Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Stabil öppning som svart
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 . >>
Författare Meddelande
aljechinsson27
Medlem
#181 Skrivet: 13 Okt 2014 22:09

Man kan spela apa! Orangutang men jag har inte sett någon begåvad än. Jag hoppar nog och det gör tegelmark också.

rodel
Medlem
#182 Skrivet: 13 Okt 2014 22:52

Tror också Budapest Gambit är ganska ok. Men som Martin skriver krävs kombination med öppning mot Sf3 . Varför inte 2...e6 med möjlighet till indiska öppningar typ,
Nimzoindiskt, Bogo indiskt eller Damindiskt .

rodel
Medlem
#183 Skrivet: 13 Okt 2014 22:55

Vad säger förresten Tegelmark om denna pyttipanna mix av olika öppningar som föreslagits ?

Leifur
Medlem
#184 Skrivet: 13 Okt 2014 23:50

Citerar: tegelviken, #102:
TACK!
Många goda råd och lite svårt att välja. Men jag tror på..

..Skandinaviskt (1. e4 d5) mot e4 och Chigorins försvar (1. d4 d5 2.c4 Sc6) mot d4..

Ska titta lite närmare på dessa öppningar och så hänger jag förstås kvar vid caro-can också. /tegelviken

Kleimark
#185 Skrivet: 13 Okt 2014 23:55

Citerar: LNO1, #177:
Jag tyckte siffran 65% var lite hög så jag kollade i megabasen och där får damgambiten 58% , men damgambit i sig är en väldigt stor öppning så jag antar att du syftade på någon specifik variant Kleimark?

Budapest-gambit: 1.d4 Sf6 2.c4 e5 3.dxe5 Sg4 4.e4

Martin.Lokander
Medlem
#186 Skrivet: 13 Okt 2014 23:58 - Redigerad av: Martin.Lokander

Det var en av varianterna jag förberedde inför Godart. Vit har väldigt bra statistik (uppemot 75 % i vissa varianter), men det är brist på partier bland starka spelare och svart brukar oftast inte spela särskilt exakt där. Vid motoranalys ansåg jag att svart kunde utjämna ifall han kunde ett par nyckeldrag.

mugabe
Medlem
#187 Skrivet: 14 Okt 2014 00:34

Både 4.Sf3 och 4.Lf4 känns vanligare än 4.e4, åtminstone på lite lägre (min) nivå. 2.Sf3 känns vanligast av allt.

Leifur
Medlem
#188 Skrivet: 14 Okt 2014 00:43

Citerar: mugabe, #187:
Både 4.Sf3 och 4.Lf4 känns vanligare än 4.e4, åtminstone på lite lägre (min) nivå. 2.Sf3 känns vanligast av allt.

Jag har spelat 4.Lf4 i mina tre partier som vit i Budapestgambiten här på sajten, och min erfarenhet är att svart ofta går vilse i sin ställning som verkar kräva ganska stor noggrannhet, speciellt av svart.

LNO1
Medlem
#189 Skrivet: 14 Okt 2014 07:53

Citerar: Kleimark, #185:
Budapest-gambit:

Aha då klarnar det lite. Men det var inte Gubbengrås förslag, han föreslog Damgambit.

aljechinsson27
Medlem
#190 Skrivet: 14 Okt 2014 08:44

Nu har jag inte den färskaste teorn i Budapest, men efter att ha läst kommentarerna här så verkar den vara bättre för Tegelviken och med fler lugna typställningar än i Tjigorin.

tegelviken
Medlem
#191 Skrivet: 14 Okt 2014 10:26

Tack igen för alla goda tips.
Jag har funderat lite till och blev intresserad av det här förslaget:

"Vill man bara komma ur öppningsfasen snabbt som både vit och svart så är det enklaste att spela Sf3,g3,Lg2,d3 och 0-0 som vit. Som svart kan man göra detsamma (Pirc/moderna försvaret) d6,sf6,g6,lg7 och 0-0."

