Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Stabil öppning som svart
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 . >>
Författare Meddelande
aljechinsson27
Medlem
#91 Skrivet: 12 Okt 2014 07:01

Problem och problem! Han skulle ändå vara tvungen att lära sig teori med skarpt spel som det ofta kan bli i den om mitt minne är vad det har varit.

aljechinsson27
Medlem
#92 Skrivet: 12 Okt 2014 09:10

Någon som spelar gambiten ofta ? Så vi kan få ett klart svar på om han behöver läsa mycket teori och om det sätter de grå i turbulens.

Kleimark
#93 Skrivet: 12 Okt 2014 10:26

Nej, du behöver inte läsa mycket teori.

Var det tillräckligt klart?

aljechinsson27
Medlem
#94 Skrivet: 12 Okt 2014 10:36

Lika vänligt svar som alltid, Kleimark. Kanske det finns någon som inte håller med

G_arvid
Medlem
#95 Skrivet: 12 Okt 2014 10:56

Så värst mycket teori finns det väl inte om Blackmargambiten. I alla fall inte om man jämför med andra spelöppningar. Men man kan väl anta att den som spelar den som vit gör det för att han eller hon vill ha skarpt och taktiskt spel. Man kan väl också gissa att vitspelaren har en eller annan fälla och ett eller annat tricks i bakfickan - kanske sådant som inte finns med i den kända teorin. Så om man är rädd för taktiskt spel är det väl säkrare gå över i Caro-Kann med 2.-, c6 då.

Men jag har svårt att tro att det går att nå framgång i schack om man helt försöker undvika risker och taktiskt spel.

gubbengrå
Medlem
#96 Skrivet: 12 Okt 2014 11:14 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: G_arvid, #95:
Men jag har svårt att tro att det går att nå framgång i schack om man helt försöker undvika risker och taktiskt spel.

Håller med.

Det framgår dock inte av av frågeställningen i #1 om tegelviken verkligen söker nå framgång i schack, eller förbättra sin spelstyrka.

Utifrån frågeställningen såsom den är formulerad tror jag också att Caro-Kann är ett utmärkt val. Att det går illa någon gång emellanåt ändrar inte på detta omdöme. Det är trots allt ett oerhört komplicerat spel som vi ägnar oss åt.

Om tegelviken däremot vill höja sin spelstyrka, måste han acceptera att efter bästa förmåga lämna tryggheten åtminstone i bland. och utsätta sig för faror, fällor och trix, kort sagt: Han måste acceptera risken att förlora.

rodel
Medlem
#97 Skrivet: 12 Okt 2014 11:50

Det går hand i hand. För att öka sin spelstyrka breddar man sin reportrar, gör man också med en tveksam öppning.
Som någon sa:
Hur undviker jag att göra fel?
Genom erfarenhet.
Hur skaffar jag mig erfarenhet?
Genom att göra fel!

uct2
Medlem
#98 Skrivet: 12 Okt 2014 12:17

Citerar: G_arvid, #95:
Så värst mycket teori finns det väl inte om Blackmargambiten. I alla fall inte om man jämför med andra spelöppningar. Men man kan väl anta att den som spelar den som vit gör det för att han eller hon vill ha skarpt och taktiskt spel.

Det finns faktiskt enormt mycket teori om Blackmar-Diemer-Gambit (BDG). Därmed inte sagt att det finns så väldigt mycket b r a teori.

Jag spelade mycket BDG på 80-talet och slog åtminstone ett par spelare med runt 2200 i LASK i långpartier. Problemet var att jag även fick bonk av spelare runt 1700-1750, så öppningen är ganska chansartad.

Att det finns "mycket" teori beror på att BDG precis som flera andra udda gambitar (t ex Lettiskt) har en trogen skara "freaks" som stenhårt håller fast vid öppningen och publicerar allt som spelas med den. Det började med Diemer själv som gav ut böcker främst under 70-talet och tillsammans med ett par själsfränder publicerade ett fyrbandsverk någon gång tidigt 80-tal (tror jag).

