Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Schack och intelligens.
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . >>
Författare Meddelande
G_arvid
Medlem
#211 Skrivet: 4 Okt 2014 15:11

Citerar: Kleimark, #237:
Den som tror som Leifur med flera har bevisbördan, men hittills har inget bevis framförts.

Inte behövs det väl något bevis för att tro en sak?

sture_lindberg
Medlem
#212 Skrivet: 4 Okt 2014 15:11

Citerar: G_arvid, #209:
Därför att jag tror att många av de egenskaper som gör att man blir bra på schack också gör att man kan lyckas i ett iq-test. Ett antagande alltså. Men det är intressant med denna tråd som först tycktes dö ut för att ingen kunde definiera vad intelligens var för något, men nu är vi i full gång igen...

Måste vara bristen på andra "intelligentare" ämnen

aljechinsson27
Medlem
#213 Skrivet: 4 Okt 2014 15:13

Klicka på länken som jag skrev nr 231 och om du som jag inte kommer in på den så kan du skriva upp adressen!

Kleimark
#214 Skrivet: 4 Okt 2014 15:14

Citerar: G_arvid, #211:
Inte behövs det väl något bevis för att tro en sak?

Citerar: Leifur, #203:
Däremot påstår jag att världseliten i schack är intelligentare än medel..

aljechinsson27
Medlem
#215 Skrivet: 4 Okt 2014 15:18

Det är inlägg nr 201, inget annat!

Leifur
Medlem
#216 Skrivet: 4 Okt 2014 15:19

Citerar: Kleimark, #207:
Den som tror som Leifur med flera har, men hittills har inget bevis framförts.

Ha ha..! du måste skoja. Det är väl fritt fram att påstå/tro vad som helst.

Jag ska ta det så pedagogiskt som jag förmår.
Jag spelar pingis på fritiden men skulle inte vilja påstå att pingisspelare har bättre bollsinne än medel. Men världseliten i pingis vill jag påstå har ett bollsinne över medel.
Samma förhållanden gäller för schackspelare och intelligens.

sture_lindberg
Medlem
#217 Skrivet: 4 Okt 2014 15:21

Citerar: Leifur, #216:
Samma förhållanden gäller för schackspelare och intelligens.

"Gäller" .....är det en absolut sanning med andra ord ??

Kleimark
#218 Skrivet: 4 Okt 2014 15:22 - Redigerad av: Kleimark

Nej, jag skojar inte. Att vilja påstå något, är något helt annat, än att påstå något.

Leifur
Medlem
#219 Skrivet: 4 Okt 2014 15:26

Kul att diskussionen tog fart igen..

rhyminsimon
Medlem
#220 Skrivet: 4 Okt 2014 15:27

Jag har funderat lite på det Carlsen-citat som Kleimark tog upp, dvs. att intelligens kan vara en börda för schackspelaren. Det jag tror Carlsen menade är att logiken kan stå ivägen för ett bra drag ibland, som t ex en offring som först ser helt galen ut, men som med en högst kreativ uträkning sedan efter några ytterligare kreativt uträknade drag leder till matt (eller åtminstone till en väldigt stark position). Människan är ingen dator och måste därför använda mycket av sin kreativa del av hjärnan för att få till dessa typer av drag, och då kan logiken automatiskt stänga en del dörrar som hade kunnat utforskats.

Jag kan se ett samband med en diskussion som jag hade med en vän angående låtskrivande. Ofta kan de som är alltför insnöade på musikteori bli låsta i sina regler om kvintcirklar, mollparalleller och sju sextonsdelstakter för att kunna hitta det där lilla extra som ofta gör en låt. Det är givetvis bra att vara väl bevandrad i teori men det kan också ibland vara så pass dominant att det hindrar kreativiteten och fantasin. På precis samma sätt som en extrem språkpolis kan hindra språket från att utvecklas.

Leifur
Medlem
#221 Skrivet: 5 Okt 2014 02:53

Med tanke på hur många timmar schackspelare lägger ner på träning och tävling i något så relativt meningslöst som schack, skulle man ju också kunna ifrågasätta schackspelares intelligens.

Eller är det kanske så att schack är en diagnos? Den som är allvarligt drabbad av schack håller nog med i det.

rodel
Medlem
#222 Skrivet: 5 Okt 2014 06:38

För att komplicera diskussionen ytterligare om huruvida schack mästare är ìntelligentare än andra bör vi ha med oss att alla människor använder sig bara av en liten del av hjärnans kapacitet. Trots den teorin tror jag spelare i världseliten är intelligentare än medel.

sture_lindberg
Medlem
#223 Skrivet: 5 Okt 2014 17:01 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: rodel, #222:
Trots den teorin tror jag spelare i världseliten är intelligentare än medel.

Och jag tror att TACK VARE den teorin , så kan även " medelbegåvade" människor bli världselitspelare i schack.

