Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Därför slutade jag spela på schackklubb
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
Leifur
Medlem
#1 Skrivet: 9 Okt 2014 13:24

Av samtalstonen här på forumet påmindes jag om en av anledningarna till att jag slutade spela på schackklubben.

aljechinsson27
Medlem
#2 Skrivet: 9 Okt 2014 13:35

Håller med dig, Leifur att det verkar finnas vissa här som tycker att det är viktigare att vinna en debatt än ett mästerskap. På min schackklubb kunde man erkänna att man hade fel ibland, så jag tyckte att samtalsklimatet var bättre där!

timmy
Medlem
#3 Skrivet: 9 Okt 2014 13:45

Det är ju lätt att missuppfatta tonen mot varandra, missuppfatta formuleringar och missförstå varandra i skrift jämfört när man, som aljechinsson säger, träffas över ett schackbräde och/eller en kopp kaffe där man ser varandras kroppsspråk och hör varandras tonläge.

Tror nog ändå att de flesta vill väl och inte är irriterade eller sura på någon eller några, även om det kan verka så. Sen är det ju givetvis vissa diskussioner etc som fortsätter länge och som är svåra att finna någon lösning på.

Många här på sO är mycket trevliga kan jag garantera!

Och sO är en mycket härlig sajt som förtjänar det bästa och de bästa!

aljechinsson27
Medlem
#4 Skrivet: 9 Okt 2014 13:55

Jag håller inte med dig helt, Timmy. Det finns ett fåtal här som man alltid får samma arroganta svar av. Och jag är fullt medveten om att de flesta vill väl, men debatterna här är som en sport som man till varje pris måste vinna, utan att kunna se det ur den andras synvinkel och bara någon gång komma till koncensus.

timmy
Medlem
#5 Skrivet: 9 Okt 2014 13:57

Citerar: aljechinsson27, #4:
Jag håller inte med dig helt, Timmy.

Men till stor del

Givetvis finns det rötägg, men det finns överallt, och det är de som alltid hörs mest. Men tror ändå att många diskussioner hade varit trevligare över en kopp kaffe och en gammeldansk!

tornado
Medlem
#6 Skrivet: 9 Okt 2014 16:06

Citerar: aljechinsson27, #2:
Håller med dig, Leifur att det verkar finnas vissa här som tycker att det är viktigare att vinna en debatt än ett mästerskap. På min schackklubb kunde man erkänna att man hade fel ibland, så jag tyckte att samtalsklimatet var bättre där!

Är du kvar på den klubben?

aljechinsson27
Medlem
#7 Skrivet: 9 Okt 2014 16:10

Nej, Tornado! Jag slutade på den klubben för ca 10 år sen för att jag fick epilepsi!

Leifur
Medlem
#8 Skrivet: 9 Okt 2014 16:17

Vad jag saknade i den klubb jag spelade i var att de bästa aldrig delade med sig av sin kunskap.

tornado
Medlem
#9 Skrivet: 9 Okt 2014 16:27

Jag slutade för att det förekom mygel och osportslighet...

aljechinsson27
Medlem
#10 Skrivet: 9 Okt 2014 16:35

Jag trivdes i den klubben jag var med i, Kirsebergs sk. Klubbens starkaste spelare Faruk Tairi gav oss ofta lektioner, inte minst om öppningar där vi kunde föreslå drag i mittspelet och det var inte alltid han som hade de bästa dragen. Tråkigt för er att ni har hafft sådana tråkiga klubbkompisar

jideck
Medlem
#11 Skrivet: 9 Okt 2014 17:57

Jag tröttnade då det satsades mest på eliten med klubb viking och sollentuna sk
vi hade inga regelbundna naturliga träffar med KM spel mm.

Den_sorte_slyngel
Medlem
#12 Skrivet: 9 Okt 2014 18:18

Jag har flyttat runt en del och kommit som glad amatör till 5 olika klubbar i fem olika kommuner. Det är inte så ofta tyvärr man känner att de starka spelarna visar intresse för nykomlingen och vill bidra till dennes utveckling.

sture_lindberg
Medlem
#13 Skrivet: 9 Okt 2014 22:13

Och jag har varit med i Rockaden ,Avesta,Horndal och nu Kristallen.

I samtliga dessa klubbar har det varit verkligen trivsamt.

Och där de bättre spelarna har tipsat om olika öppningar mm.
Antingen är det jag som haft tur när det gäller klubbar eller också är det ni som haft otur..

Eller hemska tanke...Kan det bero på hur man är själv?

Leifur
Medlem
#14 Skrivet: 9 Okt 2014 22:19

Citerar: sture_lindberg, #13:
Kan det bero på hur man är själv?

Jo visst är det så!
Jag har då i alla fall fått ett par vänner för livet (tro det eller ej) tack vare klubbschacket.

rodel
Medlem
#15 Skrivet: 9 Okt 2014 22:25

På vår klubb JHSK, brukar jag hålla tränings kväll ett par gånger per säsong.
Medlemmarna är oftast mer intresserade av slutspel än spelöppningar.