Problemet är att väldigt många analyser i fyrbandsverket --- och även i senare litteratur --- är rena önskeanalyser. De följer partier där svart spelar mer än lovligt dåligt och blundar för vad som skulle kunnat gjorts istället. På stormästarnivå spelas ju som de flesta vet inte BDG, så därför finns det väldigt lite skrivet om den i t ex ECO.

HSK_Andreas
Moderator
#99 Skrivet: 12 Okt 2014 12:30

Personligen tycker jag inte man skall undvika en öppning för att det är möjligt att motståndaren avviker till en udda gambit som man inte kan. Spelar man Skandinaviskt och får 2. d4 mot sig och inte är förberedd så finns det minst tre sätt att spela vidare, 2... e6 och franskt, 2 ... c6 och man har en Caro-Kann, samt förstås dxe4 och anta gambit och försöka spela naturliga utvecklingsdrag. Det finns säkert fler möjligheter, men poängen är, att oavsett val av spelöppning så finns det alltid en liten risk att motståndaren väljer något udda. Då får man göra så gott man kan. Vill man inte riskera det så får man antingen läsa teori på alla spelöppningar eller också sluta spela schack.

Vill man inte läsa mycket teori så väljer man en öppning där man kan lära sig typställningar utan att det finns miljoner förgreningar.

Martin.Lokander
Medlem
#100 Skrivet: 12 Okt 2014 12:45

2...dxe4 3.Sc3 e5 tycker jag är övertygande för svart.

uct2
Medlem
#101 Skrivet: 12 Okt 2014 12:56

Citerar: Martin.Lokander, #100:
2...dxe4 3.Sc3 e5 tycker jag är övertygande för svart.

Det var helt klart en av de varianter som jag tyckte det var svårast att få ordentligt bett mot, åtminstone i längre partier än blixt.

Obs dock att den inte finns om partiet länkas in i BDG via dragomkastningen 1.d4 Sf6; 2.Sc3 d5; 3.e4 dxe4. Här är så klart 3...Sxe4 ett fullt spelbart alternativ, men min erfarenhet är att det är mycket vanligare att svart slår med bonden och går in i "vanlig" BDG. Och i så fall funkar inte e5-idén längre: efter 3...dxe4; 4.f3 e5? får vit mycket stor fördel efter 5.dxe5! Dxd1; 6.Kxd1 Sfd7; 7.Sd5 Kd8; 8.Lg5+.

Och jag tycker självklart inte heller att man nödvändigtvis måste undvika udda gambitar; man lär sig räkna genom att analysera dem.

tegelviken
Medlem
#102 Skrivet: 12 Okt 2014 15:16

TACK!
Många goda råd och lite svårt att välja. Men jag tror på..

..Skandinaviskt (1. e4 d5) mot e4 och Chigorins försvar (1. d4 d5 2.c4 Sc6) mot d4..

Ska titta lite närmare på dessa öppningar och så hänger jag förstås kvar vid caro-can också. /tegelviken

sture_lindberg
Medlem
#103 Skrivet: 12 Okt 2014 15:26 - Redigerad av: sture_lindberg

Ok vill du ha några tips om Tjigorinförsvaret är det bara att hosta till .

Men då tar vi det i mejl,så inte alla

får lära sej detta.

Skulle inte kännas så bra om jag avslöjade min favoritöppning för alla här på SO

Kleimark
#104 Skrivet: 12 Okt 2014 15:49 - Redigerad av: Kleimark

Det kan du gärna göra, för Tjigorin är som sagt kass.

rodel
Medlem
#105 Skrivet: 12 Okt 2014 17:10

När man väljer öppning, tror jag det är bra att ha reservöppningar.
Tjigorin är ok som överraskning, men kan vit sina saker så får svart bekymmer. Skandinaviskt spelas för tillfället av flera i eliten, men ser vi historiskt så har det inte ansetts som speciellt bra. Är nog en bra idé att ha en reservöppningar också där.

sture_lindberg
Medlem
#106 Skrivet: 12 Okt 2014 17:32

Citerar: rodel, #105:
Tjigorin är ok som överraskning, men kan vit sina saker så får svart bekymmer.

