Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Schack och intelligens.
. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . >>
Författare Meddelande
Den_sorte_slyngel
Medlem
#1 Skrivet: 19 Sep 2014 20:12

Är man per automatik intelligent om man är bra på schack?
Blir man intelligent om man spelar mycket schack?
Kan man bli bra på schack utan att vara intelligent?
Vad innefattas egentligen i begreppet intelligens?
Hur viktigt är det för den genomsnittlige SO-spelaren att i omgivningens ögon uppfattas som intelligent?

Elrey
Medlem
#2 Skrivet: 19 Sep 2014 20:18

Wikipedia.

Intelligens (av latin intellego, att förstå, begripa, inse, avgöra), mental förmåga; förmågan att utifrån givna grunder avsiktligt utveckla sitt tänkande. Till intelligensen räknas vanligen förmågorna att resonera, planera, lösa problem, associera, tänka abstrakt, förstå idéer och språk, komplicerade orsakssammanhang samt förmågan till inlärning.

sture_lindberg
Medlem
#3 Skrivet: 19 Sep 2014 20:23

Mitt svar på frågorna är.

Min behöver inte vara speciellt intelligent bara för man är bra på schack.

Om man spelar schack kanske man övar upp sin hjärna lite.

Svar på den sista frågan ; ganska så oviktigt..

Den_sorte_slyngel
Medlem
#4 Skrivet: 19 Sep 2014 20:24

Man kunde ju tänka sig att en ohyggligt intelligent individ skulle spela bra schack direkt efter att ha fått reglerna förklarade för sig. Förekommer sådant?

sture_lindberg
Medlem
#5 Skrivet: 19 Sep 2014 20:27 - Redigerad av: sture_lindberg

Tror knappast han skulle spela speciellt mycket bättre.
Möjligen dock att han skulle lära sej reglerna snabbare.

Den_sorte_slyngel
Medlem
#6 Skrivet: 19 Sep 2014 20:39

Kunde kanske vara läge att använda det utmärkta ordet "hen" Sture..? Traditionella intelligenstest skulle kunna innehålla problem liknande de man ställs inför som schackspelare.

sture_lindberg
Medlem
#7 Skrivet: 19 Sep 2014 20:43

Jag vägrar använda ordet hen i mitt språkbruk.

Klarar mej så bra ändå

Leifur
Medlem
#8 Skrivet: 19 Sep 2014 20:54

Citerar: Den_sorte_slyngel, #1:
Är man per automatik intelligent om man är bra på schack? Svar: Ja
Blir man intelligent om man spelar mycket schack? Svar: Ja
Kan man bli bra på schack utan att vara intelligent? Svar: Nej
Vad innefattas egentligen i begreppet intelligens? Svar: Att man är bra på att spela schack
Hur viktigt är det för den genomsnittlige SO-spelaren att i omgivningens ögon uppfattas som intelligent? Svar: Helt avgörande

G_arvid
Medlem
#9 Skrivet: 19 Sep 2014 20:55

Man kan undra varför det är så ohyggligt prestigefyllt att vara intelligent. Det enda det säger är att personen är bra på att klara intelligenttest. Hur man fungerar i vardagslivet finns det ju inga objektiva mätmetoder för.

Carzo
Medlem
#10 Skrivet: 19 Sep 2014 21:00 - Redigerad av: Carzo

Citerar: sture_lindberg, #7:
Jag vägrar använda ordet hen i mitt språkbruk.

Häri har du nog många själsfränder... Vad beträffar schackgenialitet så påstås det att sådan förmåga går ut över andra ämnesområden. Hjärnan har en begränsad kapacitet och man kan inte vara geni på allt. Dock är det väl historiskt så att de flesta stormästare och världsmästare har/har haft en gedigen matematisk bakgrund, med höga titlar inom detta område. Säkert finns ett samband! Sedan har vi ju de s.k. "underbarnen" som redan före skolåldern klår alla spelare i sin omgivning... Men som inte kan knyta sina skor själva...
Det är svårare att förklara.

Leifur
Medlem
#11 Skrivet: 19 Sep 2014 21:01

Citerar: G_arvid, #9:
Man kan undra varför det är så ohyggligt prestigefyllt att vara intelligent

Det är det inte! Snarare är det så att det retar folk.

sture_lindberg
Medlem
#12 Skrivet: 19 Sep 2014 21:06

Citerar: Carzo, #10:
Sedan har vi ju de s.k. "underbarnen" som redan före skolåldern klår alla spelare i sin omgivning... Men som inte kan knyta sina skor själva...
Det är svårare att förklara.