Leifur
Medlem
#16 Skrivet: 9 Okt 2014 22:29

Citerar: rodel, #15:
Medlemmarna är oftast mer intresserade av slutspel än spelöppningar.

Det är nog för att slutspel handlar mer om förståelse av spelet än öppningar är.
Är man duktig på slutspel kan man komma ganska långt.

rodel
Medlem
#17 Skrivet: 9 Okt 2014 22:32

Sant. Och spelöppningar blir också mer personligt

Kleimark
#18 Skrivet: 9 Okt 2014 22:34

Ja, vissa påstår att man borde välja spelöppningar efter personligheten.

rodel
Medlem
#19 Skrivet: 9 Okt 2014 22:57

Så kan det nog vara. Vill man vänja sig vid att se problem från olika vinklar, kanske breddning av spelöppningsreportoaren, kan vara till hjälp!

Martin_Lokander
Medlem
#20 Skrivet: 9 Okt 2014 23:01

Höll föredrag för min gamla klubb något år sedan, eftersom spelstyrkan varierade ifrån 800 till 2000 så tyckte jag det passade bra med blandade, estetiska studier/problem.
Eftersom ingen av dem satsar på någon proffskarriär passar det nog bra med att visa en estetisk/kreativ sida av schacket som de kanske inte upptäckt förr. Vill tro att föredraget blev uppskattat åtminstone

rodel
Medlem
#21 Skrivet: 10 Okt 2014 07:57

Tror det är en bra idé Martin. För mycket konkreta varianter, blir lätt lite tråkigt. Skönheten i spelet och hur man ska tänka, ger nog bättre delaktighet.

aljechinsson27
Medlem
#22 Skrivet: 10 Okt 2014 08:19

Det beror nog mycket på spelstyrkan hos eleverna. När Faruk lärde oss öppningar och hur man ska spela dem i mittspelet, så fanns där vad jag kan minnas aldrig någon spelare under 1800. Jag tror att de redan hade upptäckt estetiken i schack...

Leifur
Medlem
#23 Skrivet: 10 Okt 2014 13:01

Schack som konstart upplevs bäst hemma vid schackbrädet.
Jag har spelat igenom tusentals partier av de bästa spelarna och många gånger njutit av de rent estetiska värdena i spelet. Vem blir inte glad över att se exempelvis Tal genomföra en angreppskombination eller Ulf Andersson långsamt manövrera ut sin motståndare i ett tornslutspel?
Schack ÄR konst

aljechinsson27
Medlem
#24 Skrivet: 10 Okt 2014 13:29

Schack som konstart upplevs, tycker jag när man går igenom de stora mästarnas partier och dessutom analyserar dem drag för drag (utom de självklara). Och det var just det som vi gjorde i KSK också. Det blir ännu mer konst när man får flera olika förslag och man får förklarat varför det inte är så lyckat. Men en tid gick jagg igenom alla Kotovs partier, många utan kommentarer. Det var mycket lärorikt

Leifur
Medlem
#25 Skrivet: 10 Okt 2014 15:07

Citerar: aljechinsson27, #24:
Schack som konstart upplevs, tycker jag när man går igenom de stora mästarnas partier och dessutom analyserar dem drag för drag (utom de självklara). Och det var just det som vi gjorde i KSK också. Det blir ännu mer konst när man får flera olika förslag och man får förklarat varför det inte är så lyckat. Men en tid gick jagg igenom alla Kotovs partier, många utan kommentarer. Det var mycket lärorikt

I en sådan klubb skulle jag gärna vara medlem.

tornado
Medlem
#26 Skrivet: 10 Okt 2014 15:08

Citerar: sture_lindberg, #13:
Eller hemska tanke...Kan det bero på hur man är själv?

Nej det är inte så , jag vet att flera drabbades och har slutat spela...

gubbengrå
Medlem
#27 Skrivet: 11 Okt 2014 13:50 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: tornado, #9:
Jag slutade för att det förekom mygel och osportslighet...

Varje schackklubb har för sin egen överlevnads skull ett mycket starkt egenintresse av att odla det jag skulle vilja kalla för gammaldags sportslighet, Jag tror att det är lätt att underskatta styrkan i detta behov,

sture_lindberg
Medlem
#28 Skrivet: 11 Okt 2014 14:18

Citerar: tornado, #26:
Nej det är inte så , jag vet att flera drabbades och har slutat spela...

men frågan är ju hur dessa personer var till sinnet som slutade.

Kanske hade de en negativ inställning från början ?

Detta får vi aldrig reda på,jag vet ,men tanken slår mej...

tornado
Medlem
#29 Skrivet: 11 Okt 2014 14:29

Citerar: sture_lindberg, #28:
men frågan är ju hur dessa personer var till sinnet som slutade.

Kanske hade de en negativ inställning från början ?

Detta får vi aldrig reda på,jag vet ,men tanken slår mej...

Helt rätt,det får man inte veta

gubbengrå
Medlem
#30 Skrivet: 11 Okt 2014 15:06 - Redigerad av: gubbengrå

Möjligen får man inte heller veta om dessa personer med en eventuellt på förhand negativ inställning, var negativt inställda redan när de ansökte om medlemskap i klubben?

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!