Jag skulle vilja vända på det hela och säga att om SVART kan sina saker så får vit verkliga bekymmer
Men om man ska spela Tjigorins försvar så ska man kunna den väldigt noga..Annars låter man bli den...

Kleimark
#107 Skrivet: 12 Okt 2014 17:41 - Redigerad av: Kleimark

Jag undrar vem som har rätt, en fide-mästare eller Sture?

aljechinsson27
Medlem
#108 Skrivet: 12 Okt 2014 17:41

Är det en öppning som Tegelviken har användning för då, eller ska han låta bli? En retorisk fråga...

rodel
Medlem
#109 Skrivet: 12 Okt 2014 17:41

Problemet med Tjigorin är att c-bonden står kvar på c7. På kort sikt kan svart få taktiskt bra spel, tack vare att pjäserna kommer ut fort. På längre sikt och med en kunnig Vit spelare så är öppningen tveksam, just för att springaren blockerar c-bonden. Kika gärna i moderna teoriverk.

sture_lindberg
Medlem
#110 Skrivet: 12 Okt 2014 18:55

Citerar: Kleimark, #107:
Jag undrar vem som har rätt, en fide-mästare eller Sture?

Så vi ska alltid jämföra våra åsikter i schack med de som har FM -titel..är det så du menar ?

G_arvid
Medlem
#111 Skrivet: 12 Okt 2014 18:57

Citerar: rodel, #109:
På längre sikt och med en kunnig Vit spelare så är öppningen tveksam, just för att springaren blockerar c-bonden. Kika gärna i moderna teoriverk.

Fast sett ur ett praktiskt perspektiv kanske jag inte behöver bekymra mig så mycket om en öppnings anseende så länge den funkar för mig. "Man kan spela en öppning så länge den anses som dålig" var det någon som sa och jag tror det kan gynna mig om motståndaren tror sig vara förpliktad att få betydande fördel efter öppningen

rodel
Medlem
#112 Skrivet: 12 Okt 2014 19:23

Det tror jag är sunt. Vi ser ju också att starka stormästare från o till spelar öppningar som är tveksamma. Men de varierar sig och tar fram öppningar för att överraska. Det viktigaste med en spelöppning är att man själv trivs med den och förstår den.

sture_lindberg
Medlem
#113 Skrivet: 12 Okt 2014 19:31

Citerar: rodel, #112:
Det viktigaste med en spelöppning är att man själv trivs med den och förstår den.

Sanna ord..Och därför passar mej Tjigorins försvar väldigt bra

Leifur
Medlem
#114 Skrivet: 12 Okt 2014 19:41

Det viktigaste med en spelöppning är att man själv trivs med den och förstår den.

Sant!
Och ofta speglar val av öppning spelarens personlighet.