Detta är vad jag menade..Att man inte behöver vara överdrivet intelligent för att spela bra schack.

Leifur
Medlem
#13 Skrivet: 19 Sep 2014 21:53 - Redigerad av: Leifur

Intelligens är som kalsonger, bra att ha men inget man bör visa upp.

Traesk
Medlem
#14 Skrivet: 19 Sep 2014 22:23

ant_abus
Medlem
#15 Skrivet: 19 Sep 2014 22:54

Tycker att "hen" är ett utmärkt pronomen, många språk (såsom finskan) har endast ett könsneutralt pronomen, och de verkar ju klara sig finfint.

Men för att hålla sig till trådämnet: Ja, jag tror det finns ett samband mellan spelstyrka i schack och logisk intelligens. Jag tror dock att det finns andra former av intelligens som i sig kan vara lika användbara, men i andra situationer.

G_arvid
Medlem
#16 Skrivet: 19 Sep 2014 23:23

Koncentrationsförmåga, minne, uthållighet, tävlingsinstinkt, fantasi - nog så viktiga egenskaper för framgång i schack, viktigare än logisk slutledningsförmåga vill jag mena.

Kleimark
#17 Skrivet: 19 Sep 2014 23:34

Angående "hen", så finns det inte något sådant ord i svenskan, ty SAOL upplaga 14 är inte utgiven ännu.

Angående schack och intelligens, så finns det inte något samband dem emellan.

sture_lindberg
Medlem
#18 Skrivet: 19 Sep 2014 23:37

Citerar: Kleimark, #17:
Angående schack och intelligens, så finns det inte något samband dem emellan.

Så klart inte..

ant_abus
Medlem
#19 Skrivet: 20 Sep 2014 00:06

Jag vill nog vidhålla att det lär gå att påvisa ett samband mellan bra resultat i iq-test och bra resultat i schack. Men iq-test i sig är ju utformade för att mäta en väldigt specifik typ av kapacitet, som inte i sig självt garanterar några framgångar i livet eller i relationer m.m., där krävs helt andra färdigheter. Intelligens kan nog vara bra i många situationer, men det är definitivt inte något som kan rusta dig för allt som det innebär att vara människa.

konfysanalys
Medlem
#20 Skrivet: 20 Sep 2014 00:07

Därom tvistar di lärde. http://www.psmag.com/blogs/news-blog/champion-ches s-players-smart-yes-question-65735/ eller http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S 0160289613001165. Kort sammanfattat verkar det finnas minst en svag positiv korrelation mellan god schackspelarförmåga och intelligens. Och angående "hen" avgör knappast SAOL huruvida det är OK att använda det eller inte. Språk är som (förhoppningsvis) bekant dynamiska. Spännande att Kleimark, sin vana trogen, ändå väljer att uttrycka sig så oerhört nyanslöst, även när det är direkt felaktigt.

ant_abus
Medlem
#21 Skrivet: 20 Sep 2014 00:17

Bra sagt om språk konfys, håller med till hundra procent.

sture_lindberg
Medlem
#22 Skrivet: 20 Sep 2014 00:17

Citerar: konfysanalys, #20:
. Och angående "hen" avgör knappast SAOL huruvida det är OK att använda det eller inte. Språk är som (förhoppningsvis) bekant dynamiska.

Hur som helst med den saken.Men tack och lov får man fortfarande bestämma själv om man vill använda det ordet

Kleimark
#23 Skrivet: 20 Sep 2014 00:41 - Redigerad av: Kleimark

Personangrepp undanbedes. För övrigt skrev jag ingenting om huruvida det var godkänt, att använda "hen". Om du vill bli förstådd, så rekommenderas användandet av de morfem, som ingår i SAOL.

Hur kan det vara felaktigt, att uttrycka sig nyanslöst? Du använder såldes personangrepp i kombination med lingvistisk inkorrekthet. En förklaring vore på sin plats.

ant_abus
Medlem
#24 Skrivet: 20 Sep 2014 00:51

Tror nog iofs att de flesta svenskar vid det här laget är väl införstådda med innebörden av hen, så i triviala sammanhang bör det vara helt gångbart. Personangrepp är förstås inte vare sig kul eller konstruktivt. Åter till trådämnet dock, kanske?

gubbengrå
Medlem
#25 Skrivet: 20 Sep 2014 08:29

Därom tvistar di lärde

ja frågan om intelligensens betydelse för att spela bra schack har nog lätt för att förlora sig i hänvisningar till vetenskapliga diskussioner, som de flesta har mer åsikter om än kunskaper i.

