Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Nytt spel
Författare Meddelande
aljechinsson27
Medlem
#1 Skrivet: 4 Okt 2014 16:47

Det blir alltfler remipartier i superturneringarna, ialla fall om man går tillbaka till 70-talet.Jag har testat en ny form av schack med en jämnbra kompis, som går ut på att bönderna får gå bbaklänges. Det är mycket svårare att angripa och att räkna varianter. Kunde vara bra för schacket att ha sådana turneringar som alternativ, där man till exempel inte kunde analysera avbrutna ställningar med sin laptop.

sture_lindberg
Medlem
#2 Skrivet: 4 Okt 2014 16:56 - Redigerad av: sture_lindberg

Man kan ju spela Fischer-Random eller Chess 960 som det också kallas.

Där alltså pjäserna lottas vad de ska stå från början..

aljechinsson27
Medlem
#3 Skrivet: 4 Okt 2014 17:01

Fischer- Random chess har jag testat men det är alltför olikt vanligt schack och extremt tråkigt.

sture_lindberg
Medlem
#4 Skrivet: 4 Okt 2014 17:06 - Redigerad av: sture_lindberg

Den största skillnaden är ju att det är väldigt svårt att förbereda sej spelöppningsmässigt. Så man har ingen större nytta av att kunna plugga in en massa spelöppningar..

Gissar att om bönder får gå baklänges då blir det ännu mera olikt vanligt schack dock

Jämförelsevis..

aljechinsson27
Medlem
#5 Skrivet: 4 Okt 2014 17:11

Håller inte med, Sture! Den största skillnaden med Fischer är ju att man inte får göra rockad. Sedan finns det en del tur också i var pjäserna hamnar.

Kleimark
#6 Skrivet: 4 Okt 2014 17:13 - Redigerad av: Kleimark

Jodå. Rockad finns, men det genomförs inte riktigt på samma vis som i vanligt schack.

Det finns heller inget inslag av tur i spelet.

sture_lindberg
Medlem
#7 Skrivet: 4 Okt 2014 17:15

Citerar: aljechinsson27, #5:
Den största skillnaden med Fischer är ju att man inte får göra rockad. Sedan finns det en del tur också i var pjäserna hamnar.

Klart man får göra rockad.

Både du och din motståndare får ju ställa upp era pjäser exakt lika. Vad har det med tur eller otur att göra ?

Skillnaden är att du inte vet i förväg var dom ska stå.

aljechinsson27
Medlem
#8 Skrivet: 4 Okt 2014 17:15

Det var något nytt för mig, har bara spelat på Fritz. Kan du förklara hur det går till, Kleimark?

aljechinsson27
Medlem
#9 Skrivet: 4 Okt 2014 17:26

Nej,du har rätt, Sture. Pjäsena står lika, det var säkert 10 år sedan jag spelade och bestämde mig då att aldrig spela det mer, för att jag tyckte att det var för tråkigt. Men det kanske finns turneringar i det. Det ena behöver ju inte utesluta det andra.

Kleimark
#10 Skrivet: 4 Okt 2014 17:26

http://sv.wikipedia.org/wiki/Schack960

sture_lindberg
Medlem
#11 Skrivet: 4 Okt 2014 17:29

Citerar: aljechinsson27, #9:
Men det kanske finns turneringar i det.

Ja det finns det.

tornado
Medlem
#12 Skrivet: 4 Okt 2014 19:12

Spelaschack.se är en sajt man kan spela schack 960 på jag har provat och det är ganska kul spel,i början var man inte bra men med lite övning så blev det bättre

Du måste logga in för att kunna posta!