LNO1
Medlem
#115 Skrivet: 13 Okt 2014 00:12 - Redigerad av: LNO1

Citerar: Kleimark, #104:
Det kan du gärna göra, för Tjigorin är som sagt kass

Utan att vara kunnig i Tjigorin alls , så har jag i alla fall spelat den "kassa" morragambiten som vit i åratal utan att bli bestraffad speciellt mycket, annat än på fics i lagspel , där folk faktiskt har preppat sönder mig, men dessa motståndare har vetat på förhand att jag gärna spelar den. Problemet med den är att svart har flera ok varianter att tillgå, och då blir det inte lätt om motståndaren kan läsa på. Såvitt jag förstår anses väl inte Tjigorin vara lika kass som morragambiten, så varför inte fortsätta att spela den då, så länge man inte blir ordentligt bestraffad i den om och om igen? Sak samma med kungsgambiten, hur många gånger har jag inte hört att den är dålig? Likväl så lyckas jag vinna lika ofta med den som någon annan öppning. Detta trots att vissa säger att den är vederlagd med bl.a fischers försvar... några har t.o.m referat till ett aprilskämt av chessbase där de påstod att rybka hade hittat en forcerad vinst i KG genom att räkna ut ALLA varianter... nåja det var ju ett ganska skoj skämt , men några gick alltså på det... stackars dem. Vi medelgoda klubbspelare kan nog utan alltför dåligt samvete spela våra skumma varianter, kanske är det annorlunda här på SO där folk kan kolla upp varianterna under pågående spel...

LNO1
Medlem
#116 Skrivet: 13 Okt 2014 00:21 - Redigerad av: LNO1

Japp! Att man förstår den så gott det går i alla fall... att ha en full förståelse är nog ingen förunnat dock, så vi får nog leva med våra begränsningar , stormästare som amatör (låt vara att den först nämnde har en djupare förståelse än den senare). Jag kan ju tillägga att jag skriver i maskulinum är inte ett politiskt ställningstagande, utan att det följer naturligt av att ordet stormästare är i maskulinum. Detta på tal om en annan debatt om ett annat ord ;)

LNO1
Medlem
#117 Skrivet: 13 Okt 2014 00:34 - Redigerad av: LNO1

Citerar: sture_lindberg, #113:
Sanna ord..Och därför passar mej Tjigorins försvar väldigt bra

Men Sture, bara en liten fundering, åtminstone har jag funderat på detta för egen del: kan det vara så att man väljer en öppning och sedan håller fast vi den p.g.a att man tycker sig inte ha tid att kolla upp andra varianter? Sedan kommer med åren en viss trygghet i den valda varianten, men har du (eller jag för den delen) verkligen testat dig fram till vad som passar dig bäst? För min egen del kan jag i alla fall säga att jag har inte objektivt provat mig fram, utan min tes om den valda öppningens förträfflighet har oftast grundat sig på praktiska resultat, men önskat resultat har i mitt fall oftast berott på just detta att jag har haft större erfarenhet av den variant jag spelat. Sedan vet vi ju att det mode i olika öppningar också. En del spelare nöjer sig med att bara "ställa upp sig" både som vit och svart och har haft framgångar med detta, och då kan man reflektera lite över när ett schackparti egentligen vinns? Min erfarenhet är att det är oftast i mitt eller slutspel, inte i öppningen.

sture_lindberg
Medlem
#118 Skrivet: 13 Okt 2014 02:10 - Redigerad av: sture_lindberg

Jag spelar Tjigorin för att jag trivs i de öppna ställningar som uppkommer.
Har innan jag lärde mej Tjigorin testat en hel del andra försvar som svart mot damgambit med både c6 eller e6 som andradrag
.Men i de varianterna har jag kommit trångt i öppningarna..och det passar inte min spelstil alls..Då det enda jag är ganska bra på är slutspel ,så vill jag ha en öppning som jag uppnår ett slutspel

Så jag kommer alltså att hålla fast vid Tjigorins försvar,då öppningen passar mej alldeles förträffligt.

P.s de flesta partierna jag vinner ,vinner jag alltså i slutspelet..

Kleimark
#119 Skrivet: 13 Okt 2014 02:39

Det finns väl ingen garanti för slutspel i Tjigorin. Tror snarare att det är mindre chans för slutspel, då det föreligger en uppenbar risk att bli matt innan dess.

sture_lindberg
Medlem
#120 Skrivet: 13 Okt 2014 03:09

Risken är mindre i Tjigorin än i de andra försvaren mot damgambit..

I alla fall för mej. Var det inte som någon FM nyss skrev att man skulle spela de öppningar man trivdes i ?

Om du är så kunnig: vad är din teori varför jag spelar tjigorin då ?

Jag har ju redan lämnat min egna version till varför jag gör det.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.