Det ger en solid ställning och svårt att göra några grova missar inledningsvis. Mot en aggressiv spelare blir man förstås tillbakapressad men kan nog rida ut stormen

Det jag vill är att klara mig igenom öppningen och stå hyggligt. Sedan brukar det gå bättre och bäst är jag nog i slutspel. Det senare skulle tala för ett öppet spel med snabb avveckling av pjäser. E4, d5 kanske.

Nåväl, jag har fått mycket hjälp även om jag fortfarande tvekar lite. Var kan man enklast och billigast läsa på om olika öppningar, Tjigorins exempelvis?

Martin.Lokander
Medlem
#192 Skrivet: 14 Okt 2014 10:49

Prova dig fram! Var inte rädd för att prova nya öppningar, erfarenheten är viktigast.

HSK_Andreas
Moderator
#193 Skrivet: 14 Okt 2014 13:40

Statistiskt utfall på en öppning är väl lite sekundärt om man inte tar hänsyn till spelstyrkan hos spelarna i statistiken. Man kanske bör sortera bort partier där ena spelaren har mycket högre ranking än sin motpart?!

Jag kan även tänka mig att statistiken för en öppning skiljer sig om spelarna har ranking runt 1500, 1800, 2100, 2400 och 2700. Bara för att en öppning ger bra statistik i världseliten så betyder det ju inte att statistiken blir ens i närheten för spelare runt 1500.

Leifur
Medlem
#194 Skrivet: 14 Okt 2014 13:42

Citerar: HSK_Andreas, #193:
Statistiskt utfall på en öppning är väl lite sekundärt om man inte tar hänsyn till spelstyrkan hos spelarna i statistiken. Man kanske bör sortera bort partier där ena spelaren har mycket högre ranking än sin motpart?!

Jag kan även tänka mig att statistiken för en öppning skiljer sig om spelarna har ranking runt 1500, 1800, 2100, 2400 och 2700. Bara för att en öppning ger bra statistik i världseliten så betyder det ju inte att statistiken blir ens i närheten för spelare runt 1500.

Helt klart är det så. Man ska nog inte stirra sig blind på statistik utan använda det sunda förnuftet i stället.

aljechinsson27
Medlem
#195 Skrivet: 14 Okt 2014 13:52

När vi kommer ner på 1800,1500, så har det mer betydelse hur man trivs med ställningstypen och ifall man är en kombinationsspelare eller positionell än vad det gör på 2400, 2700.Det viktiga är att man trivs med ställningen. Sen gör det inte så mycket om man står lite sämre.

LuleErik
Medlem
#196 Skrivet: 14 Okt 2014 14:40 - Redigerad av: LuleErik

Hej Tegelviken!
Precis som Lokander sa prova dig fram. Skaffa dig olika favoriter i schack som spelar på det sättet som du är intresserad av. Se kommenterade partier.
om du vill göra det på ett billigt sätt så kolla i databaser på nätet.
Då lär du dig hur de brukar spela och vad öppningarna heter samt varianterna.
När du vet namn så Googla fram de och många finns på youtube tex Roman Chesslab.
Jag skulle säga lägg inte för stor vikt på själva öppningen vilka drag som görs utan mera på förståelse vilken bondestruktur det blir eller om det är dynamiskt eller statisk ställningar. Jag skulle säga att mittspelsförståelse är viktigare än öppningsförståelse. Jag vet inte hur många partier som jag efter öppningen suttit och tänkt och tänkt. Eftersom det finns så mycket olika alternativ. Jag tror på det är med att träna upp vad som händer senare. Vad har förändras i ställning och vart vill mina pjäser stå och det här med profylaktiskt tänkande.
Träna upp Visualisering är en annan viktig sak i schack.
Däremot så rekommenderar jag boken "Öppningsspelet i Schack av Bent Larsen". Den beskriver själva tänket angående öppningar.
Som någon känd schackspelare sa "bönderna är schackets skelett".