Då det "bara " gäller att få fart på mera kapacitet från hjärnan..

Det finns ju rätt mycket att ta av..så som du mycket riktigt skrev.

aljechinsson27
Medlem
#224 Skrivet: 5 Okt 2014 17:09

Jag tror dessutom att det finns miljoner och åter miljoner människor som är mer än medelbegåvade men för att kunna försörja sig måste jobba för att hjälpa familjen att försörja sig med t.ex jordbruk.

sture_lindberg
Medlem
#225 Skrivet: 5 Okt 2014 17:15

Men då kommer vi in på motivation och intresse..
En helt annan sak.

aljechinsson27
Medlem
#226 Skrivet: 5 Okt 2014 17:24

Vad jag menar är att de kan vara mer än medelbegåvade i t.ex schack och börja spela det som liten i men inte ha tid att utveckla sin begåvning för att de måste jobba för att försörja familjen, så jag tycker inte att det är en fråga om motivation och intresse utan att man inte har pengar för att vidareutveckla sin talang.

sture_lindberg
Medlem
#227 Skrivet: 5 Okt 2014 17:40

Citerar: aljechinsson27, #226:
så jag tycker inte att det är en fråga om motivation och intresse utan att man inte har pengar för att vidareutveckla sin talang.

Intresset är ju större för att försörja sin familj,,så då har det så klart med intresse och motivation att göra.

Så är det med allt här i livet..En prioriteringsfråga.

aljechinsson27
Medlem
#228 Skrivet: 5 Okt 2014 17:51

Men man kan ju tänka tanken att om vi nu tar ordet intresse så skulle jag tro att det halva jordens befolkning egentligen är mer intresserade av att göra något annat, men motivation kan jag köpa. Begåvningen kan också ligga latent men bara visa sig sporadiskt. För det är väl ingen tillfällighet att nästan alla världselitspelare kommer från välbärgade familjer?

rodel
Medlem
#229 Skrivet: 5 Okt 2014 17:57

Ligger mycket i ert resonemang och jag tror också att motivationen, inställningen och prioriteringar väger mycket tungt. Men, för att nå toppen i välden tror jag att det också krävs rätt förutsättningar och rätt talang. Spelare upp till 2500 ock kanske tom 2600, kan nog många nå, men spelare i världseliten krävs nog speciell talang och intelligens.
Håkan

Leifur
Medlem
#230 Skrivet: 5 Okt 2014 17:58

Citerar: sture_lindberg, #223:

Alltså har man då passerat gränsen för medelbegåvning och är därmed intelligentare än medel!

G_arvid
Medlem
#231 Skrivet: 5 Okt 2014 18:14

Fast med tanke på att vi antar att det finns en speicifik begåvning vi kallar intelligens och att denna begåvning mäts med iq-test så kanske man ska ställa sig frågan: är de med uppmätt iq över 100 intelligentare än genomsnitten...

sture_lindberg
Medlem
#232 Skrivet: 5 Okt 2014 18:31

Citerar: Leifur, #230:
Citerar: sture_lindberg, #223:

Alltså har man då passerat gränsen för medelbegåvning och är därmed intelligentare än medel!

Nej man har däremot använt mer än de 10 procenten som är vanligt. Man är ju fortfarande medelbegåvad..

rodel
Medlem
#233 Skrivet: 5 Okt 2014 19:27

Nog är det väl ändå så att olika människor har olika medfödda förutsättningar, yrkesval och intressen speglar till viss del detta.

Kleimark
#234 Skrivet: 5 Okt 2014 19:35

Jo visst är det så, men både arvet och miljön spelar roll.

rodel
Medlem
#235 Skrivet: 5 Okt 2014 19:38

Absolut.

Leifur
Medlem
#236 Skrivet: 5 Okt 2014 20:37

Citerar: sture_lindberg, #232:
Nej man har däremot använt mer än de 10 procenten som är vanligt.

Att man bara skulle använda 10% av hjärnan är för länge sedan vederlagt.

sture_lindberg
Medlem
#237 Skrivet: 5 Okt 2014 21:02 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Leifur, #236:
Att man bara skulle använda 10% av hjärnan är för länge sedan vederlagt.

Jag får då rätta mej

Att man skulle använda sej av mindre än halva sin hjärnkapacitet ..

Kleimark
#238 Skrivet: 5 Okt 2014 21:03

Nej. Hela hjärnan används.

sture_lindberg
Medlem
#239 Skrivet: 5 Okt 2014 21:06

Citerar: rodel, #222:
bör vi ha med oss att alla människor använder sig bara av en liten del av hjärnans kapacitet.

Detta skrevs.

Kleimark
#240 Skrivet: 5 Okt 2014 21:07

Ja, fast det stämmer som sagt var inte.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!