Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / sO-titlar
Författare Meddelande
aljechinsson27
Medlem
#1 Skrivet: 5 Okt 2014 09:28

Hade det inte varit ett sporrande initiativ att införa titlar här på sidan. Som SOIM eller SOGM. Att man ska ha ett visst rankingtal för att uppfylla normerna. Nu finns det ju några turneringsformer redan men detta hade varit ett incitament för de som inte vill spela turneringar. Värt att prova?

Leifur
Medlem
#2 Skrivet: 5 Okt 2014 09:37

Bra idé..!

aljechinsson27
Medlem
#3 Skrivet: 5 Okt 2014 15:19

Ja, det kunde finnas titlar som som, schackonlinemästare under IM och det kunde finnas titlar även för spelare med lite lägre ranking.

farbrorjo
Medlem
#4 Skrivet: 5 Okt 2014 16:31

Jag har rensat bort några inlägg som öppnat för en motordiskussion. Sådana är sedan åratal förbjudna på schackOnline (se länken nedan). Mer av den varan kommer att medföra varning (eller avstängning för den redan varnade).

http://schackonline.com/forum/1_43959_0.html#msg85

rodel
Medlem
#5 Skrivet: 5 Okt 2014 18:23

Kan vara kul idé med titlar, på samma sätt som i korrschack. Själv spelade jag bara ett korr- sm 1984-1986. Gick riktigt bra, men tog mycket tid o kraft.
Valde att inte spela mer korr-sm , främst för arbetet det innebar. På den tiden så var det människan, litteraturen, men framförallt viljan att lägga ner mycket tid som avgjorde turneringar. Kanske är det så också idag, hanterande av hjälpmedlen som numer står till buds kräver säkert en hel del av människan, för att kunna när man kan lita på datorn eller ej. I korrschack idag tror jag ett elit Spelarna alltid använder de hjälpmedel de behöver.Med titlar kan jag tänka mig att seriositet ökar och även kvalitet. Idag tar man väl inte så allvarligt på vare sig resultat eller ratingpoäng på SO.Håkan

sture_lindberg
Medlem
#6 Skrivet: 5 Okt 2014 18:36

Citerar: rodel, #5:
Idag tar man väl inte så allvarligt på vare sig resultat eller ratingpoäng på SO.Håkan

Och du tror dej kunna veta att man skulle ta det mera seriöst med titlar ?

Möjligt att de lägre rankade skulle glädja sej åt någon titel .men knappast de högre rankade.

Kleimark
#7 Skrivet: 5 Okt 2014 18:39

Jag tycker att det är en dålig idé.

aljechinsson27
Medlem
#8 Skrivet: 5 Okt 2014 18:44

Jag tror däremot att de högre skull glädja sig minst lika mycket. Man kunde till exempel anordna turneringar för bara SOIM-spelare eller SOM-spelare som om de vann turneringen skull gå upp en titel. Det kunde väl t.ex vara kul att vara en av 10 SOGM på sidan.

rodel
Medlem
#9 Skrivet: 5 Okt 2014 18:55

Vet inte i hur många fall högre rankade skulle ta det mer seriöst, men det kanske vore vhärt ett försök? SO är en kul site, men mår nog inte dåligt av att få en ökad seriös prägel.

sture_lindberg
Medlem
#10 Skrivet: 5 Okt 2014 19:06

Det finns ju en ratinglista här på SO..Den kan man klättra i om man är prestigeintresserad ..
!

Plus att vi har SO-serien och det Individuella Mästerskapet..

Plus min egna prestigefyllda turnering :Sportmannamästerskapet .eller "Vi som ger upp efter damförlust"

rodel
Medlem
#11 Skrivet: 5 Okt 2014 19:20

Det är väl inte så prestigefyllt direkt med rating på SO, eller har jag fel?
Det är det rent schackliga jag tänkte mig. Kanske skulle tävlingar med titlar locka till sig starka närschackspelare också?
Säger inte att det blir så, men kanske värt att fundera på.

aljechinsson27
Medlem
#12 Skrivet: 5 Okt 2014 19:21

Men vad hindrar det att det står en titel framför. Man behöver ju inte tvunget ha turneringar. Sedan kan ju de som inte är intresserad av att ha någon titel helt enkelt bara säga ifrån och bara stå på ratinglistan med sin rating. Om du inte är intresserad av någon titel, så säg bara till, Sture. Jag tror att många är det

sture_lindberg
Medlem
#13 Skrivet: 5 Okt 2014 19:24

Citerar: aljechinsson27, #12:
Om du inte är intresserad av någon titel, så säg bara till, Sture. Jag tror att många är det

Nej jag är inte intresserad.

Kleimark
#14 Skrivet: 5 Okt 2014 19:40

Citerar: rodel, #11:
Det är väl inte så prestigefyllt direkt med rating på SO, eller har jag fel?

Jag antar i alla fall att din FM-titel slår högre, än eventuella sO-titlar.

aljechinsson27
Medlem
#15 Skrivet: 5 Okt 2014 19:40

Varför bara se hindren och inte möjligheterna, Sture? Om man nu t.ex tar bronsspringaren,silver eller guldspringaren så kan väl det vara något att vara stolt över likaväl som en titel. Och som Håkan säger, det kan locka till sig fler närschackspelare som får höra. Jaså, du är en SOGM. Den sidan verkar intressant!

rodel
Medlem
#16 Skrivet: 5 Okt 2014 19:48

Men, visst vore det en spännande tanke med turneringar som skulle ha extra krydda.

aljechinsson27
Medlem
#17 Skrivet: 5 Okt 2014 19:59

Ja, jag håller med dig, Håkan! Och extra spännande om vi lockade hit många närschackspelare, så kan ju de som vill spela So-mästerskapet och So-serien få göra det. Vi behöver lite nytänk på sidan, med fler valmöjligheter.

Kleimark
#18 Skrivet: 5 Okt 2014 20:06

Nu är det inte nytänk, eftersom det föreslagits tidigare.

aljechinsson27
Medlem
#19 Skrivet: 5 Okt 2014 20:12

Kan du länka eller visa en tråd där det har föreslagits det här, Kleimark? Med titlar och kvalificerande turneringar?

Kleimark
#20 Skrivet: 5 Okt 2014 20:14

http://schackonline.com/forum/1_45099_0.html

Kamrat_Lenin
Medlem
#21 Skrivet: 5 Okt 2014 20:15

Citerar: aljechinsson27, #17:
Vi behöver lite nytänk på sidan, med fler valmöjligheter.

Tycker att detta är en väldigt Bra idé fast om det är nytänk eller inte? Enligt mig ett mycket bra kreativt schack förslag, där det kan vara som en morot att kanske vilja utvecklas och en bra Idé! Mycket välkommet från många både som är duktiga å mindre bra schackspelare här på sO!!

aljechinsson27
Medlem
#22 Skrivet: 5 Okt 2014 20:29

Nej, det är inget nytänk. Men varför inte ompröva förslaget eller helt enkelt de som vill spela med det systemet göra det? Det kan vara en morot för vissa, inte för alla

aljechinsson27
Medlem
#23 Skrivet: 5 Okt 2014 21:13

Vi får väl svar av de som bestämmer så debatten kan väl anses vara slut

Du måste logga in för att kunna posta!