan en åsikt.

sture_lindberg
Medlem
#224 Skrivet: 15 Okt 2014 00:40 - Redigerad av: sture_lindberg

Ja då får du ha denna åsikt. Men jag tror inte den delas av så många.

LNO1
Medlem
#225 Skrivet: 15 Okt 2014 00:49 - Redigerad av: LNO1

Citerar: Kleimark, #223:
Jag anser, att så är fallet. Det är varken rätt eller fel, utan en åsikt.

Men varför då inte svara på min fråga Kleimark , så att man åtminstone kan få en aning om vad du grundar ditt påstående på? Jag vill gärna veta vilken/vilka stormästare du anser är jättedåliga på slutspel, och om du inte vill ge något partiexempel så kan jag titta efter själv, alltid finns det väl en chans att lära sig något under tiden.

LNO1
Medlem
#226 Skrivet: 15 Okt 2014 01:02 - Redigerad av: LNO1

Citerar: Leifur, #221:
Ni kanske skulle skapa en tråd där ni diskuterar definitionen av "jättebra/jättedålig på slutspel"?

Jag ska ge dig ett exempel på vad jättedåliga slutspelskunskaper är Leifur: Om man inte behärskar opposition. Det är jättedåliga slutspelskunskaper. Det var bara ett exempel, sen kan man arbeta sig långsamt upp i svårighetsgraden. Sen kan man förstås träda in i en gråzon där det inte går att riktigt avgöra vad som är jättedåligt eller bara dåligt ... Ja du kan ju själv räkna ut resten. Jag kan ju t.ex påstå att det finns stormästare som är jättedåliga på allt från öppningar till mittspel till slutspel , men bara för att jag kan ha den åsikten så blir den ju knappast intressant förrän jag underbygger mitt resonemang med konkreta exempel eller de tankegångar jag haft. Jag kan ju t.ex. säga att det finns stormästare som inte alls spelar lika bra i slutspelet som en dator som använder tablebases och helt plötsligt blir ju mitt påstående åtminstone begripligt och man kan ju börja en argumentation med mig då.

Leifur
Medlem
#227 Skrivet: 15 Okt 2014 01:04

Jag raljerade lite bara...

LNO1
Medlem
#228 Skrivet: 15 Okt 2014 01:05

Vad som är definitionen av jättebra på slutspel är tyvärr dock långt bortom min horisisont, så där låter vi någon annan komma med en definition, helst någon med bra slutspelskunskaper (här menar jag förstås bra på riktigt, inte bara någon som tror sig vara bra ;) )

LNO1
Medlem
#229 Skrivet: 15 Okt 2014 01:07

Citerar: Leifur, #227:
Jag raljerade lite bara.

Det förstod jag Leifur , och jag hade minsann lust med det själv, men tacksamt nog kom du med ditt inlägg så jag fick en tråd att spinna vidare på!

Leifur
Medlem
#230 Skrivet: 15 Okt 2014 01:08

Leifur
Medlem
#231 Skrivet: 15 Okt 2014 01:17

Som ung och lovande schackspelare ägnade jag alldeles för mycket av min träningstid på spelöppningsteorier. Jag förlorade mycket tid där som jag kunde ha använt för att utveckla mina taktiska förmågor i stället, och ibland ville jag bara kräkas över spelöppningsboken.
Mittspelet är roligt att spela men blir ju ännu roligare om man står bra efter öppningen-
Hur man än vänder sig har man ändan bak!

LNO1
Medlem
#232 Skrivet: 15 Okt 2014 01:18

Citerar: sture_lindberg, #222:
Självklart att inte stormästare kan vara dåliga på slutspel..Hur kan man tro något sådant ?

Jag antar att det får vi aldrig veta, Sture.

sture_lindberg
Medlem
#233 Skrivet: 15 Okt 2014 01:24 - Redigerad av: sture_lindberg

Då vill jag ha några slags bevis för en sån sak om jag över huvud taget ska tro på detta. Och framförs det inga bevis ,så tar jag det som rent trams.

LNO1
Medlem
#234 Skrivet: 15 Okt 2014 01:27

Citerar: Leifur, #231:
Jag förlorade mycket tid där som jag kunde ha använt för att utveckla mina taktiska förmågor i stället, och ibland ville jag bara kräkas över spelöppningsboken.
Mittspelet är roligt att spela men blir ju ännu roligare om man står bra efter öppningen-
Hur man än vänder sig har man ändan bak!

Nja jag vet inte riktigt, men jag är en amatör , kom ihåg det. Jag tror att man klarar sig väldigt långt på de spelöppningsprinciper som finns och om man följer dessa så får man åtminstone en spelbar mittspelsställning. Sen kan man ju förstås vara lika kass som jag och ständigt hamna sämre, men då får man försöka finna spelglädjen i att spela ett så starkt försvar som man är kapabel till. Dessutom tycks de som att de flesta glömmer bort att den som sitter mittemot dig på brädet oftast är lika dålig/bra som man själv är, så att man inte är 100% påläst uppvägs av det faktum att den som sitter mittemot ofta inte är kapabel till att utnyttja dina ev. missar. Jag har hur många exempel som helst från mina egna partier som styrker det påståendet. Men jag ska verkligen inte plåga er med några exempel där, jag tror att de flesta här inser att så är fallet.