Men på tal om detta ämne, så vill jag framhålla att lekmännens respekt för oss schackspelare som "tänkande" och "intelligenta" nog ligger oss i fatet när det gäller att popularisera sporten.

G_arvid
Medlem
#26 Skrivet: 20 Sep 2014 08:33

Kort sammanfattat verkar det finnas minst en svag positiv korrelation mellan god schackspelarförmåga och intelligens.

Det kan jag i o f s tro på. Frågan är bara hur man definierar intelligens och om intelligenstest verkligen är ett mått på intelligens enligt denna definition. Mensas tester består ju av en serie symboler där tre eller fyra är givna och man ska känna igen mönstret och förutse vilken symbol som kommer härnäst. Jag kan inte minnas någon situation i livet där jag haft nytta av sådant. Men förmodligen är min intelligens för begränsad.

LNO1
Medlem
#27 Skrivet: 20 Sep 2014 08:54

Det är intressant att notera att schackspelarna här på SO är intelligenta nog att hålla två debattfrågor i luften samtidigt. Kanske tråden skulle heta "Schack och intelligens och ordet hen" ;) Om jag får lov att psykologisera lite så tror jag att det för vissa spelare är viktigt att betraktas som intelligent, för andra kan det vara helt oviktigt. Allt beror på personliga livserfarenheter och filosofier. När icke schackspelare frågar mig om schack så försöker jag framhålla att schack är i första hand ett roligt sällskapsspel med ett rikt socialt klubbliv. Jag försöker också framhålla nyttan med att träna hjärnan , om inte annat för att motverka den åldringsprocess som är oundviklig. Sedan är det ju förstås, som någon redan påpekat, så att själva ordet intelligens är ett väldigt vitt begrepp i vardagligt språkbruk, vilket eventuellt kan försvåra en saklig debatt.

konfysanalys
Medlem
#28 Skrivet: 20 Sep 2014 09:00

Citerar: Kleimark, #23:
Personangrepp undanbedes. För övrigt skrev jag ingenting om huruvida det var godkänt, att använda "hen". Om du vill bli förstådd, så rekommenderas användandet av de morfem, som ingår i SAOL.

Hur kan det vara felaktigt, att uttrycka sig nyanslöst? Du använder såldes personangrepp i kombination med lingvistisk inkorrekthet. En förklaring vore på sin plats.

Har svårt att se hur någon läskunnig inte skulle kunna förstå "hen", oavsett om man vill använda det eller inte. Finns ju en del ledtrådar i dess utformning för vad det betyder.

Att du var nyanslös och hade fel syftade dock snarare på ditt påstående att det avgjort inte finns något samband mellan skickligt schackspeleri och intelligens. Det är i bästa fall oklart men mer sannolikt, just felaktigt. Men måhända är det djupt ointressant forskning, då nästan all ej strikt fysisk expertis underlättas av vad vi kallar "intelligens". Ber om ursäkt för eventuella utlästa personangrepp.

LNO1
Medlem
#29 Skrivet: 20 Sep 2014 09:05

Citerar: LNO1, #27:
Sedan är det ju förstås, som någon redan påpekat, så att själva ordet intelligens är ett väldigt vitt begrepp i vardagligt språkbruk, vilket eventuellt kan försvåra en saklig debatt.

Ett litet tillägg bara, utanför trådämnet: Det motsatta förhållandet borde gälla ordet "hen": ett skäligen lättdefinierat ord, vilket borde underlätta en saklig debatt. Trots detta tycks sakligheten flyga sin kos när det gäller just detta.

G_arvid
Medlem
#30 Skrivet: 20 Sep 2014 09:44

Citerar: LNO1, #27:
Det är intressant att notera att schackspelarna här på SO är intelligenta nog att hålla två debattfrågor i luften samtidigt. Kanske tråden skulle heta "Schack och intelligens och ordet hen" ;)

Nåja, trådskaparen ställde i mitt tycke en rad intressanta frågor att diskutera. Ordet hen fanns inte med där och den diskussionen är väl snarare en avvikelse från ämnet. I en annan tråd diskuterades "hen" för en tid sedan, men den diskussionen blev inte bra. Jag deltog och svär mig inte fri från skuld, men avstår visligen från att lägga mig i den debatten igen,

. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!