Kleimark
#197 Skrivet: 14 Okt 2014 14:52

Citerar: LuleErik, #196:

The pawns are the soul of chess -- Philidor

LuleErik
Medlem
#198 Skrivet: 14 Okt 2014 16:09

Tack Kleimark!
Vi skulle haft en tråd med bra youtubes videos om schack.
En mittspelsvideo för nybörjare som jag tyckte var bra är:
https://www.youtube.com/watch?v=ZXLOrj2dEyA

sture_lindberg
Medlem
#199 Skrivet: 14 Okt 2014 18:54

Citerar: Kleimark, #197:

Och slutspelet är" schackets själ." Kan man inte spela bra slutspel spelar det knappt någon roll vilken öppning man väljer.

Kleimark
#200 Skrivet: 14 Okt 2014 19:15

Det finns stormästare som är jätte dåliga på slutspel, så det beror på hur bra man är i de övriga aspekterna.

sture_lindberg
Medlem
#201 Skrivet: 14 Okt 2014 19:22

Jo men slutspelet är det klart viktigaste momentet i schack.

Kleimark
#202 Skrivet: 14 Okt 2014 19:30

Det sades så förut, men numera är det mittspelet.

sture_lindberg
Medlem
#203 Skrivet: 14 Okt 2014 19:34

Jaja tro vad du vill men så är inte fallet.

Tror knappast det kan ändras

Kleimark
#204 Skrivet: 14 Okt 2014 19:36

Citerar: sture_lindberg, #203:
Tror knappast det kan ändras

Hur menar du nu? Om man först trodde, att slutspelet var viktigast, så kan det naturligtvis visa sig, att detta var fel.

sture_lindberg
Medlem
#205 Skrivet: 14 Okt 2014 19:54

Frågan är ju närmast hur du menar ?

En sanning är väl alltid sanning vare sej i dåtid eller nutid..Vad har du hört talas om denna "åsiktsändring "??
Det är inte den första april än..

Kleimark
#206 Skrivet: 14 Okt 2014 19:57

Jag menar, att man tidigare var av den åsikten, att slutspelet var viktigast. Numera är det dock många som anser, att mittspelet eller rent av öppningsspelet är det viktigaste. Det finns ingen absolut sanning beträffande detta, men det som tidigare ansågs vara en självklarhet, är i dag inte längre givet.

sture_lindberg
Medlem
#207 Skrivet: 14 Okt 2014 19:59

Citerar: Kleimark, #206:
Det finns ingen absolut sanning beträffande detta, men det som tidigare ansågs vara en självklarhet, är i dag inte längre givet.

Du får ha din tro ,jag har min sanning

Kleimark
#208 Skrivet: 14 Okt 2014 20:01

Ingen källa- ingen sanning.

LNO1
Medlem
#209 Skrivet: 14 Okt 2014 20:05

Citerar: HSK_Andreas, #193:
Statistiskt utfall på en öppning är väl lite sekundärt om man inte tar hänsyn till spelstyrkan hos spelarna i statistiken

Jo jag håller nog med dig om detta i princip, men kanske kan någon statistiker upplysa oss med enkla ord om hur logiken i detta fall fungerar.

Jag skulle säga lägg inte för stor vikt på själva öppningen vilka drag som görs utan mera på förståelse vilken bondestruktur det blir eller om det är dynamiskt eller statisk ställningar.

Den beskriver själva tänket angående öppningar.
Enligt min mening mycket kloka ord LuleErik.

rodel
Medlem
#210 Skrivet: 14 Okt 2014 20:37

Har nog också mycket att göra med ställningens art. I bowinnikvarianten är kanske inte bondestrukturen lika viktig som i Holländskt osv. Teorin går längre o längre i många varianter o ibland är det svårt att veta när öppning övergår till mittspel och till slutspel. Delarna blir mer integrerade o därför kanske Kleimark o Sture båda har rätt. Kanske det är så att alla delarna av spelet är lika viktiga och avgörande?
Jag är inte man att bedöma det, men det skulle vara intressant att höra hur så spelmässigt olika stormästare som Ulf och Hector ser på det.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.