LNO1
Medlem
#235 Skrivet: 15 Okt 2014 01:30

Citerar: sture_lindberg, #233:
Då vill jag ha några slags bevis för en sån sak om jag över huvud taget ska tro på detta.

Ja det var ju det jag efterlyste, för jag tror precis som du... Jag är t.o.m helt övertygad att du har rätt och det är sällan jag intar en position där jag säger mig vara helt övertygad om någonting. Men jag ska upp o jobba om 4 och en halv timme så jag får önska en god natt till er

sture_lindberg
Medlem
#236 Skrivet: 15 Okt 2014 01:35

Go natt !

LuleErik
Medlem
#237 Skrivet: 15 Okt 2014 01:36

Citerar: sture_lindberg, #199:
Och slutspelet är" schackets själ." Kan man inte spela bra slutspel spelar det knappt någon roll vilken öppning man väljer.

Det är delvis sant men Sture det är mittspelens som bestämmer vilka sorts slutspel det blir. Är man dålig på mittspel så är man chanslös i ett slutspel. Då är det inte säkert att man har lyckats hamna där heller
Många partier som tex är dynamisk har redan avgjorts med en vinnande fördel i slutspelet.
På min nivå och spelstil är det iaf ofta så att antingen har så stor fördel i slutspel att det ej är så spännande. Likadant är det oftast när jag möter mycket starkare spelare.
Däremot ibland mot jämnaspelare eller där spelstyrkan är ganska jämn. Så kan det bli jämna slutspel för mig.
När jag har djupanalyserat mina närschacks partier har det ofta blivit stora missar kring drag 20 för mig eller motståndarna. Jag skulle säga att de flesta partier avgörs med taktiska fel i mittspelet och även på toppnivå.
Däremot så är självklart mycket längre fram på superGm nivå.
Mästarspelarna brukar dock sällan göra såna missar om det är statiska ställningar däremot om de är dynamiska ställningar kan de hända. Så jag skulle säga vilken typ av sorts spel det är hur svårt det är.
Oftast de få gånger det är lika i slutspel så brukar jag klara remi.
Fast det här med slutspel och mittspel och öppningar.
Allt är viktigt i schack fast jag personligen tror mest på mittspel och sen slutspel och sen taktik i olika faser. Öppningar tror jag minst på men det handlar också om vad för öppningar man spelar?
Allt handlar också som Rodel sa visa öppningar är så välanalyserade att de går ner i slutspel.

"Play the opening like a book, the middle game like a magician, and the endgame like a machine." – Spielmann

Vad tycker ni är svårast att träna Mittspel eller slutspel eller öppning eller något annat i spelet?

LuleErik
Medlem
#238 Skrivet: 15 Okt 2014 02:07

http://en.wikipedia.org/wiki/Jan_Hein_Donner
Han verkar ha många olika uttalanden.
Kanske Karsten Mueller vet vilka som ofta gör fel i slutspel på toppnivå?
Han har gjort många slutspels dvd.
http://www.expertchessstrategies.com/chess-strateg ies-gm-lalic.shtml
Han berättar om GM Igor Glek som hade varit nr12 i världen som bäst.
Jag fick möta Igor Glek i Tromsö han körde oftast över sämre även om det såg ganska jämnt ut. Kolla in hans partier han är väldigt grym i slutspel.

Bogdan Lalic skriver:
"Now chess is crazy, nothing is important, 250 elo points more or less all the same, white pieces, black pieces, elo, title, age, country from which players are coming, nothing is important, simply nowadays difference between the players is infinitely small or almost nothing.

Elo depends mostly against whom one is playing not how one plays, a simple mathamatics.

Look how GM Igor Glek, who now has low elo, demolished in Moscow blitz, Karjakin, Grischuk, Morozewich etc. He has just low elo because he does not play against those players, but he plays very little and only open tournaments or small closed tournaments.

This is why GM Glek has small elo, not because he is so much weaker than those so-called " Elite Players ", who play between themselves!"

tillbaka till öppning så hittade jag en sida med lite olika repertoartips.
http://chess.geniusprophecy.com/opening-repertoire .html

LuleErik
Medlem
#239 Skrivet: 15 Okt 2014 02:16

Citerar: Kleimark, #212:
I "Grandmaster Chess Strategy" ägnas mycket åt Ulfs partier. Jag har inte läst den själv, men det sägs att det är en mycket bra bok.

Det är en helt suverän bok som jag har och gått igenom en hel del partier med.
Jag rekommenderar att ni köper den.
Det är många olika teman som författaren går igenom med Ulf Anderssons partier som belysande exempel.
Det som IM Thomas Engqvist efterlyser med Ulf Andersson är en biografi med han.
Som berättar om han och tävlingarna och matchresultat mm. Tänk om någon kunde skriva en sån bok om han.

aljechinsson27
Medlem
#240 Skrivet: 15 Okt 2014 09:11

När Ulf en gång har fått denna konstnärslön kan han inte bli av med den" Det förstår jag också, Leifur. Jag menar att han inte skulle fått den från början med hans sätt att spela!

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.